Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

1750839061285.jpeg


Aika hyvin on kyllä infra kehittynyt, ainakin pääväylien varrella. Itä- ja Pohjois-Suomessa on edelleen väljempää, mutta eipä noilla huonomman kattavuuden alueilla juuri autoilla edes liikuta.

Tosin jokseenkin koomisesti tuolta Inarista kun jatkaa pohjoiseen Norjan puolelle, niin alkaa latauspömpeliä taas löytymään...
Erinomainen visualisointi. Lännestäkin löytyy muutama vaikea alue poikittaisessa liikenteessä, mutta eipä enää viime vuonna tarvinnut paljoa tuskailla laturien kanssa vaikka range jäi peräkärry perässä alle 200 kilometriin.
 
1750839061285.jpeg


Aika hyvin on kyllä infra kehittynyt, ainakin pääväylien varrella. Itä- ja Pohjois-Suomessa on edelleen väljempää, mutta eipä noilla huonomman kattavuuden alueilla juuri autoilla edes liikuta.

Tosin jokseenkin koomisesti tuolta Inarista kun jatkaa pohjoiseen Norjan puolelle, niin alkaa latauspömpeliä taas löytymään...

Huikeasti kyllä kehittynyt ja mitä tässä nyt liikkunut sähköautolla satunnaisesti eri paikoissa kauempana kotiseudulta niin ei ole kyllä mitään lataus paikka stressiä tms ilmaantunut.

Yllä olevaan lisäyksenä varmaan 99% tiedossa oleva sivusto, mutta itse olen pitänyt tärkeänä sivuna katsoa latureita riippumatta operaattorista, tähän mennessä on näyttänyt joka ikisen pienenkin putiikin laturin. Sivusto näyttää siis koko Suomen laturit ja voi sortata lataus liittimen yms mukaan karttanäkymää.

Liitteenä vertailuna ylempään, kaikki ccs pistoolin omaavat lataus paikat.

AISelect_20250625_114157_Samsung Internet.jpg
 
Aika hyvin on kyllä infra kehittynyt, ainakin pääväylien varrella. Itä- ja Pohjois-Suomessa on edelleen väljempää, mutta eipä noilla huonomman kattavuuden alueilla juuri autoilla edes liikuta.
Tai ei liikuta yli 300km päiväsuoritteita; sähkis on loistava auto myös tuonne itäpohjoiseen, omakotitalossa saat itse latailtua ja aina valmiina lähtöön oli keli mikä tahansa.
 
Ensimmäinen sähköauto-roadtip Ruotsissa ja Norjassa tuli ajeltua. Ruotsissa on melko huonosti latureita tai ne on huonoissa paikoissa. Ruokapaikkojen lähellä oli usein vaan hitaita latureita. Esim. Enköpingin keskustassa oli mäkkärillä 2x Recharge 50kW. Noh olihan niitä latureita tuossakin kylässä, mutta ei palveluiden äärellä. Ei huvittanut pysähtyä pelkästään lataamaan eikä haluttu kävellä kilometriä ruokapaikkaan, vaan tuli ladattua aina muun tauon yhteydessä.

Noh Norjassa latureita oli ihan hyvin, mutta toki kalliita (35-50snt/kWh). Leirintäalueilla oli kans latureita (yhdellä Ruotsissa ei ollut) eikä ollut ruuhkaa. Charge365 taas ryösti aivan tolkuttomasti eräällä leirintäalueella (5kW laturi, 50snt/kWh + minuuttimaksua jokunen sentti päälle). Ei huvittanut siinä ladata kuin ihan pakolliset.

Suurin ärsytyksen aihe näissä oli kuitenkin maksaminen. Tuli ladattua tällä reissulla seuraavilla latausoperaattoreilla:
- Aimo
- ST1/Shell
- Easypark
- Mer
- CircleK
- Charge365
- ABC
- Neste
- Recharge
- Ionity

Ainoa johon kävi pankkikortti suoraan, oli ST1. Siellä laturi ei keskustellut maksupäätteen kanssa. Laturi käski aloittamaan kytkemällä kaapeli, onnistuneen kytkennän jälkeen tunnisti auton ja käski maksamaan. Maksupääte edelleen käski kytkemään kaapelin ensin, ennen kuin maksaminen onnistuu. Noh kokeilin kaikki 6 letkua ja epäonnistuin, kunnes sattumalta yhteys maksupäätteeseen onnistui (tai joku huomasi valvomossa mun 6 epäonnista yritystä muutaman minuutin sisään ja teki jotain). Noh sitten lataus onnistui taas hyvin. Tämä oli ainoa "rikkinäinen" laturi matkalla.

Muilla operaattoreilla piti käyttää jotain tagia tai appsia lataamiseen ja kyllä tuli latailtua erilaisia sovelluksia. Olisipa joku yksittäinen kortti joka kävisi kaikkiin ja laskuttaisi suoraan esim. pankkitililtä..

Noh kyllähän tätä olisi saanut yksinkertaistettua/halpuutettua lataamalla aina Ionityllä tms. mutta sitten olisi pitänyt tönöttää jossain parkkipaikalla vain lataamassa useammin tai olisi pitänyt vaihtaa reittiä laturien takia. Nyt tuli etsittyä joku hyvä taukopaikka reitin varrelta, jossa on mikä tahansa nopea laturi, välilttämättä siitä mikä operaattori. Ionitytkin tuntuivat olevan aina väärässä paikassa.

Noh pikkuvikoja lopulta, reissu meni ihan hienosti eikä tullut rangeahdistusta. Ehkä max tunti yhteensä meni viikon aikana "ylimääräistä" aikaa laturilla seisomiseen, verrattuna polttomoottoriautoon. Pääasiassa auto oli ihmisiä ennen valmis. Latausappsien ihmettelyyn ja taukopaikkojen etsintään meni kyllä aikaa, mutta siinä se onnistui vänkärin paikalla. Ladattiin aina kun pysähdyttiin, välittämättä siitä mikä on akun varausprosentti. MEBit ottavat pienillä prosenteilla paremmin virtaa, mutta ei tullut välitettyä asiasta. Välillä aloitettiin 15% lataustasosta ja saatiin maksimi 135kW, välillä aloteltiin 50% tasosta ja tuli vaan 60kW tai laturi oli 50kW, jolloin saatiin sitä mitä laturista lähti. Välillä lopetettiin lataus 80% ja välillä 100%, miten nyt sattui menemään. Tällä minimoitiin auton odottelu ja onnistui hyvin.

Ruotsin ja Norjan teillä tuntui auton kulutus pienevän, johtui varmaan pienemmistä rajoituksista ja paremmasta asfaltista. Noh ei tullut diesel-autoa ikävä.
 
Kiva olisi nähdä vastaava bensiinikartta. On paljon eroa ?
Tuosta tuli mieleen, naapurin isäntä oli joskus (70-luvulla?) ylen lähetysverkkoa ylläpitämässä. Sanoi että talvisin jollekin käsivarren asemalle mennessä kaikki ajelut siellä paikanpäällä piti tehdä moottorikelkalla, koska huoltikselta ylen broncon bensatankki riitti vain edestakaiseen matkaan.

En nyt muista oliko kyse siitä että siellä ei ollut bensistä, vai oliko se avoinna vaan virka-aikana tms, mutta rangeahdistusta ollut jo tuolloin.
 
1750839061285.jpeg


Aika hyvin on kyllä infra kehittynyt, ainakin pääväylien varrella. Itä- ja Pohjois-Suomessa on edelleen väljempää, mutta eipä noilla huonomman kattavuuden alueilla juuri autoilla edes liikuta.

Tosin jokseenkin koomisesti tuolta Inarista kun jatkaa pohjoiseen Norjan puolelle, niin alkaa latauspömpeliä taas löytymään...
Vielä kun saisi kaikille pikalatureille katoksen, lähimaksupäätteen sekä roskiksen.
Myös useasti itelle riittäisi että olisi WC ja vaikka joku koppi missä limu-kahvi automaatti. Teslallahan on Saksassa supereilla etätyö, wc, kahvi yms itsepalvelu pisteitä eli loungeja:
 
1750839061285.jpeg


Aika hyvin on kyllä infra kehittynyt, ainakin pääväylien varrella. Itä- ja Pohjois-Suomessa on edelleen väljempää, mutta eipä noilla huonomman kattavuuden alueilla juuri autoilla edes liikuta.

Tosin jokseenkin koomisesti tuolta Inarista kun jatkaa pohjoiseen Norjan puolelle, niin alkaa latauspömpeliä taas löytymään...
Kuinkahan paljon kartta vielä "paranee" jos tiputtaa vaatimuksen 100kW tasolle?
 
Kuusamo-Pudasjärvi on kyllä aika heikkoa aluetta, edes Taivalkoskella ei ole latureita. Kuusamossa on toki hyvin ja Pudasjärvellä ainakin ABC ja K-lataus.
 
Ensimmäinen sähköauto-roadtip Ruotsissa ja Norjassa tuli ajeltua. Ruotsissa on melko huonosti latureita tai ne on huonoissa paikoissa. Ruokapaikkojen lähellä oli usein vaan hitaita latureita. Esim. Enköpingin keskustassa oli mäkkärillä 2x Recharge 50kW. Noh olihan niitä latureita tuossakin kylässä, mutta ei palveluiden äärellä. Ei huvittanut pysähtyä pelkästään lataamaan eikä haluttu kävellä kilometriä ruokapaikkaan, vaan tuli ladattua aina muun tauon yhteydessä.

Noh Norjassa latureita oli ihan hyvin, mutta toki kalliita (35-50snt/kWh). Leirintäalueilla oli kans latureita (yhdellä Ruotsissa ei ollut) eikä ollut ruuhkaa. Charge365 taas ryösti aivan tolkuttomasti eräällä leirintäalueella (5kW laturi, 50snt/kWh + minuuttimaksua jokunen sentti päälle). Ei huvittanut siinä ladata kuin ihan pakolliset.

Suurin ärsytyksen aihe näissä oli kuitenkin maksaminen. Tuli ladattua tällä reissulla seuraavilla latausoperaattoreilla:
- Aimo
- ST1/Shell
- Easypark
- Mer
- CircleK
- Charge365
- ABC
- Neste
- Recharge
- Ionity

Ainoa johon kävi pankkikortti suoraan, oli ST1. Siellä laturi ei keskustellut maksupäätteen kanssa. Laturi käski aloittamaan kytkemällä kaapeli, onnistuneen kytkennän jälkeen tunnisti auton ja käski maksamaan. Maksupääte edelleen käski kytkemään kaapelin ensin, ennen kuin maksaminen onnistuu. Noh kokeilin kaikki 6 letkua ja epäonnistuin, kunnes sattumalta yhteys maksupäätteeseen onnistui (tai joku huomasi valvomossa mun 6 epäonnista yritystä muutaman minuutin sisään ja teki jotain). Noh sitten lataus onnistui taas hyvin. Tämä oli ainoa "rikkinäinen" laturi matkalla.

Muilla operaattoreilla piti käyttää jotain tagia tai appsia lataamiseen ja kyllä tuli latailtua erilaisia sovelluksia. Olisipa joku yksittäinen kortti joka kävisi kaikkiin ja laskuttaisi suoraan esim. pankkitililtä..

Noh kyllähän tätä olisi saanut yksinkertaistettua/halpuutettua lataamalla aina Ionityllä tms. mutta sitten olisi pitänyt tönöttää jossain parkkipaikalla vain lataamassa useammin tai olisi pitänyt vaihtaa reittiä laturien takia. Nyt tuli etsittyä joku hyvä taukopaikka reitin varrelta, jossa on mikä tahansa nopea laturi, välilttämättä siitä mikä operaattori. Ionitytkin tuntuivat olevan aina väärässä paikassa.

Noh pikkuvikoja lopulta, reissu meni ihan hienosti eikä tullut rangeahdistusta. Ehkä max tunti yhteensä meni viikon aikana "ylimääräistä" aikaa laturilla seisomiseen, verrattuna polttomoottoriautoon. Pääasiassa auto oli ihmisiä ennen valmis. Latausappsien ihmettelyyn ja taukopaikkojen etsintään meni kyllä aikaa, mutta siinä se onnistui vänkärin paikalla. Ladattiin aina kun pysähdyttiin, välittämättä siitä mikä on akun varausprosentti. MEBit ottavat pienillä prosenteilla paremmin virtaa, mutta ei tullut välitettyä asiasta. Välillä aloitettiin 15% lataustasosta ja saatiin maksimi 135kW, välillä aloteltiin 50% tasosta ja tuli vaan 60kW tai laturi oli 50kW, jolloin saatiin sitä mitä laturista lähti. Välillä lopetettiin lataus 80% ja välillä 100%, miten nyt sattui menemään. Tällä minimoitiin auton odottelu ja onnistui hyvin.

Ruotsin ja Norjan teillä tuntui auton kulutus pienevän, johtui varmaan pienemmistä rajoituksista ja paremmasta asfaltista. Noh ei tullut diesel-autoa ikävä.
Tuo lataa missä vaan taktiikka säästää kyllä nuppia mutta laskitko mikä tuli kWh hinnaksi koko reissulla?

Jotain erikoista on tapahtunut autossa tai Nesteen asemilla. Viimeiset kaksi kertaa kun olen asemalla käynyt niin molemmilla kerroilla ensimmäinen yritys päättyy "auto keskeytti" -tilanteeseen. Toisella yrityksellä taas toimii normaalisti. K ja S latureilla vaikka samoilta Kempowerin pöntöiltä näyttävät ei ole tätä ongelmaa ollut.
 
Ainoa johon kävi pankkikortti suoraan, oli ST1. Siellä laturi ei keskustellut maksupäätteen kanssa.

Olisipa joku yksittäinen kortti joka kävisi kaikkiin ja laskuttaisi suoraan esim. pankkitililtä..
Eihän tuokaan nyt ihan ongelmaton ollut.. Pitäisi kyllä, jos korttimaksu tulee niin kortinlukija olla jokaisessa laturissa, eikä mitään yksittäistä maksupäätettä/latauskenttä. Edelleen paras olisi, jos maksutiedot menisi autosta laturille ja lataus onnistuu ilman kortteja, tageja tai sovelluksia.
 
Ensimmäinen sähköauto-roadtip Ruotsissa ja Norjassa tuli ajeltua. Ruotsissa on melko huonosti latureita tai ne on huonoissa paikoissa. Ruokapaikkojen lähellä oli usein vaan hitaita latureita. Esim. Enköpingin keskustassa oli mäkkärillä 2x Recharge 50kW. Noh olihan niitä latureita tuossakin kylässä, mutta ei palveluiden äärellä. Ei huvittanut pysähtyä pelkästään lataamaan eikä haluttu kävellä kilometriä ruokapaikkaan, vaan tuli ladattua aina muun tauon yhteydessä.

Noh Norjassa latureita oli ihan hyvin, mutta toki kalliita (35-50snt/kWh). Leirintäalueilla oli kans latureita (yhdellä Ruotsissa ei ollut) eikä ollut ruuhkaa. Charge365 taas ryösti aivan tolkuttomasti eräällä leirintäalueella (5kW laturi, 50snt/kWh + minuuttimaksua jokunen sentti päälle). Ei huvittanut siinä ladata kuin ihan pakolliset.

Suurin ärsytyksen aihe näissä oli kuitenkin maksaminen. Tuli ladattua tällä reissulla seuraavilla latausoperaattoreilla:
- Aimo
- ST1/Shell
- Easypark
- Mer
- CircleK
- Charge365
- ABC
- Neste
- Recharge
- Ionity

Ainoa johon kävi pankkikortti suoraan, oli ST1. Siellä laturi ei keskustellut maksupäätteen kanssa. Laturi käski aloittamaan kytkemällä kaapeli, onnistuneen kytkennän jälkeen tunnisti auton ja käski maksamaan. Maksupääte edelleen käski kytkemään kaapelin ensin, ennen kuin maksaminen onnistuu. Noh kokeilin kaikki 6 letkua ja epäonnistuin, kunnes sattumalta yhteys maksupäätteeseen onnistui (tai joku huomasi valvomossa mun 6 epäonnista yritystä muutaman minuutin sisään ja teki jotain). Noh sitten lataus onnistui taas hyvin. Tämä oli ainoa "rikkinäinen" laturi matkalla.

Muilla operaattoreilla piti käyttää jotain tagia tai appsia lataamiseen ja kyllä tuli latailtua erilaisia sovelluksia. Olisipa joku yksittäinen kortti joka kävisi kaikkiin ja laskuttaisi suoraan esim. pankkitililtä..

Noh kyllähän tätä olisi saanut yksinkertaistettua/halpuutettua lataamalla aina Ionityllä tms. mutta sitten olisi pitänyt tönöttää jossain parkkipaikalla vain lataamassa useammin tai olisi pitänyt vaihtaa reittiä laturien takia. Nyt tuli etsittyä joku hyvä taukopaikka reitin varrelta, jossa on mikä tahansa nopea laturi, välilttämättä siitä mikä operaattori. Ionitytkin tuntuivat olevan aina väärässä paikassa.

Noh pikkuvikoja lopulta, reissu meni ihan hienosti eikä tullut rangeahdistusta. Ehkä max tunti yhteensä meni viikon aikana "ylimääräistä" aikaa laturilla seisomiseen, verrattuna polttomoottoriautoon. Pääasiassa auto oli ihmisiä ennen valmis. Latausappsien ihmettelyyn ja taukopaikkojen etsintään meni kyllä aikaa, mutta siinä se onnistui vänkärin paikalla. Ladattiin aina kun pysähdyttiin, välittämättä siitä mikä on akun varausprosentti. MEBit ottavat pienillä prosenteilla paremmin virtaa, mutta ei tullut välitettyä asiasta. Välillä aloitettiin 15% lataustasosta ja saatiin maksimi 135kW, välillä aloteltiin 50% tasosta ja tuli vaan 60kW tai laturi oli 50kW, jolloin saatiin sitä mitä laturista lähti. Välillä lopetettiin lataus 80% ja välillä 100%, miten nyt sattui menemään. Tällä minimoitiin auton odottelu ja onnistui hyvin.

Ruotsin ja Norjan teillä tuntui auton kulutus pienevän, johtui varmaan pienemmistä rajoituksista ja paremmasta asfaltista. Noh ei tullut diesel-autoa ikävä.
Mä en ole roadtripeillä edes harkinnut millekään muulle kuin ionitylle pysähtymistä. Kuukausisubilla edullinen hinta ja verkoston kattavuus on aika hyvä.

Pidempien pysähdysten aikana olen joskus jaksanut jonkun ruokakaupan type2:sen käyttöä opetella, mutta aika tuskaista se kyllä on. Ionitykin olisi parempi jos siihen saisi sen rfid:n.
 
Tuo lataa missä vaan taktiikka säästää kyllä nuppia mutta laskitko mikä tuli kWh hinnaksi koko reissulla?
Yritin tätä laskea, mutta melko haastavaa oli. Hain maksukortilta kaikki latausveloitukset ja auton appsista kWh-lukemat ynnäilin yhteen. Jakolaskun perusteella tuli 37snt/kWh, mutta epäilen että ei ihan pidä paikkaansa. Noh ei se varmaan ainakaan tuon halvempaa ollut.
 
Ionity, Recharge ja Tesla on nyt tilauksilla niin halpoja ettei kannata ulkomaanmatkailussa paljoa stressiä ottaa jos kauempana käy.
 
Muutenkin latausten hinnat on niin häviävän pieni summa kaiken muun reissukulun seassa, etten stressannut koko asiasta. Nyt mahtoi olla jotain 10% luokkaa koko reissun budjetista. Lataamalla aina vaikka Ionityllä olisi voinut säästää todennäköisesti muutaman kympin. En nähnyt tarpeelliseksi säästää, koska lataaminen olisi vaikeutunut. Joku muu voi priorisoida erilailla.
 
Huomenna tulee Polle kotiin ja tätäkin pitää alkaa miettiä. Tarkoitus on varmaan ainakin alkuun hyödyntää työpaikan ilmaista töpseliä, se tosin on vain suko, mutta ennen kuin hommaan kotiin aseman, niin näitä voi joskus joutua käyttämään. Me ei siis pahemmin reissata ja Pollella vie 41min 80%:iin, joten ihan ei viitsi peukaloita pelkästään pyöritellä, niin tuossa olisi mahdollisia asemia K-lataus ja Lidl sellaisessa paikassa, että siinä voi käydä viikonlopun ostokset tekemässä odotellessa. Ionity olsii kanssa, mutta näyttää olevan kalliimpaa eikä tuo auto taida hyötyä siitä. Eli onko kommentteja noiden toimivuudesta tjsp? Minun ei kannata maksaa mitään kk-maksuja, koska tuskin minä kovin usein noita käytän, mutta ihan periaatteestakin yritän katsella kohtuuhintaisia asemia, jotka yleensä toimivat.
 
Fortumilla saa 15€/kk 30% alennusta aika monella laturilla.

Alennus kattaa yli 1700 pikalaturia Suomessa
Charge & Drive Plus -tilauksen 30%:n latausalennus on voimassa yli 1700 K-Latauksen, Rechargen, Virran ja IONITYn pikalaturilla, (*määrä kesäkuussa 2025, pikalatureiden määrä kasvaa jatkuvasti).

Charge & Drive Plus -tilauksessa mukana olevien pikalatauspisteiden tarkat määrät kesäkuussa 2025:
K-Lataus: 873 pikalatauspistettä
Recharge: 487 pikalatauspistettä
Virta: 222 pikalatauspistettä
IONITY: 157 pikalatauspistettä
Yhteensä siis jo 1739 pikalatauspistettä.
 
Ihan yhtä tyhjän kanssa tuollaiset kuukausimaksulliset tilaukset jos vain satunnaisesti pikalataa. Ajat ruokakauppasi laturille ja lataat siellä kun teet ostoksia.
 
Ihan yhtä tyhjän kanssa tuollaiset kuukausimaksulliset tilaukset jos vain satunnaisesti pikalataa. Ajat ruokakauppasi laturille ja lataat siellä kun teet ostoksia.

Mistä tämä satunnainen nyt tuli? Äkkiähän tuon laskee et autosta riippuen ja missä lataa niin pari kolme akullista kuukauteen niin tuo on jo maksanut itsensä takaisin?
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Mistä tämä satunnainen nyt tuli? Äkkiähän tuon laskee et autosta riippuen ja missä lataa niin pari kolme akullista kuukauteen niin tuo on jo maksanut itsensä takaisin?
Mikähän olis sellanen operaattori? Aika ohkaisesti noita Ionityjä on kauppojen lähellä, muutama hassu tullut vastaan. Enimmäkseen pääväyliltä löytyvät.

Muut kuukausimaksulliset taitaakin sitten olla jo kalliimpia tai onko niitä edes.
 
Juu, smicke luki tilanteen oikein. Eli meidän on ihan turha maksaa kuukausimaksuja, kun ainakin toive on, että ei kovin usein tarvitse julkisia käyttää. Mutta joskus kuitenkin. Tuo K-lataus tuli sitten valittua kun ei täällä kukaan sitä haukkunutkaan. Saisivat kyllä paikallisen kauppakeskuksen pihaan tuoda, siinä olisi kuitenkin Supermarket. Jostain syystä kuitenkin K-ryhmä päättänyt laittaa latausaseman K-Marketin pihaan syrjäisempään paikkaan.
 
Nyt pitää kyllä kysyä harvinaisen tyhmä kysymys, kun en saa oikein selvää mistään. K-latauksen sivuilta:
Peruslatauspisteellämme tarvitset oman latauskaapelin. Latauskaapelin latauspisteeseen kytkettävän liittimen tulee olla muodoltaan type2 ja autoon kytkettävän liittimen autostasi riippuen joko type1 tai type2.
Mutta jos vaikka katsoo ev-databasea, niin siellä sanotaan tuolle autolle, että type 2:lla täyteen lataaminen kestää parhaimmillaankin 8h15min niin ei tuo nyt kovin kätevältä tunnu. CCS:llä, eli suurteholla 10->80% vie parhaimmillaan 31min. Mutta tuo type 2 antaa 47km/h, niin eihän tuossa yhden kauppareissun aikana saa kuin hädin tuskin kauppareissun kilometrit ladattua. Mitä minä en oikein tajua tässä?
 
Nyt pitää kyllä kysyä harvinaisen tyhmä kysymys, kun en saa oikein selvää mistään. K-latauksen sivuilta:

Mutta jos vaikka katsoo ev-databasea, niin siellä sanotaan tuolle autolle, että type 2:lla täyteen lataaminen kestää parhaimmillaankin 8h15min niin ei tuo nyt kovin kätevältä tunnu. CCS:llä, eli suurteholla 10->80% vie parhaimmillaan 31min. Mutta tuo type 2 antaa 47km/h, niin eihän tuossa yhden kauppareissun aikana saa kuin hädin tuskin kauppareissun kilometrit ladattua. Mitä minä en oikein tajua tässä?
Ihan oikein ymmärsit.
Tuo type2 lataa koko päivän jos akku tyhjä.
 
ABC eli always be charging. Jos auto on latauksessa silloin kun se seisoo tyhjänpanttina tuntikausia niin harvoin sitä tarvitsee erikseen arkiajossa ladata.
 
Mutta jos se asema on jonkun kuppaisen pikkukaupan pihassa, niin mitä sillä tekee? Vai pitääkö olla kaksi autoa, toisella tullaan sitten asemalta pois jotta ei tarvitse notkua autossa koko päivää?
 
Kauppareissun aikana tarvitaan tosiaan se 50kW tai isompi latausteho ja toki silloin käytössä CCS.
 
Jos pikkukaupassa on asiointilataus se on siinä, koska

- Haluttu tarjota palvelu asiakkaille
- Latauspistevaatimus

Kesko laittelee hiljalleen noita 100kW pienempiä DC latureita laajemmalti, mutta pitää ymmärtää, että ei sinne alle 5000 asukkaan kunnan ainoaan kyläkauppaan mitään megawattiluokan latauskeskittymää ole tulossa.

Asiointilataus toimii lapsiperheillä ja kauppakeskuksissa kun pysäköinti kestää yli pari tuntia ihmisten viettäessä aikaa, ei se oikein 1-3 K:n kaupoissa varta vasten kauppareissun kyljessä toimi.
 
Noi type2 on käytännössä ladattaville hybrideille, jos on kaupan pihassa. Järkeä vain hotelleilla sähköautoille.
 
Huomenna tulee Polle kotiin ja tätäkin pitää alkaa miettiä. Tarkoitus on varmaan ainakin alkuun hyödyntää työpaikan ilmaista töpseliä, se tosin on vain suko, mutta ennen kuin hommaan kotiin aseman, niin näitä voi joskus joutua käyttämään. Me ei siis pahemmin reissata ja Pollella vie 41min 80%:iin, joten ihan ei viitsi peukaloita pelkästään pyöritellä, niin tuossa olisi mahdollisia asemia K-lataus ja Lidl sellaisessa paikassa, että siinä voi käydä viikonlopun ostokset tekemässä odotellessa. Ionity olsii kanssa, mutta näyttää olevan kalliimpaa eikä tuo auto taida hyötyä siitä. Eli onko kommentteja noiden toimivuudesta tjsp? Minun ei kannata maksaa mitään kk-maksuja, koska tuskin minä kovin usein noita käytän, mutta ihan periaatteestakin yritän katsella kohtuuhintaisia asemia, jotka yleensä toimivat.

Eli taitaa olla järkevämpää ladata vaikka viikonloppu kotona sukosta.

Jos sinulla mahdollisuus yksivaihe 8A tai isompaan lataukseen heti kotona, niin kyllä sitä kannattaa käyttää. Varsinkin jos päivärtymiin ei osu pikalataus mahdollisuuksia.
Jos vuorokausi ajot 100km tai vähemmän, niin ne hoituu yöllä, riipuen virrasta (tehosta) ja tai ajasta, niin parisataa kilometriä onnistuu kotona monella.

Jos ei riitä, niin sitten katsoa se mitä nurkilta, ajo reiteiltä löytyy, ja mitä sen ajan tekee, kävelee kotio, lenkille, vai miten kuluttaa ajan.


Edit:

Joissain autoissa on myös 22kW laturi. Silloin saisi 2h kauppareissulla 44kW joka on jo aika hyvin. Ja riippuu tarpeesta niin kyllä 11kW laturillakin saa jotain aikaan.

Itse joskus reissussakin laittanut 11kW laturiin samalla kun käy syömässä, tuokin riittää kun perheen kanssa menee helposti se tunti kaikkeen säätämiseen ja jos ei tartte kun vähän lisää akkuun että pääsee perille jne.
Jos keskimääräinen vuorokausi ajo on sen parikymmentä kilometriä, ja tunnissa saa satakilometriä ladattua (22Kw, 11Kw teholla tekee tiukkaa vaikka olisi pihi auto kesäajossa), niin joka toinen viikko sitten vähän isompi lataus. Niin tankissa pelivaraa.
 
Nyt pitää kyllä kysyä harvinaisen tyhmä kysymys, kun en saa oikein selvää mistään. K-latauksen sivuilta:

Mutta jos vaikka katsoo ev-databasea, niin siellä sanotaan tuolle autolle, että type 2:lla täyteen lataaminen kestää parhaimmillaankin 8h15min niin ei tuo nyt kovin kätevältä tunnu. CCS:llä, eli suurteholla 10->80% vie parhaimmillaan 31min. Mutta tuo type 2 antaa 47km/h, niin eihän tuossa yhden kauppareissun aikana saa kuin hädin tuskin kauppareissun kilometrit ladattua. Mitä minä en oikein tajua tässä?
Joissain autoissa on myös 22kW laturi. Silloin saisi 2h kauppareissulla 44kW joka on jo aika hyvin. Ja riippuu tarpeesta niin kyllä 11kW laturillakin saa jotain aikaan.

Itse joskus reissussakin laittanut 11kW laturiin samalla kun käy syömässä, tuokin riittää kun perheen kanssa menee helposti se tunti kaikkeen säätämiseen ja jos ei tartte kun vähän lisää akkuun että pääsee perille jne.
 
Poikittaisliikenteessä Mikkeli-Jyväskylä väli on aika tyhjää täynnä. Eli kannattaa olla akussa virtaa sen 100+km jos Mikkelistä lähtee.
 
Poikittaisliikenteessä Mikkeli-Jyväskylä väli on aika tyhjää täynnä. Eli kannattaa olla akussa virtaa sen 100+km jos Mikkelistä lähtee.

Ja varautua siihen että tie voi ylättäen ja varoittamatta kadota reitiltä, no hinurinlavalla loppumatka(* , ruuhkaa voi olla jos siellä enemmänkin jonossa

(*
Tiepalvelu bensalenkkarit, onko heillä generaattoreita matkassa, 60km ylimääräinen lenkki ei ihan pikku agrekaatilla vartissa varaudu.
 
Doh. Tyhmä minä. Siis onhan noissa K-latauspisteissä niitä CCS:iä, mutta kysymys kuuluukin, että onko niissä latausjohdot valmiina? Auton mukana kun tuli vaan type 5 (ja suko).

Ehkä väärä ketju, mutta pientä säätöä tuli auton kanssa. Ensinnäkin se on edelleen Polestarin mielestä rekisteröity Saksaan, joten pitää maa vaihtaa huollossa. Ensimmäinen vapaa aika oli 8.8. Huoks. Myyjä suostui maksamaan suorilta, joten propsit siitä. Mutta pahasti näyttää, että autossa on ollut alun perin kolmet avaimet ja yhdet jääneet Paskaan Maahan, kun en saa rekisteröityä avaimia omalle tililleni.
 
Doh. Tyhmä minä. Siis onhan noissa K-latauspisteissä niitä CCS:iä, mutta kysymys kuuluukin, että onko niissä latausjohdot valmiina? Auton mukana kun tuli vaan type 5 (ja suko).

Ehkä väärä ketju, mutta pientä säätöä tuli auton kanssa. Ensinnäkin se on edelleen Polestarin mielestä rekisteröity Saksaan, joten pitää maa vaihtaa huollossa. Ensimmäinen vapaa aika oli 8.8. Huoks. Myyjä suostui maksamaan suorilta, joten propsit siitä. Mutta pahasti näyttää, että autossa on ollut alun perin kolmet avaimet ja yhdet jääneet Paskaan Maahan, kun en saa rekisteröityä avaimia omalle tililleni.

Onko polestar yksi niistä valmistajista joka ottaa tonnin uudesta avainsarjasta ja pitää käydä pajalla?
 
Doh. Tyhmä minä. Siis onhan noissa K-latauspisteissä niitä CCS:iä, mutta kysymys kuuluukin, että onko niissä latausjohdot valmiina? Auton mukana kun tuli vaan type 5 (ja suko).

Ehkä väärä ketju, mutta pientä säätöä tuli auton kanssa. Ensinnäkin se on edelleen Polestarin mielestä rekisteröity Saksaan, joten pitää maa vaihtaa huollossa. Ensimmäinen vapaa aika oli 8.8. Huoks. Myyjä suostui maksamaan suorilta, joten propsit siitä. Mutta pahasti näyttää, että autossa on ollut alun perin kolmet avaimet ja yhdet jääneet Paskaan Maahan, kun en saa rekisteröityä avaimia omalle tililleni. Eli puuttuva avain pitää deaktivoida (€€€).
 
Doh. Tyhmä minä. Siis onhan noissa K-latauspisteissä niitä CCS:iä, mutta kysymys kuuluukin, että onko niissä latausjohdot valmiina? Auton mukana kun tuli vaan type 5 (ja suko).

Ehkä väärä ketju, mutta pientä säätöä tuli auton kanssa. Ensinnäkin se on edelleen Polestarin mielestä rekisteröity Saksaan, joten pitää maa vaihtaa huollossa. Ensimmäinen vapaa aika oli 8.8. Huoks. Myyjä suostui maksamaan suorilta, joten propsit siitä. Mutta pahasti näyttää, että autossa on ollut alun perin kolmet avaimet ja yhdet jääneet Paskaan Maahan, kun en saa rekisteröityä avaimia omalle tililleni. Eli puuttuva avain pitää deaktivoida (€€€).

Tuossa aiemmin hyvä vastaus aiempaan samansisältöiseen kyssäriin. (ilmeisesti alusta vähän bugittaa)
Kakkonen. Type 2.

Pikalataus on aina kiinteällä kaapelilla, koti- ja asiointilataus voi olla irrotettavalla type 2 - type 2 kaapelilla.
 
Ja varautua siihen että tie voi ylättäen ja varoittamatta kadota reitiltä, no hinurinlavalla loppumatka(* , ruuhkaa voi olla jos siellä enemmänkin jonossa

(*
Tiepalvelu bensalenkkarit, onko heillä generaattoreita matkassa, 60km ylimääräinen lenkki ei ihan pikku agrekaatilla vartissa varaudu.
Ei niillä mitään aggregaatteja kyydissä ole. Sähkön loppumisen takia tien päälle jäämistä on lopulta todella vähän. silloin harvoin kun tulee tuo tilanne vastaan, helpompaa ja nopeampaa viedä lavalla lähimmälle pikalaturille.
 
Ei niillä mitään aggregaatteja kyydissä ole. Sähkön loppumisen takia tien päälle jäämistä on lopulta todella vähän. silloin harvoin kun tulee tuo tilanne vastaan, helpompaa ja nopeampaa viedä lavalla lähimmälle pikalaturille.
Se oli minun nähdäkseni vitsailua Mikkeli-Jyväskylä välistä mutta mistä minä mitään tiedän.
 
Lisää tymiä kysymyksiä lataamisesta. Sain auton mukana Deltacon sukokaapelin, mutta tuossa puhutaan, että on 1.84kW ja 8A. Siis ymmärränkö nyt jotain väärin vai sainko minä jonkun kuppaisen kaapelin? Kyllähän nyt seinästäkin pitäisi saada 3.7kW 16 ampeerilla.

No onhan se tietysti halvin mahdollinen. Myyjä laittoi sitten mukaan kaapelin, joka ei kyllä minusta sovi alkuunkaan täyssähköautoon. Kuka hullu noita 8 ampeerilla lataa? 8 tunnin aikana saa 11 kWh ladattua. Eli hyvä kun työmatkan verran. Itsekö tässä pitää vielä 160€ heittää että saa 16A kaapelin?

Siis tuollahan menisi akun lataamiseen sellainen leppoisa 50 tuntia. Pitää heti perjantaina kotiin tullessa laittaa lataukseen ja pitää siinä melkein koko viikonloppu jos meinaa akun saada täyteen.

Äh, olin kuvitellut, että ei tämä sähköautoilu näin hankalaa olisi. Saisi edes tällaiset perusasiat hoitoon vähän kuin itsestään.
 
Viimeksi muokattu:
Lisää tymiä kysymyksiä lataamisesta. Sain auton mukana Deltacon sukokaapelin, mutta tuossa puhutaan, että on 1.84kW ja 8A. Siis ymmärränkö nyt jotain väärin vai sainko minä jonkun kuppaisen kaapelin? Kyllähän nyt seinästäkin pitäisi saada 3.7kW 16 ampeerilla.

No onhan se tietysti halvin mahdollinen. Myyjä laittoi sitten mukaan kaapelin, joka ei kyllä minusta sovi alkuunkaan täyssähköautoon. Kuka hullu noita 8 ampeerilla lataa? 8 tunnin aikana saa 11 kWh ladattua. Eli hyvä kun työmatkan verran. Itsekö tässä pitää vielä 160€ heittää että saa 16A kaapelin?

Siis tuollahan menisi akun lataamiseen sellainen leppoisa 50 tuntia. Pitää heti perjantaina kotiin tullessa laittaa lataukseen ja pitää siinä melkein koko viikonloppu jos meinaa akun saada täyteen.

Äh, olin kuvitellut, että ei tämä sähköautoilu näin hankalaa olisi. Saisi edes tällaiset perusasiat hoitoon vähän kuin itsestään.
No jospa hankkisit ihan oikean latausaseman niin saat sen 11kw latauksen kotiin
 
No jospa hankkisit ihan oikean latausaseman niin saat sen 11kw latauksen kotiin
Ääni tälle, mikäli suinkin mahdollista. Pelkkää Type 2 -kaapelia on paljon mukavampi operoida kuin tuollaista suko-kaapelia.

Lisäksi kannattaa huomata, että vaikka siinä olisi tullut mukana Polestarin oma kotilatauskaapeli, niin siinäkin on maksimivirta vain tuon 8 A:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 877
Viestejä
4 859 015
Jäsenet
78 483
Uusin jäsen
JohWoh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom