Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Sama täällä ja kyllä minä vain sain netistä tilattu ko. sopparin alkamaan 9.9. ilman mitään ongelmia.
Itselläni näkyy edelleen heidän nettisivuillaan kesäkuun 11. päivä viimeisin aloituspäivä, jos valitaan Helenin asiakkaalle ainoana sopiva "vaihdan sopimustyyppiä". Toki jos harrastaa vilunkia ja valitsee "Olen vaihtamassa sähkönmyyjää" niin silloin sen saa 6kk päähän. Miten sait sopparin Helenin asiakkaana alkamaan 6kk päähän nettisivun kautta ilman, että valitsit "Olen vaihtamassa sähkönmyyjää" ?

Itselläni näkyy edelleen heidän nettisivuillaan kesäkuun 11. päivä viimeisin aloituspäivä, jos valitaan Helenin asiakkaalle ainoana sopiva "vaihdan sopimustyyppiä". Toki jos harrastaa vilunkia ja valitsee "Olen vaihtamassa sähkönmyyjää" niin silloin sen saa 6kk päähän. Miten sait sopparin Helenin asiakkaana alkamaan 6kk päähän nettisivun kautta ilman, että valitsit "Olen vaihtamassa sähkönmyyjää" ?
Eikun joo, minulla onkin tilanne tosiaan, että olen kesän pörssissä toisella toimijalla ja siksi laitoin vaihtoehdon "olen vaihtamassa sähkönmyyjää" ja pääsin tuonne 6kk päähän. Hyvä kuitenkin, että aspasta saa sopparin alkamaan 6kk päähän.

Tässä tuli hiljattain sähkönmyyjältä puhelu, jossa kysyivät "kuinka tyytyväinen olet ollut sähkön toimitukseen". Vastasin, että aikalailla samanlaista sähkö on tullut kuin edelliseltäkin palveluntarjoajalta. Sitten pyysivät vielä asteikolla 1-10 arvioimaan toimituksen laatua. Mitä tuohon voisi vastata?

Tässä tuli hiljattain sähkönmyyjältä puhelu, jossa kysyivät "kuinka tyytyväinen olet ollut sähkön toimitukseen". Vastasin, että aikalailla samanlaista sähkö on tullut kuin edelliseltäkin palveluntarjoajalta. Sitten pyysivät vielä asteikolla 1-10 arvioimaan toimituksen laatua. Mitä tuohon voisi vastata?
No sepä 🤣 eikö se liene siirtoyhtiön hommia se toimitus? Vai jollei myyjä kuskaa sähköä tarpeeks siirtoyhtiölle ni si ei saa kotio saakke vai mitä ne kuvittelee?

Eikun joo, minulla onkin tilanne tosiaan, että olen kesän pörssissä toisella toimijalla ja siksi laitoin vaihtoehdon "olen vaihtamassa sähkönmyyjää" ja pääsin tuonne 6kk päähän. Hyvä kuitenkin, että aspasta saa sopparin alkamaan 6kk päähän.
Helenin pörssi on itsellä vasta alkamassa kesäksi (bf tarjouksesta sekin 6kk ennen) niin aspan kautta sai tämän siihen perään odottamaan. Vahvistus tulee (toivottavasti) 90vrk ennen.

Tuli itsekin napattua tuo Helenijn 6kk soppari ensi talveksi 9.9. ->

Mistä nyt pörssisähkö kesäksi? Onko sähköfirmoilla marginaaleissa kauheasti eroa?

Aika lailla tuntuu marginaali olevan noin 0,5 snt/kWh kaikilla. Varmaan paras nyt tuo Väreen 0,46 snt (ja 0 €/kk).
Eilen oli erääseen toiseen ryhmään postattu että Värellä ois kooditarjous -- en tiedä onko näin mutta vieä pari päivä tuo tarjous voi olla voimassa jos on.
1773409144701.png

Tilattu tuo 6kk pörssisähkö 7.4. alkaen. Toivottavasti tuo Väre legit firma. Itselle uusi tuttavuus vaikka kyllä nimen kuullut aikaisemmin.

Tilattu tuo 6kk pörssisähkö 7.4. alkaen. Toivottavasti tuo Väre legit firma. Itselle uusi tuttavuus vaikka kyllä nimen kuullut aikaisemmin.
no kyllä väre ihan legit on.. kuuluu heleniin...
edit, ja jos epäilis jotain luulis et eka kysyy, eikä vasta ko sopparin tehny, vaikka ois se 14pv aikaa perua... ja pörssisähkösopparissa ny voi paljoa muutoksia tulla

Viimeksi muokattu:
Muistuttelen että kiinteitä hintoja halajavalle on kvartaalisopimuksia olemassa, itsekin nappasin helenin 6kk sopparin syksystä lähtien ja sinne asti ajattelin mennä Kokkolan energian kvartaalisopimuksella esim. huhti-touko-kesä 6,68 snt/kWh (joojoo pörssi on halvin, mutta katolla on paneelit joten kesä-ajan energiankulutus on mitätön enkä tahdo mitään pörssistressausta elämääni....)

Omituinen "Tilauksesi on vastaanotettu" -viesti, kun s/kWh-hintaa ei mainita missään :hmm:

"Kiitos, että valitsit Helenin! Olemme vastaanottaneet tilauksesi oheisin tiedoin.

Huomaathan, että tiedot ovat tässä vaiheessa alustavat. Mikäli olet vaihtamassa sähkönmyyjää, saamme vahvistuksen sopimuksen aloituspäivälle aikaisintaan 90 päivää ennen sopimuksen alkamista. Kun sopimuksen aloituspäivämäärä on vahvistunut, lähetämme sinulle sopimusvahvistuksen. Tarkistathan vielä lopulliset sopimustietosi vastaanottamaltasi vahvistukselta."

Tarkoittaako tuo, että voivat vielä tarkistaa hintoja lähempänä syksyä ja se ei välttämättä olekaan se nyt luvattu 7s ja risat? Sieltä tulee uusi sopimus ja sen joko hyväksyy tai ei.

"Kiitos, että valitsit Helenin! Olemme vastaanottaneet tilauksesi oheisin tiedoin.

Huomaathan, että tiedot ovat tässä vaiheessa alustavat. Mikäli olet vaihtamassa sähkönmyyjää, saamme vahvistuksen sopimuksen aloituspäivälle aikaisintaan 90 päivää ennen sopimuksen alkamista. Kun sopimuksen aloituspäivämäärä on vahvistunut, lähetämme sinulle sopimusvahvistuksen. Tarkistathan vielä lopulliset sopimustietosi vastaanottamaltasi vahvistukselta."

Tarkoittaako tuo, että voivat vielä tarkistaa hintoja lähempänä syksyä ja se ei välttämättä olekaan se nyt luvattu 7s ja risat? Sieltä tulee uusi sopimus ja sen joko hyväksyy tai ei.
Voi helvetti.. nyt se alkaa taas..
Kyllä, tuo on sitova kuittaus ja itse sopimus tulee 3kk ENNENKUIN SE ASTUU VOIMAAN.

No ihmettelin vain kun tuossa kaveri ei ollut saanut sähköpostiin niitä kWh hintoja näkyville
Viime syksynä kun tilasin heleniltä black friday sähkötarjouksen ja sain saman viestin kun sinä eli "Tilauksesi on vastaanotettu"
siinäkään ei ollut hintoja mukana ja Kyllä tuo on sitova vahvistus, saat 90 vrk ennen sopimuksen alkua sopimusvahvistuksen sitten.

Jos Helenin kanssa sopii sopimuksen yli 6kk päähän niin tulee ensin tuo "Tilauksesi on vastaanotettu" ja 3kk ennen voimaan astumista tulee varsinainen sopimus hintoineen.

Montahan kertaa tätä taas kysytään seuraavan viikon aikan..

Tuohan ei välttämättä tule olemaan edes mikään kovin erikoinen sopimus. Poikkeuksellista vaan, että saa lukittua alkamaan noin pitkälle. Voi hyvin olla että keväällä/kesällä tulee 6 alkavaa kiinteää sopimusta tarjolle, mutta itse ajattelin tuon turvalliseksi valinnaksi kun voihan toisaalta olla, että Lähi-idän tilanteen vuoksi käykin päinvastoin.

Maaliskuu vähän pelottaa, mutta ei varmaan ihan älyttömiä pakkasia pitäis olla. Täytyypä tilata toi tänään 9.9. alkamaan.

Tuohan ei välttämättä tule olemaan edes mikään kovin erikoinen sopimus. Poikkeuksellista vaan, että saa lukittua alkamaan noin pitkälle. Voi hyvin olla että keväällä/kesällä tulee 6 alkavaa kiinteää sopimusta tarjolle, mutta itse ajattelin tuon turvalliseksi valinnaksi kun voihan toisaalta olla, että Lähi-idän tilanteen vuoksi käykin päinvastoin.
Kristallipalloa ei ole kenelläkään. Itse en usko kotosalla alkaviin. Mutta jos sellainen tulisi, eikös netissä tehdyissä soppareissa ole joku 15pv irtisanomisoikeus.

Peruin tänään viikko sitten tehdyn sähkösopparin, vahvistusta ei peruutukselle vielä tullut. Kehtaako jo uutta tilata vai meneekö langat sekaisin?

Kyllä kannatti eilen eksyä tänne ja jäi samalla ilmoitukset päälle. Peruin äsken eilen ottamani Vattenfalin pörssin ja otin ton Väreen kesäksi. Sitten sain äsken Helenin vielä otettua 6kk määriksellä 9.9.2026 alkamaan. Voipi olla, että huomenna se ei ole enää mahdollista.

Tässä vielä nämä molemmat sopparit:

Pörssisähkö Väre
- 0,39 snt/kWh (6 kk)
- Kuukausimaksu: 0,00 €/kk (6 kk)
Väreen edut Synergin käyttäjille | Tutustu sähkötarjouksiin!

6kk Helen
- 7,79 snt/kWh
- Perusmaksut -50% (2,99 €/kk)
- saa alkamaan tällä hetkellä 9.9.2026 alkaen, kun on siirtämässä eri yhtiöltä Helenille.
Tilaa sähkösopimus | Helen

Viimeksi muokattu:
Kyllä kannatti eilen eksyä tänne ja jäi samalla ilmoitukset päälle. Peruin äsken eilen ottamani Vattenfalin pörssin ja otin ton Väreen kesäksi. Sitten sain äsken Helenin vielä otettua 6kk määriksellä 9.9.2026 alkamaan. Voipi olla, että huomenna se ei ole enää mahdollista.

Tässä vielä nämä molemmat sopparit:

Pörssisähkö Väre
- 0,39 snt/kWh (6 kk)
- Kuukausimaksu: 0,00 €/kk (6 kk)
Väreen edut Synergin käyttäjille | Tutustu sähkötarjouksiin!

6kk Helen
- 7,79 snt/kWh
- Perusmaksut -50% (2,99 €/kk)
- saa alkamaan tällä hetkellä 9.9.2026 alkaen, kun on siirtämässä eri yhtiöltä Helenille.
Tilaa sähkösopimus | Helen
Kiitti! Saa nähdä meneekö tuo sama juttu läpi minulla. Eli täällä on Helen sopimus voimassa 18.5. asti.

Otin siis nyt Väre pörssisähkön ja sen perään Helen 6kk (alkamaan 9.9).

Sähkölämmitys ja kulutus noin 4500kWh/vuosi , laitoin viime viikolla 7,3snt/5,5€/ kk sopimuksen alkamaan 1.6. Meneepähän kaksi talvea tuolla . Kesällä halvalla sähköllä menee noin 200 kuussa ja talvella meni nyt kovilla pakkasilla 800 kuussa 01/02/26

Eli siirtojen kanssa tekee tuo 7,3 sentin sopimus kokonaiskuluksi näillä veroilla , sähkö 15,34/kwh ja kk maksut 27,70/kk. Siinä muutaman sentin säästö pörssillä kesällä kun kulutus on pieni hukkuu kohinaan.

Eli siirtojen kanssa tekee tuo 7,3 sentin sopimus kokonaiskuluksi näillä veroilla , sähkö 15,34/kwh ja kk maksut 27,70/kk. Siinä muutaman sentin säästö pörssillä kesällä kun kulutus on pieni hukkuu kohinaan.
juuri pienillä kulutuksilla se kk maksu tekee enemmän, joskin sun tais olla siirron jonne ei voi vaikuttaa, paitsi mitä siirtoa haluu käyttää (yleis/kaksaika/talvi) ja jos siirron kulutus niin esim mä ko käytän sähkön yöllä ko lähes kolme senttiä halvempaa ja päivällä 0 kulutus ni aika ero... kaikki riippuu tarpeesta ja mihkä voi mukautua
ja edit, btw mun oli 10 cent hiukan yli helmikuussa, siirrot siinä 3centtiä koska yöllä

Futuureita kun katseli niin ehkä tuo 24kk kiinnitys on oli sopiva .. Aika näyttää , noilla minun sähkönkulutuksilla ei isoja eroja tule kun talvella .

Jos Helenin kanssa sopii sopimuksen yli 6kk päähän niin tulee ensin tuo "Tilauksesi on vastaanotettu" ja 3kk ennen voimaan astumista tulee varsinainen sopimus hintoineen.

Montahan kertaa tätä taas kysytään seuraavan viikon aikan..

Vaikea arvioida kysyjien lukumäärää, mutta tilatun tuotteen hinta olisi mielestäni yksi olennaisimpia tilausvahvistuksella esitettävistä asioista. Muutenhan tuossa on ihan järkevästi esitetty tilatun tuotteen muut speksit.

Vaikea arvioida kysyjien lukumäärää, mutta tilatun tuotteen hinta olisi mielestäni yksi olennaisimpia tilausvahvistuksella esitettävistä asioista. Muutenhan tuossa on ihan järkevästi esitetty tilatun tuotteen muut speksit.
"Mitä siitä kertoisin,
kysyjille vastaisin?"

Helen ei selkeästi ole ihan loppuun asti miettinyt vahvistussähköpostiensa sisältöä, on tehty geneerinen "tilaus vastaanotettu" sähköposti ja sitä ei ole koettu ajan saatossa tarpeelliseksi parantaa sisältämään perustietoja kuten kilowattihinta joka juuri sovittiin. Tämänkin ongelman saisi luultavasti ratkaistuksi laittamalla kyseisen putiikin asiakasmyynnin päällikölle linkin tähän keskusteluun. Kehittävä asiakaspalaute on firmoilla usein ulkoistettua ja maksullista, tätä kautta olisi ilmaista.

Männävuodelta on oma kokemus siitä, että Helen pitää sanansa, vaikka olisi vahingossa myynyt talvelle liian halvan liittymän. Tämä 7.79snt/kWh liittymä on hinnaltaan suht edullinen ja stressivapaa ensi talvea ja maailman nykyhetkeä ajatellen, muttei mitenkään järkyttävän halpa. Helenin asiakkaana aspaan soittamalla ei muuten saanut tuota 2.99€/kk hintaa vaan lätkivät 5.99€/kk maksun vanhoille asiakkaille. Hieman kuten kännykkäliittymissäkin vanha asiakas maksaa.

Ei tuo lähi-idän tilanne ole hetkeen rauhoittumassa kun juurikin nyt uutisissa, että jenkit lähettämässä tuhansia sotilaita sinne päin.

Tämä 7.79snt/kWh liittymä on hinnaltaan suht edullinen ja stressivapaa ensi talvea ja maailman nykyhetkeä ajatellen, muttei mitenkään järkyttävän halpa.
Perhana näiden kans.. Tuohan tuntuu kalliilta nykytalven 6,55snt/kWh soppariin, mutta toki edelleen ihan käypä jos seuraava talvi on yhtään samanlainen. Maailmantilanne myös on mitä on joten pitäskö vaiko eikö pitäs..

Edit. No lyötiin tuo nyt kiinni, Väreen pörssi laitettu jo aiemmin huhtikuun alusta alkamaan joten tuo varmaan sujahtaa nätisti sinne perään. Sen verran epävarmaa menoa maailmalla että tuskin kauheasti halvempaa on tulossa tarjolle. Pl. mokasopparit mutta se onkin ihan puhdasta tuuripeliä se.

Viimeksi muokattu:
Perhana näiden kans.. Tuohan tuntuu kalliilta nykytalven 6,55snt/kWh soppariin, mutta toki edelleen ihan käypä jos seuraava talvi on yhtään samanlainen. Maailmantilanne myös on mitä on joten pitäskö vaiko eikö pitäs..
Omien mutulaskujen mukaan 11% kalliimpi on tämä 7.79 hinta kun ottaa mukaan siirtomaksut. Eli siitä voi laskea about ensi talven sähkön kustannukset omassa taloudessasi. Mielenrauhaa tää ainakin 14 päiväksi tuo. Tiedä vaikka joku muu firma nokittaa ensi viikolla paremmalla tarjouksella. Sen jälkeen sit vaan odotellaan ensi kevättä.

Omien mutulaskujen mukaan 11% kalliimpi on tämä 7.79 hinta kun ottaa mukaan siirtomaksut. Eli siitä voi laskea about ensi talven sähkön kustannukset omassa taloudessasi. Mielenrauhaa tää ainakin 14 päiväksi tuo. Tiedä vaikka joku muu firma nokittaa ensi viikolla paremmalla tarjouksella. Sen jälkeen sit vaan odotellaan ensi kevättä.
Joo ei tuo vielä paha ole. Aikalailla Max kulutuksella parikymppiä kalliimpi kuussa vrt. nykyinen, ja sellaisia kuukausia on maksimissaan kaksi.

Saisi pikkuhiljaa tulla nuo 12 ja 24kk diilit sinne 6 sentin kantturoille niin vois leipoa sellaisenkin kiinni, loppuu se veivuu.

Hmm.. antaisin toki arvosanan 10 mutta kommentoisin, että aika huonoa on kumminkin ollut, ja kysyisin, voisiko saada jatkossa tynnyrissä.

Edit. No lyötiin tuo nyt kiinni, Väreen pörssi laitettu jo aiemmin huhtikuun alusta alkamaan joten tuo varmaan sujahtaa nätisti sinne perään. Sen verran epävarmaa menoa maailmalla että tuskin kauheasti halvempaa on tulossa tarjolle. Pl. mokasopparit mutta se onkin ihan puhdasta tuuripeliä se.

Ihan samanlaisilla ajatuksilla ja järkeilyllä tuli tartuttua samaan komboon. Eihän sitä tiedä vaikka ensi talvena olisi tarjolla luokkaa 35snt/kWh kiinteitä soppareita tai vaihtoehtoisesti helvetin kallista pörssi sähköä.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
302 643
Jäsenet
82 198
Uusin jäsen
joemama12

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom