Nyt on niin outo tilanne, että pitää kysellä ihan suomenkieliseltä foorumilta neuvoa ja tämä taitaa olla aktiivisempi kuin e-savukkeen foorumi...
Muutettiin uuteen kämppään toukokuun lopulla. Pari viikkoa muuton jälkeen Zeus Nano alkoi käyttäytyä oudosti. Tankki imaisee nesteet johonkin sisuksiinsa omia aikojaan, ilmatie menee nesteestä tukkoon ja vaihtoehdoiksi jää joko imeä mehut suuhun tai puhaltaa tankkiin jolloin kaikki kadonnut neste tulee ilmarei'istä ulos. Käytin tankkia ihan paikallisessa Puffissakin ihmeteltävänä, mutta eivät hekään keksineet syytä. Lupasin heille että testaan vielä sub ohm coililla, joten toissapäivänä laitoin tankkiin 0,6-ohmisen atopään ja se toimi moitteettomasti, kunnes viime yönä oli imaissut nesteet sisään. Laitoin tankin yötä vasten täyteen ja aamulla nesteestä oli noin neljäsosa jäljellä.
Koska tuo päivittäinen nesteellä sotkeminen alkoi ottaa päähän, niin ostin sitten suutuspäissäni Nautilus 3:n. Sen kanssa taas atopäät palavat loppuun todella nopeasti, parhaimmillaan kestävät pari päivää ja pahimmillaan kärähtävät parissa tunnissa. Myös maku menee kehnoksi tosi nopeasti. Olen kokeillut 1,8, 1,6 ja 0,7 ohmin vastuksia, myös 0,7 mesh coilia. Minulla oli vuosia sitten Nautilus 2 enkä silloin muista tällaista ongelmaa, vaan 1,8-ohmiset kestivät siinä helposti parikin viikkoa.
Molemmat tankit olen purkanut, putsannut ja tarkastanut, eikä mitään näkyvää vikaa ole. Zeuksesta tosin en mene takuuseen, koska sillä on jo ikää ja sieltä voi vaan olla joku tiiviste mennyt huonoksi ilman näkyvää vahinkoa.
Nesteenä on itse sekoitettu 50/50 10% maulla (Damsel). Nautilukselle ajattelin vielä kokeilla PG-painotteisempaa nestettä, koska atopäiden reiät ovat pienemmät kuin Zeuksessa.
Olen alkanut miettiä, että koska ongelmat alkoivat pian muuton jälkeen, niin voiko syy olla asunnon ilmanvaihto? Asun 70-luvun luhtitalossa, jossa on koneellinen poistoilma ja korvausilma tulee ikkunoiden kutta, eli asunnossa on melko tymäkkä alipaine. Jos näin on, niin onkohan oikeastaan mitään tehtävissä?
Vai onko atopäissä yleisesti laadunvalvonta mennyt jotenkin huonoksi ja molempien valmistajien atopäistä isompi satsi maanantaikappaleita liikkeellä?