Suomi - kuituyhteyksien kehitysmaa

Aktiivilaitteita PON verkkoon ei suomessa viedä maastoon. 100km saa olla kuidun mitta ennen kuin tarvitsee PON verkko aktiivilaitteen.

Ei välttämättä maastoon, mutta se tilaa pitää olla, ja se voi olla jo olemassa olevassa rakennuksessakin, kuten koulu tai vastaava.
Pon verkossakin verkon sijainti määrittää mihin se aktiivilaitetila on järkevää sijoittaa.
 
Ei nuo ulko aktiivilaitekaapit mitenkään harvinaisia ole. Itseasiassa hyvin kustannustehokas ratkaisu koska liityntä-verkossa aktiivilaitteiden tilantarve on nykyään aika pieni kun port density on saatu hyväksi ja toisaalta taas nuo on huomattavasti halvempia rakentamis ja ylläpitokustannuksiltaan kuin mikään varsinainen laitetila (huone, koppi tai kontti).
 
Ei nuo ulko aktiivilaitekaapit mitenkään harvinaisia ole. Itseasiassa hyvin kustannustehokas ratkaisu koska liityntä-verkossa aktiivilaitteiden tilantarve on nykyään aika pieni kun port density on saatu hyväksi ja toisaalta taas nuo on huomattavasti halvempia rakentamis ja ylläpitokustannuksiltaan kuin mikään varsinainen laitetila (huone, koppi tai kontti).
Kyllä ne kohtuullisen harvinaisia dataverkossa ovat. Perustamiskustannukset ovat n.100x passiivikaapin. Kaapelien tuonti hankalampaa, johtuen sähkön erilaisista vaatimuksista.
 
Kyllä ne kohtuullisen harvinaisia dataverkossa ovat. Perustamiskustannukset ovat n.100x passiivikaapin. Kaapelien tuonti hankalampaa, johtuen sähkön erilaisista vaatimuksista.
Ainakin itäsuomen suunnilla, enemmän noita ulkokaappeja asennellaan mitä mihinkään muuhun. Ellei nyt satu olemaan joku (jo olemassa oleva) tila/ vaikka tukari alueella, minne ne saisi.
Näillä aktiivi kaapeilla siis tarkoitetaan, MIDI kaappeja, johon koko alueen laittet sijoitetaan (eli syötetään), tämän jälkeen kaapeilla/jatkoilla vain splittereitä/hitsaukset.

Kuidun mittaa taas ei suoraan pysty päättelemään, sillä siellä olevat splitterit/jatkot/verkko vaikuttaa signaalin tasoon. 1:32 splittereillä se taso heikkenee jo 17db siihen jää sitten joku 13db millä pelata kaapelin pituuksilla/jatkoilla muilla. Toki ei tuolla hirveästi ole väliä, kun useimmiten se järkevin paikka katsotaan kaivuu metrien/kaapeleiden kokojen mukaan.
Ainoa poikkeus mitä tullut vastaan, on ollut kun käytetty jo olemassa olevaa verkkoa, sielläkin suunnittelijat laskivat 20-30km järkeväksi maksimi mitaksi ennen toista aktiivilaitetta (joka sitten lopulta sijoitettiin keskemmälle aluetta), mutta siinä toki on vanhaa verkkoa, joka ei mennyt suorimpia reittejä, harvaan asuttua aluetta, ja uudehko operaattori.
 
Noilla ulko aktiivilaitekaapeillahan toteutetaan nykyään jopa tukaripaikkoja. Koska tekniikka on sen verran kompaktimmaksi mennyt niin ei kannata mitään kallista koppia tehdä vaan ulkokaappi maston/antennipylvään juurelle. Samoin kiinteistöistä ei ole enää välttämättä mitään huonetta vuokrattu tukarille tai jos on niin siellä on enää tasuri ja akusto ja itse tukiasemaromut on sitten pienessä ulkokaapissa katolla.

Lisäksi ainakin "syrjäsuomessa" on monet vanhat keskukset ja keskitinkopit laitettu moukarin alle ja korvattu samanlaisilla ulkokaapeilla.
 
Kyllä ne kohtuullisen harvinaisia dataverkossa ovat. Perustamiskustannukset ovat n.100x passiivikaapin. Kaapelien tuonti hankalampaa, johtuen sähkön erilaisista vaatimuksista.
Höpön löpö, kyllä käytännössä joka operaattorilla on vähintään yksi aktiivikaappi kaupungissa jossain päin missä verkkoa heillä on. Voi olla useampikin riippuen onko saatavuusalueet kaukana toisistaan, eikä yhtenäistä verkkoa välillä. Onhan noiden perustamiskustannukset isoja, mutta teoriassa pakollisia ne ovat kuitenkin.
 
Täällä on aikalailla kaikki aktiivilaitteet laitettu entiseen PPO:n (Elisan) DSLAM keskukseen. Tämä varmistui, kun korjaaja aiko mennä vaihtamaan splitteriä Siikaverkon jakamoon, niin kertoin, että pitää kysellä ensin lupia, kun siellä on muidenkin operaattorien rojuja.
 
En ole lomallani tätä ketjua juurikaan viime aikoina seurannut, mutta ainakin jossain vaiheessa täällä oli keskustelua Elisan kylmän kuidun maksusta. Kerronpa omia kokemuksia keskustelusta Elisan kanssa asiaan liittyen.

Taustaa:
Elisan myyjä soitti meille reilu kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2023 ja tarjosi kiinteistöön valokuitua vuoden 2025 loppuun mennessä asennettavaksi. Varmistin puhelussa, että sopimus ei sisällä ns. kylmän kuidun maksua, eikä muutakaan velvoitetta ottaa kuitua aktiivikäyttöön, sillä OK-taloomme tulee jo Lounean kuitu (vuodesta 2020). Kuidun kuulemma saisi kotiin täysin veloituksetta ilman käyttöönottovelvoitetta tai kylmän kuidun maksua. Myyjä oli tuolloin sitä mieltä, että kylmän kuidun maksua ei voida jälkikäteen sopimukseen lisätä, sillä se vaatisi sopimusehtojen muuttamisen. Päätin tuolloin ottaa Elisan kuidun Lounean kuidun rinnalle. Kuidun rakentaminen käynnistyi alueellamme muutama kuukausi sitten ja aluekaivuut ovat juuri käynnistymässä.

Reilu viikko sitten Elisan myyjä soitti ja kyseli kuituyhteyden ottamisesta, kun kuidun valmistuminen lähestyy. Kerroin juuri tehneeni Lounean kanssa määräaikaisen sopimuksen, joka ulottuu keväälle 2027. En siis ota liittymää nyt. Samalla varmistin, että eihän kuidussa ole kylmän kuidun maksua, jos liittymää ei ota. Hän varmisti asian esimieheltään ja totesi itsekin yllättyneensä, että nykyisin on. Muutos on tullut voimaan vuoden 2025 alusta. Ilmaisin pettymykseni tilanteeseen, ja että vastikkeettomuus oli heidän kuidun ottamisen valintakriteeri. Hän ei osannut muuta, kuin pahoitella ja jätti puolestani soittopyynnön valokuituasioista vastaavaan asiakaspalveluun.

Kuituasiakaspalvelusta soitti mies, joka vahvisti myyjän tiedon kylmän kuidun maksusta. Maksu on 9,99 euroa kuukaudessa niiltä kuukausilta, jolloin valokuidussa ei ole liittymää. Kerroin hänellekin, että kaksi vuotta sitten tein päätöksen Elisan kuidun ottamisesta siinä uskossa, että kylmän kuidun maksua ei ole tulossa ja että asiasta ei ole viestitty mitään tulevien asiakkaiden suuntaan. Hän ymmärsi närkästykseni, mutta totesi, että sopimusehtoja ei ole muutettu, vaan sopimuksen tekohetkellä olleessa sopimusehdossa on ollut jonkinlainen klausuuli, joka mahdollistaa kylmän kuidun maksun perimisen kuidusta ilman liittymää. Tämä ehto tai pykälä on kuitenkin vasta nyt otettu käyttöön. Ja koska sopimusehtoja ei ole muutettu, siitä ei ole tarvinnut informoida. (En ole vielä saanut aikaiseksi tarkistaa tehdyn sopimuksen sopimusehtoja tältä osin.) Kysyin myös kuidun asentamisen peruuttamista, mutta jos sen tekisi tässä vaiheessa, kun meillekin on jo ulkokytkentärasia asennettu, niin siitä tulisi peruutusmaksuja.

Kuituasiakaspalvelija kuitenkin avoimesti kertoi kylmän kuidun maksusta ja toisaalta, kuinka maksusta on mahdollista päästä eroon. Alla asia luetteloituna:
  • Kylmän kuidun maksun veloitus alkaa n. 12 kk siitä, kun kuitu on asennettu. Maksun veloittamisesta tulee kuulemma etukäteen tietoa.
  • Mikäli tuon vuoden aikana ottaa Elisan kuitunettiliittymän, joka ajastetaan avautumaan tulevaisuudessa, ei 12 kk yli menevältä ajalta mene kylmän kuidun maksua.
  • Kylmän kuidun maksu alkaa juosta, kun kuitunettiliittymän katkaisee, mutta kuitusopimus on voimassa. (edit)
  • Kylmän kuidun maksusta on mahdollista päästä eroon irtisanomalla kuitusopimus veloituksetta. Tällöin kiinteistön kuituyhteys irrotetaan ohjelmallisesti tai fyysisesti alueen kytkentäkaapista.
  • Kuitusopimuksen voi myöhemmin tehdä uudelleen senhetkisen hinnaston tai kampanjan hintojen mukaan.

Pyysin puhelinkeskustelusta käydyistä asioista yhteenvetoa sähköpostiini. Tämän hän suostui lähettämään minulle ja sähköpostiin asiat oli kirjattu juuri, kuten olimme puhelimessa käyneet. Varmaankin piru piilee niissä detaljeissa, joista hän ei mainunnut puhelussa tai joita ei löydy kirjoitettuna sähköpostiin.

(edit. lisätty maininta kuitunettiliittymän katkaisusta.)
 
Viimeksi muokattu:
En ole lomallani tätä ketjua juurikaan viime aikoina seurannut, mutta ainakin jossain vaiheessa täällä oli keskustelua Elisan kylmän kuidun maksusta. Kerronpa omia kokemuksia keskustelusta Elisan kanssa asiaan liittyen.

Taustaa:
Elisan myyjä soitti meille reilu kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2023 ja tarjosi kiinteistöön valokuitua vuoden 2025 loppuun mennessä asennettavaksi. Varmistin puhelussa, että sopimus ei sisällä ns. kylmän kuidun maksua, eikä muutakaan velvoitetta ottaa kuitua aktiivikäyttöön, sillä OK-taloomme tulee jo Lounean kuitu (vuodesta 2020). Kuidun kuulemma saisi kotiin täysin veloituksetta ilman käyttöönottovelvoitetta tai kylmän kuidun maksua. Myyjä oli tuolloin sitä mieltä, että kylmän kuidun maksua ei voida jälkikäteen sopimukseen lisätä, sillä se vaatisi sopimusehtojen muuttamisen. Päätin tuolloin ottaa Elisan kuidun Lounean kuidun rinnalle. Kuidun rakentaminen käynnistyi alueellamme muutama kuukausi sitten ja aluekaivuut ovat juuri käynnistymässä.

Reilu viikko sitten Elisan myyjä soitti ja kyseli kuituyhteyden ottamisesta, kun kuidun valmistuminen lähestyy. Kerroin juuri tehneeni Lounean kanssa määräaikaisen sopimuksen, joka ulottuu keväälle 2027. En siis ota liittymää nyt. Samalla varmistin, että eihän kuidussa ole kylmän kuidun maksua, jos liittymää ei ota. Hän varmisti asian esimieheltään ja totesi itsekin yllättyneensä, että nykyisin on. Muutos on tullut voimaan vuoden 2025 alusta. Ilmaisin pettymykseni tilanteeseen, ja että vastikkeettomuus oli heidän kuidun ottamisen valintakriteeri. Hän ei osannut muuta, kuin pahoitella ja jätti puolestani soittopyynnön valokuituasioista vastaavaan asiakaspalveluun.

Kuituasiakaspalvelusta soitti mies, joka vahvisti myyjän tiedon kylmän kuidun maksusta. Maksu on 9,99 euroa kuukaudessa niiltä kuukausilta, jolloin valokuidussa ei ole liittymää. Kerroin hänellekin, että kaksi vuotta sitten tein päätöksen Elisan kuidun ottamisesta siinä uskossa, että kylmän kuidun maksua ei ole tulossa ja että asiasta ei ole viestitty mitään tulevien asiakkaiden suuntaan. Hän ymmärsi närkästykseni, mutta totesi, että sopimusehtoja ei ole muutettu, vaan sopimuksen tekohetkellä olleessa sopimusehdossa on ollut jonkinlainen klausuuli, joka mahdollistaa kylmän kuidun maksun perimisen kuidusta ilman liittymää. Tämä ehto tai pykälä on kuitenkin vasta nyt otettu käyttöön. Ja koska sopimusehtoja ei ole muutettu, siitä ei ole tarvinnut informoida. (En ole vielä saanut aikaiseksi tarkistaa tehdyn sopimuksen sopimusehtoja tältä osin.) Kysyin myös kuidun asentamisen peruuttamista, mutta jos sen tekisi tässä vaiheessa, kun meillekin on jo ulkokytkentärasia asennettu, niin siitä tulisi peruutusmaksuja.

Kuituasiakaspalvelija kuitenkin avoimesti kertoi kylmän kuidun maksusta ja toisaalta, kuinka maksusta on mahdollista päästä eroon. Alla asia luetteloituna:
  • Kylmän kuidun maksun veloitus alkaa n. 12 kk siitä, kun kuitu on asennettu. Maksun veloittamisesta tulee kuulemma etukäteen tietoa.
  • Mikäli tuon vuoden aikana ottaa Elisan kuituliittymän, joka ajastetaan avautumaan tulevaisuudessa, ei 12 kk yli menevältä ajalta mene kylmän kuidun maksua.
  • Kylmän kuidun maksusta on mahdollista päästä eroon irtisanomalla kuitusopimus veloituksetta. Tällöin kiinteistön kuituyhteys irrotetaan ohjelmallisesti tai fyysisesti alueen kytkentäkaapista.
  • Kuitusopimuksen voi myöhemmin tehdä uudelleen senhetkisen hinnaston tai kampanjan hintojen mukaan.

Pyysin puhelinkeskustelusta käydyistä asioista yhteenvetoa sähköpostiini. Tämän hän suostui lähettämään minulle ja sähköpostiin asiat oli kirjattu juuri, kuten olimme puhelimessa käyneet. Varmaankin piru piilee niissä detaljeissa, joista hän ei mainunnut puhelussa tai joita ei löydy kirjoitettuna sähköpostiin.
Muistan kun Elisa sitä yritti kovaa kaupata ja kuinka ei tarvi mitään maksaa. "Ei oo mitään kuukausimaksuja." Kolme kertaa soittivat asiasta aina nostaen kaivuuhintaa, eivätkä millään ymmärtäneet miksen halua vaikka oli jo kuitu. ILMAINEN, ei maksa mitään! Karpolla olis taas asiaa. :D
 
Muistan kun Elisa sitä yritti kovaa kaupata ja kuinka ei tarvi mitään maksaa. "Ei oo mitään kuukausimaksuja." Kolme kertaa soittivat asiasta aina nostaen kaivuuhintaa, eivätkä millään ymmärtäneet miksen halua vaikka oli jo kuitu. ILMAINEN, ei maksa mitään! Karpolla olis taas asiaa. :D
Ehkä siis onni itsellä, että Elisa ilmoitti viime vuonna ettei alueelle rakenneta kuitua. Itsekin nimittäin tilasin tuollaisen ilmaisen kuidun, jossa ei pitänyt mitään maksuja olla, jos sitä ei ota käyttöön.. Itsellä on Lounean määräaikainen 1G kuitu käytössä.

Elisa on kyllä viime aikoina kunnostautunut asiakkaan kusettamisessa. Tarjoushinnoiteltuihin matkapuhelinliittymiin työnnetään pakolla maksullista tietoturvapakettia, käyttämättömästä kuidusta aletaan peria maksua vaikka ei pitänyt olla mitään maksuja..
 
En ole lomallani tätä ketjua juurikaan viime aikoina seurannut, mutta ainakin jossain vaiheessa täällä oli keskustelua Elisan kylmän kuidun maksusta. Kerronpa omia kokemuksia keskustelusta Elisan kanssa asiaan liittyen.

Taustaa:
Elisan myyjä soitti meille reilu kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2023 ja tarjosi kiinteistöön valokuitua vuoden 2025 loppuun mennessä asennettavaksi. Varmistin puhelussa, että sopimus ei sisällä ns. kylmän kuidun maksua, eikä muutakaan velvoitetta ottaa kuitua aktiivikäyttöön, sillä OK-taloomme tulee jo Lounean kuitu (vuodesta 2020). Kuidun kuulemma saisi kotiin täysin veloituksetta ilman käyttöönottovelvoitetta tai kylmän kuidun maksua. Myyjä oli tuolloin sitä mieltä, että kylmän kuidun maksua ei voida jälkikäteen sopimukseen lisätä, sillä se vaatisi sopimusehtojen muuttamisen. Päätin tuolloin ottaa Elisan kuidun Lounean kuidun rinnalle. Kuidun rakentaminen käynnistyi alueellamme muutama kuukausi sitten ja aluekaivuut ovat juuri käynnistymässä.

Reilu viikko sitten Elisan myyjä soitti ja kyseli kuituyhteyden ottamisesta, kun kuidun valmistuminen lähestyy. Kerroin juuri tehneeni Lounean kanssa määräaikaisen sopimuksen, joka ulottuu keväälle 2027. En siis ota liittymää nyt. Samalla varmistin, että eihän kuidussa ole kylmän kuidun maksua, jos liittymää ei ota. Hän varmisti asian esimieheltään ja totesi itsekin yllättyneensä, että nykyisin on. Muutos on tullut voimaan vuoden 2025 alusta. Ilmaisin pettymykseni tilanteeseen, ja että vastikkeettomuus oli heidän kuidun ottamisen valintakriteeri. Hän ei osannut muuta, kuin pahoitella ja jätti puolestani soittopyynnön valokuituasioista vastaavaan asiakaspalveluun.

Kuituasiakaspalvelusta soitti mies, joka vahvisti myyjän tiedon kylmän kuidun maksusta. Maksu on 9,99 euroa kuukaudessa niiltä kuukausilta, jolloin valokuidussa ei ole liittymää. Kerroin hänellekin, että kaksi vuotta sitten tein päätöksen Elisan kuidun ottamisesta siinä uskossa, että kylmän kuidun maksua ei ole tulossa ja että asiasta ei ole viestitty mitään tulevien asiakkaiden suuntaan. Hän ymmärsi närkästykseni, mutta totesi, että sopimusehtoja ei ole muutettu, vaan sopimuksen tekohetkellä olleessa sopimusehdossa on ollut jonkinlainen klausuuli, joka mahdollistaa kylmän kuidun maksun perimisen kuidusta ilman liittymää. Tämä ehto tai pykälä on kuitenkin vasta nyt otettu käyttöön. Ja koska sopimusehtoja ei ole muutettu, siitä ei ole tarvinnut informoida. (En ole vielä saanut aikaiseksi tarkistaa tehdyn sopimuksen sopimusehtoja tältä osin.) Kysyin myös kuidun asentamisen peruuttamista, mutta jos sen tekisi tässä vaiheessa, kun meillekin on jo ulkokytkentärasia asennettu, niin siitä tulisi peruutusmaksuja.

Kuituasiakaspalvelija kuitenkin avoimesti kertoi kylmän kuidun maksusta ja toisaalta, kuinka maksusta on mahdollista päästä eroon. Alla asia luetteloituna:
  • Kylmän kuidun maksun veloitus alkaa n. 12 kk siitä, kun kuitu on asennettu. Maksun veloittamisesta tulee kuulemma etukäteen tietoa.
  • Mikäli tuon vuoden aikana ottaa Elisan kuituliittymän, joka ajastetaan avautumaan tulevaisuudessa, ei 12 kk yli menevältä ajalta mene kylmän kuidun maksua.
  • Kylmän kuidun maksusta on mahdollista päästä eroon irtisanomalla kuitusopimus veloituksetta. Tällöin kiinteistön kuituyhteys irrotetaan ohjelmallisesti tai fyysisesti alueen kytkentäkaapista.
  • Kuitusopimuksen voi myöhemmin tehdä uudelleen senhetkisen hinnaston tai kampanjan hintojen mukaan.

Pyysin puhelinkeskustelusta käydyistä asioista yhteenvetoa sähköpostiini. Tämän hän suostui lähettämään minulle ja sähköpostiin asiat oli kirjattu juuri, kuten olimme puhelimessa käyneet. Varmaankin piru piilee niissä detaljeissa, joista hän ei mainunnut puhelussa tai joita ei löydy kirjoitettuna sähköpostiin.

Juu ja sama varmasti myös jos irtisanoo liittymän normaalisti, esim. määräaikaisen sopimuksen päätyttyä. Ylläpitomaksu alkaa pian juosta.

Kuten jo jossakin ketjussa totesin, sitten kun irtisanomisen aika, tai "ylläpitomaksun" aika tulee, kannattaa se liittymä irtisanoa kunnolla, ettei tule mitään ylläpitomaksuja.
JA Elisalle voi vinkata, että teidän liittymää ei sitten ole tulossa tähän taloon, ellette tee kunnollista tarjousta, ilman mitään "kytkentämaksuja".
 
Elisa on kyllä viime aikoina kunnostautunut asiakkaan kusettamisessa. Tarjoushinnoiteltuihin matkapuhelinliittymiin työnnetään pakolla maksullista tietoturvapakettia, käyttämättömästä kuidusta aletaan peria maksua vaikka ei pitänyt olla mitään maksuja..
Tuo on totta, että Elisa ei ole viime aikoina esiintynyt edukseen, juuri noin, mitä sanoitkin. Onkin mielenkiintoista, kun kuitua on kaupattu jo pari vuotta sitten, niin miten firman näkemykset ja toimintapolitiikka muuttuvat ajan saatossa. Kukaan ei pysty tarkistamaan, mitä kaksi vuotta sitten on luvattu, sillä kuulemma puhelutallenteita säilytetään puolisen vuotta.

Olisi toisaalta mielenkiintoista kuulla kuluttajaviranomaisen kanta tällaiseen muutokseen, mutta koska tiedän tavan, jolla kylmän kuidun maksun voi välttää, olen liian laiska tässä yhteydessä selvittämään asiaa yhtään enempää.

Juu ja sama varmasti myös jos irtisanoo liittymän normaalisti, esim. määräaikaisen sopimuksen päätyttyä. Ylläpitomaksu alkaa pian juosta.

Kuten jo jossakin ketjussa totesin, sitten kun irtisanomisen aika, tai "ylläpitomaksun" aika tulee, kannattaa se liittymä irtisanoa kunnolla, ettei tule mitään ylläpitomaksuja.
JA Elisalle voi vinkata, että teidän liittymää ei sitten ole tulossa tähän taloon, ellette tee kunnollista tarjousta, ilman mitään "kytkentämaksuja".
Juu kyllä, kylmän kuidun maksu alkaa juosta, jos vain nettiliittymän irtisanoo. Tämän varmistin samalla kuituasiakaspalvelijalta, kun tätä kokonaisuutta käsittelimme.

Tosiaan irtisanomalla kuitusopimuksen pääsen eroon kylmän kuidun maksusta. Olen aivan varma, että valokuidun kilpailutilanteesta johtuen, en joutuisi maksamaan uudelleenkytkentämaksua, vaan tiskin alta löytyisi jokin kampanja, jolla suljetun kuituyhteyden voi avata uudelleen uudella sopimuksella ilman kytkentämaksuja.
 
En ole lomallani tätä ketjua juurikaan viime aikoina seurannut, mutta ainakin jossain vaiheessa täällä oli keskustelua Elisan kylmän kuidun maksusta. Kerronpa omia kokemuksia keskustelusta Elisan kanssa asiaan liittyen.

Taustaa:
Elisan myyjä soitti meille reilu kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2023 ja tarjosi kiinteistöön valokuitua vuoden 2025 loppuun mennessä asennettavaksi. Varmistin puhelussa, että sopimus ei sisällä ns. kylmän kuidun maksua, eikä muutakaan velvoitetta ottaa kuitua aktiivikäyttöön, sillä OK-taloomme tulee jo Lounean kuitu (vuodesta 2020). Kuidun kuulemma saisi kotiin täysin veloituksetta ilman käyttöönottovelvoitetta tai kylmän kuidun maksua. Myyjä oli tuolloin sitä mieltä, että kylmän kuidun maksua ei voida jälkikäteen sopimukseen lisätä, sillä se vaatisi sopimusehtojen muuttamisen. Päätin tuolloin ottaa Elisan kuidun Lounean kuidun rinnalle. Kuidun rakentaminen käynnistyi alueellamme muutama kuukausi sitten ja aluekaivuut ovat juuri käynnistymässä.

Reilu viikko sitten Elisan myyjä soitti ja kyseli kuituyhteyden ottamisesta, kun kuidun valmistuminen lähestyy. Kerroin juuri tehneeni Lounean kanssa määräaikaisen sopimuksen, joka ulottuu keväälle 2027. En siis ota liittymää nyt. Samalla varmistin, että eihän kuidussa ole kylmän kuidun maksua, jos liittymää ei ota. Hän varmisti asian esimieheltään ja totesi itsekin yllättyneensä, että nykyisin on. Muutos on tullut voimaan vuoden 2025 alusta. Ilmaisin pettymykseni tilanteeseen, ja että vastikkeettomuus oli heidän kuidun ottamisen valintakriteeri. Hän ei osannut muuta, kuin pahoitella ja jätti puolestani soittopyynnön valokuituasioista vastaavaan asiakaspalveluun.

Kuituasiakaspalvelusta soitti mies, joka vahvisti myyjän tiedon kylmän kuidun maksusta. Maksu on 9,99 euroa kuukaudessa niiltä kuukausilta, jolloin valokuidussa ei ole liittymää. Kerroin hänellekin, että kaksi vuotta sitten tein päätöksen Elisan kuidun ottamisesta siinä uskossa, että kylmän kuidun maksua ei ole tulossa ja että asiasta ei ole viestitty mitään tulevien asiakkaiden suuntaan. Hän ymmärsi närkästykseni, mutta totesi, että sopimusehtoja ei ole muutettu, vaan sopimuksen tekohetkellä olleessa sopimusehdossa on ollut jonkinlainen klausuuli, joka mahdollistaa kylmän kuidun maksun perimisen kuidusta ilman liittymää. Tämä ehto tai pykälä on kuitenkin vasta nyt otettu käyttöön. Ja koska sopimusehtoja ei ole muutettu, siitä ei ole tarvinnut informoida. (En ole vielä saanut aikaiseksi tarkistaa tehdyn sopimuksen sopimusehtoja tältä osin.) Kysyin myös kuidun asentamisen peruuttamista, mutta jos sen tekisi tässä vaiheessa, kun meillekin on jo ulkokytkentärasia asennettu, niin siitä tulisi peruutusmaksuja.

Kuituasiakaspalvelija kuitenkin avoimesti kertoi kylmän kuidun maksusta ja toisaalta, kuinka maksusta on mahdollista päästä eroon. Alla asia luetteloituna:
  • Kylmän kuidun maksun veloitus alkaa n. 12 kk siitä, kun kuitu on asennettu. Maksun veloittamisesta tulee kuulemma etukäteen tietoa.
  • Mikäli tuon vuoden aikana ottaa Elisan kuitunettiliittymän, joka ajastetaan avautumaan tulevaisuudessa, ei 12 kk yli menevältä ajalta mene kylmän kuidun maksua.
  • Kylmän kuidun maksu alkaa juosta, kun kuitunettiliittymän katkaisee, mutta kuitusopimus on voimassa. (edit)
  • Kylmän kuidun maksusta on mahdollista päästä eroon irtisanomalla kuitusopimus veloituksetta. Tällöin kiinteistön kuituyhteys irrotetaan ohjelmallisesti tai fyysisesti alueen kytkentäkaapista.
  • Kuitusopimuksen voi myöhemmin tehdä uudelleen senhetkisen hinnaston tai kampanjan hintojen mukaan.

Pyysin puhelinkeskustelusta käydyistä asioista yhteenvetoa sähköpostiini. Tämän hän suostui lähettämään minulle ja sähköpostiin asiat oli kirjattu juuri, kuten olimme puhelimessa käyneet. Varmaankin piru piilee niissä detaljeissa, joista hän ei mainunnut puhelussa tai joita ei löydy kirjoitettuna sähköpostiin.

(edit. lisätty maininta kuitunettiliittymän katkaisusta.)
Kannattaa varmistua ettei mitään kaapelitv maksua ainakaan jää kytketyksi. Varmaankin jotain kikkailevat kun vanhastaanan se coax verkon kanssa meni niin, että kaapelitv oli pakko ottaa kylkeen ja kaapelitv jäi jos pelkän netin irtisanoi.
Nythän jotain tarjouksia ainakin on ollut että tunkevat kaapelitv:tä mukaan ilmaiseksi kuituun.
 
Eikö kaikilla ole tuollainen "kylmämaksu" tätä nykyä?

Ei lähimainkaan kaikilla.
Todella harvoilla on. Valokuitunen lienee ensimmäinen, tai ainakin ensimmäisiä, jotka moisen älyttömyyden ovat onnistuneet kepuloimaan ihmisten maksettavaksi.
On aivan järjetön idea, että asiakas maksaisi tuotteesta, jota ei käytä ja jota ei tilaa.

Sen sijaan joku nimellinen, esim 50e "kytkentämaksu" voi olla, jos kylmän liittymän ottaa käyttöön.
Viisaasti toimivat teleoperaattorit kun haluavat ennen kaikkea sen kuitunsa käyttöön, rahaa taloon, niin eivät mitään ylisuuria "kytkentämaksuja" edes ehdota.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö teille ole tullut mieleen että tuo kytkentämaksu/ylläpitomaksu/yms voi olla ohjeistus myyjillä että sitä yritetään liittää sopimukseen jos asiakas ei tajua siitä purnata. Samalla kertaa ei luvata ilman maksua vaan merkataan asiakas tietoihin "soitto ilman xxxmaksua".
Aina kannattaa sanoa malliin "ei oikein kiinnosta, hinta ei ole kohdillaan". Toki jos myyjä sanoo " ilmainen 0€" niin täytyy kysyä "mitä piilokuluja siinä on?", "Onko kuluja kun lopetan liittymän?"

kaikki paperille koska verkkosivuja yms. sähköisiä on helppo muuttaa jälkikäteen, siksi toimittajat ottavat www-sivuista kuvakaappauksia. Ei kannata laskea sen varaan että löytyy Internet archivesta vaikka se hieno palvelu onkin
 
Viimeisen 6-7vuotta on puhelimessa ollut automaattinen puhelun tallennus päällä juurikin sitä varten että on mahdollisuus tarkistaa mistä on puhuttu jos konflikti tulee.
 
Eikö teille ole tullut mieleen että tuo kytkentämaksu/ylläpitomaksu/yms voi olla ohjeistus myyjillä että sitä yritetään liittää sopimukseen jos asiakas ei tajua siitä purnata. Samalla kertaa ei luvata ilman maksua vaan merkataan asiakas tietoihin "soitto ilman xxxmaksua".
Aina kannattaa sanoa malliin "ei oikein kiinnosta, hinta ei ole kohdillaan". Toki jos myyjä sanoo " ilmainen 0€" niin täytyy kysyä "mitä piilokuluja siinä on?", "Onko kuluja kun lopetan liittymän?"

kaikki paperille koska verkkosivuja yms. sähköisiä on helppo muuttaa jälkikäteen, siksi toimittajat ottavat www-sivuista kuvakaappauksia. Ei kannata laskea sen varaan että löytyy Internet archivesta vaikka se hieno palvelu onkin
Et varmaan lukenut kokonaan keskustelua, mutta kertauksen vuoksi Elisa lupasi ettei kuidusta tule kuluja vaikka ei ota liittymää kuituun. Kyseinen maksu oli postuumisti laitettu vuoden 2025 alusta, koska sopimukset sisältää klausuulin, mikä antaa mahdollisuuden alkaa perimään ylläpitokulua kuidusta.

Vai meinasitko, että puhelinmyyjillä olisi mandaatti tehdä erilaisia kuitusopimuksia, joissa on tai ei ole kylmäkuitumaksuja? Erittäin epätodennäköistä, ja sitä vastaan sotii myös kylmäkuitumaksujen käyttöönotto vasta tänävuonna kun Elisan "ilmaiskampanja" oli pari vuotta sitten.

Kerrankin kannatti olla pessimisti eikä ottaa Elisan ilmaista kuitua, josta ei tarvi maksaa mitään vaikkei ottaisi liittymää.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en nyt oikein ymmärrä miksi te ruikutatte tuosta ylläpitomaksusta, kun sen kuidun irtisanomisessa ei kuitenkaan ole mitään maksua, eli ylläpitomaksun saa poikki.

Joo, elisa kusettaa heti kun pystyy, eli täytyy pitää mielessä sopparia irtisanoessa että koko paska pitää irtisano eikä vain internet.

Helpommalla yleensä pääsee kun muistaa sen että isoille pörssiyhtiöille ensisijainen tavoite on tehdä rahaa, asiakkaat ovat ovat sen rahan lähde ja asiakasta niistwtään juuri niin paljon kun pystyyään ilman että se alkaa heikentää rahavirtaa.


Tosin sanoisin että kuluttaja-asiamies tuohon tyhjäkäyntimaksuun todennäköisesti jossain kohtaa puuttuu, varsinkin jos siihen elisan kuituun ei saa edes muita operaattoreita, jolloin ei ole perusteltua olettaa että asiakas haluaisi pitää kuituliittymän voimassa ilman internet yhteyttä.
 
Itse piti irtisanoa Elisan kuitu kuukausi takaperin mutta jatkoin asiakkuutta nyt ainakin 18.8 kun tarjosivat -50% 2kk. Parin viikon päästä pitää taas soitella irtisanomis palveluun ja sit katotaan jatketaanko Elisalla vai vaihdetaanko Valoon kuituun. Viimeistään ensivuoden toukokuussa pitäis Valoo ottaa käyttöön ja jos Elisa silloin vaatii ylläpito maksuja niin hakekoon vehkeensä pois koska en todellakaan maksaa mitään ylläpitomaksuja.
 
Tosin sanoisin että kuluttaja-asiamies tuohon tyhjäkäyntimaksuun todennäköisesti jossain kohtaa puuttuu, varsinkin jos siihen elisan kuituun ei saa edes muita operaattoreita, jolloin ei ole perusteltua olettaa että asiakas haluaisi pitää kuituliittymän voimassa ilman internet yhteyttä.

Sä varmaan maksaisit puhelimessakin ylläpitomaksua, että voi sitten vapaasti valita operaattorin.
 
Mä en nyt oikein ymmärrä miksi te ruikutatte tuosta ylläpitomaksusta, kun sen kuidun irtisanomisessa ei kuitenkaan ole mitään maksua, eli ylläpitomaksun saa poikki.
Sillä on merkitystä siihen kannattaako Elisan kuitua ottaa ollenkaan. Onneksi en ottanut, koska sitten meilläkin olisi Elisan matopurkki tyhjänpanttina.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 943
Viestejä
4 845 762
Jäsenet
78 328
Uusin jäsen
Ottoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom