Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Kyllä niiltä ulkomaalaistakseiltakin Tukholmassa voi ensin kysyä hintaa kohteeseen, mutta kalliimmaksi se varmasti tulee kuin Uber, ettei siinä mielessä kannata.
Ei vaan olisi ollut välttämättä käsitystä "oikeasta" hinnasta. Toki olisi voinut ensin katsoa uberista ja sitten ottaa taksin jos lupautuu suunnilleen samalla hinnalla.

Lisäksi uberissa on ehkä pienempi pelko että kuski tuleekin toisiin ajatuksiin kesken ajon että pitäisikin maksaa enemmän, kun maksu ei edes tapahdu käteisellä tai edes kortilla vaan äpin kautta. Käsitin että uberinkin tapauksessa matkan hinta saattaa joissain erikoistapauksissa muuttua, mutta ehkä kuski ei sitä kuitenkaan päätä.
 
Itsellä myös hyviä kokemuksia Uberista ja varsinkin Boltista ulkomailla (Suomessa viime vuosina en oikeastaan olekaan käyttänyt taksia). Taksit jotka vuosia kusettaa asiakkaita saavat jatkossa vähemmän kyytejä..ehkäpä voisi sanoa että oikeutetusti?

On mielenkiintoista että Uber ja Bolt tekivät ja tekevät isoa rahaa ja ovat rynnänneet markkinoille todella vahvasti. Valtiovetoinen taksiuudistus taas on saanut aikaan lähinnä palvelun heikkenemistä ja sitä että taksia ei käytetä. Ei siis tietenkään noin yksioikoista, kyllä käsittääkseni taksiuudistuksella on ollut puolensa ja toisaalta Uber/Bolt ei ole mitään kultakaivoksia kuskeille. Joka tapauksessa ihmettelen vaan taksiuudistusta että miksi puolivalmis ratkaisu otettiin käyttöön?
 
Itsellä myös hyviä kokemuksia Uberista ja varsinkin Boltista ulkomailla (Suomessa viime vuosina en oikeastaan olekaan käyttänyt taksia). Taksit jotka vuosia kusettaa asiakkaita saavat jatkossa vähemmän kyytejä..ehkäpä voisi sanoa että oikeutetusti?

On mielenkiintoista että Uber ja Bolt tekivät ja tekevät isoa rahaa ja ovat rynnänneet markkinoille todella vahvasti. Valtiovetoinen taksiuudistus taas on saanut aikaan lähinnä palvelun heikkenemistä ja sitä että taksia ei käytetä. Ei siis tietenkään noin yksioikoista, kyllä käsittääkseni taksiuudistuksella on ollut puolensa ja toisaalta Uber/Bolt ei ole mitään kultakaivoksia kuskeille. Joka tapauksessa ihmettelen vaan taksiuudistusta että miksi puolivalmis ratkaisu otettiin käyttöön?
Taksiuudistus eli alan vapautus aiheutti omia ongelmiaan väärinkäyttömahdollisuuksia myöten, mutta ehkä voisi sanoa että markkinat korjasivat tai korjaavat itsensä, esim. Uberin ja Boltin kaltaisilla uusilla taksipalveluilla missä ei tarvitse niin pelätä kusetusta ja raiskausta.

En myöskään ole päässyt todistamaan Uber-kuskien tappelua toistensa kanssa, esim. että samalle asiakkaalle olisi tullut kaksi tai useampi uber-kuski jotka olisivat alkaneet nujakoimaan. Aiemmin mainitulla Ruotsinmatkalla siinä taksijonossa jonka ohitin mennessäni odottamaan uber-kyytiämme, oli jo joitain nujakan poikasta kun isompi seurue otti jonon viimeisenä olleen pakettiautotaksin. Ilmeisesti jonossa olisi ollut aiemmin toinenkin tarpeeksi tiilava auto
 
Torstaina työpäivän jälkeen pitäisi viedä auto korjaamolle vian hakua varten. Auto jää sinne ainakin seuraavalle päivälle asti. Kotiin pitäisi mennä julkisilla tai halvalla taksikyydillä. Rekisteröin tonne Uberille ja uusille asiakkaille matkasta vähennetään 10eur eli se tekisi sitten noin 10eur itselleni maksettavaksi. Muutaman euron kalliimpi kuin bussilla.
Miten nämä mobiilisovelluksella tilaus toimii? Tilaan kyydin, auto tulee sovittuun paikkaan hakee, hyppään kyytiin, kuski kattoo puhelimesta mihin mennään, ajaa sinne määränpäähän ja minä siellä sitten kiitän ja hyppään kyydistä pois, that's all?
 
Ideaali tilanteessa juuri näin tapahtuu kuten kuvailit. Huonolla tuurilla kyyti ei tule, tulee myöhässä, vie sinut jonnekin muualle ja vielä huonommassa (riippuu henkilöstä) saa pyllynsä kipeäksi :)

Edit. Bolt/yber kokemukset on itselläni toiminut aina ja ajallaan.
 
Miten nämä mobiilisovelluksella tilaus toimii? Tilaan kyydin, auto tulee sovittuun paikkaan hakee, hyppään kyytiin, kuski kattoo puhelimesta mihin mennään, ajaa sinne määränpäähän ja minä siellä sitten kiitän ja hyppään kyydistä pois, that's all?
Juuri noin. Pankkikortti pitää rekisteröidä myös uberin sovellukseen ja rahat lähtee kortilta lopussa automaattisesti.
 
Otat menevän tai paikallisen yhtiön sovelluksen ja hyödynnät sitä, etkä tue alustatalousorjuutta. :comp:
Siinä on vaan se ongelma et normaali palkkatyöläinen voi hinnan erotuksella jättää töihin menemättä ja kävellä kotiin niin säästää loputkin vähät pennit :)
 
Paras juttu Uberissa on, että matkan jälkeen matkustaja arvioi kuljettajan ja kuljettaja matkustajan. Muutama surkea palaute ja sut suljetaan ulos palvelusta.

Saksassa mulle tuli vastaan Uber-koijari, joka otti tilauksen, mutta ei koskaan tullut paikalle. Ei liikkunut varmaan edes kotoota (näin kartalta kokoajan missä kykkii) ja lähetti vain viestiä, että minun pitäisi perua tilaus, kun ei hän pääse paikalle. En tietenkään perunut, koska olisin joutunut maksamaan sopimussakkoa ja jos koijari olisi perunut hänelle olisi tullut merkintä profiiliin. Väsytystaistelua kesti pari tuntia ja ehdin Uberin raportointia kuljettajasta kirjoittelemaan useamman. Reklamaatiotahan ei voi kesken "matkan" tehdä. Väliin sanottakoon, että pääsin määränpäähäni kaverin tilaamalla Uberillä, joten aikaa oli pelata ja koijari oli myös sidottu leikkiin. Lopulta koijari joutui hyppäämään autoonsa ja ajamaan noutopaikalle missä odotteli, kunnes pystyi perumaan ajon kun "en ollutkaan paikalla". Sen jälkeen reklamaation pariin. Uber hyvitti veloitetun "sopimussakon" takaisin muutamassa tunnissa. Koijari tuskin sai korvausta kolmen tunnin peeloilustaan. Hyvin toimi systeemi, joskin aika työläs projekti.
 
Kyllähän Uber ja Bolt on laskenut taksimatkan hintaa.
Onhan ne. Niin alas, ettei niillä hinnoilla mitä yrittäjälle jää pysy auto liikkeellä. Tai just saattaa pysyä mutta semmosia pikkujuttuja saattaa jäädä väliin kuin kuskille palkka, autolle vakuutus, valtiolle alv ja muut verot ja ehkä pikku korjausvelkaakin saattaa kertyä autolle. Onnea vaan jos sattuu kolisemaan ja päädyt kyytiläisenä sairaalaan.
 
Onhan ne. Niin alas, ettei niillä hinnoilla mitä yrittäjälle jää pysy auto liikkeellä. Tai just saattaa pysyä mutta semmosia pikkujuttuja saattaa jäädä väliin kuin kuskille palkka, autolle vakuutus, valtiolle alv ja muut verot ja ehkä pikku korjausvelkaakin saattaa kertyä autolle. Onnea vaan jos sattuu kolisemaan ja päädyt kyytiläisenä sairaalaan.

Mutta eihän se noin mene. Ei niillä kaikkien mainostamilla minimihinnoilla koko ajan ajeta. Silloin kun on kiirettä on hintakin korkeampi, itsellä sama matka arkena päiväaikaan ollut jopa tuplat samalta matkalta ja vastaavalla autolla.
Ja muuna aikana on silti parempi pitää auto ja kuski liikkeellä pienelläkin korvauksella, koska kaikki on kotiinpäin.

Jatkan sitä, mitä olen aiemminkin sanonut. Bernerin taksiuudistus on ollut mahtava. Asiakaspalvelu on parantunut merkittävästi, ei enää tympeitä ja yrmeitä taksikuskeja, jotka vihaavat töitään ja asiakkaita, tilalla on avuliaita ja kohteliaita maahanmuuttajia (ja toki kantiksiakin).
Uberin (ja muiden) kautta voi olla varma, että ei kuseteta. Hinta on sovittu etukäteen. Aiemmin taksimafian kuski on mm. yrittänyt periä tavarankuljetusmaksua matkustajan matkatavaroista (ja onnistunut, koska mitäs teet maksutilanteessa).
Taksien saatavuus on ihan omaa luokkaansa. Aiemmin esim. jouluaattona sai ihan turhaan tilailla taksia (ja etukäteen ei voinut varata), nyt sen saa varmasti.

Ja ne hinnat! Parhaimmillaan alustataksit kilpailevat hinnoilla jopa (tuetun) joukkoliikenteen kanssa, etenkin jos matkustajia on kyydissä enemmän kuin yksi.

Ja tätä ollaan tuhoamassa. Wanhan ajan taksi-isännillä on näemmä hyvät lobbarit tällä kertaa.

Ja kohta joku sanoo, että syrjäkylillä ei toimi. Julistan, että antakaa vielä vähän aikaa, niin toimii, kunhan vaan talikkoon nojailijat tajuavat lisätienestin mahdollisuuden tarpeeksi suuressa määrin. Nimenomaan syrjäkylillä tämän (pitäisi) lisätä tarjontaa, koska lähes kuka vain voi ajaa Bolttia tai Uberia. Esteenä tähän taitaa olla vanhan ajan taksi-isäntien kilta, joka suojelee läänitystään keinoilla millä hyvänsä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 077
Viestejä
4 925 077
Jäsenet
79 299
Uusin jäsen
nykäri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom