Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Mikähän vois aiheuttaa savutusarvon rajun nousun? -86 6,2D, esikammiokone. 7,5 oli katsastuksessa, raja 3,5. Vähän ihme homma ku katsastaja vaan inttää varmuudella, että syöttöjä pitää laittaa pienemmällle. Itsekkö se on ne käyny ne ruuvaamassa kun en ite ainakaan edellisen 12 vuoden aikana ole koskenut niihin :think: Aina ennen ollut selvästi alle rajan.

Auto seisonut vuoden, ennen katsastusta käytetty lämpimäksi ja ajettu 20 min motaria reippailla kierroksilla. Vähänhän tuo on sinistä savua, että öljyä jostain, vaan on se mielestäni samalla tavalla savuttanut jo monta vuotta.



Lisää vaan ajoa, että irtopartikkelit lähteeliikkelle. Kyllä silmällä näkee että ryntäytyksessä tulee musta pilvi jos arvo oli 7,5.. tuo 3.5 on sellasta hattaraa.

Joskus on tullut vastaan sellainen ongelma, että mittalaitteen silmä on mennyt tukkoon kesken mittauksen ja antanut suuria arvoja, vaikka silmämääräisesti on nähnyt että ei ole kuin pieni haituva tullut putkesta.
 
12v auto käynnissä tarkoittaa sitä, että ei pahemmin lataa akkua. Huono akku (tai hajonnut laturi joka ei lataa akkua) tai huono maakontakti tekee juurikin tuota, että laittaa mittariston vilkkumaan joulukuusen tavoin.

Pystyykö laturin toiminnan todentamaan jotenkin fiksusti? Vai testataanko tosiaan pitämällä autoa käynnissä ja seuraamalla miten akun varaus elää? Kun pelkkä varaosa on jo sen 100-200€ ja laturin vaihto vaikuttaa nopean googlailun perusteella todella veemäiseltä operaatiolta, että veisin melkein mieluummin korjaamoon. En halua tässä vaiheessa edes arvailla mitä sellainen kustantas.
 
Pystyykö laturin toiminnan todentamaan jotenkin fiksusti? Vai testataanko tosiaan pitämällä autoa käynnissä ja seuraamalla miten akun varaus elää? Kun pelkkä varaosa on jo sen 100-200€ ja laturin vaihto vaikuttaa nopean googlailun perusteella todella veemäiseltä operaatiolta, että veisin melkein mieluummin korjaamoon. En halua tässä vaiheessa edes arvailla mitä sellainen kustantas.
Yleismittarilla akun navoista auton käynnissä ollessa pitäisi löytyä yli 14 voltin jännite kierrokset hieman tyhjäkäynniltä kohotettuna jos laturi ja liitokset ovat kunnossa.
 
Yleismittarilla akun navoista auton käynnissä ollessa pitäisi löytyä yli 14 voltin jännite kierrokset hieman tyhjäkäynniltä kohotettuna jos laturi ja liitokset ovat kunnossa.

Juuri näin, hyvin yksinkertaisesti mitataan yleismittarilla akun navoista jännitteen auton ollessa sammuksissa ja uudelleen käynnissä ollessa. Jännitteen pitäisi nousta selvästi auton käydessä ja olla ainakin 13,5 - 14v välillä, ehkä enemmänkin autosta riippuen.
 
Ja taas jatketaan prius gen1 parissa.. Oikealta edestä kuuluu kolinaa epätasaisuuksissa. Vääntelin sorkkaraudalla alatukivartta, koiranluuta ja kallistuksenvakaajaa. En silmämääräisesti nähnyt mitään välystä missään. Auton mukana tulleissa papereissa oli joskus mainittu, että "oikea koiranluu alapää väljä". Mielestäni se ei ollut, mutta vaihdoin molemmat koiranluut ja edelleen kolisee. Seuraavaksi voisi kokeilla noita kallistuksenvakaajan kumeja, mutta ei ne mielestäni näyttänyt väljille. Voiko iskarin yläpäästä kuulua tuollaista kolinaa?

Noniin, vika selvisi. Joku oli kasannut iskarit huonosti ja yläpää ei ollut kolossaan kunnolla. Vaihdoin nuo päikseen ja samalla hioin tuon kolon lähemmäs muotoaan. Nyt on kolina poissa.

Ei kyllä ollut meikäläisenkään kasaamisen jälkeen varma oliko koloissaan, koska jousipuristimilla ei saanut jousia niin kasaan, että tuota palikkaa olisi voinut kokeilla käännellä ja todeta onko kunnolla paikoillaan.



Näyttökuva 2025-08-03 202756.jpgNäyttökuva 2025-08-03 203015.jpgNäyttökuva 2025-08-03 203219.jpg
 
Juuri näin, hyvin yksinkertaisesti mitataan yleismittarilla akun navoista jännitteen auton ollessa sammuksissa ja uudelleen käynnissä ollessa. Jännitteen pitäisi nousta selvästi auton käydessä ja olla ainakin 13,5 - 14v välillä, ehkä enemmänkin autosta riippuen.

Laitoin laturiin viikonlopuksi. Latauksen jälkeen mittasin 13.3V (laturin manuaalin mukaan olisi pitänyt ladata 14.4V?). Laitoin kiinni autoon ja mittasi 12.93V virrat päällä. Sitten auto käynnissä sen aikaa mitä mittailin oli 12.53-12.55V. Lykkäs yhden koodin liittyen kaasupolkimeen ja toisen liittyen seoksiin, kävi ilmeisesti laihalla. Mutta voipi olla että jäänyt viime kerrasta kun auto ollut päällä kun käytännössä sammui parkkiruutuun niin että vaikka kuinka painoi kaasua niin mitään ei tapahtunut.

Voitaisiinko tuosta päätellä että ongelmana on laturi? Mulla ei riitä osaaminen itellä eikä pankki antaa muiden selvitellä mysteerisähkövikoja.
 
Laitoin laturiin viikonlopuksi. Latauksen jälkeen mittasin 13.3V (laturin manuaalin mukaan olisi pitänyt ladata 14.4V?). Laitoin kiinni autoon ja mittasi 12.93V virrat päällä. Sitten auto käynnissä sen aikaa mitä mittailin oli 12.53-12.55V. Lykkäs yhden koodin liittyen kaasupolkimeen ja toisen liittyen seoksiin, kävi ilmeisesti laihalla. Mutta voipi olla että jäänyt viime kerrasta kun auto ollut päällä kun käytännössä sammui parkkiruutuun niin että vaikka kuinka painoi kaasua niin mitään ei tapahtunut.

Voitaisiinko tuosta päätellä että ongelmana on laturi? Mulla ei riitä osaaminen itellä eikä pankki antaa muiden selvitellä mysteerisähkövikoja.
Jos akku on ihan täynnä ja laturi on "älykäs" väyläohjattu, niin se ei välttämättä lataa. Kokeile siis tyhjällä akulla ja mittaa jännite suoraan laturin virtakaapelista, ei akusta.
 
Laitoin laturiin viikonlopuksi. Latauksen jälkeen mittasin 13.3V (laturin manuaalin mukaan olisi pitänyt ladata 14.4V?). Laitoin kiinni autoon ja mittasi 12.93V virrat päällä. Sitten auto käynnissä sen aikaa mitä mittailin oli 12.53-12.55V. Lykkäs yhden koodin liittyen kaasupolkimeen ja toisen liittyen seoksiin, kävi ilmeisesti laihalla. Mutta voipi olla että jäänyt viime kerrasta kun auto ollut päällä kun käytännössä sammui parkkiruutuun niin että vaikka kuinka painoi kaasua niin mitään ei tapahtunut.

Voitaisiinko tuosta päätellä että ongelmana on laturi? Mulla ei riitä osaaminen itellä eikä pankki antaa muiden selvitellä mysteerisähkövikoja.
No se ei lataa tarpeeksi. Näin näkemättä hankala sanoa sen enempää, mutta näillä tiedoilla laittaisin laturia uusiksi.
 
Laitoin laturiin viikonlopuksi. Latauksen jälkeen mittasin 13.3V (laturin manuaalin mukaan olisi pitänyt ladata 14.4V?). Laitoin kiinni autoon ja mittasi 12.93V virrat päällä. Sitten auto käynnissä sen aikaa mitä mittailin oli 12.53-12.55V. Lykkäs yhden koodin liittyen kaasupolkimeen ja toisen liittyen seoksiin, kävi ilmeisesti laihalla. Mutta voipi olla että jäänyt viime kerrasta kun auto ollut päällä kun käytännössä sammui parkkiruutuun niin että vaikka kuinka painoi kaasua niin mitään ei tapahtunut.

Voitaisiinko tuosta päätellä että ongelmana on laturi? Mulla ei riitä osaaminen itellä eikä pankki antaa muiden selvitellä mysteerisähkövikoja.
Tästä voidaan päätellä ainoastaan, että akku ei lataudu tällä hetkellä tuossa autossa. Laturi on yksi mahdollinen syyllinen. Ei kuitenkaan olisi mitenkään ihmeellistä, että laturi olisi täysin ehjä ja vika/häiriö on johdotuksessa/liitoksissa. Voisi kokeilla mitata suoraan laturilta. Jos suoraan laturin perästä mitaten löytyy enemmän voltteja, sitten siitä johtosarjaa eteenpäin selvittämään missä välillä on hämminkiä.

Jos tämä oli joku tuoreempi auto missä on jo liikaa ylimääräistä "älyä", sitten se ei välttämättä sitä jo valmiiksi täyttä akkua lataakaan heti.
 
Tästä voidaan päätellä ainoastaan, että akku ei lataudu tällä hetkellä tuossa autossa. Laturi on yksi mahdollinen syyllinen. Ei kuitenkaan olisi mitenkään ihmeellistä, että laturi olisi täysin ehjä ja vika/häiriö on johdotuksessa/liitoksissa. Voisi kokeilla mitata suoraan laturilta. Jos suoraan laturin perästä mitaten löytyy enemmän voltteja, sitten siitä johtosarjaa eteenpäin selvittämään missä välillä on hämminkiä.

Jos tämä oli joku tuoreempi auto missä on jo liikaa ylimääräistä "älyä", sitten se ei välttämättä sitä jo valmiiksi täyttä akkua lataakaan heti.
Laturin piuha irti ja yleismittari suoraan terminaaliin?
 
Tästä voidaan päätellä ainoastaan, että akku ei lataudu tällä hetkellä tuossa autossa. Laturi on yksi mahdollinen syyllinen. Ei kuitenkaan olisi mitenkään ihmeellistä, että laturi olisi täysin ehjä ja vika/häiriö on johdotuksessa/liitoksissa. Voisi kokeilla mitata suoraan laturilta. Jos suoraan laturin perästä mitaten löytyy enemmän voltteja, sitten siitä johtosarjaa eteenpäin selvittämään missä välillä on hämminkiä.

Jos tämä oli joku tuoreempi auto missä on jo liikaa ylimääräistä "älyä", sitten se ei välttämättä sitä jo valmiiksi täyttä akkua lataakaan heti.
Vika voi olla myös laturin jännitteensäätimessä,juuri viime viikolla vaihdettiin vaimon skodaan 20€ säädinyksikkö 200€ laturin sijaan ja heittelevä latausjännite korjaantui kuntoon.
 
Laturin piuha irti ja yleismittari suoraan terminaaliin?
Voit mitata laturin jännitteen irrottamatta piuhaa, kunhan löydät sopivan metallikohdan, eli käytännössä esim. sen kiinnityspultin/mutterin kohdalta. Yleismittarin plussa siihen ja miinus runkoon. Kytke kuormaa autoon, eli sähkölaitteita päälle. Ja kierroksia koneelle jonkun verran (1500 esim.), eli tyhjäkäynnillä ei välttämättä lataa toimivanakaan kovin hyvin.

Tarkkana sitten, ettet aiheuta oikosulkua yleismittarin piikillä, eli että piikki osuu samaan aikaan siihen laturin virtajohdon kytkentäkohtaan ja runkoon.
 
Jos se on erillisellä laturilla ladattu ja voltit on nuo niin eikö se ole itse akku vähäsen vanhenemassa?

Akku aivan uunituore, sen vaihto oli eka yritys ratkaista sähköongelmat. Toki voi olla huono yksilö tai ottanut huonoa tuosta kun käynnisteltiin autoa useampaan kertaan käynnistyskaapeleilla. Voisihan sen käydä testauttamassa kaupassa.
 
Jos se on erillisellä laturilla ladattu ja voltit on nuo niin eikö se ole itse akku vähäsen vanhenemassa?

12,93V on ihan priimatulos ladatulle akulle. Hieman akkutekniikasta riippuen yli 12,7V on 100%

Jos lyijyakkua syväpuretaan, sen kapasiteetti kyllä äkkiä alkaa kärsimään, mutta tuosta jännitteestä sitä kapasiteetin vähenemistä ei välttämättä näe kun ollaan tuoreeltaan mittaamassa heti latauksen jälkeen.
 
Voit mitata laturin jännitteen irrottamatta piuhaa, kunhan löydät sopivan metallikohdan, eli käytännössä esim. sen kiinnityspultin/mutterin kohdalta. Yleismittarin plussa siihen ja miinus runkoon. Kytke kuormaa autoon, eli sähkölaitteita päälle. Ja kierroksia koneelle jonkun verran (1500 esim.), eli tyhjäkäynnillä ei välttämättä lataa toimivanakaan kovin hyvin.

Tarkkana sitten, ettet aiheuta oikosulkua yleismittarin piikillä, eli että piikki osuu samaan aikaan siihen laturin virtajohdon kytkentäkohtaan ja runkoon.
Minä ostin tuohon skodan heittelevän latausjännitteen seurantaan volttinäytön tupakansytinpistokkeeseen,autossa kun on sähköinen ohjaustehostin niin se syö virtaa kääntäessä reilusti joten aika äkkiä selviää laataako vai ei,saman voi myös testata kytkemällä päälle kaikki lämmittimet,peili,istuin,tuulilasi,takalasi ja lämmityspuhallus täysille.
 
Akku aivan uunituore, sen vaihto oli eka yritys ratkaista sähköongelmat. Toki voi olla huono yksilö tai ottanut huonoa tuosta kun käynnisteltiin autoa useampaan kertaan käynnistyskaapeleilla. Voisihan sen käydä testauttamassa kaupassa.
Hyvin epätodennäköistä että uusi akku on sökö, tai että olisi heti ottanut itseensä jostakin. Kunhan nyt testaillessa vaan välttää sen syväpurkamista (alle 12V) mahdollisuuksien mukaan lataamalla erillisellä laturilla.
 
Sit jos saat mitattua latausjännitteen suoraan laturilta ja se on hyvä, niin mittaa sama akulta. Jos siellä on merkittävästi huonommat arvot, niin se voisi kertoa huonosta johdotuksesta, yleensä siis varmaan kaapeleiden liitokset hapettuneet.
 
12,93V on ihan priimatulos ladatulle akulle. Hieman akkutekniikasta riippuen yli 12,7V on 100%

Jos lyijyakkua syväpuretaan, sen kapasiteetti kyllä äkkiä alkaa kärsimään, mutta tuosta jännitteestä sitä kapasiteetin vähenemistä ei välttämättä näe kun ollaan tuoreeltaan mittaamassa heti latauksen jälkeen.
Ai on? En ehkä ole ihan samaa mieltä. Jos erillisellä laturilla lataa niin yleensä kunnollinen akku asettautuu 13-14V.
 
Ai on? En ehkä ole ihan samaa mieltä. Jos erillisellä laturilla lataa niin yleensä kunnollinen akku asettautuu 13-14V.
Kyllä se akku voi näyttää korkeampaakin jännitettä heti latauksen jälkeen (myös käytetty laturi vaikuttaa), mutta se hetkellinen "ylijännite" siinä on hyvin hämäävä, eikä kestä mahdottoman kauan vaan tasoittuu kyllä huilatessa. Mitä parempikuntoinen akku ja mitä korkeammalle se on ladattu, sen pidempään se pysyy siellä 13V tuntumassa.
Tässä hyvin yleispätevä taulukko 12V lyijyakuille, hieman on valmistaja ja akkutekniikkakohtaisia (geeli ja agm voi näyttää hieman enemmän) eroja, mutta tämä on hyvä antamaan suuntaa.

12v akku.webp
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 616
Viestejä
4 877 413
Jäsenet
78 601
Uusin jäsen
Lederhosen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom