Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Tämähän ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Ihan samalla tavalla ne Nordnetin (tai muun paikan) sijoituksetkin käy vakuudesta (vaikkei ne ehkä just sun kohdalla olekaan käynyt).
Viitisen vuotta sitten hakiessani asuntolainaa Nordeasta, he ilmoittivat etteivät hyväksy osakesijoituksia lainan vakuudeksi, vaikka salkku oli Nordeassa. Ehkä henkilö ei vain halunnut kertoa panttikirjan käytöstä, tai sitten käytännöt ovat muuttuneet. Olin kovin yllättynyt tästä linjauksesta, oletin lähinnä pientä arvostuskerrointa osakkeille.

Täälläkin ATH salkulle, vaikkakin viimeinen 30 päivää näyttää vain 6,6%. Liian vähän teknoja salkussa :) Intelikin tuli potkaistua ulos salkusta aikoinaan eikä tullut ostettua edes puolijohdehuuman alettua takaisin. Voi-voi.

Pakko kompata. Intelillä hurja meno päällä. Tänään +10%, kuluneella viikolla +24% ja kuluneella kuukaudella +110%. Hauska seurattava osake. Lähinnä kiinnostaa seurata, missä ollaan menossa seuraavan kolmen kuukauden päästä.

Jaa nyt prosentit huitelee jo +12% tälle päivää..

Kysymyksessä osake, joka ei ole tehnyt merkittävää tulosta ainakaan viimeisen kymmenen vuoden ajalta.
Hyvä huomio. Enpä ole joka päivä käynyt katsomassa OST:tä, joten yksittäiset osakenousut on jäänyt huomaamatta. Nyt onkin hyvä myydä muutamat laput pois, kun tuli aikanaan hankittua n. 34 $ hintaan. Saa ainakin omansa pois.

Sama tuli tehtyä.

Harmittaa ettei aikoinaan ostanut Inteliä enemmän, mutta salkku on ollut muutenkin aivan liian puolijohdepainotteinen jo pelkästään nvidian takia, niin ihan hyvä laittaa niitä munia muihinkin koreihin.....

On kyllä semmoisia ralleja ylös ja alas osakemarkkinalla, että toivoisi osaavansa treidata. Ei ainakaan liikkeestä ole pulaa. AMD tältä päivältä kuvassa. En osaa itselleni perustella liikkeitä mitä AMD tekee, ehkä olen sittenkin liian pieni konesalituuletin versus momentumin kynsissä oleva trendi. Kuuntelin kyllä sijoittajapuhelunkin eikä siitäkään jäänyt megawow fiilis.
1778094214189.png

Olipahan tänään mielenkiintoinen aamu. Avauksesta Trumpin ostamat (Call) optiot laukesivat laajasti EU markkinoille joka todellakin näkyi ja sitten noin tunnin viiveellä markkina tajusi mistä oli kyse ja lähti öljyosakkeet laskuun. Uutinen tuli vasta sitten myöhemmin. Minäkin olin tyhmä ja etsin uutista kun olisi pitänyt hakata sitä ostonappia, mutta jos olisin fiksu niin en olisi köyhä.

Viimeksi muokattu:
Olipahan tänään mielenkiintoinen aamu. Avauksesta Trumpin ostamat (Call) optiot laukesivat laajasti EU markkinoille joka todellakin näkyi ja sitten noin tunnin viiveellä markkina tajusi mistä oli kyse ja lähti öljyosakkeet laskuun. Uutinen tuli vasta sitten myöhemmin. Minäkin olin tyhmä ja etsin uutista kun olisi pitänyt hakata sitä ostonappia, mutta jos olisin fiksu niin en olisi köyhä.
Mielenkiinnosta, mikä lähde trumpin ostamille optioille, paljonko osti?

50% arvosta. Pitää myös muistaa, että mahdollisen rommauksen jälkimainingeissa voi tulla myöskin eteen tilanne, ettei vakuudet enää riitäkään.
Tuossa nyt on muutenkin omasta mielestä enemmän huonoja puolia, joten kannattavampaa raapia vakuus jostain muualta.
Tästä tuli kyseltyä toissavuonna Nordeassa sijoituksia asuntolainaan pantatessa, ja sijoitusten arvon sulamisella ei ole kuulemma mitään väliä. Sinne meni ihan pörssilistattua ETF:ää pantiksi ja saa kaikessa rauhassa olla ja elää niin kauan kun vakuudelle on tarvetta. Teoreettinen ongelma sijoitusten sulamisesta tulee eteen vasta silloin, jos lainaan haluaa tehdä isompia muutoksia ja vakuusarvoja aletaan tarkastelemaan uudelleen.

Mielenkiinnosta, mikä lähde trumpin ostamille optioille, paljonko osti?

Joku jota olisi hävettänyt shortata öljyä tai öljy-yhtiöitä suoraan, mutta rahaa riitti klo 10 aikaan. Teen vain omaa päättelyä, ihan samahan se vaikka olisi joulupukki. Kiitos hänelle kuitenkin.
Tässä logs vs. staples, aamun avaus tosiaan tuo gappi staplesiin.
logs_vs_staples.png

Joku jota olisi hävettänyt shortata öljyä tai öljy-yhtiöitä suoraan, mutta rahaa riitti klo 10 aikaan.
Eli ei lähdettä/tietoa, foliotasojutuille on ketju täällä: Salaliittoteoriat (Litteä maa, Reptiliaanit, NWO, Illuminati, HAARP ja muut)

Rikastumiseen semmonen vinkki, että pitkäjänteistä kuukausisijoittamista indeksiin. Pikavoittoja etsimällä hyvin harva rikastuu, etenkin jos faktat kaivetaan mielikuvituksesta. Tähän päälle kulujen minimointia ja palkan maksimointia.

1778096535598.png

1778096552525.png

Viimeksi muokattu:
Eli ei lähdettä/tietoa, foliotasojutuille on ketju täällä: Salaliittoteoriat (Litteä maa, Reptiliaanit, NWO, Illuminati, HAARP ja muut)

Rikastumiseen semmonen vinkki, että pitkäjänteistä kuukausisijoittamista indeksiin. Pikavoittoja etsimällä hyvin harva rikastuu, etenkin jos faktat kaivetaan mielikuvituksesta. Tähän päälle kulujen minimointia ja palkan maksimointia.

Mikä tekee sinusta niin vakavan? Koska ostit viimeksi joukkovelkakirjoja?

Sijoitusketju lienee semmoinen paikka missä syytä kommunikoifa faktapohjaisesti jättäen foliohatut ja itse keksityt optioiden ostot hyllyyn.
Aika paljon täälä muutenkin on monenmoista yleisestikkin esitettyä kyseenalaista väitettä, tai sellaista millä ei juurikaan ole juurikaan tietoarvoa. Vaikka nyt tuo omasi "pitkäjänteistä kuukausisijoittamista indeksiin". Eli mihin niistä tuhansista indekseistä, ja millasella analyysillä nimenomaan joku indeksi X valikoituu parhaaksi, tai erilainen kori indeksejä tietyllä painolla valitaan juuri jollekkin ihmiselle parhaaksi?

Esimerkiksi näissä indekseissä nyt alkaa olemaan sama ongelma mitä stock-picking- strategioissa, eli mitä indeksejä sinne portfolioon kerää ja millä perustein. Niillä vältetään yksittäinen yritysriski, mutta tullaan siihen ongelmaan, että kyseinen indeksi voi hävitä verrokeille riskeihin suhteutetulla tuotolla, eli sillä alffalla, vuodessa tietyn määrän, mikä tekee 20 vuodessa jo paljon. Joku SP500 on aika perusindeksi, mutta sekään ei ole ihan täysin selkeää tarvitseeko hyvään hajautukseen 500 osaketta (ja onko ne mitenkään sopivasti edes valittu), vai riittäisikö esimerkiksi 15-50, ja onko sp500 riskiprofiililtaan jotenkin optimaalinen kaikille? Todennäköisesti ei, ja siksi isossa maailmassa on sellaisiakin ihmisiä kuin sijoitusneuvojat, tai miten asset managerin suomentaisi. Suomessa toki ovat lähinnä huijaamassa jossain bulkkipankissa nk. persaukisten rahoja.

Aika vähän täällä loppuviimeksi on mitään ns. kovaa tai mitenkään syvemmälle portfolion rakennukseen menevää analyysiä vaikka tuohon lukuisten indeksien ongelmaan, saati siihen että olisiko helpompaa rakentaa oma indeksi vaikka 20 osakkeesta millä on tiettyjä ominaisuuksia, vaan heitellään vaan foliohatusta, että ota nyt vaikka tuota indeksiä 75% ja tätä indeksiä vähän siihen kylkeen.

En nyt halua asettua yleisesti käydyn keskustelun yläpuolelle tai olla töykeä, mutta tuon nyt tämän asian esiin, kun tämä faktapohjaisuus tässä esitettiin. Iso osuus sijoittamisesta käydystä keskustelusta ei ole faktapohjaista, eikä sen edes tarvitse olla koska faktat eivät ole vielä välttämättä tulevaisuudesta realisoituneet ja/tai koko homma pyörii monenlaisen spekulaation varassa, mistä vaikka joku Trumpin optiot ovat yksi esimerkki.

Viimeksi muokattu:
Taas on sellaista haipakkaa ylöspäin että alkaa huimaamaan. Vaikka mitä paskaa salkussa , kaikki nousee .
Ei tässä hyvin voi käydä. Pitäis varmaan ottaa rahat ja juosta. Mutta ei siinäkään pitkällä tähtäimellä hyvin käy. Joten jatketaan vuoristorataajelua. Pääasia että vaunu ei suistu kiskoilta. Luotan että Trumppi toimii jarrumiehenä ja möläyttää pian jotain suustaan.

Joo.... Ihan posketonta nousua taas :x3:Kumpa olisi se kristallipallo mistä näkisi koska tulee se nämä pyyhkäisevä droppi... Toisaalta hold salkun kanssa tässä mennään, eli tulee kun tulee..
(Mutta jos olisi kristallipallo ei tarvisi mennä vain ideksejä holdaamalla :cool:)

Taas on sellaista haipakkaa ylöspäin että alkaa huimaamaan. Vaikka mitä paskaa salkussa , kaikki nousee .
Ei tässä hyvin voi käydä. Pitäis varmaan ottaa rahat ja juosta. Mutta ei siinäkään pitkällä tähtäimellä hyvin käy. Joten jatketaan vuoristorataajelua. Pääasia että vaunu ei suistu kiskoilta. Luotan että Trumppi toimii jarrumiehenä ja möläyttää pian jotain suustaan.
"Sell in May and run away" sanoo vanha sijoitusviisaus. Eikös se ajoituskin satu ihan kohilleen?

Rahaa on tässä maailmassa niin paljon ja lisää tulee ja johonkin ne rahat on laitettava kun ei kaikkea pysty tuhlaamaan.

Oma salkku on tällä hetkellä 100% AMD:tä ja salkku mukavat 200k€ -> 400k€ nousu 1kk aikana.

Kun osuu niin tuollainen all-in on kyllä varmasti upeaa. Ei kyllä itse pysty ettei käy kuin Nordnetin Tuomakselle:

Screenshot_20260507_094900_Nordnet.jpg

Itsellä Nordnetin salkussa suurin omistus on Alphabet C 8,8% osuudella.

Se on just toi ajoitus. Toukokuu on perinteisesti ollu heikko, ja nyt on ollu kova nousu. Mut en mä usko et kukaan oikeesti osaa ajoittaa markkinoita. Mä vaan jatkan kuukausisäästöä ja toivon parasta.
Onneksi ostin itse muutaman kymppitonnin edestä bitcoinia, joskus alkuvuodesta 2011, ja möin sitten koko roskan pois viime vuoden huipuilla. Nyt tällaisena vaatimattomana monimiljardöörinä ei enää tarvitse paljon ressailla markkinoiden heilumisia...

Eikun hetkonen, sehän olikin vain unta. Noh, täytynee sitten seurailla näitä markkinasekoiluja hiukan tarkemmalla silmällä. Vaikka passiivisena pitkän tähtäimen indeksisijoittajana onkin paljon helpompi hengitellä kuin päivätreidaajana.

Onneksi ostin itse muutaman kymppitonnin edestä bitcoinia, joskus alkuvuodesta 2011, ja möin sitten koko roskan pois viime vuoden huipuilla. Nyt tällaisena vaatimattomana monimiljardöörinä ei enää tarvitse paljon ressailla markkinoiden heilumisia...

Eikun hetkonen, sehän olikin vain unta. Noh, täytynee sitten seurailla näitä markkinasekoiluja hiukan tarkemmalla silmällä. Vaikka passiivisena pitkän tähtäimen indeksisijoittajana onkin paljon helpompi hengitellä kuin päivätreidaajana.
Se on just noin. Mä en oo koskaan yrittänytkään ajoittaa mitään, vaan ostan vaan säännöllisesti. Tosin nyt kun on ollu toi nousu, niin mietin et pitäskö vähän lisätä ostoja. Mut sit taas se on just sitä ajoittamista, et en mä tiedä.

No kyllähän joku aina voittaa Eurojackpotissakin kymmeniä miljoonia. Vielä useampi häviää rahansa, mutta eipä niitä otsikoissa näy. Raha ei maailmasta lopu, se vain vaihtaa omistajaa. Kukin pelatkoon riskinsä miten haluaa.

Itsellä eläkeikä lähestyy, joten kovin rajuja vetoja ei enää huvita tehdä.

Oma salkku on tällä hetkellä 100% AMD:tä ja salkku mukavat 200k€ -> 400k€ nousu 1kk aikana.

Heh, miten se sanonta menikään, että mitä suurempaa riskiä sietää, sitä suurempaa tuottoa on mahdollista saada. Itse menen tylsällä kuukausisäästämisellä maailman indeksiin. Menettäisin varmasti yöuneni, jos laittaisin kakki säästöni yhden kortin varaan.

Satumaista haipakkaa menee kaikki AI:hin liittyvät osakkeet. Monet mitä itsekin omistanut tai katsellut ostolaseilla on jopa monikymmenkertaistunut lyhyessä ajassa. Suurella taidolla osannut kuitenkin väistää nuo tai myynyt ennen kunnon nousuja.

Mä en myöskään ihaile uhkarohkeutta. Itse en uskaltaisi laittaa kaikkia ropoja yhden kortin ja toimialan varaan. Mutta jokainen sijoittaa omalla tavallaan ja sinänsä tosi hienoa että tuo betsi kannatti!

Mä en myöskään ihaile uhkarohkeutta. Itse en uskaltaisi laittaa kaikkia ropoja yhden kortin ja toimialan varaan. Mutta jokainen sijoittaa omalla tavallaan ja sinänsä tosi hienoa että tuo betsi kannatti!
Sama homma. Parasta tässä asiassa on ollut se, että siitä asti kun aloin itse hoitaa sijoituksiani pankin virkailijoiden sijasta, vuosituotot ovat kasvaneet huomattavasti. Indekseillä mennään ja hamaan tappiin asti.

Menettäisin varmasti yöuneni, jos laittaisin kakki säästöni yhden kortin varaan.

Aloin ostamaan AMD:tä kun oli 10$ ja voin sanoa että on monet yöunet menetetty ainakin alkuaikoina, toki silloin olin vielä köyhä vastavalmistunut. Nykyään salkun heilahdus 100k sinne tänne ei tunnu yhtään missään kun tietää että firma mihin sijoittaa on tärkeä ja nousua joka osa-alueelta. AMD tuotoilla on jo yksi +300k€ asuntokin lainattomasti ostettu eli se on ollut oma "hajautus" ja voittojen kotiuttamista.

Ja monet kysyy että miksi AMD:tä aloin silloin ostamaan, niin sen takia koska Intel jarrutti kuluttajapuolta 4ydin prossuilla (olin "IT nörtti" joka tykkäs silloin päivitellä konetta) ja AMD:n ryzen huhut olivat erittäin lupaavia. Se yhdistettynä siihen että alalla on pakko olla vähintään 2 toimijaa, joista toinen junnas paikoillaan ja toiselta tulossa todella lupaavia tuotteita. Tää AI buumi oli vielä kirsikka kakun päälle noiden CPU puolen voittojen lisäksi.

Aamukahvilta bongattua eli ei siis ihme, että kaikki on noussut.
Viimeinen virke on hyvin kuvaava:
Tunnelmia arvopaperimarkkinoilla ovat kohentaneet toiveet siitä, että Yhdysvaltojen ja Iranin välille oltaisiin saamassa rauhansopimus.
Kohta arvatenkin kurssit ampaisevat kepeään 100 prosentin nousuun, kun markkinoilla leviävät toiveet Pohjois-Korean demokratisoitumisesta ja Venäjän demilitarisaatiosta...

Siis toivoahan aina saa, ja positiivisuus on plussaa. Mutta toisinaan toiveajattelu menee haihattelun puolelle.

Noh, täytynee sitten seurailla näitä markkinasekoiluja hiukan tarkemmalla silmällä. Vaikka passiivisena pitkän tähtäimen indeksisijoittajana onkin paljon helpompi hengitellä kuin päivätreidaajana.
Miksi täytyy siis seurailla? Eikö passiivisena indeksisijoittajana voi nimenomaan olla seuraamatta ollenkaan ja jatkaa vain sijoittamista automaatiolla.

Statistiikka

Viestiketjuista
306 732
Jäsenet
82 937
Uusin jäsen
lanttumaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom