• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Millä tavalla suurten eläkkeiden leikkaus lisää maagisesti valtion tuloja tai vähentää menoja? Itse ajattelen, että työeläkkeiden leikkaus vähentäisi valtion tuloja, mutta korjatkaa rauhassa, jos olen väärässä.
No otetaan vaikka ekaks miljardi valtion osuudesta eläkkeisiin veks.
Toiseks olis hyvä, että työnantajan sekä työntekijän ei tarttis kustantaa niin suurta osaa eläkeläisten eläkkeistä. Eli yritysten henkilöstökulut laskis sekä työntekijöiden ostovoima paranis. Voitais vaikka kompensaatioks korotella jotain alvia vaihteeks. Tai jos vaan leikattais eläkkeitä verottamalla niitä rajummin = suoraa tuloa valtiolle. Ite leikkaisin jo paljon 3k alta, ihan esim 2500e->2000e tasolle. Eläkeläisiin kohdistettu suuri leikkaus on kansakunnalle kuitenki vähemmän kivualias kun nyt tällä perseilyllä tulee nuoria todella näköalattomia sukupolvia.

Millä tavalla suurten eläkkeiden leikkaus lisää maagisesti valtion tuloja tai vähentää menoja? Itse ajattelen, että työeläkkeiden leikkaus vähentäisi valtion tuloja, mutta korjatkaa rauhassa, jos olen väärässä.

Suurten eläkkeiden leikkaus ei, koska yleensä suuriksi eläkkeiksi mielletään vain ne, joita saa joku <1%

Eläkkeiden leikkaus toimisi joko niin, että kun työeläkemaksuja pienennetään, niin tuloverotus laskee tai että muuta verotusta voidaan kiristää ilman että se vaikuttaa kokonaisveroasteeseen.

Työeläkemaksu on about neljäsosa maksun perusteena olevasta palkasta. Eli aivan helvetisti.

Tuo verojen korottaminen silloin kun kokonaisveroaste on jo maailman kärkikastia, jollei peräti ihan ykkäsenä, on umpihulluutta. Jo nyt keskiluokan ostovoima on imetty kuiviin. Käytännössä ne jotka vielä ovat nettomaksajia, nostavat kyllä kytkintä, jos työnteko tehdään käytännössä kannattamattomaksi. Haluat esim. palkata sähkömiehen tunniksi, montako tuntia joudut tekemään itse töitä, että saat sen rahan säästöön? Juuri kireä progressio pitää huolen, että työnteko ei joskus todellakaan kannata. Mikä on täysin sairasta.

Viimeksi muokattu:
Tuo verojen korottaminen silloin kun kokonaisveroaste on jo maailman kärkikastia, jollei peräti ihan ykkäsenä, on umpihulluutta. Jo nyt keskiluokan ostovoima on imetty kuiviin. Käytännössä ne jotka vielä ovat nettomaksajia, nostavat kyllä kytkintä, jos työnteko tehdään kannattamattomaksi. Haluat esim. palkata sähkömiehen tunniksi, montako tuntia joudut tekemään itse töitä, että saat sen rahan säästöön? Juuri kireä progressio pitää huolen, että työnteko ei joskus todellakaan kannata. Mikä on töysin sairasta.
Verojen korottaminen eläkeläisille ei nostais sähkärin kustannuksia. Sun kuvaama skenaario on nimeltään verokiila. Jos eläkkeitä leikataan, voitaisiin myös työnantajan ja työntekijän maksamia eläkemaksuja leikata. Eli se sähkäri maksais ehkä 60e sen 65e sijasta.

esim. suuret eläkkeet voidaan rajan X yli laittaa 100% veroasteen alle. Mun mielestäni lisäksi pitäisi asettaa absoluuttinen katto sille, paljonko voi saada valtiolta kumuloituneena rahaa etuisuuksina.

Tuo verojen korottaminen silloin kun kokonaisveroaste on jo maailman kärkikastia, jollei peräti ihan ykkäsenä, on umpihulluutta. Jo nyt keskiluokan ostovoima on imetty kuiviin. Käytännössä ne jotka vielä ovat nettomaksajia, nostavat kyllä kytkintä, jos työnteko tehdään käytännössä kannattamattomaksi. Haluat esim. palkata sähkömiehen tunniksi, montako tuntia joudut tekemään itse töitä, että saat sen rahan säästöön? Juuri kireä progressio pitää huolen, että työnteko ei joskus todellakaan kannata. Mikä on töysin sairasta.
Ei tuokaan nyt paikkaansa pidä, Suomessa kyse ei ole siitä eikö olisi varaa maksaa enempää veroja, vaan kyse on siitä ettei niitä haluta maksaa enempää (ja halutaan jatkaa yli varojen elämistä kun palveluita/etuisuuksiakaan ei haluta leikata). Tämä sitten verhotaan kaikenlaiseen sosiaalipoliittiseen huutamiseen puolin ja toisin.

Kuitenkin valtion tulopuolta saa vahvistettua korottamalla veroja tai menopuolta vähentämällä menoja. Jos sopeutustarve on jotain 10mrd, niin aika hankalaa on vain toisella välineellä tuollaisia määriä sopeuttaa ilman että jotain keskeisiä toimintoja lopetetaan kokonaan.

No otetaan vaikka ekaks miljardi valtion osuudesta eläkkeisiin veks.
Tämä olisi kyllä hyvä, varsinkin kun se ei koske työeläkeläisiä. Virkamiesten ja muiden sosiaalipummien eläkkeiden leikkaus on ihan asiaa. Onhan se nyt huutava vääryys kun "ideologisesti" työtön saa saman eläkkeen kuin 30 vuotta pienipalkkaista työtä tehnyt siivoja. Virkamiesten eläkekertymä taas työmäärään nähden on ihan liian iso. Liikaa lomia sun muita vapaita, mistä yksityinen näkee vain unia.

Tämä olisi kyllä hyvä, varsinkin kun se ei koske työeläkeläisiä. Virkamiesten ja muiden sosiaalipummien eläkkeiden leikkaus on ihan asiaa. Onhan se nyt huutava vääryys kun "ideologisesti" työtön saa saman eläkkeen kuin 30 vuotta pienipalkkaista työtä tehnyt siivoja. Virkamiesten eläkekertymä taas työmäärään nähden on ihan liian iso. Liikaa lomia sun muita vapaita, mistä yksityinen näkee vain unia.
...Ja sitten hakee sen toimeentulotuesta? Mitä tällainen mikronysväys hyödyttää jos se tulo jää kuitenkin niin alhaiseksi että on yhtäkuin tai alle toimeentulorajan? Yhyy eläkeläiset ei saa "tienata" niin paljon kuin mitä jokainen muu saa toimeentulotukea?

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
306 676
Jäsenet
82 931
Uusin jäsen
sjk

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom