Kulut riippuu rahastosta. Toi Storebrand (0,31%) on vähän halvempi kuin Nordea Maailma (0,37%), koska se vaan on. Lisäksi siinä on laajempi( ,joten mun mielestä parempi) hajautus. Nordnetissä on muitakin Maailma -rahastoja, esim. heidän oma:
https://www.nordnet.fi/rahastot/lista/nordnet-maailma-indeksi-eur-29485e43 . Tuossa on kulut 0,30% mutta mun mielestä Storebrandiin verrattuna taas huonompi hajautus. Ja on varmaan muitakin rahastoja, joita mä en ole nähnytkään!
Tämän perusteella varmaan kaikkein helpoin vaihtoehto olis vaan automatisoitu kuukausisäästö Nordean Maailma -indeksiin ja unohtaa kaikki muu. Ei sekään mikään sysipaska ole ja et joudu vaivautumaan ottamaan käyttöön toista palvelua eli Nordnetia.
Tosin, näkemällä pienen vaivan kerran, voit myös automatisoida rahat siirtymään kerran kuussa Nordea -> Nordnet ja siellä maailmaindeksiin. Sitten sulla on se yksi palvelu lisää, jota joudut käyttää jos haluat sen enemmän sörkkiä mutta kerran automatisoimalla et edes joudu jos et halua. Mun mielestä tuo Storebrand on oleellisesti sen verran parempi, että mä näkisin tuon vaivan mutta jonkun muun mielestä se ei oo vaivan arvoista ja jonkun kolmannen mielestä se voi vaikka olla huonompi,
Sitten on vielä ETF:ät, joista mä en tiedä oikeastaan mitään. Mulla on vain tuota rahastoa ja suoria osakkeita. Ilmeisesti ainakin hyvissä ETF:issä juoksevat kulut ovat indeksirahastojakin matalammat mutta ainakin Nordnetissä menee ostokulu aina niitä ostaessa. Jos oikein muistan niin kuukausisäästämällä 2,5€/laaki ja manuaalisesti ostamalla enemmän? ETF:ien kuluista Nordean kautta en tiedä. Suosittujahan nuo ETF:ät vaikuttaa olevan mutta varmaan about jokainen muu tämän ketjun kirjoittaja osaa kertoa niistä enemmän kuin minä.