Itse jotenkin reväytin perseeni peleissä muutama viikko sitten, ehkä tässä vielä vielä pari viikkoa katselen lähdenkö työterveyteen hakemaan kuntoutusohjeita. Ei tuo muuten vaivaa, mutta kun käy kerran viikossa höntsäilemässä niin seuraavana aamuna (ja päivänä) tuntuu kuin olisi ollut kovemmatkin kisat
Jossain tuolla istuinluun tietämillä, onkohan pakara- vai reisilihaksessa jotakin, mutta en oikein tiedä pitäisikö tuota jotenkin venyttää vai vain lämmitellä yleisesti paremmin ennen pelailuja. Keski-ikäisen ongelmia kun ei toivu päivässä enää
Mulla venähti alaselkä yli 10v sitten kun loikkasin metässä leveän ojan yli yhellä jalalla. Jalat lähti alastulossa alta. Olin silloin aika hyvässä fyysisessä kunnossa ja selkä vahva. Pari päivää vedin Sirdaludia ja vaiva meni ohi.
Viitisen vuotta myöhemmin liikunnan vähennyttyä alkoi vetää aina alaselkä jumiin ja lonkan tietämiltä puutui ja kipeytyi. Työterveyden fyssari teetti kuminauhatemppuja ja havaitsi että sen puolen reidenloitontaja on heikompi kuin toinen. Aloin sitä jumpata kuminauhalla yhtä vahvaksi. Pari vuotta sitten aloin taas käymään salilla kun se alaselkä/pakara/lonkka aina kipeytyi. Nyt oon pitänyt koko ajan sellasta 2-4 krt/vko tahtia yllä ja selkä voi paremmin kun sitä vahvistaa ja kuormittaa.
Tämä ei ihan yhtä suoraviivaista terveysvaivaa ole, mutta viime aikoina kovasti herättänyt pohdiskelua:
Kakkosluokkalaisella pojalla on todella kovasti haasteita läksyissä, tavaroista huolehtimisessa, ajan hahmottamisessa, tunteiden hallinnassa (kiukkukohtaus tulee kuin 5v:llä melko pienistä vastoinkäymisistä), valehtelemisessa ettei tuota pettymyksiä, lukihäiriö jne. Kuvittelin vielä about vuosi sitten, että luonne on vilkas ja ei tässä sen enemmästä ole kyse.
ADHD-tutkimuksiin täyteltiin vanhempien oma-arviopaperit, jotka lähti lähes täysillä pisteytyksillä kouluterkalle. Tuli käytyä eilen infoluennolla nepsy-lasten vanhemmille ja oma ymmärrys vasta avautui että nuo autismin piirteet on ns. sekaisin nepsy-lapsilla erikokoisessa suhteessa keskenään ADHD-piirteiden kanssa, toiset sitten selkeämpiä ADHD- tai autistisia tapauksia. Eli oma käsitys ennen oli tosi mustavalkoinen.
Itelläkin on aina ollut tavaroiden unohtelua, ajantajun katoamista kun uppoudun johonkin tekemiseen (tunteja), monta hommaa kesken samaan aikaan, monta keskeneräistä valmistumatta jne. Pojassa tunnistan nyt hyvin paljon samoja piirteitä mitä omassa isässäni ja itsessäni. Osa niistä taitaa olla autismin kirjolle päin suuntaavia enemmän kuin ADHD:lle, en ihan tiedä.
No, näitä pohtiessa kokee paljon ahaa-elämyksiä, mutta en mä nyt itelleni lähde tutkimuksia enää teetättämään (35v), kun luotan enemmän omaan itsesäätelyyn kuin lääkärien yms apuun. Tollaiselle 9v täyttäneelle se on eri asia, se ADHD-lääkitys voi auttaa lähemmäs samaa viivaa muiden kanssa. Itseni kehittämistä rutkasti luvassa myös sen kasvatuksen suhteen, kun osaa asennoitua eri asioihin toisella tavalla.
Tulee noista läksyjen tekemättä jättämisistä mieleen kuinka olin kolmosluokalla lähes poikkeuksetta joka päivä koulun jälkeen luistelemassa, potkimassa palloa, hiihtämässä tai kavereilla kyläilemässä ja koulun jälkeen aina laiskanläksyssä tekemässä läksyt koulun jälkeen

Me seurataan tosi tarkasti, että pojan läksyt tulee tehtyä ja aina kun ei varmisteta, Wilmaan tulee merkintä tekemättömistä läksyistä. Taitaa tulla ihan sopivaan rakoon jos saadaan pojalle apuja ennen kolmosluokalle menoa.