Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Juuri päinvastoin. Näin liian alhainen rengaspaine vaikuttaa autoosiEhkä paras pito väistöissä tulisi noilla alhaisilla suosituspaineilla? Auton alusta taas pitää olla tukeva, että jousitus ei painu liikaa.
Paitsi että suosituspaineet ei ole liian alhaiset paineet, vaan juuri oikeat autonvalmistajan määrittämät paineet. Talvirenkaisiin täytyy toki lisätä 0.2 bar verrattuna kesärenkaisiin. Ja kuormattuna taas pitää olla ne isommat paineet kanssa.Juuri päinvastoin. Näin liian alhainen rengaspaine vaikuttaa autoosi
Jep. Tämä olisi omakin veikkaus noille. Eli suosituspaineet on optimoitu ajo-ominaisuuksia varten.Ehkä paras pito väistöissä tulisi noilla alhaisilla suosituspaineilla? Auton alusta taas pitää olla tukeva, että jousitus ei painu liikaa.
Fiatissa lukee huomautus, että lisää 0.3 bar, jos renkaat ovat lämpimät. Tarkista paineet uudelleen kylminä.Juuri päinvastoin. Näin liian alhainen rengaspaine vaikuttaa autoosi
Arvaus GoodYearin ja Michelinin uusista kitkamalleista perustui siihen, että Continental ja Nokian julkaisivat uudet mallit viime kaudeksi ja GY & Misukan nykyiset kitkamallit ovat jo "normaalin" elinkaarensa lopussa. Toisaalta niin hiljaista on ollut uutisten kanssa, että alkaa kyllä epäilyttää tuleeko uusia malleja sittenkään...Mihin tämä veikkaus perustuu?
Kävin tänään Hki-Renkaassa ja sivuilla oli hinta 360€/4kpl ja siihen tulee rengastyöt päälle 60€. Sanoin miettiväni vielä. Samat renkaat ja koko kuin sulla.Hki-renkaasta kävin pari viikkoa sitten hakemassa HANKOOK I’PIKE RS2 W429 205/55R16 nastarenkaat peltivanteille asennettuina 350 €.
Paistoleima oli tämän vuoden puolella, viikkoa en muista.
Kävin tänään Hki-Renkaassa ja sivuilla oli hinta 360€/4kpl ja siihen tulee rengastyöt päälle 60€. Sanoin miettiväni vielä. Samat renkaat ja koko kuin sulla.
Arvaus GoodYearin ja Michelinin uusista kitkamalleista perustui siihen, että Continental ja Nokian julkaisivat uudet mallit viime kaudeksi ja GY & Misukan nykyiset kitkamallit ovat jo "normaalin" elinkaarensa lopussa. Toisaalta niin hiljaista on ollut uutisten kanssa, että alkaa kyllä epäilyttää tuleeko uusia malleja sittenkään...
Contin IceContact3 on jo julkaistu, joten sitä ei tarvitse arvailla.
Jep. Ne on kitkarenkaat, eli nastoja ei ole laitettu.Pelkkiä kitkarenkaita katselin, niin nämä varmaan tulevat sitten ilman nastoja
Rengas Michelin 205/55 R16 94T XL, Kitkarenkaat | X-ICE North 2 | 1001Renkaat.com
Rengas Michelin 205/55 R16 94T XL, 3PMSF, Kitkarenkaat | X-ICE North 4 | 1001Renkaat.com
Tässä arvon ja vatvon, että pitäisikö kokeilla kitkarenkaita sporttisen Punton alle. 90% kaikesta ajosta Etelä-Suomen puhtailla, auratuilla, suolatuilla teillä ja jäätä jos on, niin se on tuossa pihassa se. Mitään suosituksia 225/45/17 koossa ihmisillä? En ole ennen kitkoilla ajellut, niin jotenkin hukassa näiden kanssa.
Ilmeisesti joku uudempi Punto, kun tuollaiset ihan mahdottomat renkaat? Vectrassa oli tuo sama koko kesärenkaissa. Omassa 2005 Puntossa 165/70 R14 ja ne on omasta mielestä juuri sopivat tuollaiseen tosi pieneen koppiin. Talvirenkailla (nastoilla) en ole vielä ajanut.Tässä arvon ja vatvon, että pitäisikö kokeilla kitkarenkaita sporttisen Punton alle. 90% kaikesta ajosta Etelä-Suomen puhtailla, auratuilla, suolatuilla teillä ja jäätä jos on, niin se on tuossa pihassa se. Mitään suosituksia 225/45/17 koossa ihmisillä? En ole ennen kitkoilla ajellut, niin jotenkin hukassa näiden kanssa.
Voihan sitä kesärenkaillakin talvella ajaa ja pärjätä, mutta onko se sitten kovin miellyttävää? On vaan aika yksinkertaista fysiikkaa, että iso painava auto kitkoilla toimii riisikippoa paremmin. Tuolla pienellä sai jatkuvasti pitää mielessä, että on kitkat alla eli ei perän heittoa ja reilusti ajoissa jarrua jne.. Hyvin pärjäs, mutta mentiin tukevasti renkaat edellä. Ihan kuten paskoilla nastoilla on pakko ajaa. Isolla painavalla autolla senkus pistää menemään, oli alla kitkat tai nastat. Huomattavasti miellyttävämpää. Tästä syystä mun suositus oli pikkukippoon nastat, isoon kitkatItselläni on ollut aikanaan kitkat (Hakkapeliitta R) 90-luvun pikkukipossa ihan ABS:ää saati ajovakaudenhallintaa, enkä nyt kokenut millän tavalla ongelmalliseksi (eikä kokenut vaimokaan). Joten ihan hyvin voi Puntoonkin kitkat ostaa. Jos on ajanut muutaman vuoden vanhoilla nastoilla jääkelillä, niin se on tasan yhtä hurjaa kuin kitkoilla jääkelillä ajeleminen.
Itse voisin vaihtaa 50 profiiliin ja laittaa tuommoiset:
205/50R17 CONTINENTAL VikingContact 6 93T XL | www.rengas24.com
Niin no, oma kokemus on lähempänä tätä:Voihan sitä kesärenkaillakin talvella ajaa ja pärjätä, mutta onko se sitten kovin miellyttävää? On vaan aika yksinkertaista fysiikkaa, että iso painava auto kitkoilla toimii riisikippoa paremmin. Tuolla pienellä sai jatkuvasti pitää mielessä, että on kitkat alla eli ei perän heittoa ja reilusti ajoissa jarrua jne.. Hyvin pärjäs, mutta mentiin tukevasti renkaat edellä. Ihan kuten paskoilla nastoilla on pakko ajaa. Isolla painavalla autolla senkus pistää menemään, oli alla kitkat tai nastat. Huomattavasti miellyttävämpää. Tästä syystä mun suositus oli pikkukippoon nastat, isoon kitkatMolemmilla kyllä pärjää.
Kyllähän tuokin tunnustaa tosiasiat, jota yrität jotenkin kummasti vähätellä:Niin no, oma kokemus on lähempänä tätä:
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin | POLOinen
...eli äänimaailmaa lukuunottamatta ei juuri huomaa kummat alla on.
Ja kun ehtoopuolen nastoista vaihtaa uuteen kitkaan niin pito paranee kaikilla pinnoilla. Tottakai se johtuu iästä eikä rengastyypistä (enkä muuta väitäkään), mutta pointti on, että jos on ajanut nastoilla jotka alkaa olemaan vaihtokunnossa, niin ei ihan yhtä hurjaa se on kuin kitkoilla ajelu.
Auton painolla voi olla pieni merkitys, mutta ei minusta valtava. Isossa on enemmän kitkaa, mutta myös enemmän käännettävää/hidastettavaa.
Haluaisin sanoa “huolettomat”, mutta väitän, että siinä vaiheessa, kun kitkarenkaista lakkaa huolehtimista, ollaan menossa metsään.
Ehkä vähemmän tunnettuna Viron Rehvid 24 - alati parim hind
Jazz on hyvin etupainoinen auto, kuten moni muukin pikkuauto, joissa paino tulee käytännössä koneesta. 508 farkun ja Jazzin painoero on reilu 400 kg. Olen ajanut pitkälti myös edellisen sukupolven farkku-Focusta kitkoilla, siinä eroa Jazziin se 2-300 kg. Oli ok, painojakaumakin luultavasti Jazzia parempi. Renkaita säätämällä et suoraan sopivien puitteissa saa mitään merkittävää eroa ja mun tapauksessa oli vielä hyvät (senaikaiset) kitkat valmiina. Ei mitään tolkkua vaihtaa (varsinkin vakiorenkaat on jo hyvin kapeat). Risteykset, ympyrät yms. paikat vitutti aina ihan kympillä, kun sai mennä ihan hemmetin varovasti. Kuten sanoin, kitkoilla pärjää, kun menee niiden ehdoilla, mutta kyllä mä siihen pistän rajan, että normaalissa liikenteessä täytyy pärjätä mukana renkaista huolimatta. En mä ainakaan halua olla yksi niistä "kilometrin" ennen risteystä jarruttelevista mulkeroista. Ja tämä siis nimenomaan rannikon jääpaskakeleissä, pohjoisessa Rollon lumisilla teillä kunnon pakkasilla kitkat toki piti todella hyvin.Mitäköhän ihmeen vaivaa pienellä autolla? Ero keskiluokan autoihin joku pari sataa kiloa jos sitäkään ja rengasleveyden oikein valitsemalla saadaan tarpeeksi painoa per neliösentti. Jos on ongelmia sivuttaispidossa, a) valittu kitka on paska/vanha b) tilannenopeutta on liikaa renkaisiin/taitoihin nähden.
Mm. Fiesta meni aikoinaan ihan nätisti GY:n kitkoilla, ei tulisi mieleen hommata nastoja sen enempää isompiin kuin pienempiinkään autoihin.
^ oliko joku trollaus? Miksi kukaan laittaisi autoonsa superpaskoja Keski-Euroopan paskakitkoja? Hintaeroa ole paskaakaan, mutta käytössä sitten onkin.
Onko esim tuo keskieuroopan kitka? Näyttää siinäkin olevan tuota kuviota, mutta toki se kumiseos on eri.En ole minäkään aivovammainen, vaikka olen niillä ajanut ja ehkä ajan jatkossakin.
Kokoluokka on 17, säästöä en niinkään hae mutta ei toki haittaa jos sitä tulee, ajettavuus noilla on tosi hyvä ja kuten sanoin niillä pärjäsi hyvin pari talvea ennenkin niin siksi mietin asiaa.
Pitäis Saksan tuontiin hommailla kohta talvi kumit, vakavasti harkitsen keski euroopan kitkoja, niillä pärjäis täällä etelä Suomessa ihan hyvin![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.