• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Sähköenergian tuotanto, taustatekijät, hintatason määräytyminen, yms yleinen keskustelu aiheesta

Yritin löytää tietoa paljonko tuo MW :ssa mitattuna mut en löytänyt.
Lisätietoja. Rakennuttaja Fingrid Oyj. Juha Pikkupeura projektipäällikkö puh. 030 395 4169.

Kokeile piruuttasi soittaa ja kysya.

Olettaisin vastuksen olevan jotain tallaista. Jannite on 110kV. Maksimi virta on 4000A. Vauhtipyora pyorii vasten oikosulkua 5 sekunttia.

Noista minun arvoistani saataisiin lukema etta generaattorissa on 400 MW teho.

Opinnayte tyosta loytyi etta sita oikosulkuvirtaa loytyy sitten ihan 50x suhteessa nimellisvirtaan. Nimellisteho 44 MW ja Oikosulkuteho 2 GW.

1748299535150.png


Minulla on sellainen jonkinlainen muistikuva etta sahkolinjat ovat lahes jannitteesta riippumatta ovat suunniteltu 2-4 kA virroille. Olettaisin niissa silloin sitten olevat 5 kA sulakkeita niin tuon 160 kA pitaisi riittaa helposti sulattamaan se nopeasti.

Jos akuilla haluisi tehdä vastaavan oikosulkutehon niin heitetään lonkalta että akut kestävät 3 sekunttia 20C kuormitusta niin akkuja tarvittaisiin 100 MWh. 100 MWh ei ole mikään järjetön, kun miettii että Suomessa nyt jo asennellaan 40 MWh akkuja. Ongelma taitaa enemmänkin olla saada järkevään hintaan puolijohteet joka kestävät 150 kA. Mitä olen YouTubesta katsellut kuinka 230V invertterit käynnistävät isoja sähkömoottoreita niin invertterit vaikuttavat menevän kantti aalto moodiin. Ei ole mitään siniaaltoa enää siinä vaiheessa kun invertteriä kuormitetaan 10x virralla.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen kuvio tämäkin. Sähköautojen latauspisteessä on akku, jolla taataan 150 kW latausteho, vaikka olisi useampi auto samaan aikaan latauksessa. Akkujen kapasiteettia tarjotaan samalla Fingridin reservimarkkinoille, josta tulee ilmeisesti merkittävästi liikevaihtoa.
 
Mistäs nyt tuulee (heh) kun huomenna palataan vähän normaalimpiin (korkeampiin) sähkönhintoihin. Ainakaan täälläpäin tämä päivä ei sään puolesta näyttäisi juuri huomisesta poikkeavan (enimmäkseen pilvistä, suht tyyntä mutta kuitenkin lämmintä). Tänään keskihinta 0,29 c/kWh ja huomenna 4,34 c/kWh. Vaihdetaanko huomenna taas (jostain syystä) hinta-aluetta, ei tuule oikeassa paikassa tms, vaikea käsittää välillä tätä pörssihinnan muodostumista.
 
Mistäs nyt tuulee (heh) kun huomenna palataan vähän normaalimpiin (korkeampiin) sähkönhintoihin. Ainakaan täälläpäin tämä päivä ei sään puolesta näyttäisi juuri huomisesta poikkeavan (enimmäkseen pilvistä, suht tyyntä mutta kuitenkin lämmintä). Tänään keskihinta 0,29 c/kWh ja huomenna 4,34 c/kWh. Vaihdetaanko huomenna taas (jostain syystä) hinta-aluetta, ei tuule oikeassa paikassa tms, vaikea käsittää välillä tätä pörssihinnan muodostumista.

Tämä menee kyllä sulta jo puhtaasti trollauksen puolelle. Vai meinaatko oikeasti, että kaiken tämän keskustelun jälkeen, et vieläkään ole oppinut katsomaan niitä tuuliennusteita ennen kuin alat ihmettelemään pörssisähkön hintaa?
 
Lisätietoja. Rakennuttaja Fingrid Oyj. Juha Pikkupeura projektipäällikkö puh. 030 395 4169.

Kokeile piruuttasi soittaa ja kysya.

Olettaisin vastuksen olevan jotain tallaista. Jannite on 110kV. Maksimi virta on 4000A. Vauhtipyora pyorii vasten oikosulkua 5 sekunttia.

Noista minun arvoistani saataisiin lukema etta generaattorissa on 400 MW teho.

Opinnayte tyosta loytyi etta sita oikosulkuvirtaa loytyy sitten ihan 50x suhteessa nimellisvirtaan. Nimellisteho 44 MW ja Oikosulkuteho 2 GW.

1748299535150.png


Minulla on sellainen jonkinlainen muistikuva etta sahkolinjat ovat lahes jannitteesta riippumatta ovat suunniteltu 2-4 kA virroille. Olettaisin niissa silloin sitten olevat 5 kA sulakkeita niin tuon 160 kA pitaisi riittaa helposti sulattamaan se nopeasti.

Jos akuilla haluisi tehdä vastaavan oikosulkutehon niin heitetään lonkalta että akut kestävät 3 sekunttia 20C kuormitusta niin akkuja tarvittaisiin 100 MWh. 100 MWh ei ole mikään järjetön, kun miettii että Suomessa nyt jo asennellaan 40 MWh akkuja. Ongelma taitaa enemmänkin olla saada järkevään hintaan puolijohteet joka kestävät 150 kA. Mitä olen YouTubesta katsellut kuinka 230V invertterit käynnistävät isoja sähkömoottoreita niin invertterit vaikuttavat menevän kantti aalto moodiin. Ei ole mitään siniaaltoa enää siinä vaiheessa kun invertteriä kuormitetaan 10x virralla.
Kyllä nykyisillä puolijohteilla saadaan tehoa ja jännitettä tarvittaessa. Onhan meillä DC-siirtoverkkoja missä täytyy tehdä AC-DC-AC konversiota isoilla jänitteillä ja virroilla. Eihän tuota huippuoikosulkuvirtaa tarvita järjettömästi kunhan sitä on selvästi enemmän kuin sulakkeiden koko.
 
Kyllä nykyisillä puolijohteilla saadaan tehoa ja jännitettä tarvittaessa. Onhan meillä DC-siirtoverkkoja missä täytyy tehdä AC-DC-AC konversiota isoilla jänitteillä ja virroilla. Eihän tuota huippuoikosulkuvirtaa tarvita järjettömästi kunhan sitä on selvästi enemmän kuin sulakkeiden koko.
Huonosti valitsin sanani. Sanotaan näin, että se muuttaa verkkoakun tehoasteen mitoituksen aivan erilaiseksi, jos se mitoitetaan siten että sillä pystyy paukuttelemaan verkon sulakkeita verrattuna nimelliseen mitoitukseen. Numeroilla sanottuna niin normaalisti 100 MWh akkuun piisaisi 100 MW tehoaste mutta jos sillä halutaan paukutella sulakkeita niin tarvitaan tehoaste joka pystyy 1-2 GW tehoihin lyhyt aikaisesti.
 
Näköjään SE1-FI-siirtoyhteys on huollossa lähes koko kesäkuun ja osan heinäkuuta. 1500 MW siirtokapasiteetista on tuon ajan käytössä vain 200 MW, ja Ruotsiin päin 300/1100 MW. Mielenkiintoista nähdä, että aiheuttaako tuo hintapiikkejä ennen kuin OL2:n huolto valmistuu. Näin kesäaikaan niillä ei tietysti ole juuri merkitystä.
 
Mielenkiintoinen kuvio tämäkin. Sähköautojen latauspisteessä on akku, jolla taataan 150 kW latausteho, vaikka olisi useampi auto samaan aikaan latauksessa. Akkujen kapasiteettia tarjotaan samalla Fingridin reservimarkkinoille, josta tulee ilmeisesti merkittävästi liikevaihtoa.
Tuolla reservimarkkinalla on eittämättä merkitystä. Sen takia varmaan Virtakin on sähköautojen latausasemien operointisopimuksen yleisiin ehtoihin "piilottanut" klausuulin että Virta voi halutessaan käyttää asiakkaan omistamia asemia reservimarkkinoilla ilman eri korvausta.
 
Näköjään SE1-FI-siirtoyhteys on huollossa lähes koko kesäkuun ja osan heinäkuuta. 1500 MW siirtokapasiteetista on tuon ajan käytössä vain 200 MW, ja Ruotsiin päin 300/1100 MW. Mielenkiintoista nähdä, että aiheuttaako tuo hintapiikkejä ennen kuin OL2:n huolto valmistuu. Näin kesäaikaan niillä ei tietysti ole juuri merkitystä.
Näköjään huomisiltana tästä saadaan esimerkki, kun tuulee melko niukasti. Päivällä silti hinta nollassa aurinkovoiman ansiosta.
 
Koreassa betonityöt aloitettu Shin Hanul 3 -reaktorin rakentamiseksi. KHNP:n tavoitteena on "On-Time, Within Budget" ja tätä tavoitetta varmasti edistää se, että ei pyritä mihinkään 5 vuoden rakennusaikaan, vaan reaktorin odotetaan valmistuvan vuonna 2032.

Maaliskuussa lakitoimisto Baker McKenzie arvioi valmiutta aloittaa ydinvoimalan rakentaminen Puolan Choczewoon. Heidän arvionsa mukaan valmius on 58 %. Poliittisien tekijöiden arvioitiin olevan 9/10, lupa- ja sosiaalisten asioiden 8/10, teknologian 3/10 ja "investointien ja systeemisten tekijöiden" 4/10. Huono arvosana teknologiasta viittaa etupäässä siihen, että puolalaiset yritykset tarvitsevat kovasti tietoa, mitä standardeja ja normeja heiltä vaaditaan. Hallitus odottaa kotimaisten yritysten toimittavan vähintään 40 % ydinvoimalan tarvitsemista komponenteista ja palveluista.

Kanadassa aloitettiin maailman ensimmäisen BWRX-300-reaktorin rakennustyöt ja nyt julkaistiin tietoa projektin kustannuspuolesta. Tarkoituksena on rakentaa neljä 300 MW reaktoria yhteishintaan 13,3 miljardia euroa. Tämä tarkoittaisi n. 11 miljoonaa/MW, mikä vaikuttaa edelleen varsin kalliilta. Ensimmäinen reaktori maksaa 3,9 miljardia, minkä lisäksi rakennetaan miljardilla infraa kaikille 4 reaktorille. Näin ollen ensimmäinen reaktori ja sen infra maksaisi noin 4,2 miljardia, mikä tarkoittaa hintaa 13,9 miljoonaa/MW. Oppimisen myötä viimeisen reaktorin arvioidaan maksavan infra mukaan lukien 2,9 miljardia, mikä olisi 9,6 miljoonaa/MW. Reaktorityypistä huolimatta Suomeen vertailukelpoisissa olosuhteissa arvioitu ydinvoiman kustannus vaikuttaa olevan siis tuossa 10 miljoonan/MW paikkeilla, eikä ainakaan kustannusmielessä SMR tuo lisähyötyjä - toki pienempi investointitarve ja muutenkin projektin pienempi koko lienevät ilmeisen positiivinen asia.
 
Miksi me noudatetaan huomenna viron hintoja?? Ei sieltä paljoa tänne tuu tännepäin. Ei sillä, mulle kelpaa et päivällä maksaa paljon myyn si kaiken vähänkin mitä katolta tulee. Kohan ihmettelen
 
Keski- euroopan auringovoiman ylituotanto osuu Suomessa iltapäivään. Huominen on taas hyvä esimerkki. Jos aurinkovoimalla haluaa kääriä hilloa Suomessa, paneelit kannattaa suunnata kaakkoon. Tai jopa itään. Silloin paneelit ehtii tuottaa sähköä aamulla ennenkuin Saksan subventiopaneelit ajaa hinnat nollaan.
 
OL2:n huollon pitäisi päättyä viikon päästä, mikä laskee hintoja. Toisaalta Estlink 2 saataneen kohta kuntoon, minkä seurauksena vähätuulisina aikoina synkataan varmaankin Viron kanssa.
 
Vähän juu, mutta ei vielä onneksi kovin paha.

Keskihinta huomenna
7,59 c/kWh
Kaiken lisäksi vuoden keskihintaan noilla on aika pieni vaikutus ainakin sähköllä lämmittävillä, sillä lämmityskausi on jo ohi. Mutta jos pörssihintojen vaihtelu ahdistaa, niin kannattaa ilman muuta tehdä kiinteähintainen sähkösopimus. Kiinteästä hinnasta joutuu jonkin verran maksamaan, sillä myyjä kantaa hintariskin, mutta joskus mielenrauhasta kannattaakin maksaa.
 
Kaiken lisäksi vuoden keskihintaan noilla on aika pieni vaikutus ainakin sähköllä lämmittävillä, sillä lämmityskausi on jo ohi. Mutta jos pörssihintojen vaihtelu ahdistaa, niin kannattaa ilman muuta tehdä kiinteähintainen sähkösopimus. Kiinteästä hinnasta joutuu jonkin verran maksamaan, sillä myyjä kantaa hintariskin, mutta joskus mielenrauhasta kannattaakin maksaa.
Niin on. Itse taas haluan sitä halvempaakin sähköä, eli pörssisähkö kesäksi ja talveksi sitten ollut joku kiinteähintainen sopimus.

Vähän tullut silti tarkkailtua sähkön hintaa, että milloin kannattaa ladata sähköautoa kotona ollessa.

Seinäjoen energia on ollut talvella, mutta marraskuussa tulee Helen vaihteeksi. Kiireessä tuli valittua myöhäisin 18.11. alkamispäivä 6kk sopimuksellelle, eli päivä olisi voinut olla joku muukin.


"Sopimuksen voimaantulopäivä: 18.11.2025
Sopimuksen syy: Myyjän vaihto
Sopimuksen tuote: Määräaikainen Perussähkö
Sopimuksen kesto: Määräaikainen 17.05.2026 asti"
 
Vähän juu, mutta ei vielä onneksi kovin paha.

Keskihinta huomenna
7,59 c/kWh
Huomenna 15 c ja risat
Niin on. Itse taas haluan sitä halvempaakin sähköä, eli pörssisähkö kesäksi ja talveksi sitten ollut joku kiinteähintainen sopimus.
Niinpä, sitä halpaa kesäpörssisähköä odotellessa.. No toki tässä oli välillä halpaakin/ilmaista mutta pitihän se arvata että pian otetaan takaisin "korkojen kera". Tätä on pörssisähköilijän elämä :interested:
OL2:n huolto pitkittyy kuusi päivää, nyt päättymisajankohta 21.6.2025 klo 18.
Yllättyneitä olivat ... Mikähän siinä on että nämä eivät ikinä valmistu ajallaan.

No ilmeisesti aurinkokin paistaa taas jossain kohtaa ja kenties tuuli yltyy 🙏
 
UK:n hallitus ilmoitti sijoittavansa 16,7 miljardia euroa Sizewell C:hen, johon rakennetaan kaksi OL3-tyyppistä reaktoria, kokonaisteho 3200 MW. Tämä raha ei luonnollisesti vielä riitä kahden reaktorin rakentamiseen, ja muiden sijoittajien ilmoituksia odotetaankin piakkoin. Projektin kokonaisbudjettia ei myöskään ole julkistettu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 536
Viestejä
4 805 517
Jäsenet
77 951
Uusin jäsen
moto3rola4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom