Pitäis kanssa baijerilaiseen hankkia jotkut uudet talvirenkaat, 225/45/17 koossa.. Piti jo viime talvena mutta viivyttelin kun ei oikein ollut luntakaan ja ajoin vanhat 6v vanhat kitkat loppuun..
Vaikka aina vannonut kitkojen nimeen ja niillä aina pärjännyt, niin jokin pieni intuitio kokeilla vaihteeksi nastoja. Kuinka nopeasti nykynastoilla iskee rapinan yms melun vitutus?
Jotain premiumia varmaan kuitenkin eli continental tms.
Contin nastoissa ne nastat ei pysy. Jos nastarenkaita premiumina niin joko Hakkapeliitta 9 tai Michelinin X-ice 4. Contin kitkat ovat todella pehmeät, samoiten Continentalin nuo Icecontact 3 (flexstud versio on aivan kuraa, nastat ei pysy edes 20 000km ja vellovat kummallisesti auton alla). Itse suosittelisin Hakkapeliitta 9. Nuo Hakkapeliitta 9:t ovat myös alkuun pehmeähköt, mutta kilometrejä kun karttuu niin asettuvat mainiosti auton alle, sama Hakkapeliitta 8:ssa.
Autoina ollut F10 520d xDrive, G30 520d xDrive noilla Hakkapeliitta kaseilla 225/55/R17 kokona ja kahdet Continentalin Icecontact 3 Flexstudit 225/50/R17 kokona samassa G20 320d xDrive:ssä ja surkeat ovat ajotuntumaltaan, uutena pito on tosin hämmästyttävän hyvä (tuntuvat liimarenkailta talvikelissä), mutta renkaan käytös on mallia joko pitoa on tai sitten ei, varoitusta ei juuri tule. Opel Astra K farkussa on olleet alla nuo Hakkapeliitta 9:t jo kaksi talvea.
Continentalin IceContact 3 Flexstudit ovat jo uutena kyllä todella hiljaiset, muuta hyvää niissä ei sitten oikein olekkaan. Todella pehmeät ja tuntuvat bemarin alla ikäviltä ajaa, hakevat jokaisessa paikassa paikkaansa harvan nastoituksen ja kuminastojen jouston takia.
Nokialaisten käytös on kaikissa tilanteissa moitteetonta ja renkaat aina varoittavat ajoissa pidon rajan lähestymistä. Nokialaisilla on paljon helpompi myös ajaa talvella pidon rajalla/pidon menetyksen jälkeen (eli laittomasti nelipyöräluisussa, tämä testattu BMW Winter Driving Experiencessä jääradalla, muuta en kehtaa paljastaa). Nokialainen myös kestää kulutusta, nastat pysyvät renkaissa ja melutasokin laskee siedettäväksi reilun 5000 kilometrin ajon jälkeen. Eivät myöskään hae paikkaansa vaan menevät vakaasti vittumaisissakin keliolosuhteissa (sohjo, jääurat).
Michelinin X-Ice 4:stä ei ole kokemuksia, mutta positiivisia asioita olen niistä kuullut.