Samsung julkaisi ensimmäisen aallon Odyssey 2026 -näyttömallistosta

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
24 535
Malliston kirkkaimmaksi tähdeksi nostetaan 6K-resoluutioon yltävä, ilman erillisiä laseja 3D-kokemuksen tarjoava Odyssey 3D, mutta saman resoluution saa samassa koossa myös ilman 3D:tä.
samsung-odyssey-2026-launch-lineup-20251223.jpg

Korealaisjätti Samsung ei ole malttanut odottaa seuraavan tekniikkavuoden käynnistäviä CES 2026 -messuja, vaan päättänyt julkistaa vuoden 2026 Odyssey-malliston ensimmäisen aallon jo nyt. Odyssey 2026 -mallistoon lukeutuu tässä vaiheessa yhteensä viisi näyttöä, mutta CES-messuilla niitä on luvassa vielä lisää.

Uuden malliston huippumalli on ehdottomasti 32-tuumainen Odyssey 3D (G90XH), joka tarjoaa ensimmäisenä maailmassa 6K-resoluution ja ilman erillislaseja toimivan 3D-kuvan. 6144×3456-resoluution IPS-paneeli yltää 165 hertsin virkistystaajuuteen ja Dual Mode -tilassa ”3K”-resoluutiolla 330 hertsiin. Näyttö osaa myös seurata silmien liikkeitä ja muuntaa 2D-sisältöä kolmiulotteiseksi.



Odyssey OLED G8 (G80SH) on yhtiön uusi 3840×2160-resoluution ja 240 hertsin virkistystaajuuden tarjoava QD-OLED-pelinäyttöä. Sen luvataan olevan heijastusvapaa, DisplayHDR True Black 500 -sertifioitu ja tukevan HDR10+ Gaming -standardia. Näyttö on varustettu uuden malliston kattavimmalla liitinvalikoimalla, sillä mukana ovat HDMI 2.1, DisplayPort 2.1 (UHBR20) ja USB-C 98 watin USB-PD-tuella.

LCD-puolen Odyssey G8 -perhe päivittyi kahdella mallilla: 32” 6K-resoluution G8 (G80HS) ja 27” 5K-resoluution G8 (G80HF). Ensin mainitun 6144×3456-resoluution IPS-paneeli yltää 3D-mallin tavoin 165 hertsiin ja Dual Moden avulla ”3K”-resoluutiolla 330 hertsiin. Jälkimmäisen pienempään IPS-paneeliin on mahtunut 5120×2880-resoluutio ja virkistystaajuudeksi luvataan natiiviresoluutiolla 180 ja Dual Modella 1440p-resoluutiolla 360 hertsiä.

Viimeinen uudesta viisikosta on Odyssey G6 (G60H). 27” 2560×1440-resoluution IPS-näytöllä varustettu näyttö yltää jopa 600 hertsin virkistystaajuuteen natiiviresoluutiollaan ja Dual Moden avulla 720p-resoluutiolla jopa 1040 hertsiin asti. Odyssey G6 ja G8 ovat FreeSync Premium Pro- ja G-Sync Compatible -yhteensopivia.

Lähde: Samsung
 
No nyt aletaan olla lähellä sitä, mitä olen odottanut. Nyt kun vielä tulisi 34" ultrawide samalla pikselitiheydellä kuin noissa 32" 6K-näytöissä.
 
6k pelinäyttö vielä tässä vaiheessa täysi floppi kun 4k on jo haastava saada pyörimään sulavasti pelatessa.
Tietysti saa nykypelit pyörimään fake frame ominaisuudella ja laskemalla tehosteita mutta kuka ostaa rtx5090 ja 6k näytön ja pelaa uutta peliä low tai medium asetuksilla.
 
6k pelinäyttö vielä tässä vaiheessa täysi floppi kun 4k on jo haastava saada pyörimään sulavasti pelatessa.
Tietysti saa nykypelit pyörimään fake frame ominaisuudella ja laskemalla tehosteita mutta kuka ostaa rtx5090 ja 6k näytön ja pelaa uutta peliä low tai medium asetuksilla.
Tästä on keskusteltu jo jonkin muun näytön kohdalla. Näytön idea on se, että pelikäytössä resoluutio on puolet maksimista vaaka- ja pystysuunnassa, ja työpöytäkäytössä on täysi resoluutio käytössä.
 
Tästä on keskusteltu jo jonkin muun näytön kohdalla. Näytön idea on se, että pelikäytössä resoluutio on puolet maksimista vaaka- ja pystysuunnassa, ja työpöytäkäytössä on täysi resoluutio käytössä.
Daniel Owenkin puhui 5K-näyttöjen puolesta tuoreella videollaan. Pelikäytössä sit 1440p korkeammilla hertseillä.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=hlCTXdFHBQo
 
Itse en ainakaan ikinä käyttäisi mitään dual mode ominaisuutta ellei se toimi automaattisesti kun pistää pelin päälle.
 
Ja kaikki käyttökelvottomia suoria paneeleja. Kaikki yli 24" monitorit sietäisi olla kaarevia. Muuten nurkat karkaa liian kauas.
 
6k pelinäyttö vielä tässä vaiheessa täysi floppi kun 4k on jo haastava saada pyörimään sulavasti pelatessa.
Tietysti saa nykypelit pyörimään fake frame ominaisuudella ja laskemalla tehosteita mutta kuka ostaa rtx5090 ja 6k näytön ja pelaa uutta peliä low tai medium asetuksilla.
Senkun ajat just sillä resolla joka pyörii hyvin ja skaalaat DLSS:llä / FSR:llä natiiville. Nykyisten skaalaimien aikana en pysty keksimään mitään haittaa tuosta korkeammasta natiiviresosta, etenkään dual-res näytön tapauksessa, jolloin sitä voi surutta ajaa neljäsosaresolla jos haluaa ne överikorkeat fps:t ja haluaa olla ilman skaalausalgoritmia liikkeellä.

Omalla kohdallani näyttää viimein siltä, että 10v näyttöodotus loppuu ja 2026 pääsee viimein vetämään ostohousuja jalkaan - tulossa on viimein 200dpi+ yli 100Hz näyttöjä.
 
Viimeksi muokattu:
5K näyttö olisi kyllä aika mielenkiintoinen... DLSS 1440p -> 2880p voisi olla kyllä tosi jees komporomissi. Työpöytäkäytössä teksti näyttäisi varmaan todella hyvältä. 1440p 27" ilman skaalausta on työpöytätilan kannalta ihan ok, mutta aika kaukana optimaalisesta edelleen, jos pitää jotain pientä tekstiä/kanji merkkejä lukea.
 
6k pelinäyttö vielä tässä vaiheessa täysi floppi kun 4k on jo haastava saada pyörimään sulavasti pelatessa.
Tietysti saa nykypelit pyörimään fake frame ominaisuudella ja laskemalla tehosteita mutta kuka ostaa rtx5090 ja 6k näytön ja pelaa uutta peliä low tai medium asetuksilla.

Resoluutio on kuvanlaatuasetus.
Mieluummin sitä pelailisi "6K" med kuin 1080p Ultra. Leveämpää kuvaa tässä tosin kaipailisi.

Ja kaikki käyttökelvottomia suoria paneeleja. Kaikki yli 24" monitorit sietäisi olla kaarevia. Muuten nurkat karkaa liian kauas.

21:9 34" suora käytössä (kaksikin, toinen simurigissä), ei ongelmaa. Pientä kaarta kaipaisi jos tästä isompaa hankkisi. 27" ja 32" curvedeja ollut käytössä, isommassa ei varsinaisesti haitannut
 
Resoluutio on kuvanlaatuasetus.
Mieluummin sitä pelailisi "6K" med kuin 1080p Ultra. Leveämpää kuvaa tässä tosin kaipailisi.



21:9 34" suora käytössä (kaksikin, toinen simurigissä), ei ongelmaa. Pientä kaarta kaipaisi jos tästä isompaa hankkisi. 27" ja 32" curvedeja ollut käytössä, isommassa ei varsinaisesti haitannut
Aina kun joutuu toimistolle menemään niin ne suorat 27" ja 32" 16:9 näytöt on hirveitä käyttää. En tiennytkään että 34" ultrawidejä on tehty suoralla paneelilla.
 
Aina kun joutuu toimistolle menemään niin ne suorat 27" ja 32" 16:9 näytöt on hirveitä käyttää. En tiennytkään että 34" ultrawidejä on tehty suoralla paneelilla.

Tottumiskysymys minusta vaan. Kun olen aiemmin ristiin käyttänyt molempia jatkuvasti, niin vartin päästä tottuu toimiston kaareviin UW-näyttöihin.

HP34X lättänä minulla
 
Jahas, Samppakin saanut pelinäyttöihin lataavat USB-C portit
Vielä kun kertoisivat, että mitkä resot ja virkistystaajuudet toimivat thunderboltin / usb-c dp-alt moden yli.

Kiinnostas erityisesti että toimiiko 6K mäkin kanssa, se oli joku melkoinen viritys TB4:sen yli…
 
Viimeksi muokattu:
Tottumiskysymys minusta vaan. Kun olen aiemmin ristiin käyttänyt molempia jatkuvasti, niin vartin päästä tottuu toimiston kaareviin UW-näyttöihin.

HP34X lättänä minulla
Joo kaarevaan tottuu nopeasti koska se on luontevampi silmille. Suoraan ei totu enää takaisin.
27" on kyllä aivan liian pieni kaarevaksi näytöksi. Hirvittää ajatuskin.
Ehkä jos sitä katsoo jostain metrin päästä. Itsellä katseluetäisyys luokkaa 70cm niin siinä yli 24" näytöllä alkaa nurkat menemään liian kauas.
 
Mikäs on se puoliresoluutioinen tila 6k näytöille? Nopeus noissa näyttää hyvin riittävän. Olisi vielä vain 6k oled.
Ja kuinka most zones noissa 6k näytöissä on. Sekin voisi kiinnostaa, jos zoneja on vain riittävästi.
 
Mikäs on se puoliresoluutioinen tila 6k näytöille? Nopeus noissa näyttää hyvin riittävän. Olisi vielä vain 6k oled.
Ja kuinka most zones noissa 6k näytöissä on. Sekin voisi kiinnostaa, jos zoneja on vain riittävästi.
Vähän luulen, että nyt ei ole erityisesti zonejen määrään satsattu, koska muuten hehkutettaisiin HDR-toistoa, ja nyt niin ei tehdä.
 
Ehkä jos sitä katsoo jostain metrin päästä. Itsellä katseluetäisyys luokkaa 70cm niin siinä yli 24" näytöllä alkaa nurkat menemään liian kauas.

Millä tavoin nurkat menee liian kauaksi? 32" on tuolta etäisyydeltä niin postimerkki ettei osaa kaarevuutta edes kaivata, mutta isompaa ei järkevästi osata vielä valmistaa niin ei oikein rahalla saa parempaakaan. Lähinnä tulee mieleen onko näkö ihan kunnossa jos tuollaisesta kärsii kun aika pienen osuuden näkökentästähän tuollainen pikkunäyttö tuolta etäisyydeltä vie
 
Millä tavoin nurkat menee liian kauaksi? 32" on tuolta etäisyydeltä niin postimerkki ettei osaa kaarevuutta edes kaivata, mutta isompaa ei järkevästi osata vielä valmistaa niin ei oikein rahalla saa parempaakaan. Lähinnä tulee mieleen onko näkö ihan kunnossa jos tuollaisesta kärsii kun aika pienen osuuden näkökentästähän tuollainen pikkunäyttö tuolta etäisyydeltä vie
Postimerkki? 32" näyttöhän täyttää tuolta etäisyydeltä lähes koko näkökentän. Eihän tässä näöllä ole mitään tekemistä kun kuva "vääristyy" sen reunojen ollessa niin paljon kauempana silmistä kuin keskikohta.
 
Postimerkki? 32" näyttöhän täyttää tuolta etäisyydeltä lähes koko näkökentän. Eihän tässä näöllä ole mitään tekemistä kun kuva "vääristyy" sen reunojen ollessa niin paljon kauempana silmistä kuin keskikohta.

Kuulostaa ainakin, että sulla on näkökentässä jotain rajoitusta. Ainakaan omasta näkökentästä tuolta etäisyydeltä 32" näyttö ei ole läheskään koko näkökenttä joskin itellä on täydellinen näkö ja täysin näkökenttä joka suuntaan
 
Kuulostaa ainakin, että sulla on näkökentässä jotain rajoitusta. Ainakaan omasta näkökentästä tuolta etäisyydeltä 32" näyttö ei ole läheskään koko näkökenttä joskin itellä on täydellinen näkö ja täysin näkökenttä joka suuntaan
Mittanauha käteen jos noin väität. Luonnollisesti näkökenttään ei lasketa ääreisnäköä koska ihminen ei näe niillä alueilla tarkasti muutenkaan.
 
Näyttöjen kaarevuus on kyllä sellainen ikuisuustappelu ja vääntö, että taittuvien monitorien soisi kehittyvän perusominaisuudeksi. Itselle kaarevuus ei merkkaa paljoa. Joku maltillinen paras, mutta mukaudun aina tilanteen mukaan nopeasti. Toimistolla on kaareva, kotona eri kaareva sekä tasainen toisessa koneessa. Kaikki menee.

Mitä tulee uutiseen, niin mikään näistä sampoista ei avaa kukkaron nyörejä.

Kaikilla on omat tarpeensa ja deal breakerit, mutta itse toivon piakkoin jotain tällaista
- 5K resoluutio 1440p dual modella. Mieluiten 6880x2880 UW tai ainakin 5120 x 2880. Paras kompromissi töille ja peleille.
- Jos OLED, niin mielellään oikealla RGB layoutilla
- Isompi kuin 27". 32-40" välillä, niin DPI pysyy vielä reiluna.
- Jos nyt 120Hz ainakin
- Hyvä HDR plussaa, mutta ei tärkein

Hintakaan ei pelota, kun raudan kalleus mitataan käyttöiän mukaan. Nykyinen Acer x34p on ollut käytössä jo lähemmäs 8 vuotta ja menee vielä kunnes sopiva korvaaja löytyy.

LG julkaisi juuri jo melkein sopivan 4k 27". Täyttää melkein kaikki kriteerit, mutta koko ja resoluutio voisi olla vielä parempi. 34" UW -> 27" tuntuu ikävältä vaikka onkin vain vähän kapeampi. Tuo antaa silti jo toivoa paremmasta ja tuokin houkuttaa silti kakkoskoneeseen. Tuollainen pikselitiheys olisi kiva CRT roylen kanssa...
 
Viimeksi muokattu:
Aina kun joutuu toimistolle menemään niin ne suorat 27" ja 32" 16:9 näytöt on hirveitä käyttää. En tiennytkään että 34" ultrawidejä on tehty suoralla paneelilla.
Laittaa sen näytön vähän kauemmaksi vaan. 🤷🏻‍♂️
Saa korkeamman pikselitiheyden (katselukulman osina mitattuna) kaupan päälle.

Kaarevan näytön kulmat on kans katselekulumassa mitattuna kauempana keskeltä ku suoralla näytöllä.
 
6k pelinäyttö vielä tässä vaiheessa täysi floppi kun 4k on jo haastava saada pyörimään sulavasti pelatessa.
Tietysti saa nykypelit pyörimään fake frame ominaisuudella ja laskemalla tehosteita mutta kuka ostaa rtx5090 ja 6k näytön ja pelaa uutta peliä low tai medium asetuksilla.
Totta. Esimerkiksi Doom: The Dark Ages on hyvä esimerkki. Jopa RTX 5090 on aika lujilla jo 4K resoluutiolla.

6K-resoluutiossa on noin 13 miljoonaa pikseliä enemmän kuin 4K:ssa,
käytännössä reilusti yli kaksinkertainen määrä dataa. Lopputulos ei mitenkään voisi olla kovin sulava, ei edes RTX 5090:lla...
 
Totta. Esimerkiksi Doom: The Dark Ages on hyvä esimerkki. Jopa RTX 5090 on aika lujilla jo 4K resoluutiolla.

6K-resoluutiossa on noin 13 miljoonaa pikseliä enemmän kuin 4K:ssa,
käytännössä reilusti yli kaksinkertainen määrä dataa. Lopputulos ei mitenkään voisi olla kovin sulava, ei edes RTX 5090:lla...
Eihän tässä ole mitään ongelmaa. Pelaat vaativat pelit 3K resolla, vanhemmat / strategiapelit pelit täydellä resolla jne.

Ja kun 6090 tulee markkinoille, niin entistä useampi pelk pyörii hyvin täydellä resolla.

Ja DLSS performance / FSR 3k -> 6k venytys näyttää paremmalta kuin fullhd -> 4k venytys ja pyörii silti varsin hyvin kun lähtöreso on selvästi alle 4K.
 
Ja sitten tarvitse kiikarit.
No eihän tarvitse. Kiikareillahan se sitten taas olisi liian iso?!?

Mutta kuitenkin vähemmän kaukana :)
Riippuu toki että kumpaan suuntaan se kaareutuu 🙃

Silmä tekee pienemmän liikkeen litteällä näytöllä kulmia katsottaessa vs. kaareva näyttö joka kaareutuu katsojaa kohti. Kaareva on siis isompi, ei pienempi, ja nurkat on näkökentässä lähempänä.
 
No eihän tarvitse. Kiikareillahan se sitten taas olisi liian iso?!?
Ymmärsit varmasti mitä tarkotin :D Liian kaukana :)
Silmä tekee pienemmän liikkeen litteällä näytöllä kulmia katsottaessa vs. kaareva näyttö joka kaareutuu katsojaa kohti. Kaareva on siis isompi, ei pienempi, ja nurkat on näkökentässä lähempänä.
Mutta joutuu tarkentamaan enemmän litteällä kun katsoo eri osaa ruutua :)
 
Ihmisen silmän tarkennus ei osu samalla tavalla kiinteälle etäisyydelle kuten kameroissa, koska retina ei myöskään ole tasainen levy, vaan lähempänä pallon sisäpintaa -> Silmän tuottama tarkka-alue on lähempänä pallopintaa kuin tasaista levyä, joten siinä mielessä kaareva ruutu kyllä pysyy paremmin koko alalta tarkalla alueella -> silmän linssi joutuu tekemään vähemmän töitä / tarkentamaan vähemmän uudelleen kun katsetta siirtää näytön kulmasta keskelle ja takaisin. Se, että minkä verran tuosta on höytyä tai haittaa on sitten varmaan yksilöllistä - ja eiköhän se liity myös siitä että kuinka ison alan näkökentästä se ruutu haukkaa.

Toinen asia millä voi kompensoida tätä on näytön + taustavalaisun kirkkauden nosto: Mitä kirkkaampana näyttöä + ympäristöä ajaa, sitä pienemmäksi pupilli supistuu ja sitä enemmän syväterävyyttä silmällä saa.

Tämä on yksi syy miksi 100nits tai 200nits on ihan pelleilyä näyttöjen osalta - silmä vaan näkee tarkemmin kun lisää kirkkautta. Ja on ihan turha ulista jostain "500 nitsistä tulee sokeaksi". Eikä tule - pilvisenä päivänäkin ulkona silmään tulee valoa valtavasti enemmän kuin jostain 500nitsin näytöstä, kirkkaasta auringonpaisteesta puhumattakaan. Ja näytöstä ei edes irtoa mitään haitallisia UV-säteitä...
 
Ihmisen silmän tarkennus ei osu samalla tavalla kiinteälle etäisyydelle kuten kameroissa, koska retina ei myöskään ole tasainen levy, vaan lähempänä pallon sisäpintaa -> Silmän tuottama tarkka-alue on lähempänä pallopintaa kuin tasaista levyä, joten siinä mielessä kaareva ruutu kyllä pysyy paremmin koko alalta tarkalla alueella -> silmän linssi joutuu tekemään vähemmän töitä / tarkentamaan vähemmän uudelleen kun katsetta siirtää näytön kulmasta keskelle ja takaisin. Se, että minkä verran tuosta on höytyä tai haittaa on sitten varmaan yksilöllistä - ja eiköhän se liity myös siitä että kuinka ison alan näkökentästä se ruutu haukkaa.

Toinen asia millä voi kompensoida tätä on näytön + taustavalaisun kirkkauden nosto: Mitä kirkkaampana näyttöä + ympäristöä ajaa, sitä pienemmäksi pupilli supistuu ja sitä enemmän syväterävyyttä silmällä saa.

Tämä on yksi syy miksi 100nits tai 200nits on ihan pelleilyä näyttöjen osalta - silmä vaan näkee tarkemmin kun lisää kirkkautta. Ja on ihan turha ulista jostain "500 nitsistä tulee sokeaksi". Eikä tule - pilvisenä päivänäkin ulkona silmään tulee valoa valtavasti enemmän kuin jostain 500nitsin näytöstä, kirkkaasta auringonpaisteesta puhumattakaan. Ja näytöstä ei edes irtoa mitään haitallisia UV-säteitä...
Komppaan muuten mutta kyllä omaan silmään alkaa sattumaan jos on valkoista iso osa ruudusta vaikka olisi säädetty vain sinne noin 200 nitsiin :) Tosin tämä QD-OLED:lla. VA-paneelilla ei häikäise samalla lailla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 070
Viestejä
5 061 812
Jäsenet
81 022
Uusin jäsen
Walton

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom