Onko tämä nyt kokeilemisen arvoinen peli jos on tykännyt Skyrim, FO4, CP77 ja outer worlds peleistä? Vai onko täyttä kuraa vaan?
On, varsinkin Gamepassilla.
Mutta minusta pelissä täytyy ymmärtää, se ei ole oikea avoimen maailman peli kuten Bethesdan aikaisemmat. Älä yritä tutkia juuri mitään millä ei omaa erityisnimeä. Siis mitään sijainteja. Joillain planeetoilla joissain tähdissä, on muutama tälläinen tutkimisen arvoinen paikka, jotka voi löytää sattumalta. Niilläkin on aina oma nimi.
Kaikki muu on proseduraalisesti generoitua, ja jos yrittää pelata tätä kuin noita käsintehtyjä maailmoja(siis muut pelin ja niiden maailma) ja yrittää löytää mielenkiintoisia paikkoja, niin se vain lopulta turhauttaa paljon ja on puhdasta ajan hukkausta. Pelin juoni kyllä taluttaa pelaajaa ympäri universumia joka tapauksessa.
Toinen asia on että jos hiukankin tutustuu niihin tukikohtien rakenteluun, niin siihen ei kannata käyttää juuri aikaa. Paitsi että ne eivät anna oikein mitään. Niin ne syö suorituskykyä. Mulla oli lopussa GPU usage 3070 näyttiksellä ja 4k resolla jotain 50%. Koska ne mun tukikohdat vei niin paljon CPU tehoa jatkuvasti.
Vaikka joku yksinkertainen ihminen voisi ajatella, että ne tukikohdat ja niiden pyörittely taustalla, on tavallaan vain yksinkertainen excel, jonka ei kuuluisi viedä juuri yhtään tehoa modernilta pelikoneelta.
Pelin tarina ja käsintehdyt sijainnit on ihan OK. Erityisesti, paljon pelattavaa. Erilaisia sivutehtäviä löytyy paljon, merkittäviä sivutehtäviä.
Näin jälkikäteen kun peliä muistelee, erityisesti maapallolla tehdyt jutut ja sen kaivaminen, että miksi maapallo on aavikoitunut, se oli hirvittävän mielenkiintoista, koska tavallaan se käsitteli nykypäivää. Siis nykypäivän teknologiaan ja sen tasoiseen esihistoriaan, kun muutenhan peli on monta sataa vuotta tulevaisuudessa, vedetään silmänräpäyksessä 30 valovuoden hyppyjä eri tähtijärjestelmien välillä jne. Siellä oli kaikkea Nasaa sun muuta. Ja erityisesti kaikki se, että sen läpikäyminen oli tavallista Bethesdan pelien tapaista, tekee mieli tutkia kaikki paikat selvittäen kaikki salaisuudet joita itse pääjuoni ei täysin vaadi koluamaan, ja ne sijainnit myös palkitsevat sen tutkimisen.
Muutama muu sivutehtävä myös aika hyviä, erityisesti yksi mutta en edes muista sen nimeä. Sellainen jännä tehtävä jossa paitsi menee helposti muutama sessio, niin saa aktiivisesti miettiä mikä tää juttu on, mihin tää päätyy. Että' se tehtävä ei ole kovin ilmeinen. Yllätyksellisyyttä, ja scifi mystiikkaa.
Pelissä on monia "uusia" juttuja Bethesdan aikaisempiin nähden, erityisesti se avaruusalusten rakentelu. Se on palkitsevaa kun pähkäilee miten voi tehdä mahdollisimman kestävän ja tulivoimaisen aluksen. Siis varsinkin jos ei katso mistään oppaasta, koska ne alukset eivät ole kovin tasapainoisia. Tietyllä tapaa rakentaen aluksen voi tehdä siitä poskettoman ylivertaisen. Se on kivaa selvittää itse miten.
Erikoista että edelleen näin 2v julkaisun jälkeen dlc tuloillaan?
Siis päinvastoin, hyvin erikoista että yhden DLC:n tekemisessä kestää niin kauan. Tuon tulo on ihan odotettua. Ei siis pelkästään "toivottua", vaan ihan realistisesti odotettu. Todd on maininnut aiemmin "annual DLC".
Peli tuli myöhään syksyllä, eka DLC aika tarkkaan vuoden päästä. Toisen pitäisi olla tuloillaan. Mutta on noita huhuja ollut keväällä ja kesällä, että suunnitelmia on muutettu. Jutut ovat olleet luokkaa että seuraava DLC vasta joskus puolentoista vuoden jälkeen ekan jälkeen, eli 2026 kesällä. Bethesdahan ei itse kovin paljon noita tiedoita etukäteen. Itse olen tässä odotellut toista DLC:tä, koska en ole tuota ekaakaan pelannut. Pienempiä mielenkiintoisen oloisia sivutehtäviä tähän on ollut kuten Doom aiheinen helvetti demoneineen sivuquest, ja tuo Watchtower. Olen aina välillä katsellut tän pelin perään.
Nyt tosiaan ilmoitettu uudesta story DLC:stä, harmi ettei vielä nimeä ja siten aihetta edes kerrottu. Peli julkaistiin siis syyskuun 6, DLC syyskuun 30. seuraavana vuonna. Niin nyt syyskuu-lokukuu tuo uusi DLC pitäisi tulla.
Jos siis mietitään kuinka nopeasti Fallout 4:een tuli lisäosia, osa oli pieniä, 1-2 oli todella pientä näpertelyä(siis pelaajalle, kyllä niiden tekemiseen oli hiukan aikaa mennyt). Mutta ainakin 3 isoa DLC:tä jossa paljon pelattavaa. En jaksa kaivaa mutta ne kaikki tulivat about vuodessa? Tän Starfieldin piti olla niiden uusi ylväs IP, josta ne olivat innoissaan yms yms. Niin vajaassa kahdessa vuodessa vain yksi DLC, todella nihkeetä.
Ajattelisin että kolmaskin DLC voisi hyvin olla tulossa lopulta. Koska miksei, ei niillä ainakaan valtavaa porukkaa voi olla noita väsäämässä kun tahti on tosiaan yksi DLC per vuosi. On tuossa tietysti kaupallinen aspekti. Näin hitaasti julkaisten, saa peli ylläpidettyä huomiota, ja sen luulisi näkyvän myynnissä. Kun nyt jostain syystä eivät osanneet tehdä peliä joka suoraan olisi myynyt lujaa.
Peli on kuitenkin jo olemassa, niin kaupallisesti on kyse siitä, millaisella lisäpanostuksella sitä voi myydä lisää.
F76 tuli uusi season eilen joka oletettavasti aina jonkin aikaa lisää kiinnostusta. Fallout 4 voittaa F76 tällä hetkellä pelaajanumeroissa Steamissa. F4 on kivasti kymmenen vuotta vanha peli. Jos teoretisoi niin Starfield olisi pelimaailmana niin palojn parempi. (ulkomuistista) Koska pelimaailma koostuu jostain >100 tähdestä, joilla on keskimäärin 3-6 planeettaa ja näillä vielä kuita, niin sitä pelimaailmaa voidaan venyttää loputtomiin. Lisäten loputtomiin sisältöä.