SSD-levyjen yleistriidi

Pitipä tänne tulla kirjoittaan, että Lexarilta NM790 tai NM710 olisivat hyviä, mutta niiden hinnat on nousseet niin paljon, että tuolla hintaerolla ostaisin itsekin yllämainitun WD SN850X:n. Tässähän huomaa saman kuin ruokainflaatiossa: halvan ja premium hintaero kapenee niin ihan sama ostaa sitä premiumia sitten.

Vaikka olen kanssa samaa mieltä että SN850X on hyvä, niin jos haluaa mennä halvemmalla niin kannattaa katsoa Kioxian näkemys samasta asemasta (sama flash, hyvin samanlainen dram, eri kontrolleri, pessimistisempi TBW-arvo), nyt vielä 24€ halvempana (86€) jos ei ole niin kiire: Kioxia EXCERIA PRO 1 TB, PCIe 4.0, M.2 - SSD

Tai saman valmistajan semihalpis - huonompi diili, mutta saa ainakin NV3 verrattuna parempaa flashia (81€ posteineen): 80,90 € | Kioxia LSD10Z001TG8 SSD-massamuisti M.2 1 TB PCI Express ...

Viimeksi muokattu:
Onko SSD:iden hinnatkin siis nyt noususuunnassa? Tota kyllä hoetaan pitkin nettiä, mutta ite en ole vielä juurikaan huomannut?
Erityisesti PCIe5-levyistä puhun.

• Tykkää
Reactions: MrM
Onko SSD:iden hinnatkin siis nyt noususuunnassa? Tota kyllä hoetaan pitkin nettiä, mutta ite en ole vielä juurikaan huomannut?
Erityisesti PCIe5-levyistä puhun.
Pcie 4.0 -väyläisten hinnat ovat ainakin sellvästi nousussa, varsinkin noiden keskitason tuotteiden. PCIe 5.0 -väyläisissä hinnat hieman nousseet, mutta se vaikuttaa enempi ”normaalilta” hinnannousulta.

Kopioin edellisen triidini tänne. Ilmeisesti tämä on sitten kuitenkin sopiva paikka, vaikka tämä vaikuttaa yleis keskustelulta kuin tämmöisiltä kysymyksiltä.

Triidi "Mikä ssd kannattaa ostaa?"

Yritin katsoa jotain "suosittele ssd" triidiä, mutta löytyi yleis keskustelua ja jotain kestävyys keskustelua, mutta kumpikaan ei vaikuta ihan paikalta jossa tarkoitus kysyä tämmösiä. Muutoin olemassa triidi vain hdd levyille, jossa jollekin toiselle sanottiin että mene ssd triidiin, jota en kuitenkaan ole löytänyt. Jos silmät ei ole toimineet ja triidi on olemassa niin joku voi osoittaa mut sinne sitten.

En osaa/halua rakentaa omaa konetta ja olin ostamassa jimssiltä pelikonetta. Tämä jos ketään kiinnostaa. Kuitenkin tuossa vain 1tb tilaa ja olin ajatellut tuplata sen, koska ajan kuluessa sille yleensä ollut tarvetta. Ostan koneita pitkäksi ajaksi. Tämä nykyinen on 8.5v vanha ja pitkää ikää tältä seuraavalta koneelta toivoisin ja vain pieniä korjauksia osaisin tehdä itse joten. Luotettavuus siis olisi se mitä haen. Vaikuttaa siltä että kaikki about 1tb ssd levyt on ok hintasia, joten sillä ei varmaan kauheasti väliä.

En tiedä mitään SSD laaduista yms. ja googletin. Kaikilla näytti olevan vähän oma mielipide siitä että mitä merkkiä ei kannata ikinä ostaa. Lopulta vähiten ongelmallinen, mutta ilmeisesti vähän kalliimpi vastaus olisi samsungilta joku, mutta näillä kuulemma jotain firmware ongelmia, joita en osaisi korjata tai säätää ollenkaan nykyisellä osaamisella. Ilmeisesti noi m.2 levyt on parempia ja tossa on tilaa vielä yhdelle sellaiselle.

Olettakaa että en tiedä tai osaa aiheesta mitään. Sille on syy että en halua kasata konetta itse.

Viimeksi muokattu:
No joo... kopioituna ei näy otsikko. Kysymys oli siis että mikä ssd kannattaa ostaa. Quotessa sisältö.

Päähuolena, että mikä kestää kun kaikilla googletettuna näyttäs olevan "älä ainakaan tätä osta".

No joo... kopioituna ei näy otsikko. Kysymys oli siis että mikä ssd kannattaa ostaa. Quotessa sisältö.

Päähuolena, että mikä kestää kun kaikilla googletettuna näyttäs olevan "älä ainakaan tätä osta".
SN7100 amazonista edullisimmin
toki 1TB mallin kanssa pitää jotain muutakin tilata jotta saa ilmaiset postit.

SN7100 on suurimmaksi osaksi teknisesti parempi kuin vanhempi/kalliimpi SN850X, mutta käytännön ero on lähes olematon.

Yllä linkattiin myös Kioxia EXCERIA PRO 1TB joka vaikuttaa ihan asialliselta mutta 1TB kokoluokassa siinä on "vain" 400 TBW kestävyys, SN7100/SN850X puolestaan 600 TBW. Mutta on hieman parempi kuin se paljon parjattu Kingston NV3 jossa vain 320 TBW, lyhyempi 3v takuu ja vähän heikompi suorituskyky.

Googlemattamalla olin nähnyt, että ihmiset kironneet tota WD paljokin. Sanovat että ne hajonneet parin vuoden käytön sisällä. Tosin tietenkin mulle näkyy vaan googlettamalla ne ihmisten valitukset eikä ne joilla ne edelleen toimii, koska niillä ei ole syytä tulla puhumaan siitä niin usein. Edit: Mallista en tiedä näissä tapauksissa. Saattaa olla muu, mutta sama valmistaja kummiskin.

Hinalla ei juuri väliä, kun näyttäisi 1TB ssd olevan kaikki ok hintasia. Haluaisin juurikin sitä kestävyyttä ja kaikilla näyttänyt olevan vähän eri mielipide mikä kannattaa ostaa ja mikä ei. Samsungin ssd olisin ostanut jollei niillä kuulemma jotain ongelmia ollut viimeaikoina.

Viimeksi muokattu:
Googlemattamalla olin nähnyt, että ihmiset kironneet tota WD paljokin. Sanovat että ne hajonneet parin vuoden käytön sisällä. Tosin tietenkin mulle näkyy vaan googlettamalla ne ihmisten valitukset eikä ne joilla ne edelleen toimii, koska niillä ei ole syytä tulla puhumaan siitä niin usein.

Hinalla ei juuri väliä, kun näyttäisi 1TB ssd olevan kaikki ok hintasia. Haluaisin juurikin sitä kestävyyttä ja kaikilla näyttänyt olevan vähän eri mielipide mikä kannattaa ostaa ja mikä ei. Samsungin ssd olisin ostanut jollei niillä kuulemma jotain ongelmia ollut viimeaikoina.
SN850x:ssä taisi olla ihan alkupuolella jotain firmisongelmia, mutta niitä vanhan firmiksen levyjä ei pitäisi olla ollut enää n. pariin vuoteen myynnissä. Itselläni on ollut noita useampi, myös joku tuollainen firmispäivityksen saanut, eikä vielä yhdessäkään ongelmia. Uusimmassa koneessa yksi tuommoinen käyttislevynäkin.

Noita SN7100:sia on ainakin yksi asennettuna jossain tenavien koneessa, eikä tuonkaan kanssa ole ongelmia.

Kiitos
Ellei joku tässä muutaman tunnin sisään tule sanomaan jotain syytä, että miksi ei kannata ostaa, niin varmaan tollaisen SN7100 otan sitten.

Statistiikka

Viestiketjuista
292 125
Jäsenet
80 224
Uusin jäsen
Nannah83

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom