Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Nyt löyty video, missä puretaan ja kasataan melkein sama jarru.



Kasasin omani niinkuin se oli kasattu purkaessa ja videoon verrattuna huomasin, että omassa tuo vihreän jousen pää menee tuon haarukan reiän sisään. Voisiko siinä olla syy?

1754641006864.png


Edit:

Toisessa videossa taas tuo jousen pää menee tuon haarukan reiän läpi, joten se on varmasti sitten kuitenkin se oikea tyyli.

 
Viimeksi muokattu:
Olen vaihtanut sen puolen vaijerin, minkä kanssa ongelmia. Toinen puoli pelittää. Sama homma uudella ja vanhalla kaapelilla. Tarvikekaapeli on tosiaan vähän liian lyhyt, mutta siirsin sen kiinnityspaikkaa auton alla.

Tässä muuten vielä räjäytyskuva jarrusta:



Mietityttää tuo haarukka 47614, voiko sen laittaa muka väärinpäin? nyt on niin, että leveämpi hahlo on vipuun päin.
Kyllä minun mielestä kuuluu kuten sulla on, iso hahlo vipuun, eihän se muutoin pysyisi siellä paikallaan?

1754645183270.png
Kuva on Celicasta, mutta pitäs olla sama jarrukenkäsysteemi.

Näissä pelkän käsijarrun rummuissa ei sitten välttämättä ole erimittaisia kitkapintoja (tai ainakaan tarvikeosissa), ei ole niin kriittinen. Toki Front ja Back kengät on mainittu erikseen sekä niillä on eri osanumero...

Tarkistitko ennen kenkian asennusta että ne istuvat sinne rummun sisään? Eli on oikean kokeiset varmasti, ottaa pitkän matkaa kiinni jne.:
1754645499705.png
Esimerkkikuva
 
Toisessa videossa taas tuo jousen pää menee tuon haarukan reiän läpi, joten se on varmasti sitten kuitenkin se oikea tyyli.
Sinun tapauksessa se jousen pätkä reiässä on varmaan "oikein" ajanee asiaa kun tuon jarrun vanhemmassa mallissa oleva erillisjousi. Pitää linkin paikoillaan?

"Vanhalla" tarkotan tota ysäriversiota:
1754646015925.png

Mutta vaikka olisikin väärin niin ei tommosen rautalanganpätkän voima ole mitään verrattuna siihen käsijarruvipuun
 
Viimeksi muokattu:
Missä kunnossa on se rumpu sisältä, onko isokin pykälä kulunut siihen sisäreunaan? Helpottaa asennusta ja säätämistä jos sen pykälän siistii ensin pois.
Jos kädellä kokeilet vääntää tuosta vivusta (johon vaijeri tulee kiinni) kun kaikki on kasattuna (mutta rumpu ei vielä paikallaan), liikkuuko kaikki nätisti?
Niiden kenkien pitäisi ihan vääjäämättä levitä ulospäin jos siellä on kaikki oikein ja ehjää. Ne kengät kuuluu säätää mahdollisimman lähelle rumpua ilman että ne jäävät laahaamaan, sen jälkeen se jarrutukseen tarvittu liikerata kengillä on hyvin minimaalinen, vääntövipu tarvii vähän enemmän liikettä (vipuvarsi) mutta ei senkään liike ihan suunnaton ole.
 
Olen vaihtanut sen puolen vaijerin, minkä kanssa ongelmia. Toinen puoli pelittää. Sama homma uudella ja vanhalla kaapelilla. Tarvikekaapeli on tosiaan vähän liian lyhyt, mutta siirsin sen kiinnityspaikkaa auton alla.

Tässä muuten vielä räjäytyskuva jarrusta:

1754639288248.png


Mietityttää tuo haarukka 47614, voiko sen laittaa muka väärinpäin? nyt on niin, että leveämpi hahlo on vipuun päin.
Miten olet säätänyt tuon alapään haarukan (47405/47406)? Ne palat pitäis olla siellä alapäässäkin hyvin lähellä rummun pintaa, jotta riittävä määrä kitkapintaa koskettaa rumpua kun vaijeriin tulee veto.
 
No sehän on sitten universumin helpoin rumpujarru, ei voi ymmärtää mikä voi mennä pieleen..

@jusubbi laitatko kuvaa niistä kenkien asennuksista
Tässä olisi kuvat.

Ei toimiva vasen puoli:

1754664213998.png

1754664239037.png


Toimiva oikea puoli:

1754664270756.png

1754664283723.png


Vaihdettu siis uusi vaijeri vasemmalle puolelle, molemmille puolille kengät ja kokeiltu vaihtaa vielä jarrulevyjä/rumpuja päikseen. Mikään ei auta. Vasen puoli ei vaan ota kunnolla.
 
Tässä olisi kuvat.

Ei toimiva vasen puoli:

1754664213998.png

1754664239037.png


Toimiva oikea puoli:

1754664270756.png

1754664283723.png


Vaihdettu siis uusi vaijeri vasemmalle puolelle, molemmille puolille kengät ja kokeiltu vaihtaa vielä jarrulevyjä/rumpuja päikseen. Mikään ei auta. Vasen puoli ei vaan ota kunnolla.
No ei heti hyppää mitään silmille. Aikasemin mainitsit jotain patentteja sen kaapelin kiinityksen kanssa, mitä se tarkotti?
 
Voisiko olla niin, että vaijeri menee väärää reittiä toiselle pyörälle? Olet varmaan kopioinut sen niin kuin se olikin, mutta ehkä oli jo alunperin väärin. Pienikin ylimääräinen mutka voi aiheuttaa tuollaista.
 
No ei heti hyppää mitään silmille. Aikasemin mainitsit jotain patentteja sen kaapelin kiinityksen kanssa, mitä se tarkotti?
No kokeilin laittaa kaapelit kiinni hieman eri kohtiin, kuin mihin ne kuuluisi, että se vaikuttasi kireyteen. Nyt ovat taas niissä koloissaan. Pultit ovat ilman aluslevyjä liian pitkät, mutta ovat siis kireällä.

1754684910725.png


Kokeilin myös viimeisenä keinona hitsata sen haarukan koloja matalimmiksi, jotta puristaisi kenkiä kovempaa, mutta tuntui, että ei ollut siitäkään hyötyä.

1754685321314.png


Voisiko olla niin, että vaijeri menee väärää reittiä toiselle pyörälle? Olet varmaan kopioinut sen niin kuin se olikin, mutta ehkä oli jo alunperin väärin. Pienikin ylimääräinen mutka voi aiheuttaa tuollaista.

Tosiaan kopioin alkuperäisen reitin, mikä vaikutti oikealta, mutta siinä on muistaakseni mutka. Pitää seuraavaksi sitten varmaan kokeilla ottaa vaikka se mutkan kohdalla oleva kiinnike irti ja katsoa vaikuttaako. Toivottavasti on siitä kiinni, alkaa meinaan olemaan keinot (ja hermot) jo vähissä tämän kanssa..
 
Tässä olisi kuvat.

Ei toimiva vasen puoli:

1754664213998.png

1754664239037.png


Toimiva oikea puoli:

1754664270756.png

1754664283723.png


Vaihdettu siis uusi vaijeri vasemmalle puolelle, molemmille puolille kengät ja kokeiltu vaihtaa vielä jarrulevyjä/rumpuja päikseen. Mikään ei auta. Vasen puoli ei vaan ota kunnolla.

En lukenut kaikkea, mutta onko tullut mieleen, että sulla voisi olla eri pituiset vaijerit?
 
En lukenut kaikkea, mutta onko tullut mieleen, että sulla voisi olla eri pituiset vaijerit?
Tarkoitatko uutta ja vanhaa vasenta kaapelia vai vasenta ja oikeaa?

Vertasin irrallaan uutta ja vanhaa vasenta kaapelia ja näytti melko samoille.

Asennettuna vasen puoli on kireämpi (linkku auton alla on hieman kallellaan vasemmalle).

Tuon linkun pitäisi kuitenkin tasata eripituiset kaapeli olemalla vinossa, niinkuin se tekeekin.

Hauskaa tässä on se, että oikealla on vanha venynyt ja ruosteinen kaapeli, mutta se puoli pelittää ja tämä uusi vasen taas ei :smoke:
 
kannattaa aina vaihtaa pareittain vaijerit jos tarvikkeita käyttää, käytännös ei yhtään juuri enempää työtä ja ei ole sit toinen venyneempi, voi hankaloittaa säätöä
 
Näenkö tuossa oikeassa, vanhassa, kaapelissa säätömutterin? Usein toisessa kaapelissa sellainen on, että saadaan kaksi kaapelia samalle kireydelle. Eli minun ajatuksen mukaan sinun tulisi saada ensin se mutteri auki ja sitten tehdä jarrujen säätö molemmille rummuille yhtäaikaa. Nosta perä kokonaan ylös!
 
Vaihdettu siis uusi vaijeri vasemmalle puolelle, molemmille puolille kengät ja kokeiltu vaihtaa vielä jarrulevyjä/rumpuja päikseen. Mikään ei auta. Vasen puoli ei vaan ota kunnolla.
Tässä alkaa olla jo kaikki vaihtoehdot lueteltu. Pikakertaus:

1. Varmista että kengät on oikeat, varmista että molemmat vaijerit on oikeat ja ne liikkuvat sulavasti (myös se vanha kaapeli).
2. Löysää vaijerin säätö käsijarrukahvalta mahdollisimman löysälle, jos siellä on sellainen säätö, yleensä on.
3. Hio jarrurummun sisältä pykälä pois reunasta jos siellä on sellainen.
4. Säädä kenkien kireys säätöruuvista niin, että rumpu juuri ja juuri menee siihen päälle. Vaatii yleensä vähän koputtelua, kahvasta vetämistä ja heiluttelua tai jopa vähän ajamista, että kaikki asettuu kohdalleen. Tarvittaessa kiristä tai löysää säätöruuvia. En tiedä miten tässä autossa on, mutta yleensä jarrurummussa on reikä, tai sitten takana toisella puolella on takana reikä, josta meisselillä pääsee säätöruuvia säätämään kun rumpu on paikallaan.
5. Jos ne kengät on säädetty oikein, ei tarvita paljonkaan vetoa kahvasta ja jarru ottaa kiinni.

Jos sulla kerran on kaikki osat varmistettu että ovat oikeita, ei jää paljon muuta jäljelle, kuin asennus/säätövirhe.
 
Kysytäänspäs täältä, kun kaverin autossa lievä vika. Sellainen, että ei lämpimänä starttaa. Normaalisti lähtee kuin palmun alta, mutta kun ajaa koneen lämpimäksi, niin startatessa konehuoneesta kuuluu vain naksahdus, eikä mitään muuta tapahdu. Tänään teki taas sen kun ajettiin lahdesta helsinkiin ja tuli sammutettua auto. Ei muuta kuin työntämällä käyntiin. Sitten taas kun on pari tuntia seissyt, niin lähtee taas heittämällä. Tuo vähän hankala muuten diagnosoitava, kun ruvetaan oikeasti etsimään vikaa, niin kaikki taas toimii. Eli tarvittais joku täsmädiagnoosi oireiden perusteella?
 
Kysytäänspäs täältä, kun kaverin autossa lievä vika. Sellainen, että ei lämpimänä starttaa. Normaalisti lähtee kuin palmun alta, mutta kun ajaa koneen lämpimäksi, niin startatessa konehuoneesta kuuluu vain naksahdus, eikä mitään muuta tapahdu. Tänään teki taas sen kun ajettiin lahdesta helsinkiin ja tuli sammutettua auto. Ei muuta kuin työntämällä käyntiin. Sitten taas kun on pari tuntia seissyt, niin lähtee taas heittämällä. Tuo vähän hankala muuten diagnosoitava, kun ruvetaan oikeasti etsimään vikaa, niin kaikki taas toimii. Eli tarvittais joku täsmädiagnoosi oireiden perusteella?
Mikä auto? Onko se startin naksahdus vai joku pienempi releen naksaus tms? Starttivialta kuulostaa, jos kerran työntämällä lähtee ja toimii hyvin. Ei siinä mun mielestä juuri muita vaihtoehtoja ole kuin startti tai sen johdotus, mahdollisesti virtalukko. Sökö akku voi myös tehdä saman.
 
Mikä auto? Onko se startin naksahdus vai joku pienempi releen naksaus tms? Starttivialta kuulostaa, jos kerran työntämällä lähtee ja toimii hyvin. Ei siinä mun mielestä juuri muita vaihtoehtoja ole kuin startti tai sen johdotus, mahdollisesti virtalukko. Sökö akku voi myös tehdä saman.
Peugout 207. Ja ihan kunnon naksahdus sieltä jostain konehuoneen puolelta. Virtalukon vikaan en oikein itse usko, kun kerran naksahtaa sieltä jostain startista. Eikä myöskään akkuvika, paitsi että akku suht uusi, niin ei kai se oikein seisoessa paranisi.
 
Peugout 207. Ja ihan kunnon naksahdus sieltä jostain konehuoneen puolelta. Virtalukon vikaan en oikein itse usko, kun kerran naksahtaa sieltä jostain startista. Eikä myöskään akkuvika, paitsi että akku suht uusi, niin ei kai se oikein seisoessa paranisi.
Startin solenoidista varmaan kontaktit kuluneet pois
 
Mikä auto? Onko se startin naksahdus vai joku pienempi releen naksaus tms? Starttivialta kuulostaa, jos kerran työntämällä lähtee ja toimii hyvin. Ei siinä mun mielestä juuri muita vaihtoehtoja ole kuin startti tai sen johdotus, mahdollisesti virtalukko. Sökö akku voi myös tehdä saman.
Veikkailisin startin solenoidia. I20 oireili kovilla pakkasilla samalla lailla. Konehuoneesta kuului pelkkä naksahdus. Sillä ei ollut väliä, vaikka kone olisi ajettu lämpimäksi. Solenoidin pystyi vaihtamaan ilman startin irroitusta ja osa maksoi kympin verran Virossa.

Omassa autossa syy solenoidin oireiluun oli solenoidin rasvat, jotka jähmettyivät kovilla pakkasilla. Auton starttaaminen oli arpapeliä ennen solenoidin vaihtoa.
 
Veikkailisin startin solenoidia. I20 oireili kovilla pakkasilla samalla lailla. Konehuoneesta kuului pelkkä naksahdus. Sillä ei ollut väliä, vaikka kone olisi ajettu lämpimäksi. Solenoidin pystyi vaihtamaan ilman startin irroitusta ja osa maksoi kympin verran Virossa.

Omassa autossa syy solenoidin oireiluun oli solenoidin rasvat, jotka jähmettyivät kovilla pakkasilla. Auton starttaaminen oli arpapeliä ennen solenoidin vaihtoa.
Tässä taas se suora ominaisuus, että sillä lämpimäksi ajamisella on todellakin ihan suora vaikutus. Kylmänä ei mitään ongelmia. Mutta tuota startin solenoidia tässä itsekin vähän veikataan.
 
Mulla oli pitkään prätkässä sellainen, että kuumana ei tosiaan halunnut helposti halunnut lähteä käyntiin. Sen kanssa sai elettyä kun ei ollut ongelma kun akku oli vähän tyhjentynyt. Lopulta startin solenoidin sulake poksahti ja kun vaihdoin sen niin koko ongelma katosi. Ilmeisesti tuo oli sulake oli oirellut pitkään ja oli aika hapettunut kun otin irti.
 
Peugout 207. Ja ihan kunnon naksahdus sieltä jostain konehuoneen puolelta. Virtalukon vikaan en oikein itse usko, kun kerran naksahtaa sieltä jostain startista. Eikä myöskään akkuvika, paitsi että akku suht uusi, niin ei kai se oikein seisoessa paranisi.
Kovempi naksahdus on varmastikin starttisolenoidista peräisin, yrittää, mutta ei yhdistä. Vahvasti kuulostaa että siinä on vikaa, siitä ainakin kannattanee aloittaa. Lämpötila voi liittyä asiaan, tai sitten kyse on vain sattumasta. Harrastusinnosta riippuu kannattaako alkaa solenoidia purkamaan ja putsailemaan kontakteja tai vaihtamaan pelkästään sitä erikseen uuteen, kokonainen startti solenoideineen päivineenkin on aika edullinen, kympeistä puhutaan.
 
Kovempi naksahdus on varmastikin starttisolenoidista peräisin, yrittää, mutta ei yhdistä. Vahvasti kuulostaa että siinä on vikaa, siitä ainakin kannattanee aloittaa. Lämpötila voi liittyä asiaan, tai sitten kyse on vain sattumasta. Harrastusinnosta riippuu kannattaako alkaa solenoidia purkamaan ja putsailemaan kontakteja tai vaihtamaan pelkästään sitä erikseen uuteen, kokonainen startti solenoideineen päivineenkin on aika edullinen, kympeistä puhutaan.
Lämpötilaa pitäisin itse varmana. Se on pösö nyt saatu niin monta kertaa kiinni siitä, että jotain ehkä tehtävä. Muuten kyllä harrastusinto on lähinnä negatiivisen puolella, mutta mitä nyt ei naisten vuoksi tekisi.. tai jotain.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 672
Viestejä
4 875 333
Jäsenet
78 684
Uusin jäsen
Jkokko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom