Sisäilmakysymys

Tervehdys. Olen puolisen vuotta asunut uudehkossa (2015) puurivarissa, jossa eteisessä tuoksuu ajoittain outo haju, joskus haju tuntuu kahvimaiselta yms, mutta ei aina, vaikea kuvailla. Usein haju on mieto, mutta joskus (harvoin) se on niin voimakas että haju tulee muihinkin tiloihin. Olen vuorotyöläinen, makkarista tullessa tai esim töistä kotiin, haju haitta on joko 0 tai iso, mutta olen selvästi huomannut että käytännössä "nukkuma-aikaan" hajut ovat joko 0 tai erittäin, erittäin lieviä, esim yövuorosta kotiin tullessa.

Kysynkin, onko tavatonta, ja mitenkään mahdollista että tälläisessa tuplapuurunkotalossa (ei siis betoniväliseinää), jossa käsittääkseni ei ole höyrynsulkua ym asuntojen välillä ja huoneistokohtainen IV, tulla naapuriasunnosta esim ylipaineen takia vaikkapa lattialämmitysputkien kautta rakenteiden läpi ilma? Se, että hajut alkavat esiintyä hieman kellomaisella tarkkuudella pistää miettimään. Saako asunnon helposti ylipaineiseksi? Esim tuloja ruuvaamalla auki?

Oma IV tarkastatettiin, alipainetta oli hieman liikaa jota tasattiin. Ei auttanut isommin. Mielenkiintoiseksi homman tekee se, että talvipakkasilla hajuja ei tullut koskaan, lainkaan. Paitsi jos laittaa liesarin päälle, asunto muuttuu niin suuresti alipaineiseksi että terassin ovi imeytyy kiinni ja on "raskas" avata. Onko yleensä normaalia että uudemmissa kämpissä voimakas alipaine tuo hajuja asuntoon? Tavallaan tuo ymmärtää, imu on sen verran kova, mutta onko tämä jo hälytysmerkki vai ei?

Pitää myös sanoa, että itsellä on herkkä nenä. IV huoltaja ei haistanut mitään vaikka kerroin että liesituulettimella pitäisi saada hajuja esiin, itse en ollut paikalla mutta kuten sanottua itse haistan _aina_ eteisessä jos pidän liesaria päällä.

Kosteudet luonnollisesti mitattiin ostetteassa. Tilanteesta tekee vähän surkuhupaisan, että hyvä sisäilma oli juuri näytössä säväyttävä ostopäätökseen vaikuttava tekijä, ja muuttomieskin kehui hyvää sisäilmaa :D Toki ongelma on lähinnä vain eteisessä, eikä esim makkarissa ikinä, olkkariin ja keittiöön hajut tulevat harvoin ja lievinä silloinkin, joista pääsee iv:tä suurentamalla eroon. (Käytän nopeuksia 2-4, 4 ollessa maksimi)

Jos viitsitte, heitelkää jotain ehdotuksia, teorioita ja mietteitä. Tein siis ilmoituksen asiasta aiemmin isännöitsijälle, jonka jälkeen IV kanavisto putsattiin ja tasapainotettiin, mutta tullut vähän kynnystä sen jälkeen valittaa, kun varmaan pitävät hulluna. Tiedä vaikka olisinkin :) :)

Hajuaisti on tosiaan eri tavalla herkkä eri ihmisillä. Jos aistimuksesta on varma, ei sitä voi toinen olemattomaksi sanoa, vaikkei itse haistaisi.

Eri asia sitten on sen lähde. En osaa sanoa voiko haju tulla naapurista, mutta ainakin olisi hyvä pohtia mitä siinä eteisen vieressä on naapurin puolella. Jos siinä on keittiö, voisiko ihan oikeasti olla kahvin tuoksu?

Sitten kannattaa miettiä muita mahdollisia lähteitä:

- Joku usein/jatkuvasti märkä/haiseva asia eteisessä (matto tai sen alusta, treenikamat, nuorison pesemättömät vaatteet, erityisesti kengät!, jne.)
- Edellinen omistaja tai naapuri kylvänyt kahvinporoja ulos sisäänkäynnin lähelle? Jotkut tekee sitä muurahaisten vuoksi tms.
- Erilaiset ylläripyllärit? Oma kokemus voimakkaasta homeen hajusta parvekkeella, jonka syyksi paljastui syksyllä käyttämättä jäänyt tulppaanisipulipussi, jossa oli yksi pilaantunut sipuli.
- jne...

Juu, lähinnä mietin että odottelenko tänä vuonna tehtävää koko yhtiössä tehtävää iv tasapainotusoperaatiota ja toivon että asia korjaantuu sillä, vai alanko jo aiemmin nostamaan asiaa esiin...

LIsäksi mainittakoon että eteisessä olevissa vaatteissa en havaitse ko hajua, ja koska en altistu tälle hajulle kokoaikaa uskoisin sen erottavan esim työpäivän jälkeen. Entiedä sitten kertooko tuo mitään

Kun haistaa noita hajuja niin painelee naapurin pakeille ja selittää asian ja kysyy voiko tulla heille nuuskimaan? Jos naapurissa on sama haju niin sitten tulee jostain rakenteiden läpi. Jos taas ei niin sitten on jotain muuta.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
302 408
Jäsenet
82 158
Uusin jäsen
JaaHan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom