Monikohan tämänkin ketjun omassa erinomauudessaan paistattelevista pörssisähköttelijöistä olisi itse itkemässä valtiota apuun ja vaatimassa määräaikaisten pakkopurkamista, jos pörssisähkö maksaisi nyt sen pahimmillaan pelotellut 4€ / kWh? Johan tuossa viime vuoden puolella niitä määräaikaisia vaadittiin purettavaksi. Faktahan on se, että media rummutti tauotta raketoivia sähkönhintoja ja epäonnistuvaa olkiluotoa ja taisipa poliitikotkin ja asiantuntijatkin välillä kompata, että kyllä se maailma tosiaan loppuu. Taisi tulla lauha talvi kaikille vähän yllätyksenä, että tilanne onkin nyt vallan hyvä. Kyllä siinä perus Matti ja Liisa on ollut sen verran suuresti hädissään, että aika turha jeesustella että kikkelis kokkelis kuu mitäs teitte niin kalliit sopparit ja ette ollee yhtä viisaita ja komeita kuin minä itse.
Perusongelma lie siinä, että kriittinen infrastruktuuri on alistettu pörssille ja tymimmätkin kansalaiset pakotettu pelaamaan pörssin säännöillä, vaikkeivat tajua asiasta hevon helvettiä. Osakepörssissä sentään vain "halukkaat" käyvät pelaamassa ja menettämässä rahansa. Toki siinä samaa mieltä, että jos ottaa niin kalliin määräaikaisen sopparin, ettei sitä kykene maksamaan, niin ei siinä nyt vaan mitään järkeä ole ollut vaikka miten miettisi.