Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Onkos jotain muutaman tonnin täysjousitettua läskirenkaista pyörää mikä olisi ns. varma valinta? Duunin kautta kai jonkin rahallisen korvauksen tuosta saa joten voisi kiinnostella. Työmatkaa en tuolla toki ajaisi mutta voisi lähteä metsäpolkuja pyörimään. :)
 
Onkos jotain muutaman tonnin täysjousitettua läskirenkaista pyörää mikä olisi ns. varma valinta? Duunin kautta kai jonkin rahallisen korvauksen tuosta saa joten voisi kiinnostella. Työmatkaa en tuolla toki ajaisi mutta voisi lähteä metsäpolkuja pyörimään. :)
Oletko ajanut läskillä? Moni on sitä mieltä, ettei läski tarvitse joustoa renkaiden lisäksi kuin korkeintaan eteen.
 
Oletko ajanut läskillä? Moni on sitä mieltä, ettei läski tarvitse joustoa renkaiden lisäksi kuin korkeintaan eteen.
Oon ajanut tasan kaverin täysjousto-läskillä, muuta kokemusta noista ei ole niin minkäänmoista. :)

Ja onko noita täysjoustoja muutaman tonnin luokassa miten? Vs. pelkkä joustokeula?

ELi tässä vähän yritän haarukoida mitä kannattaisi ottaa huomioon ja mitkä ovat "yleisesti hyväksi koettuja" malleja. :) Lisäksi toki akunkestoa/rangea saisi olla silleen ettei tarvi koko ajan miettiä koska avustus loppuu kun rypee jossain metsäpoluilla. :D
 
Hiukan aikaa seurannut näitä sähköpyörien hintoja suomessa (tuntuvat kovin kalliilta), ja tänään törmäsin Tokmannin "tarjoukseen":

Jokin, ainakin allekirjoittaneelle, täysin tuntematon merkki, hintaa 1785 eur. Tarjouksessa.
Nyt ihan pakko ihmetellä mistä tuo 900 euron ero on revitty tuohon pyörään, esim. verrattuna tähän:
(Sama pyörä saksassa 839 eur)

Paljon tulee hintaa takuulle ja paikallisen kivijalan tukemiselle. Harrastaako muutkin myyjätä tällaista "pistetään tuplahinta -> pure pr0f1t" -menoa?
 
Helkama SE11 saatiin viimein eilen purettua paketista ja käyttöön. Testilenkki oli kyllä lähinnä säätämistä, renkaissa turhan vähän painetta ja satulan korkeuden säätöä. Pienellä pumpulla ei renkaisiin saanut kunnon paineita joten kävin aamulla hakemassa Motonetisä tupakasytyttimeen menevän kompuran - jos nyt saisi säädeltyä paineita hiukan helpommin.

Johtuu joko turhan alhaisista rengaspaineista tai sitten pyörien keskityksessä on jotain ongelmaa koska kuski valitti pyörän väpättävän isommissa nopeuksissa. Jotenkin rauhattomalta tuo kieltämättä tuntui kun pihassa kokeilin. Huoltoliikkeeseen jo soitin aamulla josko tuollekin teettäisi ns. ensihuollon kun etenkään noista pyörän keskittämisistä ei itsellä ole kokemusta.

Takavanteessa on jokin lisäpaino, ohjeestä ei käynyt ilmi että pitääkö se poistaa vai jättää paikalleen. Olettaisi että se on jotenkin yhteydessä renkaan tasapainottamiseen. :hmm:
 
Takavanteessa on jokin lisäpaino, ohjeestä ei käynyt ilmi että pitääkö se poistaa vai jättää paikalleen. Olettaisi että se on jotenkin yhteydessä renkaan tasapainottamiseen. :hmm:
Minkähän näköisestä mötikästä kyse?
Esim. omassani takarenkaassa on tuo nopeusanturin magneetti, jonka vastakappale on musta osa rungon puolella:
Näyttökuva 2022-07-06 132128.png
 
Minkähän näköisestä mötikästä kyse?
Esim. omassani takarenkaassa on tuo nopeusanturin magneetti, jonka vastakappale on musta osa rungon puolella:
Näyttökuva 2022-07-06 132128.png

Juurikin tuollainen. Eli siis nopeusanturi. Omassa ei moista ole ja kuten sanottu, tunnen nuo moottorikäyttöiset vehkeet paremmin kuin polkupyörät. :D
 
Kävin lisäämässä Helkaman renkaisiin ilmaa. Kuten vähän kaupassa arvelinkin niin kompuran suuttimet eivät ihan suoraan käyneet tuohon helkaman dunlop-venttiiliin. Ilma niillä kyllä sai menemään mutta painetta oli aika turha yrittää katsoa mittarista.

Tuo hybridin rengas on aika löysä ja painuu helposti vielä kovemmillakin paineilla joten ei ihme jos tahtoo väpättää tyhjempänä.
 
Kävin lisäämässä Helkaman renkaisiin ilmaa. Kuten vähän kaupassa arvelinkin niin kompuran suuttimet eivät ihan suoraan käyneet tuohon helkaman dunlop-venttiiliin. Ilma niillä kyllä sai menemään mutta painetta oli aika turha yrittää katsoa mittarista.

Tuo hybridin rengas on aika löysä ja painuu helposti vielä kovemmillakin paineilla joten ei ihme jos tahtoo väpättää tyhjempänä.
En tiedä millaisesta väpättämisestä tässä puhutaan, mutta ei oikein kuulosta tyhjältä kumilta. Pikemminkin kuulostaa siltä kuin olisi vanne kiinni löysästi tai onnistuttu jotenkin kiinnittämään se vinoon tms. Tuo on helppo testata nostamalla rengas ilmaan ja pyöräyttämällä sitä ja katsomalla että pyöriikö se keskellä ja tasaisesti. Tai sitten jos se etupää tuntuu löysältä/kloksuvalta, niin voi olla ohjainlaakeri kiristystä vaille. Tyhjä kumi sen sijaan tuntuu siltä kuin se sulaisi alle. Sopiva ilmanpaine-alue lukee siinä renkaan kyljessä ja se on ilmaistu joko bar tai psi-asteikolla.

Venttiileistä sen verran, että Dunlop on se vanhanaikainen ja nykyään jo onneksi melko harvinainen ja kömpelö, myös hikiventtiilinä tunnettu malli. Tuskin tuon hintaluokan fillarissa sellaista on. Niitä on lähinnä halvimmissa mummomankeleissa ja Jopoissa jne. Tai no, ei voi Helkamasta koskaan tietää.

Autoissa ja moottoripyörissä usein käytetty venttiilityyppi taas on kehittäjänsä mukaan nimeltään Schrader. Se on yleinen myös leveävanteisissa maastopyörissa jne.

Sitten fillareissa on vielä kolmas yleinen venttiili nimeltään Presta, joka näyttää hieman samalle kuin Dunlop, mutta toimii eri tavalla. Prestassa pitää avata ensin lukitusmutteri ennen kuin sinne saa pumpattua ilmaa millään menetelmällä. Ettei vaan olisi tällainen siinä pyörässä?

 
Viimeksi muokattu:
SE11M.png (1500×921) (helkamavelox.fi)

Dunlopilta näyttäisi ainakin kuvassa :D näkyy myös tuo nopeusanturin toinen kappale pinnassa.

Kiekon rihtaus on varmaan se termi mitä haettiin keskittämisellä, tästä voi mainita siellä huollossa ja yleensä se siihen kuuluukin. Jos rihtaus on niin paljon pielessä, että tuntuu ajaessa, luulisi sen myös näkevän kun rengas ilmassa pyöräyttää siihen vauhtia ja katsoo heittääkö vanne. Myös rengas voi olla epätasaisesti vanteella.
 
Reilu 700 km ja 10 latausta takana sähkö-Tunturilla. Eilen oli NORM-rangea mittarin mukaan jäljellä 30 km eli käytännössä reily n. 10 km. Aika iso on tuo keskimääräinen avustusteho jos alkaa noilla luvuilla räknäämään:

10 x 400 Wh (504 Wh akku, akku ajettu vain kerran ihan tyhjäksi saakka)
700 km / 23 km/h = 30,5h
Keskimääräinen avustusteho 4000 Wh/30,5h = 131 W

Laskelmat ovat toki suuntaa-antavia, mutta oikealla hehtaarilla kai kuitenkin. Eilen illalla kun laitoin energiakulutusmittarin laturin ja pistorasian väliin niin aamulla se näytti latauksen ottaneen 380 Wh.
 
En tiedä millaisesta väpättämisestä tässä puhutaan, mutta ei oikein kuulosta tyhjältä kumilta. Pikemminkin kuulostaa siltä kuin olisi vanne kiinni löysästi tai onnistuttu jotenkin kiinnittämään se vinoon tms. Tuo on helppo testata nostamalla rengas ilmaan ja pyöräyttämällä sitä ja katsomalla että pyöriikö se keskellä ja tasaisesti. Tai sitten jos se etupää tuntuu löysältä/kloksuvalta, niin voi olla ohjainlaakeri kiristystä vaille. Tyhjä kumi sen sijaan tuntuu siltä kuin se sulaisi alle. Sopiva ilmanpaine-alue lukee siinä renkaan kyljessä ja se on ilmaistu joko bar tai psi-asteikolla.

Venttiileistä sen verran, että Dunlop on se vanhanaikainen ja nykyään jo onneksi melko harvinainen ja kömpelö, myös hikiventtiilinä tunnettu malli. Tuskin tuon hintaluokan fillarissa sellaista on. Niitä on lähinnä halvimmissa mummomankeleissa ja Jopoissa jne. Tai no, ei voi Helkamasta koskaan tietää.

Autoissa ja moottoripyörissä usein käytetty venttiilityyppi taas on kehittäjänsä mukaan nimeltään Schrader. Se on yleinen myös leveävanteisissa maastopyörissa jne.

Sitten fillareissa on vielä kolmas yleinen venttiili nimeltään Presta, joka näyttää hieman samalle kuin Dunlop, mutta toimii eri tavalla. Prestassa pitää avata ensin lukitusmutteri ennen kuin sinne saa pumpattua ilmaa millään menetelmällä. Ettei vaan olisi tällainen siinä pyörässä?


Sen verran opiskelin että selvitin eri venttiilityypit. Canyonissa on Presta ja se on toisen näköinen kuin Helkamassa jossa tuo tosiaan näyttää olevan Dunlop. Tiedän myös että se paine lukee siellä renkaan kyljessä mutta ainakaan minä en ole vielä onnistunut löytämään sellaista pumppua joka ei maksaisi satatasta, jossa suutin kävisi niin hyvin noihin venttiileihin että paineen saisi mitattua. Silloin kun on tuo Schrader niin homma helpottuu toiseen potenssiin.

Tiedän, pitäisi hankkia erillinen kunnollinen painemittari. Mutta kaikki aikanaan.

Vanteita pyörittelin ja kutakinkin keskellä ne näyttivät silmämääräisesti olevan. Pinnnojen rihtaus kai siinä seuraavaksi olisi vuorossa mutta sen saa huolto tehdä. Ohjainlaakerin tarkastin eikä siinä minun mielestäni ollut välystä.
 
Sen verran opiskelin että selvitin eri venttiilityypit. Canyonissa on Presta ja se on toisen näköinen kuin Helkamassa jossa tuo tosiaan näyttää olevan Dunlop. Tiedän myös että se paine lukee siellä renkaan kyljessä mutta ainakaan minä en ole vielä onnistunut löytämään sellaista pumppua joka ei maksaisi satatasta, jossa suutin kävisi niin hyvin noihin venttiileihin että paineen saisi mitattua. Silloin kun on tuo Schrader niin homma helpottuu toiseen potenssiin.

Tiedän, pitäisi hankkia erillinen kunnollinen painemittari. Mutta kaikki aikanaan.

Vanteita pyörittelin ja kutakinkin keskellä ne näyttivät silmämääräisesti olevan. Pinnnojen rihtaus kai siinä seuraavaksi olisi vuorossa mutta sen saa huolto tehdä. Ohjainlaakerin tarkastin eikä siinä minun mielestäni ollut välystä.
Tuskin se siitä rihtauksesta on uudessa fillarissa kiinni, varsinkaan jos pyöritellessä kaikki näyttää olevan ok.

Mittarillisia pumppuja saa kyllä pikkurahallakin. Laatu ei ole välttämättä priimaa, mutta varmaan näilläkin ilmaa saa renkaisiin. Tässä yksi:

 
Hommasin itse akkupumpun pyörän tullessa taloon enkä ole vielä katunut päätöstä. Menee pieneen tilaan ja kulkee pyöräillessä mukana jos jostain syystä pääsee rengas tyhjenemään. Omassa fillarissa on Presta-venttiilit josta ainakin paineet saa mitattua. Ostin itse tätä edeltävän mallin, mutta kai näitäkin saa silloin tällöin 40 euroon tarjouksesta:

 
Sähköistä pumppua itsekin etsin kun käsipumppu saa olla aika jytäkkä että sillä saa kunnolliset paineet renkaisiin. Ostiin yhden jossa kyllä mainittiin että polkupyörän renkaat saa täytettyä kuten saikin mutta ei sillä niin tiivistä liitosta saanut venttiiliin että painemittari olisi pelannut. Täytyy koestaa vaikka tuota Xiaomia jossain vaiheessa.
 
Hommasin itse akkupumpun pyörän tullessa taloon enkä ole vielä katunut päätöstä. Menee pieneen tilaan ja kulkee pyöräillessä mukana jos jostain syystä pääsee rengas tyhjenemään. Omassa fillarissa on Presta-venttiilit josta ainakin paineet saa mitattua. Ostin itse tätä edeltävän mallin, mutta kai näitäkin saa silloin tällöin 40 euroon tarjouksesta:

Jos kumi tyhjenee ajaessa, siinä on reikä tai venttiili vuotaa, eikä siihen silloin todennäköisesti pelkkä pumppu riitä. Jos ei ole tarvetta veivata paineita edestakaisin ajotarpeiden muuttuessa, niin ehjää rengasta pitää täyttää 3-4 kertaa vuodessa, jos sitäkään.

Jokainen tavallaan, mutta en kyllä itse viitsisi kuljetella mukana jatkuvasti mitään ylimääräistä, saati sitten melkein kilon painavaa pumppua. Kotioloissa varmaan ihan ok mukavuusvaruste jos oikein laiskottaa, mutta harvan käyttötarpeen myötä voi akku jäädä aika lyhytikäiseksi.

Maantiefillariin tuolla ei välttämättä saa spekseistä huolimatta riittävän paljon painetta, tai ainakin sellaista valittelivat arvioissa.
 
Sähköistä pumppua itsekin etsin kun käsipumppu saa olla aika jytäkkä että sillä saa kunnolliset paineet renkaisiin. Ostiin yhden jossa kyllä mainittiin että polkupyörän renkaat saa täytettyä kuten saikin mutta ei sillä niin tiivistä liitosta saanut venttiiliin että painemittari olisi pelannut. Täytyy koestaa vaikka tuota Xiaomia jossain vaiheessa.

Kautiumin ehdottama kahvapumpputyyppi on kyllä ihan ehdoton kotikäyttöön ja hinta-laatu suhteeltaan.

Sillä pumppaaminen on ihan eri planeetalta verrattuna käsipumppuun kun tietää että miten se lukitaan venttiiliin kiinni. Onneksi siinä on vaan kaksi vaihtoehtoa mutta vieläkin joutuu välillä ihmettelemään että miten se meni.

Painemittarit noissa halvemmissa on vähän epämääräiset mutta kyllä ne yleensä ihan hyvin on näyttäneet parin painalluksen jälkeen.

EDIT: Mulla on kotona akkukompressori, akkupumppu, kahvapumppu, pari käsipumppua, iskaripumppu ja yksi minipumppu. Kahvapumppu on se jolla lähdetään liikkeelle muuten paitsi iskareiden kanssa. Akkupumppu on mukana autossa. Minipumppu ajossa (tai renkaanpaikkausspray, pyörästä riippuen)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset vinkeistä. Vasta on viikon verran asusteltu sellaisessa kämpässä jossa noita työkaluja voi säilyttää muuallakin kuin olohuoneen lattialla niin vähän tahtoo vielä olla vaiheessa. Täytyy käydä renaamassa noita Motonetissä vähän paremmalla ajalla niin eiköhän sopiva löydy. Canyonin paineisiin ei ole kyllä tarvinnut huollon jälkeen koskea kertaakaan, eilen lenkillä vauhti oli parhaillaan 42km/h eikä tuo väpätä eikä heilu mihinkään suuntaan. :thumbsup:
 
Kiitokset vinkeistä. Vasta on viikon verran asusteltu sellaisessa kämpässä jossa noita työkaluja voi säilyttää muuallakin kuin olohuoneen lattialla niin vähän tahtoo vielä olla vaiheessa. Täytyy käydä renaamassa noita Motonetissä vähän paremmalla ajalla niin eiköhän sopiva löydy. Canyonin paineisiin ei ole kyllä tarvinnut huollon jälkeen koskea kertaakaan, eilen lenkillä vauhti oli parhaillaan 42km/h eikä tuo väpätä eikä heilu mihinkään suuntaan. :thumbsup:

Tohon väpättämiseen ja heilumiseen yhteenvetona vaihtoehtoja joita on mainittukin:
- Vanne ei ole suora (pinnojen rihtaus)
- Rengas ei ole tasainen (yleensä sisäkumi asennettu huonosti)
- Vanteen kiinnitys on vinossa
- Vanteen kiinnitys on löysällä
- Navan kartiomutterit löysällä

Noista kaikki muut paitsi kaksi viimeistä pitäisi huomata kyllä pyörittäessä rengasta käsin ja katsomalla että muuttuuko reunan etäisyys runkoon.

Viimeisin aiheuttaa yleensä ensin rohinaa ennen kuin tulee muita oireita.

Ja vanteen kiinnityksen olet varmaan tsekannut muutenkin.

Joten mielenkiintoinen ongelma. Se on varmaan eturengas? Voisiko olla haarukan / stemmin kiinnitys. Mutta ensihuollossa toi kyllä selviää.
 
Tohon väpättämiseen ja heilumiseen yhteenvetona vaihtoehtoja joita on mainittukin:
- Vanne ei ole suora (pinnojen rihtaus)
- Rengas ei ole tasainen (yleensä sisäkumi asennettu huonosti)
- Vanteen kiinnitys on vinossa
- Vanteen kiinnitys on löysällä
- Navan kartiomutterit löysällä

Noista kaikki muut paitsi kaksi viimeistä pitäisi huomata kyllä pyörittäessä rengasta käsin ja katsomalla että muuttuuko reunan etäisyys runkoon.

Viimeisin aiheuttaa yleensä ensin rohinaa ennen kuin tulee muita oireita.

Ja vanteen kiinnityksen olet varmaan tsekannut muutenkin.

Joten mielenkiintoinen ongelma. Se on varmaan eturengas? Voisiko olla haarukan / stemmin kiinnitys. Mutta ensihuollossa toi kyllä selviää.

Eturengasta valitteli. Hiukan korjasin vanteen kiinnitystä kun vähän heittoa näkyi ja tarkistin samalla pulttien kireyden. Antaa ensihuollon selvitellä mikä on vikana, oli jonkin verran jonoa ja vasta maanantaina saa viedä pyörän tuonne niin ajattelin opiskella hiukan itsekin että missä vika voisi olla.
 
Sen verran opiskelin että selvitin eri venttiilityypit. Canyonissa on Presta ja se on toisen näköinen kuin Helkamassa jossa tuo tosiaan näyttää olevan Dunlop. Tiedän myös että se paine lukee siellä renkaan kyljessä mutta ainakaan minä en ole vielä onnistunut löytämään sellaista pumppua joka ei maksaisi satatasta, jossa suutin kävisi niin hyvin noihin venttiileihin että paineen saisi mitattua. Silloin kun on tuo Schrader niin homma helpottuu toiseen potenssiin.

Tiedän, pitäisi hankkia erillinen kunnollinen painemittari. Mutta kaikki aikanaan.

Vanteita pyörittelin ja kutakinkin keskellä ne näyttivät silmämääräisesti olevan. Pinnnojen rihtaus kai siinä seuraavaksi olisi vuorossa mutta sen saa huolto tehdä. Ohjainlaakerin tarkastin eikä siinä minun mielestäni ollut välystä.
Helkamassa taitaa ihan oikeasti olla "perinteinen" Dunlop -venttiili. Dunlop-venttiili aukeaa vain silloin kun pumpun päässä on tarpeeksi suuri paine avaamaan venttiili. Eli venttiili aukeaa pelkästään tarpeeksi suurella paine erolla.
Pyörän pumpuissa on tappi siellä reiän keskellä, joka avaa schrader- ja presta-venttiilit. Rengaspaine tulee silloin näkyviin mittariin. Dunlop-venttiilin kanssa näin ei käy, sillä tuo tappi (neulaventtiilin avaaja) ei pysty mitenkään avaamaan dunlop-venttiiliä.
Rengaspaineen saa jotenkin ehkä tarkastettua jos saa jatkuvasti pidettyä pumppua kiinni venttiilissä ja pumppaa sinne lisää ilmaa. Silloin venttiili on hetken aikaa auki ja pumpun mittariin saa jonkunlaisen lukeman. Heti kun liitin irtoaa venttiilistä niin mittari menee nolliin.
Helpointa on vaan pumpata sinne ilmaa ja kädellä kokeilla on kumi on "kivi kova". Tommoseen mummonpyörään ne on sopivat paineet :whistling:. Kompuralla tuonne on helppo lisätä ilmaa ihan tavallisella ilmapillillä. Pitää sitä venttiiliä vasten ja liipasin pohjaan. Jälleen kerran paine "mitataan" kädellä.
 
Jos kumi tyhjenee ajaessa, siinä on reikä tai venttiili vuotaa, eikä siihen silloin todennäköisesti pelkkä pumppu riitä. Jos ei ole tarvetta veivata paineita edestakaisin ajotarpeiden muuttuessa, niin ehjää rengasta pitää täyttää 3-4 kertaa vuodessa, jos sitäkään.

Jokainen tavallaan, mutta en kyllä itse viitsisi kuljetella mukana jatkuvasti mitään ylimääräistä, saati sitten melkein kilon painavaa pumppua. Kotioloissa varmaan ihan ok mukavuusvaruste jos oikein laiskottaa, mutta harvan käyttötarpeen myötä voi akku jäädä aika lyhytikäiseksi.

Maantiefillariin tuolla ei välttämättä saa spekseistä huolimatta riittävän paljon painetta, tai ainakin sellaista valittelivat arvioissa.

Toki myös paikkapaketti ja sisärengaskin kulkevat mukana ja paikatun/vaihdetun renkaan saa sitten tällä akkukompuralla tuupattua kätevästi täyteen. Jo pyörän lukko painaa pari kiloa niin tarakalla näitä kuljetan muutenkin, ei tuo siihen nähden paljoa lisäpainoa tuo. Maksimipaineista en osaa sanoa, omiin hybridin renkaisiin olen tuupannut 4-5 baria ja siihen tämä laite on tuntunut riittävän.
 
Tuonne työkalupuolelle laitoinkin kuvan Boschin EasyPumpuista. Ihan ehdoton peli. Sillä testaa paineet ja täyttää auton, sähköpotkulaudan, fillarin ja kumiankan tarvittaessa. Ei paljon käsipumppua tule enää käytettyä.
 
Tommoseen mummonpyörään ne on sopivat paineet :whistling:

Elä nyt, Helkaman lippulaivamalli hybridi-pyörissä. :D

Sanalla sanoen tekisi huollossa mieli kysäistä että josko samalla vaihtaisivat tuohon hiukan fiksummat sisäkumit. Vaan jos tuon nyt ajettavaan kuntoon siellä saavat niin ehkä nuo välttävät.
 
Elä nyt, Helkaman lippulaivamalli hybridi-pyörissä. :D

Sanalla sanoen tekisi huollossa mieli kysäistä että josko samalla vaihtaisivat tuohon hiukan fiksummat sisäkumit. Vaan jos tuon nyt ajettavaan kuntoon siellä saavat niin ehkä nuo välttävät.
Jos työkalut yhtään pysyvät kädessä, niin vartissa vaihtaa 2kpl sisäkumeja prestallisiin…
 
Jos työkalut yhtään pysyvät kädessä, niin vartissa vaihtaa 2kpl sisäkumeja prestallisiin…

Pysyy toki mutta suurempi ongelma taitaa olla että niitä työkaluja ei ole. Kyllähän noita johonkin mopoon vaihdeltiin isojen ruuvimeisselien avulla mutta ehkäpä jätän tällä kertaa väliin.
 
Kun paikallisten pyöräkorjaamojen osaaminen ei oikein vakuuttanut, niin päätin alkaa tehdä huollot itse. Itsellä olevien normityökalujen lisäksi piti kotiin hankkia kuvan erikoistyövälineet sekä tukeva huoltoteline. Tämän verran työkaluja siis tarvitsee, että kaikki pyörän osat saa huollettua ja irrotettua. Kun harrastan myös pyöräretkeilyä, niin reissussakin pitää kyetä jotain korjauksia ja säätöjä tekemään. Mukana kulkevassa huoltolaukussa on muutamien työkalujen lisäksi rengasraudat, minipumppu, varasisuskumi, paikkarasia, varaketjut, ketjuvahapullo, rätti ja näppylähanskat.

Viimeksi pari viikkoa sitten piti 15 km:n päässä metsäpolulla vaihtaa eteen uusi sisuskumi puhjenneen tilalle. Aika ikävää sieltä asti olisi ollut työnnellä pyörää kotiin asti.

Pyörätyökalut.jpg
 
Viimeksi pari viikkoa sitten piti 15 km:n päässä metsäpolulla vaihtaa eteen uusi sisuskumi puhjenneen tilalle. Aika ikävää sieltä asti olisi ollut työnnellä pyörää kotiin asti.
Suosittelen litkuttamaan renkaat, niin ei pienien reikien takia tarvitse paikkailla, tai vaihtaa sisuria (kun sitä ei edes ole). :)
 
Laitetaanpa vähän hehkutusta kun lenkiltä selvitty.

Tänään löysin jonkun oikein merkatun maastopyöräreitin ja pitihän sitä lähteä kokeilemaan. Yksi kaatuminen ja pahimmat paikat talutin mutta ei siitä mihinkään pääse että luvattoman hauskaa oli varsinkin niillä ylämäki pätkillä.

Lyhyesti voisin todeta että luomupyörällä ajanut noin 95kg harrastelija joka maastoonkin lähtee lenkkareilla ja lökäri shortseilla hyötyy sähköpyörästä todella paljon. Minulle ainakin tuli hiki ja se että pois polkeminen (17km) asfalttia ei tuntunut tervan juonnilta lisää harrastuksen kiinnostavuutta huomattavasti.

Pari kuvaa pakko laittaa ja jos joku tietää niin Turun lähellä Nousiaisten puolella tuo reitti. Valpperi.

Ps. Satulapussukassa on lukko ja varaketju pihteineen. 3.95€ Prismasta juuri sopiva tähän tarkoitukseen.

Nyt palauttava lager ja pari varaosaa tilaukseen. Polkimista kysymys että olisiko Crankbrothers stamp 2 Large passeli? Näitä vähän miettinyt mitä olen juttuja lukenut. Siis 45 lenkkareille.
 

Liitteet

  • IMG_20220709_115041.jpg
    IMG_20220709_115041.jpg
    5,7 MB · Luettu: 306
  • IMG_20220709_111530.jpg
    IMG_20220709_111530.jpg
    6,1 MB · Luettu: 306
Polkimista kysymys että olisiko Crankbrothers stamp 2 Large passeli? Näitä vähän miettinyt mitä olen juttuja lukenut. Siis 45 lenkkareille.
Omassa maasturissa ollut vajaa vuoden verran Raceface Chester, ja ihan ajaa asiansa. Kenkä tosin pari numeroa pienempi :whistling:, ja polkimet pienemmät kuin nuo Stamp larget.
 
Näyttää menevän omassa ajossa uusi Canyonin Precede:ON lähes 200 km yhdellä latauksella 500 kWh akulla. Syynä varmasti melkein jatkuva eco avustustason käyttö, melko vähämäkinen ajomaasto ja kevyt alle 65kg polkija. Sähkövoimalinja vaikuttaa toimivan hyvin, mutta satula tuntuu olevan tällä hetkellä pyörän isoin heikkous ja menee mahollisesti vaihtoon syksyllä.

Jostain syystä maastoon ei näe tarvetta sähkölle isompien mäkien puuttuessa.
 
Näyttää menevän omassa ajossa uusi Canyonin Precede:ON lähes 200 km yhdellä latauksella 500 kWh akulla. Syynä varmasti melkein jatkuva eco avustustason käyttö, melko vähämäkinen ajomaasto ja kevyt alle 65kg polkija. Sähkövoimalinja vaikuttaa toimivan hyvin, mutta satula tuntuu olevan tällä hetkellä pyörän isoin heikkous ja menee mahollisesti vaihtoon syksyllä.

Jostain syystä maastoon ei näe tarvetta sähkölle isompien mäkien puuttuessa.
Jos valmistaja on ollut fiksu niin ovat säästäneet satulassa, kahvoissa ja parissa muussa paikassa mitkä ovat osia jotka on helppo ja melkein pakko vaihtaa muutenkin. Meillä jokaisella on erilaiset mieltymykset ja hanurit joten satula menee vaihtoon todella nopeasti. Itse jouduin käymään kolme eri satulaa läpi ennen kuin löysin sopivan. Ekassa puutui kassit, toinen oli liian kapea ja nykyinen on hyvä kompromissi omaan ajoon. Kahvat taas olivat liian liukkaat itselle joten ne menivät samantien vaihtoon ruuvattaviin malleihin joten eivät varmasti pyöri tangolla.
 
Polkimista kysymys että olisiko Crankbrothers stamp 2 Large passeli? Näitä vähän miettinyt mitä olen juttuja lukenut. Siis 45 lenkkareille.

Crankbrothers stamp Larget en nyt muista onko juurikin tuo 2 mitkä ollut 2v käytössä ja toimii hyvin ainakin 44.5 räpylällä. Eiköhän ne mene hiukan isommallaki.
 
Crankbrothers stamp Larget en nyt muista onko juurikin tuo 2 mitkä ollut 2v käytössä ja toimii hyvin ainakin 44.5 räpylällä. Eiköhän ne mene hiukan isommallaki.

Laitoin jo tilaukseenkin, Alltricks myy 55€. Ei kokemusta liikkeestä mutta samalla sai ketjun ja jarrupalat varalle niin ajattelin kokeilla.
 
Jos haluttaisiin oikeasti vähentää päästöjä ja saada ihmiset polkupyöräilemään, niin pitäisi pistää jenkkisäännöt pyöriin.
20 mph (tai no vaikka sitten 30 kmh) rajoitus. Saa olla myös "kaasulla" ajettavissa. Eikä mitään pakollisia takavaloja.

Tuo kaasun käyttö ja hieman nopeampi rajoitus meinaisi, että alle 15 km työmatkat olisi todella ketterä ja nopea ajaa pyörälläkin. Erityisesti kiihdytykset ovat ärsyttävin asia kaupunkiajossa, johon tuo kaasun käyttö toisi helpotusta.

No, EU sanoo yhtä ja tekee toista. Pilaavat nyt sitten uudet autotkin nopeusrajoittimillaan ja lisääntyneillä pimputuksillaan ja varoituksillaan. Suurin osa varoituksista ja pimputuksista onkin saat kopioitua jenkkilästä, esim. aurinkolipan Airbag-varoitukset, vaikka lastenistuimissa sellaiset on ja myös kojelautojen sivuissa vanhemmissa autoissa. VIN on myös saatu sitten pakolliseksi tuulilasiin jenkkityyliin, joten pystyy helpommin vakoilemaan tietoja, mutta samaan aikaan tehdään kyllä netin selailusta mahdollisimman ärsyttävää "tietosuojan" nimissä. Yms. yms.
 
Eikä mitään pakollisia takavaloja.
Mikä siinä takavalossa niin hiertää? Saatika etuvalossa.

Varsinkin sähköpyörän ollessa kyseessä, niin ne valot saa järjestään kytkettyä suoraan moottoriin, ettei tarvitse mitään pattereita tai akkuja miettiä ja päälle saa nappia painamalla.
 
Jos haluttaisiin oikeasti vähentää päästöjä ja saada ihmiset polkupyöräilemään, niin pitäisi pistää jenkkisäännöt pyöriin.
20 mph (tai no vaikka sitten 30 kmh) rajoitus. Saa olla myös "kaasulla" ajettavissa. Eikä mitään pakollisia takavaloja.

Tuo kaasun käyttö ja hieman nopeampi rajoitus meinaisi, että alle 15 km työmatkat olisi todella ketterä ja nopea ajaa pyörälläkin. Erityisesti kiihdytykset ovat ärsyttävin asia kaupunkiajossa, johon tuo kaasun käyttö toisi helpotusta.

No, EU sanoo yhtä ja tekee toista. Pilaavat nyt sitten uudet autotkin nopeusrajoittimillaan ja lisääntyneillä pimputuksillaan ja varoituksillaan. Suurin osa varoituksista ja pimputuksista onkin saat kopioitua jenkkilästä, esim. aurinkolipan Airbag-varoitukset, vaikka lastenistuimissa sellaiset on ja myös kojelautojen sivuissa vanhemmissa autoissa. VIN on myös saatu sitten pakolliseksi tuulilasiin jenkkityyliin, joten pystyy helpommin vakoilemaan tietoja, mutta samaan aikaan tehdään kyllä netin selailusta mahdollisimman ärsyttävää "tietosuojan" nimissä. Yms. yms.
Noista autojen pimputuksista... voin sanoa että oli "pieni" kulttuurishokki vaihtaa 2021 mallin sähköautosta 1990 keveään pikku roadsteriin. Ei pimputuksia, analogimittarit, ei MITÄÄN varusteita tai apuja. Ollut niin rentoa ajaa kun ei tarvitse kuunnella moisia pimputuksia.
 
Mikä siinä takavalossa niin hiertää? Saatika etuvalossa.

Varsinkin sähköpyörän ollessa kyseessä, niin ne valot saa järjestään kytkettyä suoraan moottoriin, ettei tarvitse mitään pattereita tai akkuja miettiä ja päälle saa nappia painamalla.
Kilpapyöräilijän näköinen kaveri kysyi liikennevaloissa, miksi sinulla on valot päällä päivällä. Vastasin, että samasta syystä kuin noilla autoilla: haluan tulla nähdyksi liikenteessä! Etuvalona on Lupine SL SF, jossa on autovalojen veroiset pitkät, lyhyet ja päivänvalot. Takana on Lezynen valot. Molemmat ovat siis koko ajan päällä ja saavat virran Shimanon moottorin valoliitännästä. Paljoa nämä eivät tehoa vaadi, etupäivänvalo 1,6 W ja takavalo 0,8 W.

E290f.jpg
 
Mikä siinä takavalossa niin hiertää? Saatika etuvalossa.

Varsinkin sähköpyörän ollessa kyseessä, niin ne valot saa järjestään kytkettyä suoraan moottoriin, ettei tarvitse mitään pattereita tai akkuja miettiä ja päälle saa nappia painamalla.
Se hiertää, koska heijastin on keksitty, joka on ihan ok, vaikka monessa muussa maassa pystyy kummallisesti ajamaan polkupyörillä ilman sitäkin ja takavalon kanssa häslääminen on aivan perseestä. Kenelle pyöräilijä muka aiheuttaa ongelmia, jos on heijastin takana, eikä valoa. Etuvalo on hyödyllinen, koska sen avulla pyöräilijä itsekin näkee sentään jotain. Takavalo on täysin turha pyöräilijälle itselleen. Takana tulevilla ajoneuvoilla tulisi olla ajovalot pimeällä, jos ei ole, niin se on niiden ongelma, ei pyöräilijän.
 
Se hiertää, koska heijastin on keksitty, joka on ihan ok, vaikka monessa muussa maassa pystyy kummallisesti ajamaan polkupyörillä ilman sitäkin ja takavalon kanssa häslääminen on aivan perseestä. Kenelle pyöräilijä muka aiheuttaa ongelmia, jos on heijastin takana, eikä valoa. Etuvalo on hyödyllinen, koska sen avulla pyöräilijä itsekin näkee sentään jotain. Takavalo on täysin turha pyöräilijälle itselleen. Takana tulevilla ajoneuvoilla tulisi olla ajovalot pimeällä, jos ei ole, niin se on niiden ongelma, ei pyöräilijän.
Vaikka miten takavalon kanssa häslääminen on perseestä, lisää se pyöräilijän näkyvyyttä heijastinta enemmän ja parantaa toisen osapuolen mahdollisuutta ennakointiin huomattavasti. Siten takavalo lisää itse pyöräilijän turvallisuutta. Iso homma ei ole takavalon kanssa häslääminen, kun nykypäivänä ne osaavat mennä päälle liikkeestä ja valon kesto kymmeniä tunteja.

Auton ratista olen todennut takavalon ylivoimaisuuden ihan riittävän monta kertaa (vaikka autossa hyvät valot onkin), jotta pidän pyörässäni ja lasten pyörissä takavaloa.
 
Se hiertää, koska heijastin on keksitty, joka on ihan ok, vaikka monessa muussa maassa pystyy kummallisesti ajamaan polkupyörillä ilman sitäkin ja takavalon kanssa häslääminen on aivan perseestä. Kenelle pyöräilijä muka aiheuttaa ongelmia, jos on heijastin takana, eikä valoa. Etuvalo on hyödyllinen, koska sen avulla pyöräilijä itsekin näkee sentään jotain. Takavalo on täysin turha pyöräilijälle itselleen. Takana tulevilla ajoneuvoilla tulisi olla ajovalot pimeällä, jos ei ole, niin se on niiden ongelma, ei pyöräilijän.
Kyllä se aika pian on pyöräilijän ongelma, jos ei tule nähdyksi takaa autojen joukossa :D varsinkin jos omaa laiskuuttaan luottaa siihen, että kyyyllä niillä muilla valot on
 
Takavalo juurikin on se hyödyllisempi valo. Takavalo on pelkästään sitä varten että takaa (eli sieltä mihin itse ei näe) tuleva näkee sinut. Edestä tulevat huomaa itse ja osaa tehdä mahdollisia peliliikkeitä mahdollisen törmäyksen välttämiseksi.
Tämäkin keskustelu taidettiin käydä tässä pari kuukautta sitten ja lopputulos oli sama. Valojen käyttämättömyys pelkkää omaa tyhmyyttä.

Tuo kaasun käyttö ja hieman nopeampi rajoitus meinaisi, että alle 15 km työmatkat olisi todella ketterä ja nopea ajaa pyörälläkin. Erityisesti kiihdytykset ovat ärsyttävin asia kaupunkiajossa, johon tuo kaasun käyttö toisi helpotusta.
Miten olisi helpompaa lähteä kaasulla vrt. polkemalla? Avustus alkaa heti paikaltaa lähtiessä. Alkaa kuulostaa siltä ettet ole ikinä ajanut edes sähköpyörällä.
 
Miten olisi helpompaa lähteä kaasulla vrt. polkemalla?
Kyllä kaasuvipu liikkellelähtöä auttaa, ei tarvitse laittaa jalkoja polkimille tai pyöräyttää polkimia hyvään asentoon kun pääsee jo matkaan. Myös hitaasti ihmismassan seassa ajelu on helpompaa kun voi tasaista vauhtia madella eteenpäin tarvittaessa vaikka jalka maassa tai toisella polkimella seisoen, eikä siksakkia hoiperrellen yrittäen pitää fillaria pystyssä.
 
Jos se polkeminen ihmismassassa on vaikeaa niin walk Mode kyllä avustaa sen 5kmh ilman polkemista, sama liikkeelle lähdössä.
 
Tervehdys,

Olisiko tämä oikea ketju kysellä?

Hakusessa
- L runkoinen low step ebike
- Budjetti 3000€-5000€
- Runkokoko 51 cm, (suositeltu rungon koko, 55-58 cm )
- Rengaskoko 28"
- Käyttö: työmatka, hiekkatie

Ehdokkaita, onko mielipiteitä/kokemuksia?

Yamaha PW-ST moottori ja suuri 630wh akku
Haibike Trekking 7 on varustettu Yamaha PW-ST -moottorilla, jonka ansiosta pääset mäet ylös kevyesti! Moottorista löytyy 70Nm vääntöä ja sen kadenssitukea on nostettu huomattavasti edeltäjäänsä verrattuna. Moottorissa on myös automaattimoodi, joka säätelee avustuksia automaattisesti tarpeen mukaan. 630wh akusta riittää virtaa pidemmällekin retkelle

Tehokas Bosch CX GEN4 moottori ja 625wh akku
Trekking 9.0 LowStep tarjoaa huippuluokan suorituskykyä! Bosch CX GEN4 moottorista löytyy hulppeat 85nm vääntöä ja se takaa, että pääset mäen kuin mäen ylös kepeästi, ja 625Wh akku pitää huolen, että akussa riittää virtaa pitkällekin reissulle.

Yamaha PW-SE moottori ja 500Wh akku
Haibike Trekking 6.0 on varustettu Yamaha PW-ST -moottorilla, jonka 70 newtonmetrin väännön ansiosta pääset mäet ylös kevyesti! 500Wh akulla pääsee noin 50-120km, joten akku riittää hyvin pidemmillekin reissuille!

- Loppu
Focus Planet2 6.8 WA 17,3Ah grey
Sähköavusteinen hybridi Boschin tekniikalla ja laadukkailla komponenteilla. Tehokas Bosch Performance Line CX moottori 85Nm, 17,3ah (625wh) akku, Purion LCD-näyttö, SR Suntour XCM 32 LOR 100mm joustohaarukka, hydrauliset Shimano levyjarrut ja M4120 Deore 10-speed takavaihtaja.
 
Viimeksi muokattu:
Yllä olevaan lyhyt kommentti. Valitse se minkä satut saamaan. Jos tänä kesänä tarkoitus ajaa voi olla että kaikki tilattavat pyörät tulevat talvella.

Jos aiot ajaa pitkiä lenkkejä niin mahdollisimman suuri akku, varsinkin tiellä siitä ei ole mitään haittaa. 700-750wh akkua löytyy myös jo useammista.

Noista vaihtoehdoista vaikka Haibike ja mallina iso akkuisin jos sitä on saatavilla.

Moottorit ym. jutut on sitten makuasioita ja mitä enemmän euroja yleensä sen parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Yllä olevaan lyhyt kommentti. Valitse se minkä satut saamaan. Jos tänä kesänä tarkoitus ajaa voi olla että kaikki tilattavat pyörät tulevat talvella.

Jos aiot ajaa pitkiä lenkkejä niin mahdollisimman suuri akku, varsinkin tiellä siitä ei ole mitään haittaa. 700-750wh akkua löytyy myös jo useammista.

Noista vaihtoehdoista vaikka Haibike ja mallina iso akkuisin jos sitä on saatavilla.

Moottorit ym. jutut on sitten makuasioita ja mitä enemmän euroja yleensä sen parempi.
Tiellä sitä akkua ei myöskään niin tarvitse. Ajoin eilen Korsossa reippaat 32km Orvea Risellä (360Wh akku). Pääosin polkuja, muutamilla tieosuuksilla höystettynä (mtbreitti.fi ja sieltä Korson träckki). Sellaista kevyttä ajelua n. 2h. Akkua jäi 70% jäljelle.
 
Tiellä sitä akkua ei myöskään niin tarvitse. Ajoin eilen Korsossa reippaat 32km Orvea Risellä (360Wh akku). Pääosin polkuja, muutamilla tieosuuksilla höystettynä (mtbreitti.fi ja sieltä Korson träckki). Sellaista kevyttä ajelua n. 2h. Akkua jäi 70% jäljelle.
Itse en tajua tota hinkua tunkea yli 500Wh akkuja pyöriin. 500Wh akulla polkee pyöräteitä helposti yli 100km. Maastossakin sillä pärjää useamman tunnin. Onko jollain ihan oikeasti loppunut akku kesken?
Isompi akku nostaa hintaa heti useamman satasen. Lisäkilometrejä tulee sitten vain kourallinen.
Itse en huomaa mitään eroa ajomatkoissa tai latausmäärissä, kun akku on nyt 625Wh vrt. vanhaan 500Wh.
 
500Wh akulla polkee pyöräteitä helposti yli 100km. Maastossakin sillä pärjää useamman tunnin. Onko jollain ihan oikeasti loppunut akku kesken?
Itsellä oli äskettäin uusi 29" keskimoottorinen maasturi 504 Wh akulla. Poljin 49 km lenkin asfalttia pitkin, mitään merkittäviä mäkiä ei matkan varrella ole, eli tasainen reitti. Avustustaso oli koko ajan 2/5. Akkua kului 95 -> 27 %. Noin huono akkukesto ei ainakaan itselle riitä, joten oli hankkiuduttava pyörästä eroon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 037
Viestejä
5 060 218
Jäsenet
81 019
Uusin jäsen
apustaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom