Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Lähinnä häiritsi yhden miehen kommentti siitä, että ollut jo suomessa 20 vuotta. Silti kävimme keskustelua englanniksi koska ei ole opetellut suomen kieltä ollenkaan.
Itse olen ollut 10 vuotta Kiinassa ja osaan 10 sanaa kiinaa ja enempaa en ajatellut opetella. Ja Kiinassa siita olisi 10 kertaa enemman hyotya kuin Suomessa. Ei kaikkia vaan kiinnosta integroitua.
 
Onneks suuri osa asiakkaista kaipaa/tarvitsee siihen kylkeen sellaista jokapaikanhöylää, ongelman ratkojaa, yleismiestä/naista, psykologia, ystävää, avustajaa, seuralaista... Suamalaista taksikuskia, joka tietää ja osaa viedä sairalassakin muualle kuin päivystyksen etuovelle.

Joo, nuoret ja näppärät voi hyvinkin vetää isolla kirkolla sillä robotaksilla 30-luvulla sinne sun tänne, mutta ei kaikin.

Tämmöselle kaikentietävälletaitavalle on vielä toviksi käyttöä. :joy:
 
Näissä ubereissa ja bolteissa missä kuskit eivät puhu sanaakaan suomea eniten ihmetyttää millä helvetillä he ovat saaneet ajoluvan. Sen voi suorittaa vain suomeksi tai ruotsiksi. Tosin taksien valvonta on olematonta joten voit hyvin ajaa serkun uber tunnuksilla. Meillä pienellä paikkakunnalla kerkesi viikonloppu iltoja ajamaan somali melkein puolivuotta ennen kuin poliisi vaivautui ratsaamaan auton. Silloinkin vain kun paikalliset taksit alkoi soitella häkeen joka ilta katsastamattomalla henkilöautolla autolla ajavasta taksista. Kyseisellä kuskilla ei ollut ajolupaa eikä ajokorttia. Auto ei ollut rekisteröity Ammattiliikenteeseen ja oli tosiaan katsastus rästissä. Hallituksen esitys keltaisista kilvistä takseihin on todella hyvä.
Traficomin sivuilla on lista maista joiden ajokortit voi vaihtaa suomalaiseen tietyin edellytyksin. En pitäisi mahdottomana että kortti on ostettu alkuperämaasta.
 
Tuskin, kyllä se sitten tarvittaessa tutkinnassa selviää kuka, mitä ja miksi.

Ja näillähän on kaikilla vara-auto alla jos joku kysyy. Sitten kun jollekin legitille taksisuharille tulee tarve yksityisliikenteeseen rekisteröidyn vara-auton käyttöön kun varsinainen on pajalla niin alkaa vituttamaan se kun asiakkaat ei uskalla tulla kyytiin kun väärän väriset kilvet ja poliisi ratsaa joka kadunkulmassa.
Sellainen harmihan tästä olisi - jos kyseessä on pienenpieni yksityisyrittäjä joka ajaa yksityisajojaan samalla autolla - että ihmiset tunkevat kyytiin väkisin nähdessään keltaiset kilvet.
Traficomin sivuilla on lista maista joiden ajokortit voi vaihtaa suomalaiseen tietyin edellytyksin. En pitäisi mahdottomana että kortti on ostettu alkuperämaasta.
Tässä viitattiin ajolupaan, ei ajokorttiin.
 
Onhan tuota uutisoitu että sekä ajokortteja että taksilupia saa rahalla, kunhan on riittävän geneerinen maahanmuuttajan ulkonäkö. Suunnilleen samannäköinen heppu käy siis suorittanassa nuo kokeet rahaa vastaan.

Toki varmaan ihan kaveri/sukulaisuuspohjaltakin tuota tehdään, mutta myös ihan bisneksenä.
 
Onhan tuota uutisoitu että sekä ajokortteja että taksilupia saa rahalla, kunhan on riittävän geneerinen maahanmuuttajan ulkonäkö. Suunnilleen samannäköinen heppu käy siis suorittanassa nuo kokeet rahaa vastaan.

Toki varmaan ihan kaveri/sukulaisuuspohjaltakin tuota tehdään, mutta myös ihan bisneksenä.
Käsi ylös kuka on tarkistanut näkyvillä olevat taksiliikenneluvat. Tai jopa tarkistanut että kuski todella on ao henkilö joka luvassa lukee. Kuvaavahan se ei edes vaadi.

Niinpä, sitä minäkin.
 
Jospa ihan pienen tarkennuksen laittais tuohon...

Sinulla (asiakas) ei ole mitään oikeutta tarkistaa minun (autoilijan) taksiliikennelupaa eikä sitä dokumenttia pidetä näkösällä.

Sen sijaan liikenneluvan numero ja sen haltija on esitettävä, käytännössä siinä sivulasin hinnastossa. En pidä kuljettajakorttia asiakkaan näkyvillä, ainoastaan taksiliiton "*nimikortti." Jos siitä vänkäys tulisi, esittäisin kuljettajan ajoluvan ja liikenneluvan valvovalle viranomaiselle. Tiedän, että monilla on kirjaimellisesti noudatettuna tuo ja se ajolupakortti on esillä, mutta itselläni ei. Ainakaan ei ole rapsuja tullut.

Miksi en pidä ajolupaa esillä on siinä kortissa itsessään; terveydenhuolto, poliisi ja ensivaste ovat itse pelkillä etunimillä edustettuina, meille laki aikanaan lätkäisi velvoitteen korttimalliin jossa on haltijan valokuva, koko nimi ja täydellinen henkilöturvatunnus. #juuei ja kuitenkin samaa massaa seulotaan työvuoroissa minkä vuoksi ed.mainituilta henkilöstöryhmiltä on täyden identiteetin esittäminen asiakkaille salattu.

Otetaan mahdollinen sakko vastaan jos tilanne eteen tulisi, että änkeröinen tahtoo poliisin paikalle epäillen valetaksia ja pykälien noudattamatta jättämistä, mutta *näillä mennään. :comp:

17584359243135140246500526375524.jpg
 
Jospa ihan pienen tarkennuksen laittais tuohon...

Sinulla (asiakas) ei ole mitään oikeutta tarkistaa minun (autoilijan) taksiliikennelupaa eikä sitä dokumenttia pidetä näkösällä.

Sen sijaan liikenneluvan numero ja sen haltija on esitettävä, käytännössä siinä sivulasin hinnastossa. En pidä kuljettajakorttia asiakkaan näkyvillä, ainoastaan taksiliiton "*nimikortti." Jos siitä vänkäys tulisi, esittäisin kuljettajan ajoluvan ja liikenneluvan valvovalle viranomaiselle. Tiedän, että monilla on kirjaimellisesti noudatettuna tuo ja se ajolupakortti on esillä, mutta itselläni ei. Ainakaan ei ole rapsuja tullut.

Miksi en pidä ajolupaa esillä on siinä kortissa itsessään; terveydenhuolto, poliisi ja ensivaste ovat itse pelkillä etunimillä edustettuina, meille laki aikanaan lätkäisi velvoitteen korttimalliin jossa on haltijan valokuva, koko nimi ja täydellinen henkilöturvatunnus. #juuei ja kuitenkin samaa massaa seulotaan työvuoroissa minkä vuoksi ed.mainituilta henkilöstöryhmiltä on täyden identiteetin esittäminen asiakkaille salattu.

Otetaan mahdollinen sakko vastaan jos tilanne eteen tulisi, että änkeröinen tahtoo poliisin paikalle epäillen valetaksia ja pykälien noudattamatta jättämistä, mutta *näillä mennään. :comp:

17584359243135140246500526375524.jpg
Edit:Traficomin mukaan pitää olla esillä.

Takseissa on myös oltava asiakkaan nähtävillä taksiliikenneluvan haltijan nimi ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi.

Pointtini oli se että matkustajalla ei ole mitään mahdollisuuksia tarkistaa kuka sitä autoa ajaa ja millä luvilla. Tähän kun yhdistää olemattaman valvonnan niin ajoluvan hankkinen jonkun muun naamalla on aika turhaa puuhaa.
 
Viimeksi muokattu:
Takseissa on myös oltava asiakkaan nähtävillä taksiliikenneluvan haltijan nimi ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi.

Toteutuu juurikin sillä, että liikenneluvan nro hinnastossa auton oikealla sivulla puhelinnumeron kanssa. Kuljettajan nimikortti kuten näytetty esillä matkustamossa, ei kuljettajan ajolupa.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 632
Viestejä
4 934 952
Jäsenet
79 390
Uusin jäsen
Jjanii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom