Julkisen sektorin rahankäyttö on joskus liiankin pikkutarkkaa. Meillä on hanke jossa mukana julkisen puolen toimija. Hakivat tarvikkeita jollain 70-80 eurolla rautakaupasta. Toimittaessaan kuitit ja selvityksen käytöstä lafkan talouspuoli oli kysynyt ensimmäisenä missä tarjoukset kolmelta toimittajaltaPaljonkohan ylimääräinen työaika olisi maksanut jos olisi tehnyt tarjouspyynnöt ja kaiken niiden mukana tulevan.
Julkisista hankinnoista tehdyn lain mukaan kilpailuttaminen täytyy tehdä vain jos hankinnat ylittävät tietyt kynnysarvot. Tavara- ja palveluhankinnoissa jos niiden arvo ylittää 60 000€. Laki ei sinällään kiellä 80€ hankintojen kilpailuttamista. Vähän epäilen, että tuossa 80€ hankinnan kilpailutuksessa on, joko lapin lisää, koska ei ne julkisella sektorilla rupea tekemään yhtään enempää hommia kuin mitä laki vaatii kulloisenkin homman eteen.
Laki julkisista hankinnoista ja… 1397/2016 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
EU-rahoilla jos tekee jotain projektia se on aikamoista säätämistä kaikkien lappujen kanssa, jotka pitää olla täsmälleen oikein tehty tai rahoitusta ei tipu. Olen kerran tehnyt elämässäni muutaman elektroniikkaan liittyvät prototyyppin yhteen tutkimushankkeeseen EU-rahoilla joskus 2000-luvun puolivälissä ja toista kertaa en kyllä tee. Siinä oli ongelmana, että kukaan suomessa ei tuntunut tietävän miten se EU byrokratia kuuluu hoitaa eikä ketään julkisella sektorilla kiinnostanut selvittää asiaa, koska se lain mukaan asian tietäminen ei suomen päässä kuulunut kenenkään virkamiehen tehtäviin. Suomalaista virkamiestä ei saa tekemään mitään omien vastuualueiden ulkopuolelta tai ainakaan itse en saanut. Se johti sitten siihen, että itse työ oli helppo tehdä itselläni oli vuosien kokemus sen tyyppisestä elektroniikasta, mutta loppu aika oli jatkuvaa stressaamista, että saako työstään ikinä mitään palkkaa.
Paljonkohan ylimääräinen työaika olisi maksanut jos olisi tehnyt tarjouspyynnöt ja kaiken niiden mukana tulevan.