Stop Killing Games - kansalaisaloite pelien säilyttämiseksi

Liittynyt
30.03.2017
Viestejä
1 210
Tästä oli jo juttua uutisketjun puolella, mutta aihe on niin tärkeä että se tarvitsee oman ketjunsa.

Stop Killing Games on kampanja, joka pyrkii lakiteitse säilyttämään always online -pelit sen jälkeen, kun niiden julkaisija on lopettanut tuen. Pelien pitää siis jäädä pelattavaan kuntoon. Lähtölaukauksena tälle toimi Ubisoftin suosittu autopeli The Crew, jonka serverit ajettiin alas tämän vuoden huhtikuussa, eikä kukaan pelin ostanut pysty pelaamaan sitä enää koskaan.

Pelien säilyttämiselle on kaksi tärkeää perustetta. Ensinnäkin pelit ovat uniikkeja taideteoksia, joita pitää suojella niiden itsensä takia. Tiesittekö, että 75% mykkäfilmikauden elokuvista on kadonnut historiaan iäksi, koska kukaan ei tajunnut säilyttää niitä? Toinen syy on kuluttajansuoja. Pelit myydään tuotteina, joista maksetaan könttäsumma ja annetaan ymmärtää, että sen jälkeen saat pitää sen. Esine, joka sinulle myytiin ja jonka omistat, tullaan hajottamaan tuntemattoman ajanjakson päästä. Ihan sama mitä käyttösopimuksissa seisoo, koska ne eivät ylitä lakia eikä kukaan lue niitä. Pelien tuhoaminen kaupanteon jälkeen saattaa olla jo laitonta monissa maissa, mutta asiaa ei ole koskaan tarkasteltu oikeudessa.

Mikä on sitten suunnitelma? Stop Killing Games -kampanja on ottanut yhteyttä kuluttajansuojaviranomaisiin ympäri maailmaa, käynnistänyt kansalaisaloitteita ja Brasiliassa taitaa olla oikeusjuttukin vireillä. Yhdysvallat on menetetty tapaus, mutta jos asia saadaan korjattua tarpeeksi isolla markkina-alueella, julkaisijat tekevät peleistään kestäviä maailmanlaajuisesti. Jos satuitte ostamaan The Crew'n aikoinaan, laittakaa viestiä Ranskan kuluttajansuojavirastolle ohjeiden mukaan.



Suurin ja suomalaisten kannalta merkittävin juttu on EU:n laajuinen kansalaisaloite. Jos tämä menee läpi, koko ongelma saattaa ratketa. Allekirjoituksia tarvitaan miljoona, joka on valtava määrä, mutta kirjoitushetkellä niitä on jo kasassa 350 000 ja aikaa on ensi vuoden elokuuhun. Homma on massiivinen mutta ei mahdoton. Aloitteen etenemistä voi seurata täältä ja sen voi allekirjoittaa alta.


Allekirjoittakaa aloite (varokaa typoja, koska virheelliset signeeraukset mitätöidään eikä omia tietojaan voi muokata jälkikäteen) ja levittäkää sanaa. Kertokaa asiasta ystäville, sukulaisille, foorumeille, Discord-servereille ja mitä someja sitten käytättekin. Myös ihmisille jotka eivät ole peleistä kiinnostuneita, koska kuluttajansuoja ja omistusoikeuden puolustaminen digiaikana on paljon pelejä isompi juttu.

Kampanjan sivusto sisältää kattavan FAQ:n.
 
Nythän tuo Ubisoft on tekemässä offline-tilaa The Crew -pelisarjaan

Ubisoft on nyt ilmoittanut X-somepalvelussa suunnitelmistaan estää The Crew -ajopelisarjansa jatko-osien sulkemisen lisäämällä niihin jälkikäteen offline-tilat. Tämä koskee alkuperäisen The Crewn jälkeisiä osia The Crew 2:ta ja The Crew Motorfestia.

Yhtiö vahvistaa julkaisussaan, että ”molempiin peleihin kehitetään offline-tila, jotta pelaajilla olisi pitkäaikainen pääsy ajokokemuksiin”. Ubisoft lupailee lisätietoa päivityksistä ”tulevina kuukausina”.

 
Nythän tuo Ubisoft on tekemässä offline-tilaa The Crew -pelisarjaan
Kyllä. Tämä on erittäin hyvä uutinen ja johtuu lähes varmasti kampanjan tuottamasta paineesta. Se todistaa myös, että offline-tilan tekeminen on mahdollista vaikka peliä ei olisi alunperin suunniteltu niin.

Ensimmäinen The Crew on kuitenkin edelleen kuollut, ja voitto tarkoittaa vasta sitä että kaikkiin peleihin tulee offline-tila viimeistään silloin kun julkaisija ei enää tue niitä.
 
Eilen tuli itsellä allekirjoitettua tämä. Toivotaan, että 1m raja saadaan saavutettua ja asia saataisiin etenemään.
 
Uskomatonta ettei koko offline modea ole ollut ja peliä ei pysty pelaamaan ollenkaan! Onhan tästä varoiteltu ties kuinka monta vuotta, mutta jotenkin sen nyt vasta tajuaa kuinka vinksallaan always online pelit on.
 
Nythän sony poistaa concorden jopa pelaajien ps5lta.
Concordista annettiin tosin rahat takaisin, joten kuluttajansuojan kannalta kaikki on kunnossa. Hirveä sääli vain että sellainen määrä luovaa työtä meni hukkaan.
 



Kalifornialaisten pelimyyjien on vastaisuudessa merkittävä palvelupelit niin, että ostajalle tulee selväksi, ettei omista ostamaansa peliä. SKG-kampanjan päävetäjä Ross Scott uskoo, että vaikutus on negatiivinen, koska se istuttaa ihmisten mieliin vankemmin asenteen että pelejä ei tarvitsekaan omistaa ja niiden katoaminen on luonnollinen asia.

Optimistisempi arvio (ja lain tarkoitus) on, että pelien katoavaisuuden merkitseminen laskee niiden myyntejä ja kannustaa julkaisijoita tekemään peleistään kestäviä, jotta ne välttyvät varoitustarralta.
 
Itsekin tuli allekirjoitettua. En hirveästi pelaile pelejä mitkä tarvitsisivat yhteyttä johonkin pelin palvelimeen mutta on noita aikojen saatossa muutamia pelejä ollut ja pidän aloitteen asiaa tärkeänä. Tällä hetkellä näytti allekirjoituksia olevan reilu 362600 joten vielä on matkaa miljoonaan mutta onhan tässä vielä aikaa jäljellä.
 
Saapa nähdä tuleeko tämmöinen toimintamalli joskus Steamiin. Steam antaa asentaa tilillä olevia vanhoja pelejä, jotka eivät enää ole saatavilla Steamin storessa.
 
Allekirjoitusten tulo on lopahtanut ja näillä näkymin aloite ei saavuta tavoitettaan. Nimien määrä jää tällä vauhdilla alle 400 000:een. Vaadittavista seitsemästä valtiosta, jossa tietyn kynnyksen pitää ylittyä, kasassa on kuusi - Puola, Suomi, Saksa, Ruotsi, Alankomaat ja Tanska. Tällä ei ole kuitenkaan väliä jos miljoona nimeä ei ylity.

Sanaa pitäisi levittää nyt isojen EU-maiden, kuten Espanjan ja Italian, pelaajakunnille ja ennen kaikkea sellaisille medioille ja somevaikuttajille jotka puhuvat niiden kieliä. Samalla asiaa on hyvä pitää esillä myös niissä maissa joissa minimitavoite on täyttynyt. Suomalaisen Mikon ääni on edelleen yhtä arvokas kuin Espanjan Josén ja lasketaan kohti miljoonan haamurajaa.

Tilanne ei ole toivoton. EU-aloite oli alunperinkin kampanjan kaukaa haetuin tavoite, eikä sen onnistumisen varaan ole laskettu. Ympäri maailmaa on edelleen menossa oikeusjuttuja ja kuluttajansuojavalituksia. Tämä aloite on kuitenkin se juttu johon juuri sinä ja kaverisi voitte eniten vaikuttaa.

Kampanja pääsi muuten Pelit-lehteen:
 
Luulisi että jossain Ranskassakin olisi pelaajia vaikka kuinka paljon jotta kävisivät äänensä antamassa.
 
Luulisi että jossain Ranskassakin olisi pelaajia vaikka kuinka paljon jotta kävisivät äänensä antamassa.
yli 7miljoona myytyä switch konsoliakin Ranskassa niin luulisi pelaajia olevan, ja noista varmaan 1/3 - puolet yli 15vuotiaita. Tieten moni nyt 15-25v pelaaja ei ole vielä kokenut sitä että pelit voi vain kadota, lopettaa toimimasta.
 
Linkkasin tuon aloitteen muutamalle kaverille jotka pelailevat verkossa ulkomaisten kavereidensa kanssa, ehkäpä sieltä kautta tietoisuus aloitteen olemassaolosta leviää edes muutamalle ja edes osa allekirjoittaisi tuon.
 

Kaliforniassa pari yritteliästä heppua polkaisi pystyyn joukkokanteen. Onnistumisen mahdollisuudet ovat heikot, koska jenkeissä on ennakkotapaus jonka mukaan EULA ylittää kuluttajansuojan. Hyvä puoli on että käräjöinti voi tuoda julkisuutta kampanjalle ja koko systeemin epäreiluudelle. Mitään hävittävää ei ole, pahin lopputulema on että nykytilanne jatkuu entisellään.
 
Esine, joka sinulle myytiin ja jonka omistat, tullaan hajottamaan tuntemattoman ajanjakson päästä. Ihan sama mitä käyttösopimuksissa seisoo, koska ne eivät ylitä lakia eikä kukaan lue niitä.

Asia on tärkeä myös siitä syystä, ettei laajentumista tapahtuisi muidenkin asioiden kohdalla.
Esim. ostat robotin tai minkä vain asian ja koska et omista sitä, niin kohta sen ohjelmisto loppuu ikuisesti.
 
GOG mainosti sähköpostissaan, että ovat julkistaneet pelien säilytysohjelman. Siinä on aluksi 100 peliä joiden on varmistettu toimivan moderneilla järjestelmillä ja tarjoavat myös teknistä tukea ongelmatilanteisiin.



Viittasivat tuossa sähköpostissa Video Game History Foundationin viime vuonna julkistamaan tutkimukseen, jonka mukaan 87% peleistä jotka on julkaistu ennen 2010, ovat saavuttamattomissa eli toisin sanoen niitä ei voi hankkia/ostaa mistään.

 
Tämäkin oli aika hävytön veto EA:lta aikoinaan


Itseltä katosi tuo NFS: Hot Pursuit kirjastosta ihan kuin en olisi sitä ostanutkaan. Ilmeisesti katosi muitakin vanhempia NFS pelejä tuossa samalla.
Ei helvetti, naurahdin.
In a post on Reddit, the developers admitted that “decisions to retire games are never made easy”. The decision was in part so that they could “shift gears to focus on the future of Need For Speed”.
Muutaman pelin pitäminen kaupassako on EA:ta jarruttanut hyvän NFS pelin tekemisessä kaikkina näinä vuosina? NO HUHHUH!
edittiinä myös vielä se, että näitä NFS pelejä ei pahemmin myöskään ole päivitelty millään alustalla sen julkaisun jälkeen. Ei ole pitkä kun pelasin Heatin ja aika abandonwarehan se oli.
 
Onkohan tällä muuta vaikutusta kuin että ymmärtävät olla aloittamatta moisia? Mikä sekin olisi toki jo hyvä.
 
Ei helvetti, naurahdin.

Muutaman pelin pitäminen kaupassako on EA:ta jarruttanut hyvän NFS pelin tekemisessä kaikkina näinä vuosina? NO HUHHUH!
edittiinä myös vielä se, että näitä NFS pelejä ei pahemmin myöskään ole päivitelty millään alustalla sen julkaisun jälkeen. Ei ole pitkä kun pelasin Heatin ja aika abandonwarehan se oli.
Vaikea sitä on myydä Remasteria jos alkuperäinen on "parempi", nostalgisempi ja sen saa muutamalla eurolla.

Hot Pursuit Remastered taisi ilmestyä heti kun vanha peli oli poistettu kaikkien kirjastosta :rofl:
Unbound 1 tuli ostettua alesta viime vuonna kun vähän innostui siitä, mutta nettipeli oli kyllä aika kuollut jo vuosi julkaisun jälkeen ja moni oli tainnut siirtyä jo unbound 2 pariin ja unohtaa senkin.

Unbound teknisesti ihan hieno peli, mutta tuo pelilooppi on kyllä niin yksinkertainen ja tarina tosi tylsä että jos ei olisi löytynyt mielekästä menopeliä ja tykännyt grindata noita kisoja läpi parempien osien toivossa niin olisi kyllä loppunut pelailut siihen.
 
Tässä vasta äsken jouduin virittelemään ajat sitten Steamista ostamaani ja unohtamaani Far Cry 3:een epävirallisemman viritelmän koska Ubisoftin online-kirjautumishässäkkä ei päästänyt pelaamaan puutteellisen autenttisuuden varmentamisen vuoksi enkä jaksanut alkaa tappelemaan supporttien kanssa. Että osaakin raivostuttaa nämä piratismin vastaiset toimet jotka tekevät pelin ostaneiden elämästä vaikeaa ja itse asiassa suorastaan kannustavat piratismiin. En vaan niinkuin ymmärrä että mikä järki noissa oikein on, kun piratoiduissa versioissa on kuitenkin ohitettu aitoustarkistukset ja eikö sen että peli on ostettu sieltä launcherista pitäisi piisata aitouden todisteeksi. Että minkä takia noita laillisten ostajien kiusaksi on laitettu.
 
Irlanti ylitti juuri tarvittavan vähimmäisäänimäärän, eli nyt on vaaditut seitsemän maata kasassa. Sitten tarvitaan enää reilut 600 000 ääntä lisää, jotka voi tulla mistä päin EU:ta tahansa.
 
Kävin allekirjoittamassa.

Tässähän on vähän sama tilanne, kuin aikanaan mykkäelokuvien kanssa. Kukaan ei nähnyt niillä mitään arvoa, kun aina vain tuli uudempaa ja parempaa (ääni ja väri) ja noin 90% kuvatuista mykkäelokuvista on kadonnut pysyvästi. Nämä online-only ratkaisut johtavat samaan pelien puolella, mutta vielä nopeammalla aikataululla, kun peli voidaan sulkea vaikka 2 viikkoa julkaisun jälkeen, kun myyntiluvut eivät miellytä.
 


Brittien uudesta hallituksesta ei ollut yhtään sen enempää apua kuin edellisestäkään. Parille muulle virastolle tehdyt valitukset ovat yhä kuitenkin vireillä ja Manner-Euroopan prosessit saattavat johtaakin johonkin. EU-aloite taas on 414 000 nimessä, eli tällä vauhdilla saatetaan päästä puoliväliin tavoitteesta.
 
Miljoonasta allekirjoituksesta tullaan jäämään kyllä paljon, mistä jo hieman uumoilin viime vuoden puolella. Eli ainakin tämä kampanja taitaa jäädä puolitiehen, mutta tietoisuus asian ympäriltä on ainakin kasvanut, mikä saattaa vaikuttaa tai on jo vaikuttanut kehittäjien tai julkaisijoiden käytäntöihin.
 
Väliraporttia. Kansalaisaloitteen deadlineen on aikaa noin kaksi kuukautta ja nimiä on kirjoitushetkellä 446 000. Kelpo määrä, mutta alle puolet vaaditusta. Aikaa loppukiriin on vielä jos kampanjalle saadaan tarpeeksi näkyvyyttä. Ross Scottin mukaan esimerkiksi Pewdiepien saaminen langan päähän tarkoittaisi käytännössä suoraa voittoa, mutta niin isoja influenssereita on todella vaikea tavoittaa.

Aloitteen läpimeno on yhä epätodennäköistä, mutta viime aikoina on saatu aikaan myös onnistumisia, kuten mörppimies Josh Strife Hayesin tuki.



Kampanjassa on otettu yhteyttä myös Euroopan kuluttajansuojaviranomaisten kattojärjestöön. Kuolleista peleistä on kerätty vapaaehtoisvoimin dataa, jota käytetään pönkittämään valitusta. Data on aika mielenkiintoista.



1747935758259.png

Tuo violetti siivu on se, jota tavoitellaan.

Raakadataa:

 
Ross on julkaissut tunnin mittaisen videon, jossa käy läpi tilannetta. Hyvältä ei näytä. Noin puolet videosta on vastausta PirateSoftwaren taannoiseen virheitä täynnä olevaan videoon, jonka julkaisun jälkeen allekirjoitusten määrä tyrehtyi.


Sittemmin penguinz0-kanavan Charlie julkaisi aiheesta myös videon, jolla on jo 1,8 miljoonaa katselukertaa. Hänellä riittää yleisöä, mutta onko siellä tarpeeksi EU-kansalaisia, jotka eivät ole jo aloitetta allekirjoittaneet ja joita ylipäätään kiinnostaa se?
 
Miljoonasta allekirjoituksesta tullaan jäämään kyllä paljon

Kuten sanoin alkuvuonna. Tosin ajattelin lopputuloksen johtuvan vain enimmäkseen välinpitämättömyydestä. Nyt voi olla, että iso osa menetetyistä äänistä (vaikkei niitä ehkä miljoonaa olisi kertynytkään) jäi pienimuotoisen valekampanjan jalkoihin. Yksi riittävän iso kiho joka puhuu riittävän vakuuttavasti, vaikka sitten täyttä puutaheinää, on tarpeeksi suuri vaikutin ihmisille, jotka asiaan perehtymättä uskovat kuulemaansa suoralta kädeltä. Siksi tuota Rossin kampanjanpäätösvideota oli vähän vaikea katsoa. Mielestäni tuo PirateSoftwaren ukko voisi vähintään tehdä uuden videon, jolla korjaa väittämänsä tai edes myöntää esittäneensä kampanjan aivan väärässä valossa.
 
Kuten sanoin alkuvuonna. Tosin ajattelin lopputuloksen johtuvan vain enimmäkseen välinpitämättömyydestä. Nyt voi olla, että iso osa menetetyistä äänistä (vaikkei niitä ehkä miljoonaa olisi kertynytkään) jäi pienimuotoisen valekampanjan jalkoihin. Yksi riittävän iso kiho joka puhuu riittävän vakuuttavasti, vaikka sitten täyttä puutaheinää, on tarpeeksi suuri vaikutin ihmisille, jotka asiaan perehtymättä uskovat kuulemaansa suoralta kädeltä. Siksi tuota Rossin kampanjanpäätösvideota oli vähän vaikea katsoa. Mielestäni tuo PirateSoftwaren ukko voisi vähintään tehdä uuden videon, jolla korjaa väittämänsä tai edes myöntää esittäneensä kampanjan aivan väärässä valossa.
PirateSoftwarella on oma lehmä ojassa, tyyppi on itse väsäämässä jotain always online -peliä. Kampanjan läpimeno tarkoittaisi lisätyötä...

Tuo Penguin0:n uusi pätkä on ylivoimaisesti eniten katselukertoja saanut kampanjaa käsittelevä video. Allekirjoituksia on tullut sitä kyytiä lisää ja puolesta miljoonasta ainakin mennään yli. Ehkä loppukiristä on vielä jotain toivoa?
 
Edit. ois pitäny tarkmmin kattoa yläpostauikset.

Yli jopa puolen tavotteesta mutta vähä epäilen että saa tarpeeksi ääniä.
 
Viimeksi muokattu:
Homma lähtenyt uudelle vaihteelle Rossin PirateSoftwaren misinfon korjaamisvideon ja siihen reagoineiden MoistCriticalin ja Asmongoldin videoiden myötä!

Tahti on tällä hetkellä n. 1000 nimeä tunnissa eikä näytä pysähtymisen merkkejä. Tänään tai viimeistään huomenna menee 600k rikki.

Kätevä päivittyvä seurantasivu, jos tykkää katsella kuinka luku vaan kasvaa ja kasvaa:
 
Tukkajeesus keskusteli Stop Killing Games hepun kanssa. Harmi ettei laittanut videota pääkanavalle eihän tuota videota kukaan näe ellei youtube algoritmi suosi sitä.

 
Tahti ei ota hyytyäkseen, viidettä päivää putkeen +30k allekirjoitusta!

Ja keskiviikkona meinaavat paukuttaa Twitterin (ja BlueSkyn) täyteen #StopKillingGames tägiä

 
En allekirjoittanut tuota aloitetta enkä allekirjoita. Mielestäni aloitteessa mennään perse edellä puuhun ja keskitytään vääriin asioihin joilla voi olla jopa haitallisia vaikutuksia pelaajille ja pelien säilymiselle.

Tässäkin keskustelussa näen monen valittavan kuinka heitä korpeaa että joku Ubisoftin tms. online-login ei enää toimikaan ja kyllä nyt ketuttaa. Minä panisin tuossa kyllä vastuun ostajalle: miksi ostit kyseisen pelin, ja siten tuit lompakollasi ajatusta siitä että on ok että yksinpelissä vaaditaan online-loggautumista? Oletitko että kyseinen online-tili tulee toimimaan elämäsi loppuun saakka?

Minä ostan pelini lähes yksinomaan gog.com pelikaupasta missä yksinpelit eivät vaadi online-tilejä asennusta ja pelaamista varten, eli ovat ns. DRM-free. Kun olen ladannut pelin asennuspaketin koneelleni, ei sen enempää pelin julkaisija kuin itse kauppakaan voi estää minua enää asentamasta ja pelaamasta sitä, vaikka miljoonalla eri koneella. Minulla on täysi valta päättää pelaanko peliä vai en.

On totta etten voi ostaa tuolta gog.com kaupasta Far Cry 10 tai Call of Duty 99, mutta elämä on valintoja. Äänestän lompakollani, välttelen viimeiseen asti ostamasta yksinpelejä jotka vaativat online-tiliä pelaamiseen. GOG sentään tarjoaa jonkun turvan ja varmistuksen tuollaista vastaan, toisinkuin esim. Steam. Myös Steam-kauppa tulee joskus sulkemaan ovensa, ja silloin menetät ainakin suurimman osan Steam-peleistäsi (osa Steam-peleistä on mahdollista ladata ja kopioida ns. turvaan, mutta mitään takeita ei ole ja joudut itse testaamaan mitkä tuntuvat toimivan ja mitkä ei).
 
Viimeksi muokattu:
En ole nähnyt mitään "PirateSoft valehteluvideota" tms. joten mikään sellainen ei ole vaikuttanut mielipiteeseeni.

Päädyin vastustamaan tuota aloitetta katsottuani AccursedFarms alkuperäiset pari videota aiheesta (myös videon missä hän selitteli muka yleisiä väärinkäsityksiä aloitteesta), ja itse ymmärtäessäni miten täysin pihalla tuo ukko on koko asiasta, ja on asiassa kovin naiivi.
 
Mielestäni tuo PirateSoftwaren ukko voisi vähintään tehdä uuden videon, jolla korjaa väittämänsä tai edes myöntää esittäneensä kampanjan aivan väärässä valossa.
Katsoin juuri tuon aiemmin mainitun Piratesoftin videon aiheesta, ja mielestäni hän puhui täyttä asiaa ja listasi syitä miksi minäkään en pelaajana kannata tuota SKG-aloitetta.



Saisiko vaikka ranskalaisilla viivoilla pääkohdat missä tuo PirateSoft video meni vikaan? Ei mielellään mitään puolentoista tunnin videota missä Ross jaarittelee miksi PirateSoft on hänen mielestään väärässä, vaan ihan ne pääkohdat lyhyesti missä PS on väitetysti väärässä.
 
Ylemmän postaajan vastapainoksi täältä lähti 6 uusi ääntä :tup: Mukava paussi laneille, eikä tarvitse jättää tärkeää asiaa multimiljoona julkaisijoiden päätettäväksi jos tästä vaikka jotain kehittyisi.
Yksi vaihtoehto olisi äänestää lompakollaan, eli olla ostamatta pelejä jotka tekevät asioita joita et hyväksy. Niin minäkin teen. Kun tarpeeksi moni tekee, alkavat multimiljoona julkaisijatkin kuunnella.

Koko aloitteesta tulee kuva ettei Ross halua joutua itse tekemään mitään valintoja asian suhteen, ikäänkuin hän olisi narkkari joka ei vain pysty olemaan ostamatta peliä joka vaatii online-tilin jotain yksinpeliä varten.

Kuten myös sanottu, suuri pelko myös on että läpimennessään jonkinlainen EU-direktiivi voisi olla pelaajille jopa haitallinen, ja parhaimmassakin tapauksessa vain tarkoittaisi että online pelifirmat mainitsevat tarkemmin EULA:ssaan tai TOS:ssaan että ostat peliin vain lisenssin johon sinulla on käyttöoikeus niin kauan kun pelin online-ominaisuudet toimivat. Eli parhaimmassakin tapauksessa mikään ei muutu.

Luulo että tällä saataisiin pakotettua online-pelien valmistajat jotenkin tekemään kaikista peleistään käyttäjien omilla palvelimilla pyöriviä open source-pelejä on naiivi ja typerä.
 
Yksi vaihtoehto olisi äänestää lompakollaan, eli olla ostamatta pelejä jotka tekevät asioita joita et hyväksy. Niin minäkin teen. Kun tarpeeksi moni tekee, alkavat multimiljoona julkaisijatkin kuunnella.
Lompakolla äänestäminen ei ole toiminut koskaan. Ylivoimainen enemmistö kuluttajista ei tiedä ostamansa tuotteen ongelmista mitään, ja nekin jotka tietävät eivät välitä. Julkaisijoita ei voisi vähempää kiinnostaa sinun ja kaveriesi boikotti. Vaikka saisit tuhansia ihmisiä vakuuttuneeksi, pelien ostajia on kymmeniä miljoonia ja suurin osa heistä on apaattisia ongelmaa kohtaan. AAA-jättipelit ovat kulttuurisesti merkittäviä, ne eivät yleensä toimi ilman keskusservereitä ja suurinta osaa on ihan turha etsiä GOGista (jota suosin itsekin). Tässä on kyse taiteen ja historian säilyttämisestä.
1751361245861.png

Kuten myös sanottu, suuri pelko myös on että läpimennessään jonkinlainen EU-direktiivi voisi olla pelaajille jopa haitallinen, ja parhaimmassakin tapauksessa vain tarkoittaisi että online pelifirmat mainitsevat tarkemmin EULA:ssaan tai TOS:ssaan että ostat peliin vain lisenssin johon sinulla on käyttöoikeus niin kauan kun pelin online-ominaisuudet toimivat. Eli parhaimmassakin tapauksessa mikään ei muutu.
Useimmista EULA:ista ja TOS:eista löytyy jo tuollainen lauseke eli tilanne on jo tämä. Mahdollisista haittapuolista pelaajille olisi kyllä kiva kuulla lisää. Mikä on mielestäsi pahinta, mitä aloitteen onnistuessa voi tapahtua?
 
Yksi vaihtoehto olisi äänestää lompakollaan, eli olla ostamatta pelejä jotka tekevät asioita joita et hyväksy. Niin minäkin teen. Kun tarpeeksi moni tekee, alkavat multimiljoona julkaisijatkin kuunnella.

Koko aloitteesta tulee kuva ettei Ross halua joutua itse tekemään mitään valintoja asian suhteen, ikäänkuin hän olisi narkkari joka ei vain pysty olemaan ostamatta peliä joka vaatii online-tilin jotain yksinpeliä varten.

Kuten myös sanottu, suuri pelko myös on että läpimennessään jonkinlainen EU-direktiivi voisi olla pelaajille jopa haitallinen, ja parhaimmassakin tapauksessa vain tarkoittaisi että online pelifirmat mainitsevat tarkemmin EULA:ssaan tai TOS:ssaan että ostat peliin vain lisenssin johon sinulla on käyttöoikeus niin kauan kun pelin online-ominaisuudet toimivat. Eli parhaimmassakin tapauksessa mikään ei muutu.

Luulo että tällä saataisiin pakotettua online-pelien valmistajat jotenkin tekemään kaikista peleistään käyttäjien omilla palvelimilla pyöriviä open source-pelejä on naiivi ja typerä.
sitten se ainakin olisi selvää että myyvät vain lisenssin ja markkinoivatkin sen niin. Se että markkinoidaan myyvänsä tuotetta, joka ei sitten olekaan sellainen tuote mistä on maksettu vasta väärin onkin.
 
Ross Scottin mukaan esimerkiksi Pewdiepien saaminen langan päähän tarkoittaisi käytännössä suoraa voittoa, mutta niin isoja influenssereita on todella vaikea tavoittaa.
Kappas, kappas...

1751362964400.png


Jos jamppa tekee aiheesta vielä videon, niin voitonjuhlia voi jo alkaa suunnitella.
 
Lompakolla äänestäminen ei ole toiminut koskaan.
Maailma on täynnä kuluttajaboikotteja jotka ovat toimineet.

Jos ne eivät toimi tässä tapauksessa, syitä voi olla vain kaksi:

1. Useimmat ihmiset eivät ymmärrä asiaa. Tähän oikea ratkaisu on valistus.

2. Useimmat ihmiset eivät välitä asiasta. Tälle ei voi oikeastaan mitään.. eikä se lupaa hyvää myöskään minkäänlaisen lain tai direktiivin läpimenolle.

Useimmista EULA:ista ja TOS:eista löytyy jo tuollainen lauseke eli tilanne on jo tämä.
Siinä tapauksessa mielestäni koko valitus on turha että pelitalot muka myyvät pelejään luoden ostajille väärän kuvan pelin omistussuhteesta.

Jopa GOG-peleissä ostat vain lisenssin pelin käyttöön (pelin julkaisijalta) ja käyttöoikeuden GOG-palveluun jotta voit ladata pelin itsellesi, saat sille päivityksiä ja myös tukea. Sen jälkeen kun olet ladannut pelin itsellesi, ei julkaisijalla tai pelipalvelulla ole mitään teknisiä keinoja estää sinua asentamasta ja pelaamasta peliä, ei vaikka niin haluaisivat tehdä.

Ajatus siitä että missään tilanteessa ostaisit jonkinlaisen omistusoikeuden peliin on väärä. Ei, et edelleenkään saa esim. tehdä siitä kopioita ja myydä kopioita muille, kuten saisit jos sinulla oikeasti olisi omistusoikeus (eli käytännössä "intellectual property rights") ko. peliin.

Mahdollisista haittapuolista pelaajille olisi kyllä kiva kuulla lisää. Mikä on mielestäsi pahinta, mitä aloitteen onnistuessa voi tapahtua?
Peli julkaistaan vain EU:n ulkopuolella koska eivät jaksa yrittää ratkaista jotain kummallista sääntöviidakkoa liittyen online-pelin EOL-vaatimuksiin.

Peli julkaistaan EU:ssa vain esim. streaming-pelipalveluissa jolloin ainakin voi olla varma etteivät kyseiset direktiivit koske peliä.

Liittyen edelliseeen, yleisesti pyrittäisiin tekemään online-peleistä enemmän osa kuukausimaksullisia palveluita, jolloin et osta peliä, vaan ostat palvelun.

Yleisesti ottaen koko ajatus siitä että kaikilla online-komponentteja omaavilla peleillä pitäisi olla jonkinlainen suunnitelma sen varalta jos ja kun peli päätetään pistää säppiin on kovin outo, varsinkin kun syynä voi olla esim. pelintekijän tai julkaisijan konkurssi tms. Jos pelijulkaisijan konkurssissa läjä online-pelejä lakkaa toimimasta, keitä ajateltiin haastaa oikeuteen asian tiimoilta ja millä perustein?

Lisäksi niissä online-ominaisuuksissa voi olla monia tahoja jotka lakkaavat toimimasta, esim. Steam online-peli saattaa lakata toimimasta joko koska julkaisijan pelipalvelu lakkaa toimimasta, tai Steam lakkaa toimimasta. Pitääkö molemmilla osapuolilla olla jonkinlainen EOL-suunnitelma jo valmiina ja vain laukaisua vaille valmiina, siltä varalta jos toiminta lakkaa? Pitääkö Valven varautua tähän kaikkien palvelussaan olevien pelien osalta, vai ainoastaan niiden joiden julkaisija Valve itse on? Pitääkö Valven varautua julkaisemaan koko Steam-ekosysteeminsä lähdekoodi maailmalle, siltä varalta jos ja kun palvelu päätetään sulkea, vieden mukanaan lukuisia pelejä?

Kuka taho valvoo että kaikilla pelijulkaisijoilla on tällainen EOL-systeemi jo toimivana kaikille peleilleen, ettei se jää pelkkien lupausten varaan? Jos käyttäjät eivät onnistu saamaan peliä toimimaan omilla palvelimillaan tuntemattomasta syystä, onko pelijulkaisijalla jokin velvoite tarjota heille teknistä tukea 10-20 vuotta vanhalle online-pelille? Kuulostaa aivan järkyttävältä himmeliltä.

Aloitteessa annettiin myös ymmärtää että julkaisijan tulisi julkaista pelin ja kaikkeen siihen littyvän ekosysteemin lähdekoodi kaikelle kansalle jotta he voivat jatkaa siitä. Entä jos he sanovat että ovat kadottaneet lähdekoodin? Sellaistakin sattuu, ei kaikkien tai edes useimpien vanhojen pelien lähdekoodi ole enää tallella.

Miksi koko aloite on rajoitettu vain peleihin? Pitääkö myös esim. Adoben yms. pyrkiä pitämään vuosikymmeniä vanhat ohjelmistonsa toimintakuntoisina tulevaisuudessakin, ja/tai luovuttaa niiden lähdekoodi maailmalle, mikä varmasti auttaa esim. kilpailijoita?


Tuohon SKG aloitteeseen minulla on lisäksi yksi perustavanlaatuinen syy vastustaa sitä: koko aloite pitää ihan ok ajatuksena sitä että peleissä on turhaakin DRM:ää (esim. että yksinpeli on live service peli), kunhan julkaisija antaa jonkinmoisen lupauksen että joo poistetaan nuo online-vaatimukset sitten kun peli päätetään lopettaa, tai luovutetaan kaikki lähdekoodi sen jälkeen ihmisille.

Minä lähden edelleen enemmän ajatuksesta että ihmiset pyrkisivät suosimaan pelejä joissa tuollaisia online-vaatimuksia ei turhaan ole, kuin ostaa niitä luottaen johonkin mahdollisesti tyhjiinkiin tai toteutumattomiin lupauksiin. Eli edelleen, äänestäkää lompakoillanne älkääkä suullanne.
 
Viimeksi muokattu:
sitten se ainakin olisi selvää että myyvät vain lisenssin ja markkinoivatkin sen niin. Se että markkinoidaan myyvänsä tuotetta, joka ei sitten olekaan sellainen tuote mistä on maksettu vasta väärin onkin.
Tässä on ehkä jokin yleinen väärinymmärrys.

Kaikissa peleissä ostat (enintään) lisenssin, eli oikeuden käyttää kyseistä tuotetta. Näin se on ollut jo 80-luvulta lähtien kun ostit Nintendo- tai Amiga-pelejä tms. Tuon lisenssin sinulle myy pelin julkaisija, joka on se taho joka oikeasti omistaa kyseisen pelin. Et ole koskaan ostanut yhtäkään peliä kokonaan omaksi, siten että sinulla on laillinen oikeus tehdä sillä mitä tahansa, esim. tehdä siitä kopioita ja myydä niitä. Sinulla on enintään lisenssi käyttää, ja parhaimmassa tapauksessa jälleenmyydä, peli.

Eri asia sitten on se onko peliin ympätty jonkinlaisia teknisiä rajoitteita joilla julkaisija tai pelipalvelu pystyy vaikuttamaan jälkikäteen siihen missä, miten tai koska voit peliä pelata, vai voitko pelata ollenkaan. Esim. jos peli vaatii että kirjaudut jollekin online-tilille ennenkuin voit asentaa tai pelata kyseistä peliä. Tätä kutsutaan digital rights management:ksi (DRM).

DRM-free tarkoittaa ettei tuollaisia teknisiä rajoitteita ole, vaikka edelleenkin sinulla on vain käyttöoikeuslisenssi ko. peliin.
 
Tässä on ehkä jokin yleinen väärinymmärrys.

Kaikissa peleissä ostat (enintään) lisenssin, eli oikeuden käyttää kyseistä tuotetta. Näin se on ollut jo 80-luvulta lähtien kun ostit Nintendo- tai Amiga-pelejä tms. Tuon lisenssin sinulle myy pelin julkaisija, joka on se taho joka oikeasti omistaa kyseisen pelin. Et ole koskaan ostanut yhtäkään peliä kokonaan omaksi, siten että sinulla on laillinen oikeus tehdä sillä mitä tahansa, esim. tehdä siitä kopioita ja myydä niitä. Sinulla on enintään lisenssi käyttää, ja parhaimmassa tapauksessa jälleenmyydä, peli.

Eri asia sitten on se onko peliin ympätty jonkinlaisia teknisiä rajoitteita joilla julkaisija tai pelipalvelu pystyy vaikuttamaan jälkikäteen siihen missä, miten tai koska voit peliä pelata, vai voitko pelata ollenkaan. Esim. jos peli vaatii että kirjaudut jollekin online-tilille ennenkuin voit asentaa tai pelata kyseistä peliä. Tätä kutsutaan digital rights management:ksi (DRM).

DRM-free tarkoittaa ettei tuollaisia teknisiä rajoitteita ole, vaikka edelleenkin sinulla on vain käyttöoikeuslisenssi ko. peliin.
Onko jokin tavara, josta sulla olisi oikeus tehdä kopioita ja myydä niitä vaikka sen kokonaan omistatkin? Esim. Piraattivaatteet on laillisia?

Nythän on mahdollista, että pelintekijät pistävät pelin poikki heti kun se on myynyt x määrän. Eli vaikka pari kk sen jälkeen kun peli on julkaistu. Onko se oikein sun mielestä?
 
Näköjään joku peliteollisuuden edunvalvojakin herännyt tänne postailemaan tekstiseiniä, joissa yritetään kääntää jotenkin huonoksi sitä asiaa, että käyttäjät voisivat jatkaa pelin pelaamista sen jälkeen, kun julkaisijalta loppuu kiinnostus pelin ylläpitoon. Tuossa aloitteessahan ei ole mitään vaatimusta, että julkaisijan pitäisi teknisesti ylläpitää EOL tuotetta, vaan mahdollistaa se, joku muu voi jatkaa servujen pyörittämistä, kun se ei enää julkaisijalle ole kannattavaa liiketoimintaa.
On aivan helvetin typerää, että pelien kohdalla menetetään kulttuuriperintöä samaan malliin, kuin mykkäelokuvia aikanaan (75% tuhoutunut pysyvästi).
 
Siinä tapauksessa mielestäni koko valitus on turha että pelitalot muka myyvät pelejään luoden ostajille väärän kuvan pelin omistussuhteesta.
Ne lisenssiselvennykset on haudattu EULAan, jota kukaan ei lue. Julkaisijat tietävät tämän hyvin eivätkä halua pitää meteliä siitä, että voivat napata pelin pois milloin haluavat.

Peli julkaistaan vain EU:n ulkopuolella koska eivät jaksa yrittää ratkaista jotain kummallista sääntöviidakkoa liittyen online-pelin EOL-vaatimuksiin.
Ei tapahdu. EU on liian iso markkina-alue. Valve salli pelien palautukset kaikille, kun Australian laki alkoi sitä vaatimaan. Asukkaita 6 % EU:sta.

Peli julkaistaan EU:ssa vain esim. streaming-pelipalveluissa jolloin ainakin voi olla varma etteivät kyseiset direktiivit koske peliä. Liittyen edelliseeen, yleisesti pyrittäisiin tekemään online-peleistä enemmän osa kuukausimaksullisia palveluita, jolloin et osta peliä, vaan ostat palvelun.
Tämä tapahtuu joka tapauksessa. Microsoftilla, Ubilla, EA:lla ja muilla on tilauspalvelut joihin ajetaan porukkaa nostamalla pelien hintoja älyttömyyksiin asti. Tämä alkoi jo kauan ennen aloitetta.

Yleisesti ottaen koko ajatus siitä että kaikilla online-komponentteja omaavilla peleillä pitäisi olla jonkinlainen suunnitelma sen varalta jos ja kun peli päätetään pistää säppiin on kovin outo, varsinkin kun syynä voi olla esim. pelintekijän tai julkaisijan konkurssi tms. Jos pelijulkaisijan konkurssissa läjä online-pelejä lakkaa toimimasta, keitä ajateltiin haastaa oikeuteen asian tiimoilta ja millä perustein?
Jos ketään haastettavaa ei ole, niin ketään ei haasteta. Silloin peli vain katoaa julkaisijansa mukana.

Lisäksi niissä online-ominaisuuksissa voi olla monia tahoja jotka lakkaavat toimimasta, esim. Steam online-peli saattaa lakata toimimasta joko koska julkaisijan pelipalvelu lakkaa toimimasta, tai Steam lakkaa toimimasta. Pitääkö molemmilla osapuolilla olla jonkinlainen EOL-suunnitelma jo valmiina ja vain laukaisua vaille valmiina, siltä varalta jos toiminta lakkaa? Pitääkö Valven varautua tähän kaikkien palvelussaan olevien pelien osalta, vai ainoastaan niiden joiden julkaisija Valve itse on?
Riittää että eri osapuolet hoitavat oman tonttinsa. The Crew'tä myytiin Steamissa eikä kukaan syytä Valvea sen katoamisesta.

Kuka taho valvoo että kaikilla pelijulkaisijoilla on tällainen EOL-systeemi jo toimivana kaikille peleilleen, ettei se jää pelkkien lupausten varaan? Jos käyttäjät eivät onnistu saamaan peliä toimimaan omilla palvelimillaan tuntemattomasta syystä, onko pelijulkaisijalla jokin velvoite tarjota heille teknistä tukea 10-20 vuotta vanhalle online-pelille? Kuulostaa aivan järkyttävältä himmeliltä.
Kukaan ei valvo mitään niin kauan kuin peli toimii. Julkaisijan ei tarvitse tarjota mitään tukea jälkikäteen, kunhan käyttäjien on mahdollista saada peli toimimaan omin avuin.

Aloitteessa annettiin myös ymmärtää että julkaisijan tulisi julkaista pelin ja kaikkeen siihen littyvän ekosysteemin lähdekoodi kaikelle kansalle jotta he voivat jatkaa siitä. Entä jos he sanovat että ovat kadottaneet lähdekoodin? Sellaistakin sattuu, ei kaikkien tai edes useimpien vanhojen pelien lähdekoodi ole enää tallella.
Ymmärsit väärin. Mitään lähdekoodien julkaisuja ei vaadita, se on vain yksi esitetty keino jolla julkaisija voi saattaa pelin taas pelattavaan kuntoon. Jos lähdekoodi on hukassa, on tarjottava jokin toinen keino jolla pelin saa taas käyntiin.

Miksi koko aloite on rajoitettu vain peleihin? Pitääkö myös esim. Adoben yms. pyrkiä pitämään vuosikymmeniä vanhat ohjelmistonsa toimintakuntoisina tulevaisuudessakin, ja/tai luovuttaa niiden lähdekoodi maailmalle, mikä varmasti auttaa esim. kilpailijoita?
Koska ei haluttu alkaa taistelemaan Adoben, Googlen ja muiden megayhtiöiden lakimiesarmeijoita vastaan. Tuokin on vääryys, mutta jonkun toisen ongelma.

Tuohon SKG aloitteeseen minulla on lisäksi yksi perustavanlaatuinen syy vastustaa sitä: koko aloite pitää ihan ok ajatuksena sitä että peleissä on turhaakin DRM:ää (esim. että yksinpeli on live service peli), kunhan julkaisija antaa jonkinmoisen lupauksen että joo poistetaan nuo online-vaatimukset sitten kun peli päätetään lopettaa, tai luovutetaan kaikki lähdekoodi sen jälkeen ihmisille.
Kuten yllä. DRM aiheuttaa monia ongelmia, mutta asian oikaiseminen ei kuulu kampanjan tavoitteisiin niin kauan kuin se ei estä pelin pelaamista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 031
Viestejä
4 831 700
Jäsenet
78 192
Uusin jäsen
Patonki Anneli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom