Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Kai nyt tajuat vaarantavasi muidenkin turvallisuutta?
Gummit oli halvemmat viikon myöhemmin?Tää maa on niin kallis elää muutenkin niin talvirenkaita pitää itse kunkin paikata joskus ratilla ja polkimilla. Ei itselläkään tule uusia talvikumeja postiin kuin vasta ensi viikolla...
Gummit oli halvemmat viikon myöhemmin?
Joo. En nyt pidä itseä minään kummallisena rattimiehenä, mutta uudet renkaat eivät ole ehtineet tulla, joten kesänakeilla tuli tänään mentyä auraamattomalla tiellä alkuun ja sitten ihan normisti kaupungilla... Ihan hyvin pärjää, kun ennakoi. Toki 4-veto auttaa.ilalehen mukaan jo 46 kolaria, onse kumma mitense sää aina yllättää
Siis Varsinais-Suomessa. Lounais-Suomen saldo oli jo aamulla 70.ilalehen mukaan jo 46 kolaria, onse kumma mitense sää aina yllättää
Joo. En nyt pidä itseä minään kummallisena rattimiehenä, mutta uudet renkaat eivät ole ehtineet tulla, joten kesänakeilla tuli tänään mentyä auraamattomalla tiellä alkuun ja sitten ihan normisti kaupungilla... Ihan hyvin pärjää, kun ennakoi. Toki 4-veto auttaa.
Hullu!Meneepä valinta vaikeaksi Continentalin IceContact 2:sten ja Viking Contact 6:sten väliltä. 245/40R18 sarjalla hintaeroa noin 300€.![]()
Pienemmät koot jätän mammoille.Hullu!Hanki nyt normaalin kokoiset vanteet niin saat alerenkaat jo melkein tolla 300 eurolla ja pitokin paranee.

Fysiikka on sama kaikille. Ja renkaiden hinta suhteessa kokoonPienemmät koot jätän mammoille.![]()

"Tyyli ennen kaikkea."Fysiikka on sama kaikille. Ja renkaiden hinta suhteessa kokoon![]()
Uudet Hakka R2:t alla ja taas muisti miksei enää ikinä Nokiaa. Semmoset velttopullat ettei paskempaa ole tullut ajettua. Tai on, hakka seiskat.
Noin ei saa missään nimessä tehdä. Heikentää ajo-ominaisuuksia ja kuluttaa renkaat epätasaisesti. Aina pitää noudattaa speksattuja paineita.Paa ilmaa 3baria niin auttanee.
Edellisessä Volvossa jäi jostakin syystä renkaiden vaihdon jälkeen valmistajan suosituspaineet. Yllätys oli aikamoinen kun parin kuukauden jälkeen olikin renkaat vaihto kunnossa, kun olivat keskeltä lähes sakkokunnossa mutta reunoilla oli pintaa reilusti jäljellä. Seuraavassa rengaskerrassa pidettiin huolta, että sitä painetta oli reilusti yli suosituspaineiden. Toisen kesän jälkeen oli pintaa vielä yhdeksi kesäksi. 2.4taisi suosituspaineet olla mutta rengas alkoi kestää kulutusta jossakin 3bar:n paikkeilla.Noin ei saa missään nimessä tehdä. Heikentää ajo-ominaisuuksia ja kuluttaa renkaat epätasaisesti. Aina pitää noudattaa speksattuja paineita.
"Tyyli ennen kaikkea."![]()
Ajelin rauhassa 40-50 nopeutta ja hyvin ennakoiden. Tuurilla pääsin ihan ehjänä kotiin takaisin vaihtmaan niitä nastarenkaita. Yksi Peugeot 406 oli ajanut risteyken leveäksi, eli keula edellä ojaan. Ei ollut onneksi muita kolareita. Itsekin hiljensin johonkin 30-40 nopeuteen jos auto tuli vastaan. Risteykset ajoin jotain 1 vaihteella niin hiljaa kuin vain pääsi. Yksi auto taisi tulla ohi 15 km matkalla. Yksi liikenneympyrä oli vähän liukas.Kai nyt tajuat vaarantavasi muidenkin turvallisuutta?
Ehkä näissä pakukesärenkaissa on sitten parempi pitoNäin varmaan ajatteli sekin Audi Q7 kuski joka oli saanut maasturinsa ojaan Vihdissä Otalammella![]()
Ehkä näissä pakukesärenkaissa on sitten parempi pito![]()
Totta totta. Olin itse todella skeptinen tänään oman liikenteeseen lähdön suhteen, mutta kun aamulla pääsi aika jyrkänkin ylämäen sujuvasti ylös (autohallista jyrkkä ramppi + ylämäki sen jälkeen, jossa joutuu pysähtymään), niin ajattelin, että why not. Toki, jos nyt menee paljon pakkasen puolelle, ja pinnat jäätyvät, niin sitten jää auto kyllä parkkiin.Ehkäpä. Voi varmaan sekin auttaa että tiedostaa sen ettei pito välttämättä ole paras mahdollinen ja ajelee sen mukaan.
Eilen kävin koeajamassa uuden BMW 118ia m-sport alustalla ja renkaat taisi olla Nokian Hakka R2 225/45-17. Ei ollut run flat renkaat vaan ihan normaalit. Mikä rengasprofiili ja koko sulla on Volvossa? Tuo pikku bemari oli ihan tukevan tuntuinen ajaa noilla Hakka R2 renkailla ja muuta 100 sarjalaista en olekaan ajanut. 100 km/h nopeudessa renkaat piti ehkä vähän epämiellyttävää rengasääntä, mutta ei noissa pienissä autoissa varmaan ole niin hyvää äänieristystä kuin jossain isommissa bemareissa.Uudet Hakka R2:t alla ja taas muisti miksei enää ikinä Nokiaa. Semmoset velttopullat ettei paskempaa ole tullut ajettua. Tai on, hakka seiskat.
Näin se on. Eihän noita edes käytetä kuin muutamassa maassa. Normaalisti jengi ottaa vain vähän rauhallisemmin talvella ja ajaa all seasoneilla
Tuossa linkissä sanottiinkin että takarenkaat tulee laittaa eturenkaiksi 8 tkm ajamisen jälkeen. Tällöin nastarenkaista saa parhaat ominaisuudet käyttöön? Jo 3 tkm kohdallakin voisi renkaiden paikkaa vaihtaa, mutta se on kyllä tosi työlästä.
Selvityksen mukaan nastarenkaiden suurin heikkous on etu- ja takarenkaiden pitoero jäisellä kelillä. Etuvetoisessa autossa nastaulkonema kasvaa eturenkaiden kulumisen vuoksi. Taka-akselilla nastat taas painuvat syvemmälle renkaan sisään. Sellainen auto on vaarallinen.
Eturenkaat pitäisikin kierrättää taakse ja takarenkaat eteen viimeistään 8 000 kilomerin välein. Jos autolla ajetaan eteläisen Suomen paljaalla asfaltilla, pitäisi renkaita kierrättää jo 3 000 kilometrin välein. Harva näin tekee.
Renkaiden kunnon valvonnassa tulisi lautakuntien mukaan ottaa huomioon renkaiden ikä, nastojen ulkonema sekä renkaiden suositeltu asentaminen siten, että paremmat renkaat ovat takana.
Tämä speksattujen paineiden noudattaminen ei muuten olekaan aina niin simppeliä, koska rengasvalmistajilla voi olla ja onkin usein omat suosituksensa (ja renkaissa lukee vain haarukka, jolla rengasta saa käyttää) ja auton manuaalissa on omat arvot sille rengastukselle, jolla autoa myydään.Noin ei saa missään nimessä tehdä. Heikentää ajo-ominaisuuksia ja kuluttaa renkaat epätasaisesti. Aina pitää noudattaa speksattuja paineita.
Hyvä pointti. Mutta kuinka iso ero voi olla? Päättelen että renkaat yritetään speksata noille vakiopaineille koska ei missään kerrota erikseen paineita tietyn merkkisille renkaille. Vianorilla renkaita ostaessani kysyin että paljonko laitetaan painetta niin kuulemma ohjekirjasta selviää ja he laittoivat "kaks ja puoli"Tämä speksattujen paineiden noudattaminen ei muuten olekaan aina niin simppeliä, koska rengasvalmistajilla voi olla ja onkin usein omat suosituksensa (ja renkaissa lukee vain haarukka, jolla rengasta saa käyttää) ja auton manuaalissa on omat arvot sille rengastukselle, jolla autoa myydään.
Maalaisjärjellä tästä toki selviää vähän yksinkertaisempikin, mutta pointti oli ettei sen oikean, tai ainakaan parhaan paineen käyttäminen ole kuitenkaan aina niin yksinkertaista.
Ei se neliveto etupään jarrutusvoimia poista. Eli jarrutuksissa edelleen enemmän kulumaa edessä. Edestä taakse siis. Ristiin voi harvalla renkaalla kun pyörintäsuunta määrätty.
Miten neliveto tekee ihmisistä yhtäkkiä niin tyhmiä. Vai onko ihmiset luonnostaan niin tyhmiä. Heti kun neliveto on se kuin fysiikan kumoava ominaisuus.
Kyllähän se painava motti siellä edessä jotain aiheuttaa myös muutoin kuin jarruttaessa.Mulla näytti entisen eturenkaat kuluneemmalta. Keskilukkona torsen ja tasauspyörästö EDL.
Jos pilkkua vääntää niin onhan nelivetoja joissa painotusta toiselle akselille enemmän. Joten sehän muutta tietenkin kulumaa. Mutta jarrutusvoimat on iso kuluttaja ja kaupunkiajos saattanut takavedostakin kulua edes enempi.
Enempi siis kannattaa seurata sitä kulumaa ja sen mukaan jollei useammin vaihtele.

Kattelin vähän. Tällä toimittajalla joku nastarenkaidenvastainen propaganda ollu jo pari vuotta menossa.
mitenkäs sitten neliveossa kierrätetään, ristiin rastiin
Semmosta revikkaa tähän väliin että nämä hankookin ventus primet on kyllä hiljaiset, mutta pito jäällä ja lumella on melkosen paska
Uudet Hakka R2:t alla ja taas muisti miksei enää ikinä Nokiaa. Semmoset velttopullat ettei paskempaa ole tullut ajettua. Tai on, hakka seiskat.
Eikö se ruukaa vetäviltä pyöriltä kulua eniten. Esim kaupunkiajossa jarruttelu on kevyttä/moottorijarruttelua/ennakoivaa ajotapaa niin jarrutuksen kuluttava vaikutuskin on aika minimaalinen. Mulla on kulunut renkaat tasaisesti, syyksi arvelen nelivetoa.Kumma juttu, meillä kuluu bemarissa yleensä oikea takarengas eniten. Toki siellä oikealla takana istuu yleensä myös se asiakas. Kuitenkin, takarenkaat kuluvat eturenkaita enemmän.
Vetävät pyörät kuluvat tosiaan aina eniten. Se, että toinen puoli kuluu enemmän on sitten vähän erikoista, mutta ehkä se selittyy luistoneston/tasauspyörästön toiminnalla ko. automallissa tms.Kumma juttu, meillä kuluu bemarissa yleensä oikea takarengas eniten. Toki siellä oikealla takana istuu yleensä myös se asiakas. Kuitenkin, takarenkaat kuluvat eturenkaita enemmän.
Joo ja nykyään kaiken maailman jarruvoiman keräimet ja muut vastaavat sotkevat tilannetta osaltaan, mutta pääpiirteittäin se menee kuitenkin niin, että vetävä pari kuluu enemmän.Ei ne nyt aina mutta melkein aina. Poikkeuksiakin on et jarruttavat renkaat kuluu enemmän takavedossa.
Ei ne nyt aina mutta melkein aina. Poikkeuksiakin on et jarruttavat renkaat kuluu enemmän takavedossa.
Kirppasin sitten nämät: https://www.laatuvanne.fi/product/8979/continental-contivikingcontact-6-24540r18-xl-97t-kitkarengas 699€ kuljetuksineen.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.