Oleellinen ongelma noissa on omasta mielestäni se, että käytännössä irtisanomista ei mahdollisteta tai se ei ole kohtuullista ja tuo kohtuullistaminen yleensäkin vaatii kokonaisarviointia. KKV on myös linjannut jo useampaan kertaan, mikä sitä kohtuullisuutta noissa hinnanmuutoksissa ylipäätään on. Onko kukaan energiayhtiö osoittanut, että todellisuudessa heidän kulunsa ovat toteutuneet, kuten antavat ymmärtää. Toisaalta kuten KKV toteaa, niin sillä ei kuluttajan kannalta ole merkitystä.
Nopasti tavasin, eli ymmärsinkö oikein, kyse ei ollut markkinonnista, vaan siitä että tuotteen markkinahinta on tippunut ja sopimustatehdessä sovittua hintaa pitäisi sitten kohtuullistaa.
Maalikkona tuntuu ilman muuta kohtuulliselta, mutta jos asettuu myyjän asemaan , markkinoilla oli kysyntää määräaikaisille kiinteille hinnoille, myyjä sitten hankkii myytävää, sen ajan markkinhinnoilla ja myy sen kuluttajalle. No kuluttaja tulee katumapäälle vuoden päästä ja haluaa hinnan alennusta koska markkinahinnat romahtaneet.
Autovertaus, kuluttaja hankkii hintapiikkiin sähköauton määräaikaisella leasing sopparilla, parinvuoden päästä huomaa että samaa tarjolla puolet halvemmalla, kuluttaja soittaa myyjälle, että nyt pitää sovitella uusihinta.
Ennakkopäätös ilman muuta tärkeä ja tärkeää että molemmat osapuolet panostaa siihen isosti, että saadaan oikea päätös. Jos päätös on järkevä niin se sillä taputeltu ja siitä sitten selkokieliset tulkintaohjeet. Todennäköiseti jättää kuitekin vastaamatta osaan heränneitä kysymyksiä, niin olisko paras että tehtäsiin selkeät sitovat ohjeet/säädökset. joilla kuluttajille voitaisiin myydä heidän tarvitsemiaan tuotteita.
Kuluttaja tarvitsee kiinteitä hintoja määräajaksi, se on heille tärkeä turva. Siis riittävän pitkiä, että sellaisia ettei myyjä voi niihin leipoa takaporttia millä voikin nostaa hintoja.
Myyjälle homman pitää olla kananttavaa. Jos myyjä haluaa tarjota hintakattoa, niin se on kustannuksiltaan erilainen kuin kiinteä määräaikainen hinta. Hintakatollekkin varmaan kysyntää.
Markkinointi sitten erikseen, kuluttajaa pitää suojata vahvempaa myyjää vastaan, koulutettu osaava myyjä pystyy käyttään tilannetta hyväksi ja saada myyty tuon ajantilanteessa pitkiä määräaikaisuuksia vaikka myydessä tietää että hintakehitys odotukset ihan muuta, ja että kohde asiakkaalle ihan väärä tuote.