Taistelu on parasta, ts. dynaamisinta ja monipuolisinta mitä olen näissä peleissä nähnyt. Ja en nyt tarkoita mitään scripti finishereitä, vaan miten se pohjautuu esimerkiksi painovoimaan, joka luo kokonaan uuden ulottuvuuden. Muut pelimekaniikat ovat myös monipuolisimpia mitä on. Vai missä pelissä voit parannella melkein kaikkia varusteita, rakentaa baseja ja avaruusaluksia. Avaruusaluksien rakentelu yksittäisistä osista on käsittämättömän laaja konsepti, ottaen huomioon miten ne vaikuttavat kaikkeen, ja miten yksityiskohtaisia ne ovat. Dialogi ei ole keskinkertaista, tarina on mielestäni paras sitten W3:n, ja tehtävät BGS pelien parhaimmistoa. Näyttää samalta kuin Oblivion 20 vuotta sitten? Mitä ihmettä, oletko tosissasi?
Siis tulit DOS skinistä ja Cyberpunkista tänne? No tulihan se motivaatio näille ihme argumenteille esille taas sieltä.
Mä en puhukaan nyt erikseen "BGS-peleistä" tai vertaile mihinkään tiettyyn genreen, vaan peleistä yleisesti, mulla kun ei ole mitään genreä tai mitään muutakaan spesifiä makua pelien suhteen. Combat oli tylsää, pohjautuu se painovoimaan tai ei, dialogit heikkoja oli ne dynaamisia ja modattavissa tai ei, tehtävissä ei juuri ollut mitään uniikkeja mekaniikkoja tai ylipäätään mitään uutta. Pääosin vain sen saman vanhan fetch-templaten variaatioita lähes kaikkialla. Moninverroin hauskempaa mulla oli esimerkiksi Cyberpunkin combatin kanssa, kuin Starfieldissä, tehtävätkin oli edes joiltain osin käsintehtyjä ja mielenkiintoisia. Nuo teknisen tason yksityiskohdat, mistä puhut, ovat lähes irrelevantteja asioita suurimmalle osalle pelaajista.
Myös aika typerää kuitata huonommat arvostelut meemuilulla tai revikkapommituksella ja pitää samalla 10/10 launchirevikoita totuutena. Mulla oli myös pelistä premium-versio ja mielipide ennen mitään videoita, eikä muutenkaan ole ollut tapana toistella sokeana toisten mantroja. En ole koskaan törmännyt samanlaiseen tilanteeseen, mitä Starfieldin kanssa, jossa esijulkkarissa kaikkialla hehkutetaan kaikkialla mestariteokseksi ja oma kokemus on täysin päinvastainen, vasta nyt kaksi kuukautta myöhemmin, konsensus alkaa olla edes jokseenkin linjassa omani kanssa kun Steam näyttää 56%/71%, SteamDB 68% ja Meta 6,9. Ehkä en ihan yksin ollutkaan mielipiteineni.
Mulla on tuossa myös lähes kolmekymmentä muutakin peliä, mitkä on tullut tämän vuoden aikana pelattua, jos noin menee Baldurs Gate ja Cyberpunk tunteisiin. Nuo nyt sattuivat vain olemaan julkaisuajankohdiltaan lähellä toisiaan.
Viimeksi muokattu:
Mielestäni stealth-mekaniikat toimivat vähän liiankin tehokkaasti. Pistin New Atlantiksessa toista kymmentä kansalaista kylmäksi jonkun rakennuksen katolta eivätkä vartijat huomanneet mitään.