En ole lomallani tätä ketjua juurikaan viime aikoina seurannut, mutta ainakin jossain vaiheessa täällä oli keskustelua Elisan kylmän kuidun maksusta. Kerronpa omia kokemuksia keskustelusta Elisan kanssa asiaan liittyen.
Taustaa:
Elisan myyjä soitti meille reilu kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2023 ja tarjosi kiinteistöön valokuitua vuoden 2025 loppuun mennessä asennettavaksi. Varmistin puhelussa, että sopimus ei sisällä ns. kylmän kuidun maksua, eikä muutakaan velvoitetta ottaa kuitua aktiivikäyttöön, sillä OK-taloomme tulee jo Lounean kuitu (vuodesta 2020). Kuidun kuulemma saisi kotiin täysin veloituksetta ilman käyttöönottovelvoitetta tai kylmän kuidun maksua. Myyjä oli tuolloin sitä mieltä, että kylmän kuidun maksua ei voida jälkikäteen sopimukseen lisätä, sillä se vaatisi sopimusehtojen muuttamisen. Päätin tuolloin ottaa Elisan kuidun Lounean kuidun rinnalle. Kuidun rakentaminen käynnistyi alueellamme muutama kuukausi sitten ja aluekaivuut ovat juuri käynnistymässä.
Reilu viikko sitten Elisan myyjä soitti ja kyseli kuituyhteyden ottamisesta, kun kuidun valmistuminen lähestyy. Kerroin juuri tehneeni Lounean kanssa määräaikaisen sopimuksen, joka ulottuu keväälle 2027. En siis ota liittymää nyt. Samalla varmistin, että eihän kuidussa ole kylmän kuidun maksua, jos liittymää ei ota. Hän varmisti asian esimieheltään ja totesi itsekin yllättyneensä, että nykyisin on. Muutos on tullut voimaan vuoden 2025 alusta. Ilmaisin pettymykseni tilanteeseen, ja että vastikkeettomuus oli heidän kuidun ottamisen valintakriteeri. Hän ei osannut muuta, kuin pahoitella ja jätti puolestani soittopyynnön valokuituasioista vastaavaan asiakaspalveluun.
Kuituasiakaspalvelusta soitti mies, joka vahvisti myyjän tiedon kylmän kuidun maksusta. Maksu on 9,99 euroa kuukaudessa niiltä kuukausilta, jolloin valokuidussa ei ole liittymää. Kerroin hänellekin, että kaksi vuotta sitten tein päätöksen Elisan kuidun ottamisesta siinä uskossa, että kylmän kuidun maksua ei ole tulossa ja että asiasta ei ole viestitty mitään tulevien asiakkaiden suuntaan. Hän ymmärsi närkästykseni, mutta totesi, että sopimusehtoja ei ole muutettu, vaan sopimuksen tekohetkellä olleessa sopimusehdossa on ollut jonkinlainen klausuuli, joka mahdollistaa kylmän kuidun maksun perimisen kuidusta ilman liittymää. Tämä ehto tai pykälä on kuitenkin vasta nyt otettu käyttöön. Ja koska sopimusehtoja ei ole muutettu, siitä ei ole tarvinnut informoida. (En ole vielä saanut aikaiseksi tarkistaa tehdyn sopimuksen sopimusehtoja tältä osin.) Kysyin myös kuidun asentamisen peruuttamista, mutta jos sen tekisi tässä vaiheessa, kun meillekin on jo ulkokytkentärasia asennettu, niin siitä tulisi peruutusmaksuja.
Kuituasiakaspalvelija kuitenkin avoimesti kertoi kylmän kuidun maksusta ja toisaalta, kuinka maksusta on mahdollista päästä eroon. Alla asia luetteloituna:
- Kylmän kuidun maksun veloitus alkaa n. 12 kk siitä, kun kuitu on asennettu. Maksun veloittamisesta tulee kuulemma etukäteen tietoa.
- Mikäli tuon vuoden aikana ottaa Elisan kuitunettiliittymän, joka ajastetaan avautumaan tulevaisuudessa, ei 12 kk yli menevältä ajalta mene kylmän kuidun maksua.
- Kylmän kuidun maksu alkaa juosta, kun kuitunettiliittymän katkaisee, mutta kuitusopimus on voimassa. (edit)
- Kylmän kuidun maksusta on mahdollista päästä eroon irtisanomalla kuitusopimus veloituksetta. Tällöin kiinteistön kuituyhteys irrotetaan ohjelmallisesti tai fyysisesti alueen kytkentäkaapista.
- Kuitusopimuksen voi myöhemmin tehdä uudelleen senhetkisen hinnaston tai kampanjan hintojen mukaan.
Pyysin puhelinkeskustelusta käydyistä asioista yhteenvetoa sähköpostiini. Tämän hän suostui lähettämään minulle ja sähköpostiin asiat oli kirjattu juuri, kuten olimme puhelimessa käyneet. Varmaankin piru piilee niissä detaljeissa, joista hän ei mainunnut puhelussa tai joita ei löydy kirjoitettuna sähköpostiin.
(edit. lisätty maininta kuitunettiliittymän katkaisusta.)