Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Semmoset 15 viestiä sitten on tuosta juttua...
Niinpäs olikin! Tuossa toinen mitä olen katsellut, kantavuus 36kg ja pyörän maksimipaino 20kg, kuinkahan tuo ottaisi itseensä 25kg pyörän kuskaamisesta :think:
 
Niinpäs olikin! Tuossa toinen mitä olen katsellut, kantavuus 36kg ja pyörän maksimipaino 20kg, kuinkahan tuo ottaisi itseensä 25kg pyörän kuskaamisesta :think:
Jos koukku mallin, niin ehdoton suositus sellanen missä "jalalla painettava alas vinoon" tieltä tuo. ITellä sellanen thule, oli joku 450e tms. tienoilla. Niin paljon näppärämpi, kun saa tavaraa pakattua tavallisesti, kun vaan "kickstandilla pois ottaa..

Ite oon nössöillessäni käytänyt myös silikonisuojattuja remmejä, kun ei uskalla luottaa vaikka kestääkait nuo.. Tai pari mustekalaa "pehmentämään" iskuja.. Hyvin on nuo toiminu.
 
Niinpäs olikin! Tuossa toinen mitä olen katsellut, kantavuus 36kg ja pyörän maksimipaino 20kg, kuinkahan tuo ottaisi itseensä 25kg pyörän kuskaamisesta :think:
Tutkisin vaihtoehtona myös Bilteman versiota
Pyöräteline vetokoukkuun
Spekseinä
-max 3 pyörää
-max 60 kg
-kallistus
-lukitus koukkuun
 
Viimeksi muokattu:
Hitsin hitsi. Oon nyt muutamaa maasturia koeajanut. Muutamia huomioita tullut tehtyä. Moottorin pitää olla 85nm, eikä yhtään vähempää. Jäykkäperäisellä sähköpyörällä kyyti tuntuu persauksissa. Täpärien huollot ei kuitenkaan houkuttele, mutta kai se ois kestettävä. Helkama fe12 (suoralla putkella) oli positiivinen yllätys. Kyseessä oli etujousitettu malli, eikä paksun renkaan asioista kyyti ollut yhtä kovaa kuin kapea renkaisella jäykkäperäisellä. 2,4-2,6 tuumaa on vähän turhan kapeat omaan makuun. Ehkä tommonen plussa koon pyörä ois hyvä kompromissi... Tai sitten läski...
 
Tiedoksi kaikille Shimano EP8 pakkasongelmien kanssa kärvisteleville. Kysyin kuluttajariitalautakunnasta päätöksen kopiota ja tämän perusteella laadin oman vapaamuotoisen reklamaation.

1707418188293.png


1707418221564.png


Lopuksi todetaan päätöksen olleen yksimielinen.
 
Tiedoksi kaikille Shimano EP8 pakkasongelmien kanssa kärvisteleville. Kysyin kuluttajariitalautakunnasta päätöksen kopiota ja tämän perusteella laadin oman vapaamuotoisen reklamaation.

1707418188293.png


1707418221564.png


Lopuksi todetaan päätöksen olleen yksimielinen.
Kiitos tästä. On pitänyt pistää asiaa eteenpäin ja tästä saa vähän kättä pidempää asian hyväksi.
 
Kiitos tästä. On pitänyt pistää asiaa eteenpäin ja tästä saa vähän kättä pidempää asian hyväksi.

Mainittakoon vielä, että korostin omassa reklamaatiossani sitä, että pyörää on säilytetty ja käytetty asianmukaisesti, ladattu aina lämpimässä ja myös "kokonaisena", eikä se auttanut ongelmaan(kuten aspa chatissa neuvoi)

Ja että ensisijaisesti virhe tulisi korjata siten, että pyörän ominaisuudet ei heikkene ostohetkeen verrattuna. Ja että jos nämä asiat olisi olleet ostohetkellä tiedossa, ne olisi olleet erittäin merkittäviä ostopäätökseen vaikuttavia asioita.

Mainitsin myös, että kyseessä on ilmiselvä tyyppivika, sillä aiheesta löytyy internet-keskusteluita lukuisia, ja että Canyonin aspasta toiset käyttäjät on saaneet epävirallisia käynnistysohjeita(pakittaminen).

Viittasin myös tuohon diaarinumeroon, että asiaa on käsitelty aiemminkin ja sen on todettu olevan selkeä virhe. Jos pyörää myydään suomeen, sen pitää toimia normaaleissa suomalaisissa olosuhteissa.

Vertaa tätä esim. sähköautoon. Jos vaikka Tesla möisi sähköautoaan ja toteaisi, että joo ei toimi alle -10C pakkasella, niin se olisi päivänselvä peli kuluttajansuojalain edessä.
 
Mainittakoon vielä, että korostin omassa reklamaatiossani sitä, että pyörää on säilytetty ja käytetty asianmukaisesti, ladattu aina lämpimässä ja myös "kokonaisena", eikä se auttanut ongelmaan(kuten aspa chatissa neuvoi)

Ja että ensisijaisesti virhe tulisi korjata siten, että pyörän ominaisuudet ei heikkene ostohetkeen verrattuna. Ja että jos nämä asiat olisi olleet ostohetkellä tiedossa, ne olisi olleet erittäin merkittäviä ostopäätökseen vaikuttavia asioita.

Mainitsin myös, että kyseessä on ilmiselvä tyyppivika, sillä aiheesta löytyy internet-keskusteluita lukuisia, ja että Canyonin aspasta toiset käyttäjät on saaneet epävirallisia käynnistysohjeita(pakittaminen).

Viittasin myös tuohon diaarinumeroon, että asiaa on käsitelty aiemminkin ja sen on todettu olevan selkeä virhe. Jos pyörää myydään suomeen, sen pitää toimia normaaleissa suomalaisissa olosuhteissa.

Vertaa tätä esim. sähköautoon. Jos vaikka Tesla möisi sähköautoaan ja toteaisi, että joo ei toimi alle -10C pakkasella, niin se olisi päivänselvä peli kuluttajansuojalain edessä.
Tästä sinun tekstistä saa hyvän pohjan käyttöön, toivottavasti se johtaa johonkin. Raportoi ihmeessä mitä sieltä vastaavat aikanaan niin tietää vähän onko yhteneviä vastauksia.
 
Mistähän tuohon on arvottu tuo korvausehdotus ja sen perustelut. Sinänsä on ihan selvää, että perusteluissa väitetään pyörän olevan käyttökelvoton neljäsosan vuodesta ja hyvityksenä vaaditaan neljäsosaa kauppasummasta.

Samalla kuitenkin kerrotaan, että takaisinosto ei onnistu, koska pyörä on päivittäisessä työmatkakäytössä. Pyörä siis ei olekaan käyttökelvoton neljäsosaa vuodesta, koska sitä mitä ilmeisimmin käytetään koko vuoden työmatkoihin. Lisäksi pyörän saa ilmeisesti toimitetulla toisella käynnistysnapilla käyntiin eli perustellun hyvityksen pitäisi olla huomattavasti vähemmän kuin neljäsosa kauppahinnasta.

Väitän, että toisena päivänä ja toisella kokoonpanolla lautakunnan päätös hyvitysehdotukseksi olisi hyvinkin voinut olla 0-100 € tai esimerkiksi kaupan purkamisen suosittaminen. Toisaalta tämä vastaa hyvin lautakunnan yleistä linjaa: ei linjaa.

Lisäksi autovertaus on aivan turha olkiukko. Sähköavusteinen polkupyörä kulkee poljinta painamalla, vaikkei sähköjä saisi päälle. Sähköauto ei kulje.
 
Tänään se sähköpyörä vihdoin tuli ja se, mitä jännitin eniten osoittautui turhaksi. XL-koon runko ei ollut yhtään liian iso vaan pyörä on juuri oikean kokoinen. Nyt pitäisi vielä malttaa odottaa että lumet sulaa niin pääsee polkemaan työmatkaa tuolla, tälle talvelle en enää ajatellut nastoja hankkia, ehkä keväällä jos jossain outletissa tulee vastaan.
 
Vaimo kaipailee sähköpyörää työmatkapyöräksi ja valjasti minut selvittämään asiaa... :redface:

Työsuhdepyöräkumppani on Oomi ja pikaisella vilkaisulla aika kattava verkosto näyttää olevan paikkoja mistä pyörän voi hankkia.

Vaatimukset ovat:

- Naisten malli. Eli ns. Step-Through tai Mid-Step
- Akku irrotettavissa ilman työkaluja (pyörävarastossa ei voi ladata)
- Runkoon kiinnitettävä lasten turvaistuin mahdollisuus (Tämä yllätti. Esimerkiksi Canyonin pyöriin ei yhteenkään saa kiinnittää istuinta. Sitten yritin käydä Trekin pyörän ohjeita läpi, mutta en löytänyt mitään mainintaa suuntaan tai toiseen siitä saako runkoon kiinnittää mitään. Ja ei, pyöräkärry ei valitettavasti ole tilojen puolesta mahdollinen).

Bonusta:
- Budjetti maks 4k€. Käyttö 9km työmatkaa ja perheen kanssa pyöräilyä. Juurakot yms. ylitetään taluttamalla eli mitään täpäriä ei haeta. Ei ajeta talvella.
- Hihnaveto! Oman vähäisen kokemuksen perusteella parista sähkäristä jäi se että ketjuvaihteet eivät oikein toimi. Tai toimivat, mutta jotenkin veto jää päälle ja vaihteet ja ketjut paukkuu yms. Näin ollen huoltovapaa hihnaveto olisi varmaan kova juttu.

Ideoita mistä lähteä liikkeelle? Edes suosituksia pyöristä mihin lastenistuimen saa kiinnittää?
 
Vaimo kaipailee sähköpyörää työmatkapyöräksi ja valjasti minut selvittämään asiaa... :redface:

Työsuhdepyöräkumppani on Oomi ja pikaisella vilkaisulla aika kattava verkosto näyttää olevan paikkoja mistä pyörän voi hankkia.

Vaatimukset ovat:

- Naisten malli. Eli ns. Step-Through tai Mid-Step
- Akku irrotettavissa ilman työkaluja (pyörävarastossa ei voi ladata)
- Runkoon kiinnitettävä lasten turvaistuin mahdollisuus (Tämä yllätti. Esimerkiksi Canyonin pyöriin ei yhteenkään saa kiinnittää istuinta. Sitten yritin käydä Trekin pyörän ohjeita läpi, mutta en löytänyt mitään mainintaa suuntaan tai toiseen siitä saako runkoon kiinnittää mitään. Ja ei, pyöräkärry ei valitettavasti ole tilojen puolesta mahdollinen).

Bonusta:
- Budjetti maks 4k€. Käyttö 9km työmatkaa ja perheen kanssa pyöräilyä. Juurakot yms. ylitetään taluttamalla eli mitään täpäriä ei haeta. Ei ajeta talvella.
- Hihnaveto! Oman vähäisen kokemuksen perusteella parista sähkäristä jäi se että ketjuvaihteet eivät oikein toimi. Tai toimivat, mutta jotenkin veto jää päälle ja vaihteet ja ketjut paukkuu yms. Näin ollen huoltovapaa hihnaveto olisi varmaan kova juttu.

Ideoita mistä lähteä liikkeelle? Edes suosituksia pyöristä mihin lastenistuimen saa kiinnittää?

Boschin sivuilla ainakin löytyy pitkä lista sen tekniikalla olevia pyöriä.
Siinä on Filter results +merkin alla mahdollisuus valita esim step through ja gearing system - internal geared hub.

Edit: linkki
 
Vaimo kaipailee sähköpyörää työmatkapyöräksi ja valjasti minut selvittämään asiaa... :redface:

Työsuhdepyöräkumppani on Oomi ja pikaisella vilkaisulla aika kattava verkosto näyttää olevan paikkoja mistä pyörän voi hankkia.

Vaatimukset ovat:

- Naisten malli. Eli ns. Step-Through tai Mid-Step
- Akku irrotettavissa ilman työkaluja (pyörävarastossa ei voi ladata)
- Runkoon kiinnitettävä lasten turvaistuin mahdollisuus (Tämä yllätti. Esimerkiksi Canyonin pyöriin ei yhteenkään saa kiinnittää istuinta. Sitten yritin käydä Trekin pyörän ohjeita läpi, mutta en löytänyt mitään mainintaa suuntaan tai toiseen siitä saako runkoon kiinnittää mitään. Ja ei, pyöräkärry ei valitettavasti ole tilojen puolesta mahdollinen).

Bonusta:
- Budjetti maks 4k€. Käyttö 9km työmatkaa ja perheen kanssa pyöräilyä. Juurakot yms. ylitetään taluttamalla eli mitään täpäriä ei haeta. Ei ajeta talvella.
- Hihnaveto! Oman vähäisen kokemuksen perusteella parista sähkäristä jäi se että ketjuvaihteet eivät oikein toimi. Tai toimivat, mutta jotenkin veto jää päälle ja vaihteet ja ketjut paukkuu yms. Näin ollen huoltovapaa hihnaveto olisi varmaan kova juttu.

Ideoita mistä lähteä liikkeelle? Edes suosituksia pyöristä mihin lastenistuimen saa kiinnittää?
Specialized Turbo Como 3.0/4.0 IGH. Toki jos esim. Canyon Precede:ON Comfort 7 tarakka on speksattu 25 kilolle niin en ihan kauheasti jännittäis kestääkö se myös lastenistuimen suositteli valmistaja mitä tahansa.
 
Vaimo kaipailee sähköpyörää työmatkapyöräksi ja valjasti minut selvittämään asiaa... :redface:

Työsuhdepyöräkumppani on Oomi ja pikaisella vilkaisulla aika kattava verkosto näyttää olevan paikkoja mistä pyörän voi hankkia.

Vaatimukset ovat:

- Naisten malli. Eli ns. Step-Through tai Mid-Step
- Akku irrotettavissa ilman työkaluja (pyörävarastossa ei voi ladata)
- Runkoon kiinnitettävä lasten turvaistuin mahdollisuus (Tämä yllätti. Esimerkiksi Canyonin pyöriin ei yhteenkään saa kiinnittää istuinta. Sitten yritin käydä Trekin pyörän ohjeita läpi, mutta en löytänyt mitään mainintaa suuntaan tai toiseen siitä saako runkoon kiinnittää mitään. Ja ei, pyöräkärry ei valitettavasti ole tilojen puolesta mahdollinen).

Bonusta:
- Budjetti maks 4k€. Käyttö 9km työmatkaa ja perheen kanssa pyöräilyä. Juurakot yms. ylitetään taluttamalla eli mitään täpäriä ei haeta. Ei ajeta talvella.
- Hihnaveto! Oman vähäisen kokemuksen perusteella parista sähkäristä jäi se että ketjuvaihteet eivät oikein toimi. Tai toimivat, mutta jotenkin veto jää päälle ja vaihteet ja ketjut paukkuu yms. Näin ollen huoltovapaa hihnaveto olisi varmaan kova juttu.

Ideoita mistä lähteä liikkeelle? Edes suosituksia pyöristä mihin lastenistuimen saa kiinnittää?

Ainakin vanhempaan Trek Powerflyhyn saa lastenistuimen tulee siihen satulan alapuolella olevaan pystyputkeen. Käy vaikka Cyclissä jos on lähellä yms niin saa kyllä apua.
 
Canyonin pitkä vastaus saatuna ja kiteytys oli että heidän ei ole pakko toimia suositusten mukaan jotka kuluttajariitalautakunta on antanut ja ettei minun sähköpyöräni sovellu työmatkakäyttöön. Koitin kysellä että mistä olisin voinut tietää sen ja olisiko asennoituminen eri jos ongelmat ilmenisivätkin maastoajossa. Katsotaan miten koittavat venkoilla, mutta eiköhän tätä täydy itsekkin lähteä ajamaan eteenpäin. Ei tuollainen ehtojen yksipuolinen jälkikäteen muuttelu taida olla ihan laillista.
 
Canyonin pitkä vastaus saatuna ja kiteytys oli että heidän ei ole pakko toimia suositusten mukaan jotka kuluttajariitalautakunta on antanut ja ettei minun sähköpyöräni sovellu työmatkakäyttöön. Koitin kysellä että mistä olisin voinut tietää sen ja olisiko asennoituminen eri jos ongelmat ilmenisivätkin maastoajossa. Katsotaan miten koittavat venkoilla, mutta eiköhän tätä täydy itsekkin lähteä ajamaan eteenpäin. Ei tuollainen ehtojen yksipuolinen jälkikäteen muuttelu taida olla ihan laillista.

Joo ihan paska puhetta niiden selitykset.

Nuo ehdothan ei edes ole lainmukaiset, kuluttajansuojalaki on suurelti pakottavaa lainsäädäntöä josta ei voi edes sopimusehdoilla sopia toisin.

Selkeää on, että pyörä ei toimi pakkasella kuten pitää. Ja ongelma tässä on se, että sitä ei ole tuotu ostopäätöstä tehtäessä kunnolla esille.

Sopimusehtoihin tai käyttöohjeisiin piilotettu komponenttivalmistajan -10 pakkasraja ei riitä.
 
Canyonin pitkä vastaus saatuna ja kiteytys oli että heidän ei ole pakko toimia suositusten mukaan jotka kuluttajariitalautakunta on antanut ja ettei minun sähköpyöräni sovellu työmatkakäyttöön. Koitin kysellä että mistä olisin voinut tietää sen ja olisiko asennoituminen eri jos ongelmat ilmenisivätkin maastoajossa. Katsotaan miten koittavat venkoilla, mutta eiköhän tätä täydy itsekkin lähteä ajamaan eteenpäin. Ei tuollainen ehtojen yksipuolinen jälkikäteen muuttelu taida olla ihan laillista.
Uskoisin, että toimivat kyllä suositusten mukaan, mutta käyvät viivytystaistelua siihen asti, että jokainen samoista ongelmista kärsivä hakee itselleen ratkaisusuosituksen kuluttajariitalautakunnalta. Harvempi sitä lopulta varmaan jaksaa hakea, joka tekee tästä venkoilusta kannattavaa. Eli kuluttajariitalautakunnalle tikettiä vetään niin uskoisin, että lopulta saat jotain hyvitystä.
 
Vaimolle etsinnässä sähköpyörää alle 3000€ budjetissa.
Canyon on ainakin kiinnostava hintalaatusuhteen takia.
Löysin pari hihnavetoista nuvinci vaihteistolla, mutta en nyt tajua näiden eroja:
Ainuat erot ovat:

Kalliimmassa ketjuohjuri Canyon EP1335-01 Insert
Halvemmassa ketjuohjuri enviolo manual hub interface

Kalliimmassa kiekkona Alexrims MD25 | Enviolo Trekking
Halvemmassa kiekko Alexrims MD25 | Promax DR815F
Onko 200€ hintaero em. osien arvoinen?

 
Vaimolle etsinnässä sähköpyörää alle 3000€ budjetissa.
Canyon on ainakin kiinnostava hintalaatusuhteen takia.
Löysin pari hihnavetoista nuvinci vaihteistolla, mutta en nyt tajua näiden eroja:
Ainuat erot ovat:

Kalliimmassa ketjuohjuri Canyon EP1335-01 Insert
Halvemmassa ketjuohjuri enviolo manual hub interface

Kalliimmassa kiekkona Alexrims MD25 | Enviolo Trekking
Halvemmassa kiekko Alexrims MD25 | Promax DR815F
Onko 200€ hintaero em. osien arvoinen?


Taitaa navat olla vain erona noissa kiekoissa johtuen eri vetotavasta(hihna vs ketju)

Vilkaise löytyykö bike-discountista, bike24:sta tai mhw-bikestä jotain sopivaa. Cube on perinteisesti ollut saksasta edullinen ja Cuben talonmerkki Radon myös.

Tuo hihnaveto on ilmeisesti varsin pätevä ratkaisu, en ole hirveästi pahaa kuullut tai että olisi ollut erityisemmin ongelmia.
 
Taitaa navat olla vain erona noissa kiekoissa johtuen eri vetotavasta(hihna vs ketju)

Vilkaise löytyykö bike-discountista, bike24:sta tai mhw-bikestä jotain sopivaa. Cube on perinteisesti ollut saksasta edullinen ja Cuben talonmerkki Radon myös.

Tuo hihnaveto on ilmeisesti varsin pätevä ratkaisu, en ole hirveästi pahaa kuullut tai että olisi ollut erityisemmin ongelmia.

Kiitos vinkistä! Täytyy perehtyä.
Juu kiekkojen navat ovat erilaiset mutta molemmat olivat hihnavetoisia, sen takia ihmettelinkin miten napa on erilainen. Voisko olla esim eroja nuvincin hub interface välillä ja sitä myötä laadussa?
 
Uskoisin, että toimivat kyllä suositusten mukaan, mutta käyvät viivytystaistelua siihen asti, että jokainen samoista ongelmista kärsivä hakee itselleen ratkaisusuosituksen kuluttajariitalautakunnalta. Harvempi sitä lopulta varmaan jaksaa hakea, joka tekee tästä venkoilusta kannattavaa. Eli kuluttajariitalautakunnalle tikettiä vetään niin uskoisin, että lopulta saat jotain hyvitystä.
Kerran itselläkin Gränd Canyon jättänyt käynnistymättä pakkasilla. Pitääköhän itsekkin tuonne kirjelmää tarjota...
 
Kiitos vinkistä! Täytyy perehtyä.
Juu kiekkojen navat ovat erilaiset mutta molemmat olivat hihnavetoisia, sen takia ihmettelinkin miten napa on erilainen. Voisko olla esim eroja nuvincin hub interface välillä ja sitä myötä laadussa?
Vastaus canyonilts:
”Jos otat nämä kaksi mallia vertailuun, niin verkkosivumme on hieman kankea tämän vertailun käytössä ja näyttää vertailussa hieman väärin nuo kiekot. Molemmissa on samat kiekot eli edessä ja takana Alexrims MD25. Edessä molemmissa on enviolo trekking napa ja takana toisessa mallissa Promax DR815F ja toisessa Shimano MT400. Tuo Shimanon MT400 napa taitaa olla parempi.

Eli loppujen lopuksi merkittävä ero vain takanavassa promaxin ja shimanon välillä, muilla kokemuksia tuon promaxin laadusta?
 
Yksittäisiä komponentteja ei kannata varsinkaan Canyonin tapauksessa tuijottaa turhan tarkasti, koska Canyon pidättää oikeuden vaihtaa sen ilmoittamatta toiseen, likimain samantasoiseen osaan jos osalla on esim. saatavuusvaikeuksia.
 
Mulla alkaa omassa laatikkopyörässä akku vedellä viimeisiään, niin pitäisi varmaan a) uusia akku tai b) uusia samalla akku ja moottori. Kyselin jo tuon nykyisen akun uudelleen kennottamista ja samalla katoin kyseisen firman akkuja, niin siellä löytyy hyllystä isompi akku samalla voltti määrällä.

Kysyin jo tuolta firmalta onnistuisiko tuo isompi akku kytkeä pyörään jotenkin, mutta eipä ole vastausta kuulunut niin kysytään täältä. Tuossa nyt lähtee akun telakasta 4kpl johtoja eri paikkoihin, niin mietin jos tuon uuden akun kytkisi nykyisen akun tilalle eli siis vanhan akun kotelo jäisi paikoilleen ja toisin vain tuolta uudelta akun kaapeli vanhan kotelon sisään.
 
Mulla alkaa omassa laatikkopyörässä akku vedellä viimeisiään, niin pitäisi varmaan a) uusia akku tai b) uusia samalla akku ja moottori. Kyselin jo tuon nykyisen akun uudelleen kennottamista ja samalla katoin kyseisen firman akkuja, niin siellä löytyy hyllystä isompi akku samalla voltti määrällä.

Kysyin jo tuolta firmalta onnistuisiko tuo isompi akku kytkeä pyörään jotenkin, mutta eipä ole vastausta kuulunut niin kysytään täältä. Tuossa nyt lähtee akun telakasta 4kpl johtoja eri paikkoihin, niin mietin jos tuon uuden akun kytkisi nykyisen akun tilalle eli siis vanhan akun kotelo jäisi paikoilleen ja toisin vain tuolta uudelta akun kaapeli vanhan kotelon sisään.

Aika vaikea sanoa kun et kerro akun ja moottorin tyyppiä. Jos suljettu systeemi niin kennotus ei ole mahdollista. Jos taas Bafang tai muu avoin kinuskijärjestelmä niin niissä on 4 piuhanpaikkaa josta 2 ei kytketty mihinkään. Katso akun kiinnitystelakan takaa mitkä liittimet on punaisen ja mustan johdon päässä ja mitkä tyhjät. Yleensä keskimmäiset pinnit on käyttämättä. Tuollaiseen käy melkein mikä tahansa tarvikeakku jossa oikea volttimäärä. Tosin Bafangeissä on monenlaisia telakoita mikä pitää ottaa huomioon. Monesti tulee akun mukana, mutta huomioi kiinnitysreikien paikat.
 
Aika vaikea sanoa kun et kerro akun ja moottorin tyyppiä. Jos suljettu systeemi niin kennotus ei ole mahdollista. Jos taas Bafang tai muu avoin kinuskijärjestelmä niin niissä on 4 piuhanpaikkaa josta 2 ei kytketty mihinkään. Katso akun kiinnitystelakan takaa mitkä liittimet on punaisen ja mustan johdon päässä ja mitkä tyhjät. Yleensä keskimmäiset pinnit on käyttämättä. Tuollaiseen käy melkein mikä tahansa tarvikeakku jossa oikea volttimäärä. Tosin Bafangeissä on monenlaisia telakoita mikä pitää ottaa huomioon. Monesti tulee akun mukana, mutta huomioi kiinnitysreikien paikat.
Laatikkopyörä on mallia Biltema ja eiköhän tuo napamoottori ja akku ole jotain kiinan ihmeitä. Tuossa viikolla avasin tuota akkukoteloa sen verran, että näki mitä se on syönyt.

Pitää kotona mittailla ja tutkia tuota vähän lisää. Parit kuvat mukaan tuosta akusta.

Edit: Vai onko järkevää katsoa suosiolla uusi moottori ja akku siinä samalla tähän. Tuo uusi akku maksaa kuitenkin sen 500€ ja sen virittely voi tosiaan olla haastavaa.
 

Liitteet

  • 20240228_182205.jpg
    20240228_182205.jpg
    252,4 KB · Luettu: 151
  • 20240222_184039.jpg
    20240222_184039.jpg
    315,3 KB · Luettu: 146
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tuon akun pysty kennottamaan. Suomessa on muutama firma joka näitä tekee mutta hinta taitaa olla aika lähelle uuden akun hintaa joten en sitten tiedä mikä kannattaa ja mikä ei. Nopeasti googletettuna maksaa saman mitä uusi Bafangin 500Wh akku... Napamoottori ja laatikkopyörä kuulostaa aika eksoottiselta combolta muutenkin. Bafangin keskimoottoria noissa yleensä näkee ja joskus Shitmanoja.

Kokonaishintahan sen ratkaisee varmaan mikä järkevintä. Aika paljon btw saa runtata menemään jos tuon kokoisen akun saa vaihtokuntoon. Ne pienemmät 200Wh tms akut eivät kestä kovinmontaa lataussykliä mutta tuollainen 460Wh pitäisi kestää yli 20tkm ylikin ilman kummempia ongelmia. Ehkä tuossa on vain susipaskat kennot tai BMS?
 
Eiköhän tuon akun pysty kennottamaan. Suomessa on muutama firma joka näitä tekee mutta hinta taitaa olla aika lähelle uuden akun hintaa joten en sitten tiedä mikä kannattaa ja mikä ei. Nopeasti googletettuna maksaa saman mitä uusi Bafangin 500Wh akku... Napamoottori ja laatikkopyörä kuulostaa aika eksoottiselta combolta muutenkin. Bafangin keskimoottoria noissa yleensä näkee ja joskus Shitmanoja.

Kokonaishintahan sen ratkaisee varmaan mikä järkevintä. Aika paljon btw saa runtata menemään jos tuon kokoisen akun saa vaihtokuntoon. Ne pienemmät 200Wh tms akut eivät kestä kovinmontaa lataussykliä mutta tuollainen 460Wh pitäisi kestää yli 20tkm ylikin ilman kummempia ongelmia. Ehkä tuossa on vain susipaskat kennot tai BMS?
Paha sanoa mikä tuossa on vikana, mutta ei pyörällä pääse täysillä avustuksilla kuin n. 10km. Mikä on aika vähän. Eikä tuota yhdistelmää jaksa kovin pitkään ajaa pienemmällä avustuksella.

Akkutohtori nyt on ainakin yksi firma joka noita tekee ja heidän nettisivujen hinta-arvio taisi olla jonkun 500€ luokkaa.
 
Eikös tuohon riitä, että on yksittäinen kenno rikki jonka jännite romahtanut ja tästä johtuen bms ei pysty/tohdi ladata täyteen akkua.

Mittaa yleismittarilla jännite navoista täytenä/tyhjänä?
 
Akkutohtori nyt on ainakin yksi firma joka noita tekee ja heidän nettisivujen hinta-arvio taisi olla jonkun 500€ luokkaa.
Ja tuossahan ei ole sitten yhtään mitään järkeä. Jopa suomihinnoilla saa isomman ja laadukkaamman akun tuohon hintaan. Ulkomailta sitten paljon halvemmalla.


Ja pienllä nikkaroinnilla joku tällainen.


edit. Siis tässä tapauksessa on ihan se ja sama mikä akku siellä on kun näissä ei ole mitään älyä mukana. Kunhan sen saa jotenkin kiinnitettyä järkevästi.
 
Ja tuossahan ei ole sitten yhtään mitään järkeä. Jopa suomihinnoilla saa isomman ja laadukkaamman akun tuohon hintaan. Ulkomailta sitten paljon halvemmalla.


Ja pienllä nikkaroinnilla joku tällainen.


edit. Siis tässä tapauksessa on ihan se ja sama mikä akku siellä on kun näissä ei ole mitään älyä mukana. Kunhan sen saa jotenkin kiinnitettyä järkevästi.
Tämmöstä mä katoin Sähköpyörän akku 36V 18Ah - Akkutohtori.fi ja tuota ne tuosta liikkestäkin ehdotti.
 
Saksasta 700w akku reilu 340€ https://www.amazon.de/-/en/gp/aw/d/B08XK392YT?psc=1&th=1

Näyttäisi olevan tuossakin LG:n kennot.(Toki mistä sen tietää)
Onkos noissakin ihan tavalliset 18650-kennot? Kyllä sille kennotukselle hintaa tulee, vaikka sen tekisi itse. Ja niistä kiinankennoista ei koskaan tiedä, onko kennossa edes 1/3 luvatusta kapasiteetista. Yhden 14,4 V porakoneakun kennottanut juotoskorvallisilla sub-c kennoilla, eikä oikein ollut vaivan arvoista. Halvemmalla olisi varmaan päässyt tai ainakin parempaan lopputulokseen, jos olisi Torista ostanut pari käytettyä akkua.
 
Onkos noissakin ihan tavalliset 18650-kennot? Kyllä sille kennotukselle hintaa tulee, vaikka sen tekisi itse. Ja niistä kiinankennoista ei koskaan tiedä, onko kennossa edes 1/3 luvatusta kapasiteetista. Yhden 14,4 V porakoneakun kennottanut juotoskorvallisilla sub-c kennoilla, eikä oikein ollut vaivan arvoista. Halvemmalla olisi varmaan päässyt tai ainakin parempaan lopputulokseen, jos olisi Torista ostanut pari käytettyä akkua.
Yhden Akun ostin tuolta pari vuotta sitten ja se oli ainakin laadukkaan oloinen.
 
Kyllähän ton saisi ulkoisilla akuilla pelaamaan. Vanhoilta akuilta tulevat eriliset piuhat vaan pitää jättää kotelon piirilevyyn kiinni. Nuo piuhat varmaan ilmoittaa akun varaustason? Jos tuo liitin ei ole paikoillaan ei näyttöön tule virtaa. Sitähän ei taas tiedä mitä tuo tekee jos nuo akut on täysin tyhjät. Nyt näyttö vilkutti alhaista jännitettä.

Onko tässä vielä järkeä on pitäskö suosiolla katsoa vaan koko setti uusiksi? 20240302_174524.jpg
 
Kyllähän ton saisi ulkoisilla akuilla pelaamaan. Vanhoilta akuilta tulevat eriliset piuhat vaan pitää jättää kotelon piirilevyyn kiinni. Nuo piuhat varmaan ilmoittaa akun varaustason? Jos tuo liitin ei ole paikoillaan ei näyttöön tule virtaa. Sitähän ei taas tiedä mitä tuo tekee jos nuo akut on täysin tyhjät. Nyt näyttö vilkutti alhaista jännitettä.

Onko tässä vielä järkeä on pitäskö suosiolla katsoa vaan koko setti uusiksi? 20240302_174524.jpg
Tuossa lyijyakkuvirityksessä ei ole järkeä. Syitä on ainakin pari:
  • Lyijyakut painaa tolkuttomasta
  • Lyijyakut ei kestä syväpurkamista eli on väärä kemia sähköpyörään
Uutta akkua tai kennotusta vaan hankintaan. Äänestän uutta akkua.
 
Tuossa lyijyakkuvirityksessä ei ole järkeä. Syitä on ainakin pari:
  • Lyijyakut painaa tolkuttomasta
  • Lyijyakut ei kestä syväpurkamista eli on väärä kemia sähköpyörään
Uutta akkua tai kennotusta vaan hankintaan. Äänestän uutta akkua.
Tarkoitus ei siis noita akkuja ollut tuohon jättää vaan demota, että systeemi toimii ulkoisilla akuilla.
 
Mulla alkaa omassa laatikkopyörässä akku vedellä viimeisiään, niin pitäisi varmaan a) uusia akku tai b) uusia samalla akku ja moottori. Kyselin jo tuon nykyisen akun uudelleen kennottamista ja samalla katoin kyseisen firman akkuja, niin siellä löytyy hyllystä isompi akku samalla voltti määrällä.

Kysyin jo tuolta firmalta onnistuisiko tuo isompi akku kytkeä pyörään jotenkin, mutta eipä ole vastausta kuulunut niin kysytään täältä. Tuossa nyt lähtee akun telakasta 4kpl johtoja eri paikkoihin, niin mietin jos tuon uuden akun kytkisi nykyisen akun tilalle eli siis vanhan akun kotelo jäisi paikoilleen ja toisin vain tuolta uudelta akun kaapeli vanhan kotelon sisään.
Tee tuolle akulle sisäinen bms-reset, niin se saattaa herätä henkiin. Itellä 2 akkua ja molemmat on kertaalleen vaatineet Resetin 5 vuoden aikana.
 
Sähköpyöränyyppä kyselee: Muutamia vuosia on tullut sählättyä sähköskuutin kanssa, mutta omalla elopainolla ei 45km kantaman laite jaksa 13km työmatkaa molempiin suuntiin, eikä työmaalla lataaminen on oikein suositeltu toimenpide. Ja rehellisyyden nimissä on myönnettävä että onhan se vaihtelevassa maastossa onnettomuusaltis laite verrattuna pyörään jonka remgaskoko on suurempi.

Työnantajan puolesta meillä olisi Gobybike-pyöräetu ja sitä myötä vähän kiinnostaisi sähköpyörä jota tulisi käytettyä lähinnä kesäisin tai yleisesti yli 5°C lämmöissä (mieluummin 10°C), eli lumien aikana ei ole ajolle tarvetta.

Pyörällä ajettaisiin työmatkaa kestopäällysteistä tietä 13km suuntaansa ja irrotettava sisätiloihin tuotava (ja mieluusti myös irrallaan ladattava) akku olisi oltava. Muuta ajoa vaihtelevasti, mutta merkittävin paikka olisi tuo työmatka. Todellinen kantama max. 100kg käyttäjällä saisi olla se 30km niin ettei viimeiset kilometrit ala olemaan todella heikkoa sähköavustusta. Tämä pahimmillaan täydellä avustuksella ilman polkemista (syystä lisää myöhemmin). Mallin puolesta läskipyörä kuumottelee kovasti, vaikka maaston puolesta sellaiselle ei ole varsinaista tarvetta. Perinteisellä hiukan leveämpirenkaisella hybridipyörällä on aiemmin pärjännyt ihan hyvin.

Mikäli löytyy läskipyörä joka ajaa itsekseen sen 30km polkematta ja kestää pienet pakkaset myös (irrotettavalla akulla ainakin ajon ajan) niin ei ole mahdoton ajatus että toppavaatteissa tulisi ajettua työmatkat talvisemmallakin kaudella.

Mutta sitten se merkittävin juttu: oma polvi on alkanut vanhemmiten olemaan hankala; juostessa ei ole mitään ongelmia mutta perinteisestä pyöräilystä se ei tykkää koska persaus pysyy penkissä ja polkimen myötä myös jalan asento on jämpti. Pidemmät (kolme työmatkaa (yht. 70+km/vko) viikossa tekevät ajamisesta tuskaa polvelle). Tästä syystä olisi oltava mahdollisuus sille että pyörä voisi polkematta ajaa pahimmillaan sen puolikkaan työmatkan töihin ja täyden matkan takaisin, eli yli 20km täydellä akulla avustamatta (ylämäkiä on matkalla).

Tähän asti on sähköskuutilla vedetty tuunattuna melkein 40km/h ja jos pyörällä avustamatta pääsisi yli tuon 25km/h niin ei olisi mahdoton ajatus maksaa kohtuullista vakuutusta tms.

Kysymys siis kuuluu että mikä pyörä täyttäisi tällaiset kriteerit ja mihin hintaan. Onko tällaisessa tilanteessa väliä missä vetävä moottori sijaitsee, jos tarkoitus on se että pyörä jaksaa vetää polkematta pidempääkin matkaa (tähän pitäisi saada ensin pyörä lainaksi/vuokralle testiajoa varten jotta tietäisin miten polvi kestää aähköpyörällä polkemista)?

Jos ihan kylmiltään lähtisi ostamaan sähköpyörän ja sillä joutuisi loppupeleissä polven vuoksi ajamaan polkematta suurimman osan ajasta polkematta) mitä nyt ehkä ylämäet tjsp) niin olisiko siinä mitään järkeä verrattuna johonkin sähkömopoon (hinnan puolesta, polttomoottorimopoa en enää osta koska autokin on olemassa)?

Sähköpyöräilyn kokemukset itsellä on muutaman kilometrin matkalla kokeillut vuokrapyörät (Lime, Tier yms. -tyyppiset) jotka sellaisenaan on tuntuneet ihan kivoilta.

Suositukset tietyistä pyöristä kiinnostavat, mieluummin kevyemmästä hintaluokasta käyttötarpeeseen nähden. Ammattilainen en ole, merkittävän pitkää matkaa en aja, tarve kovaan nopeuteen ei ole (tosin se ~40km/h sähköskuutilla maistuu enemmän kuin 25km/h), mutta jos polvi kestää niin ei haittaa lainkaan jos pääsee polkaisemaan vaikka viittäkymppiäkin.

Pyörän ei tarvitse olla vuosikymmeniä kestävä vaan tekniikan kehittyessä ja oman motivaation hiipuessa uskoisin että realistinen ajoaika olisi ehkä kymmenkunta vuotta maksimissaan. Bensakustannusten säästäminen on yksi osasyy, mutta ulkona olosta nauttiminen on toinen kuin myös polven kestävyydestä riippuen myös pieni liikunta/kuntouttaminen.

Kiirettä ei ole pyörän hankkimiseen (mitä nyt vähän kummittelee) joten hyvien tarjousten odottaminen ei sinällään ole ongelma.

Kiitos tästä jokaiselle joka jaksoi tämän romaanin lukea loppuun.

Edit: Äkkiä joitakin pyörävaihtoehtoja tarkastettuani pitää lisätä että ja joustohaarukka (edessä eikä takana) ei ole perinteisessä pyörässä ollut koskaan tarpeellinen juttu, eikä sitä myötä ole sähköpyörässäkään. Jarruteho ei tai vaihteet eivät myöskään ole suuri juttu koska osaan ennakoivan ajon ja kuten aiemmin mainitsin niin polkemiseen keveys ei ole juttu, vaan pikemmin se että sitä ei ole. Jos polvi kestää polkemista niin taakalla ei ole väliä. Raskaskin taakka kyllä menee, jos polvi kestää. Jos ei kestä niin sitten ajetaan akkuhyödyllä.
 
Viimeksi muokattu:
ja jos pyörällä avustamatta pääsisi yli tuon 25km/h niin ei olisi mahdoton ajatus maksaa kohtuullista vakuutusta tms.
Jos haluaa, että pyörä avustaa yli 25 km/h, niin se pitää rekisteröidä mopoksi.

Jos max 25 km/h avustus riittää, niin kaasukahvalla varustettuna siihen pitää ottaa L1e-a luokan liikennevakuutus, noin 70-100e vuodessa. Tällöin moottori saa olla max 1000w. Mutta avustuksen pitää tosiaan loppua 25 km/h.
 
Jos haluaa, että pyörä avustaa yli 25 km/h, niin se pitää rekisteröidä mopoksi.

Jos max 25 km/h avustus riittää, niin kaasukahvalla varustettuna siihen pitää ottaa L1e-a luokan liikennevakuutus, noin 70-100e vuodessa. Tällöin moottori saa olla max 1000w. Mutta avustuksen pitää tosiaan loppua 25 km/h.
Tack! Tuo 70-100€ vuosi on ihan ok, mutta jos tosiaan sillä pääsee vain 25km/h asti niin on se nyt kumma. Sen ylittävästä tehosta olisi voinut tuon maksaa, mutta että siihen asti yltävästä erikseen vielä maksaa niin pitää katsella. Voi olla että tuoreimmat lakimuutokset näistä on itsellä jääneet opiskelematta.
 
Ja jos hyvin käy voi löytyä pyörä mikä ei ota polveen, kaikissa pyörissä ei ole sama geometria.
 
Ja jos hyvin käy voi löytyä pyörä mikä ei ota polveen, kaikissa pyörissä ei ole sama geometria.
Toivotaan, vaikka en ole kovin toiveikas. Kuntosalin lukkopolkimilla ongelma tapahtuu kuin myös oman perinteisen polkupyörän erikseen ostetuilla lukkopolkimila. Sama ilman lukkoja vaikka koetin jalan asentoa myötäillä luonnolliseksi.

Juostessa toki lonkan asento on vapaa ja nilkan myös, mutta pyöräillessä kumpikin on lukittu, jolloin polvi joutuu jonkinmoiseen lukitukseen niiden välillä. Ehkä jollakin kokeilulla voisi löytyä hyvä nilkan asento penkissä olevalla persiillä, mutta varmuuden vuoksi haluaisin mieluummin panostaa pyörään joka pelastaa siinä tapauksessa että polvi kuitenkin pettää.

Aiemmin pahimmassa tapauksessa on oire alkanut viisi kilometriä ennen kotia (tosin aina ennen kotia, eli ehkä ylämäkien kuormitus on ollut osatekijä) ja pahimmillaan koitunut matkan aikana sellaiseksi että viimeiset kaksi kilometriä on pitänyt taluttaa vaikka kuormitus olisi ollut melko pitkälti tasaista matkaa. Kun kerran kuormittuu kipeäksi asti niin kipu jatkuu melkein viikon ajan kaikessa tekemisessä, eli ei kova juttu.

En mä lääkäriapua tähän etsi, mutta jos jonkinlaisen siedätyksen tähän saisi ajan myötä kehitettyä niin ei olisi pahitteeksi. Siihen asti tuo pyörän sähköavusteisuuden pelastus olisi kyllä siunaus. Jos viikon pyöräilykuormitus koituu polvelle liiaksi niin autolla pääsee aina, mutta ikävä juttu on se jos polvi kipeytyy työmatkan aikana niin ettei kotiin pääse enää avusteisesti vaan joutuu taluttamaan jonkun tunnin verran. Siinä vaiheessa mieluummin jatkan sähköpotkulaudalla tai ostan sähkömopon.

Lähinnä tuo mietityttää näin sähköpyöränyyppänä että onko täysin avustettu 30km kantama absurdi odote alle 2k€ pyörissä. Todennäköisesti polvi kuitenkin päivittäin kestää jonkinmoista rasitetta, mutta ei mitään käryä kuinka paljon oma polkuavustus säästää akkua. Vähän omakohtaisia kokemuksia joltakin samassa jamassa olevilta olisi iso juttu kuulla.
 
Lähinnä tuo mietityttää näin sähköpyöränyyppänä että onko täysin avustettu 30km kantama absurdi odote alle 2k€ pyörissä. Todennäköisesti polvi kuitenkin päivittäin kestää jonkinmoista rasitetta, mutta ei mitään käryä kuinka paljon oma polkuavustus säästää akkua.
250W/80nm moottorilla varustettuna 750Wh akku kestää noin 115km.
Tämä tosin siis aina itse poljettuna, kun nämä perinteiset sähköpyörät aina vaativat sen polkemisen, jotta avustus tulee mukaan.

Joku 500Wh akulla varustettu laite varmaan menisi 30km "käsikaasulla", mutta näille on jopa oma keskustelu täällä, josta voisi löytyä jopa valmiita vinkkejä, kun taas tämä ketju on nimensä mukaisesti vain avustaville
 
Sähköpyöränyyppä kyselee: Muutamia vuosia on tullut sählättyä sähköskuutin kanssa, mutta omalla elopainolla ei 45km kantaman laite jaksa 13km työmatkaa molempiin suuntiin, eikä työmaalla lataaminen on oikein suositeltu toimenpide. Ja rehellisyyden nimissä on myönnettävä että onhan se vaihtelevassa maastossa onnettomuusaltis laite verrattuna pyörään jonka remgaskoko on suurempi.

Työnantajan puolesta meillä olisi Gobybike-pyöräetu ja sitä myötä vähän kiinnostaisi sähköpyörä jota tulisi käytettyä lähinnä kesäisin tai yleisesti yli 5°C lämmöissä (mieluummin 10°C), eli lumien aikana ei ole ajolle tarvetta.

Pyörällä ajettaisiin työmatkaa kestopäällysteistä tietä 13km suuntaansa ja irrotettava sisätiloihin tuotava (ja mieluusti myös irrallaan ladattava) akku olisi oltava. Muuta ajoa vaihtelevasti, mutta merkittävin paikka olisi tuo työmatka. Todellinen kantama max. 100kg käyttäjällä saisi olla se 30km niin ettei viimeiset kilometrit ala olemaan todella heikkoa sähköavustusta. Tämä pahimmillaan täydellä avustuksella ilman polkemista (syystä lisää myöhemmin). Mallin puolesta läskipyörä kuumottelee kovasti, vaikka maaston puolesta sellaiselle ei ole varsinaista tarvetta. Perinteisellä hiukan leveämpirenkaisella hybridipyörällä on aiemmin pärjännyt ihan hyvin.

Mikäli löytyy läskipyörä joka ajaa itsekseen sen 30km polkematta ja kestää pienet pakkaset myös (irrotettavalla akulla ainakin ajon ajan) niin ei ole mahdoton ajatus että toppavaatteissa tulisi ajettua työmatkat talvisemmallakin kaudella.

Mutta sitten se merkittävin juttu: oma polvi on alkanut vanhemmiten olemaan hankala; juostessa ei ole mitään ongelmia mutta perinteisestä pyöräilystä se ei tykkää koska persaus pysyy penkissä ja polkimen myötä myös jalan asento on jämpti. Pidemmät (kolme työmatkaa (yht. 70+km/vko) viikossa tekevät ajamisesta tuskaa polvelle). Tästä syystä olisi oltava mahdollisuus sille että pyörä voisi polkematta ajaa pahimmillaan sen puolikkaan työmatkan töihin ja täyden matkan takaisin, eli yli 20km täydellä akulla avustamatta (ylämäkiä on matkalla).

Tähän asti on sähköskuutilla vedetty tuunattuna melkein 40km/h ja jos pyörällä avustamatta pääsisi yli tuon 25km/h niin ei olisi mahdoton ajatus maksaa kohtuullista vakuutusta tms.

Kysymys siis kuuluu että mikä pyörä täyttäisi tällaiset kriteerit ja mihin hintaan. Onko tällaisessa tilanteessa väliä missä vetävä moottori sijaitsee, jos tarkoitus on se että pyörä jaksaa vetää polkematta pidempääkin matkaa (tähän pitäisi saada ensin pyörä lainaksi/vuokralle testiajoa varten jotta tietäisin miten polvi kestää aähköpyörällä polkemista)?

Jos ihan kylmiltään lähtisi ostamaan sähköpyörän ja sillä joutuisi loppupeleissä polven vuoksi ajamaan polkematta suurimman osan ajasta polkematta) mitä nyt ehkä ylämäet tjsp) niin olisiko siinä mitään järkeä verrattuna johonkin sähkömopoon (hinnan puolesta, polttomoottorimopoa en enää osta koska autokin on olemassa)?

Sähköpyöräilyn kokemukset itsellä on muutaman kilometrin matkalla kokeillut vuokrapyörät (Lime, Tier yms. -tyyppiset) jotka sellaisenaan on tuntuneet ihan kivoilta.

Suositukset tietyistä pyöristä kiinnostavat, mieluummin kevyemmästä hintaluokasta käyttötarpeeseen nähden. Ammattilainen en ole, merkittävän pitkää matkaa en aja, tarve kovaan nopeuteen ei ole (tosin se ~40km/h sähköskuutilla maistuu enemmän kuin 25km/h), mutta jos polvi kestää niin ei haittaa lainkaan jos pääsee polkaisemaan vaikka viittäkymppiäkin.

Pyörän ei tarvitse olla vuosikymmeniä kestävä vaan tekniikan kehittyessä ja oman motivaation hiipuessa uskoisin että realistinen ajoaika olisi ehkä kymmenkunta vuotta maksimissaan. Bensakustannusten säästäminen on yksi osasyy, mutta ulkona olosta nauttiminen on toinen kuin myös polven kestävyydestä riippuen myös pieni liikunta/kuntouttaminen.

Kiirettä ei ole pyörän hankkimiseen (mitä nyt vähän kummittelee) joten hyvien tarjousten odottaminen ei sinällään ole ongelma.

Kiitos tästä jokaiselle joka jaksoi tämän romaanin lukea loppuun.

Edit: Äkkiä joitakin pyörävaihtoehtoja tarkastettuani pitää lisätä että ja joustohaarukka (edessä eikä takana) ei ole perinteisessä pyörässä ollut koskaan tarpeellinen juttu, eikä sitä myötä ole sähköpyörässäkään. Jarruteho ei tai vaihteet eivät myöskään ole suuri juttu koska osaan ennakoivan ajon ja kuten aiemmin mainitsin niin polkemiseen keveys ei ole juttu, vaan pikemmin se että sitä ei ole. Jos polvi kestää polkemista niin taakalla ei ole väliä. Raskaskin taakka kyllä menee, jos polvi kestää. Jos ei kestä niin sitten ajetaan akkuhyödyllä.

Tervehdys.

Polvien kuluman ja alkavan nivelrikon takia en ollut pyörällyt 5vuoteen kuin 100km yhteensä. Hankin Boschin moottorilla Cuben n.3000 hintaan saksan maalta Gobybiken kautta ja olen nyt 1,5 aikana ajanut 6500km. Työmatka suuntaansa 15km.
En ole ostnut yhtään kuukausilippua lähiliikenteeseen enkä kulkenut autolla kuin kerran pari huonoimmillaan säillä. Enkä todellakaan ollut koskaan talvipyöräily. Avustus ylämäessä on ollut erinomainen ja tasasella polkenut pienimmällä. Kilot ja kolesteroliarvot kiittäneet ja yleinen hyvinvointi kohentunut. Testaisin ehkä kunnolla tuollaista optiota, että menisikö ihan vaan polkemallakin avustuksen kanssa. Laadukas moottori ja pyörä teki ihmeitä.
GoByBikeltä saat varmaan jopa testiin pyörän viikoksi. Ainakin mulle huollon ajaksi tarjottiin. Toki nouto ja palautus Espooseen. Kai noita jotain vuokrallekin saisi.

On kyllä tuonut sellaista lapsenomaista seikkailufiilistä ja iloa suuresti. Auton käyttö jäänyt ainoastaan lasten kuskaamiseen ja suurempiin kauppareissuihin.

Cube Nuride hybrid allroad 625w akulla ja Boschin 90nm moottorilla. Vahva suositus. Akku kantaa sen 120km tai vaihtoehtoisesti täydellä avustuksella about 60
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 083
Viestejä
5 062 158
Jäsenet
81 024
Uusin jäsen
RoosaTheGangster

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom