Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Saa nähdä onko muutoksia jousitukseen. Ainakin voimansiirto oli päivitetty.

Täytyy kyllä ihmetellä onko juniperissa huono ajella? Omasta mielestäni ne alkupään 3/y oli kohtuu kivirekiä ja nykyinen y malli perus hyvä eikä siinä itsellä ärsytä mikään. Ennemmin napakampi jousitus kuin esim. duunissa uusin octavian reuhka mikä heijaa kuin keinutuolissa olisi.
Makuja monia, mutta Teslat ovat jalostuneet nykyisellään varsin hyviksi joka osa-alueeltaan ja perinteiset valmistajat tuntuvat halpuuttavan vastapainona, että pääsevät kilpailemaan 3/y tasosta hinnaltaan, jolloin sisustat muovisen oloisia. Hyvänä esimerkkinä tuo Mesen CLA vs Tesla 3 missä oikein lähellä mittasuhteet ja ranget, mutta 100-0 laadukkaamman oloinen sisusta kolmosessa kun katselee noita kirkkaita muoveja. Toki 10ke saa sen Mersun logon jos haluaa huljutella nahkapatukkaa lahkeessa naapurille puhuessaan. Toisekseen tulee mieleen kiinalaiset autonvalmistajat, jotka kulissina tekee hienon kakun, mutta sisältä märkä paska kun puuttuu akustiset lasit kaikkialta yms. Onneksi ei taida olla niin julmettu säästö kuin kinukeilla, että aletaan käyttämään mobiilikomponentteja, jotka eivät kestä -40 pakkasia tai kunnon lämpöjä sekä syttyviä jarruja jne.
En tiedä mistä repäisit, että kolmosessa olisi laadukas sisusta.
 
En tiedä mistä repäisit, että kolmosessa olisi laadukas sisusta.
Laadukkaampi ja laadukas on eri asia. En ainakaan itse jaksa heijastavia/kiiltäviä materiaaleja arvostaa ja nuo halpuutetut hopeanväriset muovit yms on jotain 2000 luvun taitteen ihannointia. Tuleehan tossa Mesen CLA karvalakissa joku puolikeinonahkapenkki ja ei tuo nyt muutenkaan kovin premiumilta vaikuta koko höskä. Taitaa Mersulla muutenkin olla paljon hiottavaa voimansiirrossa jos sillä 90kwh akulla tiristää 792 wltp niin kysymys lähinnä kuuluu minne se paljon hehkutettu 800v järjestelmän paremmuus perustuu? Ainoa etu taitaa olla latausnopeus mikä nyt ei parane Suomen talvessa juurikaan.
 
Laadukkaampi ja laadukas on eri asia. En ainakaan itse jaksa heijastavia/kiiltäviä materiaaleja arvostaa ja nuo halpuutetut hopeanväriset muovit yms on jotain 2000 luvun taitteen ihannointia. Tuleehan tossa Mesen CLA karvalakissa joku puolikeinonahkapenkki ja ei tuo nyt muutenkaan kovin premiumilta vaikuta koko höskä. Taitaa Mersulla muutenkin olla paljon hiottavaa voimansiirrossa jos sillä 90kwh akulla tiristää 792 wltp niin kysymys lähinnä kuuluu minne se paljon hehkutettu 800v järjestelmän paremmuus perustuu? Ainoa etu taitaa olla latausnopeus mikä nyt ei parane Suomen talvessa juurikaan.
Paskoja ominaisuuksia paitsi jos Teslassa :D
 
Et siis ole käynyt.

Jos tulet jonkun automerkin lankaan haukkumaan alustaa, niin kyllä silloin pitää olla jotain perusteluja ja parempaa analyysia tukemassa väitettäsi, tai ollaan provotasolla. Sano edes että kävitkö ajamassa (en usko) vai et ja millä autolla ja minkälaista tietä. Tuo mitä nyt teet on vänkäystä.

Uusi Y:n alusta on jatkuvasti vähän pehmeämpi ja se korostuu pienissä vauhdeissa. Se ei kuitenkaan ole siinä mielessä pehmeä, kuten vaikka Q4 etron, vaan se tukee ja eikä anna kallistella liialti. Värinöitä tulee myös vähemmän vanhaan verrattuna ja alusta on aika eleetön, se tekee hommansa eikä sitä tartte pääosin miettiä. Minusta kokonaisuutena aika nappisuoritus tuohon autoon ja tyyliin rautajousilla toteutettuna, ilmalla sitten paremmat. Tuolla alustalla onnistuu kuitenkin eleettömästi mutkassakin 4.8s 0-100 kiihdytysteholla kiihdyttely kaiken muun lisäksi, ei ole helppo yhdistelmä suunnitella ja vielä mukavuus edellä. Outoa on jos tuota pitää haukkua, kai sitten sellainen tykkää Q4 etron tyylisistä superlöysistä vauhtoehdoista, mutta tämäkään ei tuossa ylempänä tule ilmi, koska mitään perusteluja ei irtoa. T. Uuden ja vanhan Y:n omistaja.

Minä olen ja kyllä se ihan samanlainen paukkulauta on kuin aina aiemminkin. Model3 tuntuu siltä että tukivarsina on kaksi kakkosnelosta ja jousina vanha kunnon lehtijousi, mutta vähän alimitoitettuna. Iskariksi vedetty peräkärryn iskari ilman paluuvaimennusta ja pohjaanlyöntikumeina jääkiekot.

Onhan se nyt pakko jo myöntää paatuneimpienkin fanien että Model3 vahvuudet on ihan jossain muualla kuin alustassa, sisustassa tai laatuvaikutelmassa.

Tekniikaltaan ja varsinaisena SÄHKÖautona ihan mukiinmenevä, mutta käytännössä kuitenkin sähköautojen Skoda. Tehty mahdollisimman hyvä kompromissi niille joilla ei ole varaa ollut muuhun. Nykypäivänä kilpailua on kuitenkin tullut ja pikku hiljaa olisi hyvä ehkä opetella ottamaan ne Tesla-lasit silmiltä pois. Tuossa yllä sanottiinkin aika osuvasti että kaikki ominaisuudet autoissa on ihan paskoja - paitsi jos ne löytyy Teslasta :D Ymmärrän että näille ottajia löytyy ja itsekin olen ihan mielelläni ottanut joskus Model3 pidemmälle reissulle alle kun valinnanvaraa on ollut, mutta mitenkään päin katsottuna en saa siitä mitenkään täydellistä kokonaisuutta.

Hyvä alusta ei ole pintakova, vaan nielee epätasaisuudet ollen kuitenkin tasapainoinen. Hyvä alusta toimii eri olosuhteissa ääntelemättä ja antaa kuljettajalle palautetta kuitenkaan lyömättä "käsille" eikä missään nimessä ainakaan pohjaa tavallisessa ajossa. Teslassa mikään näistä ei toteudu, ellei olla jossain Puolan EU-Tukirahoilla rakennetulla silkinsileällä moottoritiellä.

Pakko välillä avautua vaikka olen pyrkinyt ketjussa olemaan puuttumatta kun näistä tulee aina loputon vänkäys. Väkisin näistä heitoista tulee mieleen että täällä on suuri osa ihmisistä sellaisia joita ei autot kiinnosta tipan vertaa eikä millään laitteilla olla ajettu, että olisi jotain vertailukohtaa mutta sitten on löytynyt se oma juttu, nimittäin Tesla!
 
Laadukkaampi ja laadukas on eri asia. En ainakaan itse jaksa heijastavia/kiiltäviä materiaaleja arvostaa ja nuo halpuutetut hopeanväriset muovit yms on jotain 2000 luvun taitteen ihannointia. Tuleehan tossa Mesen CLA karvalakissa joku puolikeinonahkapenkki ja ei tuo nyt muutenkaan kovin premiumilta vaikuta koko höskä. Taitaa Mersulla muutenkin olla paljon hiottavaa voimansiirrossa jos sillä 90kwh akulla tiristää 792 wltp niin kysymys lähinnä kuuluu minne se paljon hehkutettu 800v järjestelmän paremmuus perustuu? Ainoa etu taitaa olla latausnopeus mikä nyt ei parane Suomen talvessa juurikaan.
Kuitenkin haluat Teslaan 95kwh akun jolla pääsee päälle 700km wltp.

Juurihan Teslakin kasvatti akkukapasiteettiaan.
 
Outoa on jos tuota pitää haukkua, kai sitten sellainen tykkää Q4 etron tyylisistä superlöysistä vauhtoehdoista, mutta tämäkään ei tuossa ylempänä tule ilmi, koska mitään perusteluja ei irtoa. T. Uuden ja vanhan Y:n omistaja.
Kun juurikin olin ekaa sähkistä hommaamassa, tuli ihmeteltyä montaakin vaihtoehtoa. Silloisista peleistä 4v sitten ajettavuudeltaan pole-2 oli löysään itselle istuvin. Sen tilat oli vain vähän mahdottomat. Y oli aika karmea, vähän kuin paskoilla palikoilla madallettu ensimmäinen autoni. Pintakova reki vaikkakin meni hyvällä alustalla ok, mutta mietin että millainen meteli ja meno on kun painaisi sillä vaikka talvella röpölumella / nypyttävällä patilla niin morjes. Bonuksena sentään suvimaisuuden heilunta oli ok kurissa, mutta no eipä ihme tuolla alustalla vaikka suvia rata-autoksi saa. Lisäksi pole-2 oli selkeästi tuollakin tontilla edellä ns. ratamoodin osalta. Aika samat vibat edelleen prefl-Y kanssa kun sattuu sellaiseen vain kyytiinkin.

Pihaan tulikin juuri kompromissina sopivan tukeva, äänetön paskoillakin alustoilla oleva Q4. Siinä on varmasti normisuvin tyyliin viritetty palikat jollain kompromissilla ihme kyllä meidän tiestöön aika sopivaksi vaikka sillä ei kannata radalle lähteä. Ja jos pehmeys olisi itseä tökkinyt niin olisihan DCC ollut tarjolla. Ehkä jos olisin vielä parikymppinen liikennevalo-gp nykybensalenkkari voisin tuota Y-alustaa fiilistellä vs muut pehmeät, mutta toisaalta eihän se itse koppa istuisi mitenkään muuten korkeana suvimyökkynä kokonaisuuteen. Se pitäisi vain siirtää fiilikseltään johonkin oikeasti ajettavaan koppaan. Ja kun oikeasti tulee pidempää matkaa kelissä kuin kelissä niin aika moni muu juttu alustan osalta on oleellisempaa. Myönnän, että nytkin vedän Qn seuraajan kanssa DCC comfortilla ihan tyytyväisenä kun ajovehkeet on sitten oma juttunsa vs. lepposat ja ajoltaan tukevat matka-autot. Ehkä kakkos/kolmosautona olleessa e-2008:ssa oli jo pikkasen liian keinuva ja pehmeä kyyti muualle kuin lähipyöritykseen, mutta ehkä siltikin valitsisin ennemmin sen Y:n koppaan kuin og. alustan.

Uutta Y:a en ole ajanut ja hieno juttu, kun ovat osanneet hienosäätää sitä oikeaan suuntaan. Itse en pitäisi edes pahana investointina pistää vaikka pari tonnia, jos sillä saisi juniperin palikat tilalle pre-faceliftiin.
 
Viimeksi muokattu:
Laadukkaampi ja laadukas on eri asia. En ainakaan itse jaksa heijastavia/kiiltäviä materiaaleja arvostaa ja nuo halpuutetut hopeanväriset muovit yms on jotain 2000 luvun taitteen ihannointia. Tuleehan tossa Mesen CLA karvalakissa joku puolikeinonahkapenkki ja ei tuo nyt muutenkaan kovin premiumilta vaikuta koko höskä.

En ole CLA nähnyt kuin kuvissa, kuvien perusteella valoefektit ei nappaa, mutta ymmärtääkseni pahimma RGB pelijonne jutut voi välttää, ja ihan hillityksi saa.

Tosin jos nyt verokkina on Tesla, Model 3 ja Y , niin en nyt ihan vakuuttunut kritiikistäsi, ja jos Mersun on sillä ajaneet luonehtinut enemmän laadun tuntuiseksi. Jos halpuutettu, niin et ilmeisesti että sille tasolle mitä vertailukohta.


Taitaa Mersulla muutenkin olla paljon hiottavaa voimansiirrossa jos sillä 90kwh akulla tiristää 792 wltp niin kysymys lähinnä kuuluu minne se paljon hehkutettu 800v järjestelmän paremmuus perustuu? Ainoa etu taitaa olla latausnopeus mikä nyt ei parane Suomen talvessa juurikaan.

Ymmärtääkseni CLA energia tehokkuudessa onnistunut varsin hyvin, toisessa ketjussa totesin että olisivat voineet muutamasatametria siinä voineet tinkiä ja laittaa kunnon ovenkahvat, olivat myöntäneet kahvat valinta johtu enemmänkin siitä että ne nyt vain pitää olla.

800v yhdistetään usein lataustehokkuuteen, sille varmaan kysyntään ja maalikkona voisin kuvitella että ainoa miinus on se että mailmalla on vielä 400v latureita.

Uskon että jos tänäpäivänä valitsee auton joka ei tue 800v latausta pärjää sillä auton elinkaarenajan. Kyse ei ole mistään sellaisesta jonka tuki häviäisi 800v yleistymisen myötä, Laturit jokatapauksessa säätävät jännitettä, joten menee jo aika keinotekoiseksi jos alettaisiin hylkiin max 400v tukevia autoja.
 
Lisätään kommentit uutena model 3 2022 omistajana. Vaihdoin BMW E92 M-sportista tuohon ja alusta on mielestäni juuri sopiva. Ei ihan niin kova kuin bemmissä, mutta ei myöskään niiaile mutkissa. Huomaa ettei vaikka ratikkakiskoja tarvii enää jännittää :lol:.

Sanon silti ettei tuo varmasti mukavin ole. Jos johonkin suuntaan säätäisin niin tie voisi tuntua enemmän ratissa ja vähemmän takamuksessa. Bemarista kaipaa lähinnä penkin reisi- ja sivuttaistukea ja nekin oli highlandissa parempia kuten myös alusta. Ei kuitenkaan omalle lompakolle 10k€ parempia.

Edit. alla vielä 20" überturbinet eli pienemmillä olisi vielä mukavampi.
 
Lisätään kommentit uutena model 3 2022 omistajana. Vaihdoin BMW E92 M-sportista tuohon ja alusta on mielestäni juuri sopiva. Ei ihan niin kova kuin bemmissä, mutta ei myöskään niiaile mutkissa. Huomaa ettei vaikka ratikkakiskoja tarvii enää jännittää :lol:.

Sanon silti ettei tuo varmasti mukavin ole. Jos johonkin suuntaan säätäisin niin tie voisi tuntua enemmän ratissa ja vähemmän takamuksessa. Bemarista kaipaa lähinnä penkin reisi- ja sivuttaistukea ja nekin oli highlandissa parempia kuten myös alusta. Ei kuitenkaan omalle lompakolle 10k€ parempia.

Edit. alla vielä 20" überturbinet eli pienemmillä olisi vielä mukavampi.
Vertailu parissa mielessä aika epärelevantti:
E92 suunniteltu joskus 2000 luvun alussa ja tuoreimmillaankin on ainakin 10v vanha, eli kilometrejä ja kulumaa on. Muistan hyvin ne ajat kun E9x oli vielä uusi ja kyllä se mielestäni oli laadukkaamman ja paremmin tehdyn oloinen kaikin puolin jos huomioidaan auton ikä. Totta kai ne ratikkakiskot hakkaa käsille jos auto alkaa olla elinkaarensa loppupäässä.
 
Vertailu parissa mielessä aika epärelevantti:
E92 suunniteltu joskus 2000 luvun alussa ja tuoreimmillaankin on ainakin 10v vanha, eli kilometrejä ja kulumaa on. Muistan hyvin ne ajat kun E9x oli vielä uusi ja kyllä se mielestäni oli laadukkaamman ja paremmin tehdyn oloinen kaikin puolin jos huomioidaan auton ikä. Totta kai ne ratikkakiskot hakkaa käsille jos auto alkaa olla elinkaarensa loppupäässä.
Subjektiivinen ja omaan kokemukseen pohjautuva vertailu joo oli. Vanhemman model 3 tekniikkakin on tosiaan 7v vanhaa eli suunniteltu 10v sitten, jos tässä ei ollut keskustelu highlandista. Tarkoitus ei ole kehua alustaa kaikkien sähköautojen parhaaksi, vaan jakaa subjektiivinen kokemus muutaman eri koeajon pohjalta ja vertailua vaihdokkiin.
 
Taitaa Mersulla muutenkin olla paljon hiottavaa voimansiirrossa jos sillä 90kwh akulla tiristää 792 wltp niin kysymys lähinnä kuuluu minne se paljon hehkutettu 800v järjestelmän paremmuus perustuu? Ainoa etu taitaa olla latausnopeus mikä nyt ei parane Suomen talvessa juurikaan.
CLA tarjoaa enemmän rangea, isomman akun, sekä enemmän rangea per kWh kuin Tesla 3. Siinä on myös parempi latausnopeus sekä akku tyhjänä että täydehkönä. Keskilatausnopeus 10-80 välillä on 195kWh. Teslalla vastaava lukema on luokkaa 95kWh.

Mikä nyt oikein ahdistaa? Teslallahan tässä on hiottavaa kun se on kaikilla rangemittareilla perässä. 800v tarkoittaa latausnopeuden lisäksi myös sitä, että auton sisällä riittää ohuempi kupari virran kuljettamiseen - säästyy painoa ja rahaa + kaapelit on helpompi reitittää korin sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
Vertailu parissa mielessä aika epärelevantti:
E92 suunniteltu joskus 2000 luvun alussa ja tuoreimmillaankin on ainakin 10v vanha, eli kilometrejä ja kulumaa on. Muistan hyvin ne ajat kun E9x oli vielä uusi ja kyllä se mielestäni oli laadukkaamman ja paremmin tehdyn oloinen kaikin puolin jos huomioidaan auton ikä. Totta kai ne ratikkakiskot hakkaa käsille jos auto alkaa olla elinkaarensa loppupäässä.

Semisti OT, mutta joutuu tarttumaan tähän E9x -vertailuun, kun täällä oli E93 pari vuotta hiljattain -40mm alustalla ja sen pintakovuudella prefl-Y vertautuu jollain tapaa. Ainoa iso ero oli se, että ohjaus oli älyttömästi omaan makuun toimivampi bemarissa - reilusti vähemmän tehostettu, kunnon paksu tukeva ratti ja kun tuota käänsi niin siitä tunsi selkeän yhteyden minne auto meni tai minne renkaat näyttivät. Myös hyvillä kamoilla tuollainen 15-20v vanhan bemarin sisusta on yllättävän ok laatufiilikseltään.
 
Kaupan parkissa oli vieressä Y yksikseen. Näytöllä oli joku "iso punainen pallo". Mitä se tarkoittaa ?

Sentry mode aktivoitui. Eli tallensi klipin.

enemmän rangea per kWh kuin Tesla 3
Onko tälle jotain lähdettä? Epäilen, että takapotku-highlandin piekseminen tässä voi olla haasteellista. Käsittääkseeni mitään kunnollisia energiatehokkuustestejä Mersulle ei ole vielä tehty. Latausnopeus on selvästi parempi ja en epäile, etteikö Mersu kokonaisuutena etenisi ripeämmin.
 
Sentry mode aktivoitui. Eli tallensi klipin.


Onko tälle jotain lähdettä? Epäilen, että takapotku-highlandin piekseminen tässä voi olla haasteellista. Käsittääkseeni mitään kunnollisia energiatehokkuustestejä Mersulle ei ole vielä tehty. Latausnopeus on selvästi parempi ja en epäile, etteikö Mersu kokonaisuutena etenisi ripeämmin.
WLTP testi on ainakin yksi virallinen mittaus jonka kumpikin valmistaja ilmoittaa tietyn speksin / standardin mukana. Tuossa lukemassa on lataushäviöt mukana.

Mersulle tarjotaan
122 Wh/km

vs.

Teslassa LR RWD:ssä
125 Wh/km

Nämä nyt EV Databasesta. En tiedä tarjoaako Tesla edes tarkkoja speksejä ja nehän nyt vaihtelevat muutenkin vähän väliä kun tulee uusia pieniä versiomuutoksia vähän väliä.
 
Semisti OT, mutta joutuu tarttumaan tähän E9x -vertailuun, kun täällä oli E93 pari vuotta hiljattain -40mm alustalla ja sen pintakovuudella prefl-Y vertautuu jollain tapaa. Ainoa iso ero oli se, että ohjaus oli älyttömästi omaan makuun toimivampi bemarissa - reilusti vähemmän tehostettu, kunnon paksu tukeva ratti ja kun tuota käänsi niin siitä tunsi selkeän yhteyden minne auto meni tai minne renkaat näyttivät. Myös hyvillä kamoilla tuollainen 15-20v vanhan bemarin sisusta on yllättävän ok laatufiilikseltään.
Samaa mieltä ohjauksesta ja sisustuksen laadusta yli 15v vanhassa autossa. Oma kokemus on kaikista sähkötehostetuista vs hydraulisista, että sähköset avustaa monesti liikaa ja tuntuma huonompi kuin hydraulisissa, ihan vaikka vertaisi bmw vs bmw. Kauheaa eroa en huomaa Teslan ohjaustuntuman tarkkuudessa kevyt-normaali-raskas vaihtoehtojen välillä.
 
Onko tälle jotain lähdettä? Epäilen, että takapotku-highlandin piekseminen tässä voi olla haasteellista. Käsittääkseeni mitään kunnollisia energiatehokkuustestejä Mersulle ei ole vielä tehty. Latausnopeus on selvästi parempi ja en epäile, etteikö Mersu kokonaisuutena etenisi ripeämmin.

Highland on vielä edellä kwh/100km lukemassa, tod.näk. selittyy sillä että CLA on pikkasen pidempi, leveämpi, korkeampi ja selvästi painavampi.

Jos pitäisi arvata niin itse voimalinja on hieman energiatehokkaampi kuin Model 3 LR RWD:ssä.
 
Highland on vielä edellä kwh/100km lukemassa, tod.näk. selittyy sillä että CLA on pikkasen pidempi, leveämpi, korkeampi ja selvästi painavampi.

Jos pitäisi arvata niin itse voimalinja on hieman energiatehokkaampi kuin Model 3 LR RWD:ssä.
Highland on myös tehokkaampi ja huippukulutus taas pienempi kuin CLA:lla. Mukava kuitenkin nähdä, että tulee kunnon haastajia.
Lähde takapotkujen vertailusta: EV Comparison Side-by-Side - EV Database
 
Lienee lopulta aika merkityksetöntä että kumpi on edellä jos ero on käytännössä nollissa.

CLA 85kWh nettoakulla 792km WLTP -> 107.3 Wh / km
Model 3 LR RWD 75kWh nettoakulla 702km WLTP -> 106.8 Wh / km

Tesla tosiaan näyttäisi saavan 0.5% enemmän WLTP:tä samasta akusta... Mutta ilmeisesti Teslan lataushäviöt ovat vähän isommat, niin lataushäviöineen ilmoitetut WLTP kulutukset keikahtavat sitten Mersun eduksi.
 
Lienee lopulta aika merkityksetöntä että kumpi on edellä jos ero on käytännössä nollissa.

CLA 85kWh nettoakulla 792km WLTP -> 107.3 Wh / km
Model 3 LR RWD 75kWh nettoakulla 702km WLTP -> 106.8 Wh / km

Tesla tosiaan näyttäisi saavan 0.5% enemmän WLTP:tä samasta akusta... Mutta ilmeisesti Teslan lataushäviöt ovat vähän isommat, niin lataushäviöineen ilmoitetut WLTP kulutukset keikahtavat sitten Mersun eduksi.
Julkaistun persuteella CLA Mersun kulutuksesta, energiatehokkuudesta kritisointi hämmentää. sehän on laajasti kehuttuja asioita. Teslan energiatehokkuutta kehuttu, joten nyky tietojen perusteella epälookista mersua siitä haukkua. Sitä voi kritisoida onko jossain vähän liikaa viilattu.

Suomalaisa tietenkin kiinnostaa miten on linjassa talviajossa, ei ehkä peräkärry vetäjien suosikki malli, mutta aina löytyy heitä jotka hakee sitä kärry lappiin pysähtymättä. sitä odotellessa sitten se paljokon lataustaukoihin menee.


CLA Mersu on hinnaston hinnoilla kalliimpi kuin hinnat alkaen Tesla, joten osalle se nyt vaan jää haaveeksi. Mutta sellaista pöhinää kuplassa että he joilla se ei nyt ole kympistä kiinni, niin jostain syystä tuo mersu osunut kohdilleen.

Siis heille joilla se Tesla ollut aikanaan kompromissi, ja eivät ole tulleet sinuiksi kompromissien kanssa. CLA menee ehkä tarjoaa heille sen kantaman, kohtuu rahaan ja sitten niitä juttuja mitä Teslassa tinkineet.

Mersu ei tietenkään puhuttele jotain Citikka kuskia, siis Tesla kuskia joka arvostaa suuresti Teslan kuljettajan paikkaa, hallintalaitteineen., joka ei kaipaa muuta.

He joille se juttu on Teslan brändi, mukaanluekien Elon, saavat tyydytystä siitä, olla osa perhettä, vielä tänäpäivänä, niin osalle se on kilpailua, osalla ihan kannatusta ylä ja alamäissä.

Mersulla myös omat faninsa, pitkällä historialla, takana ylä ja alamäet, niille nyt jotkin marginaalit ei ole se juttu. Osa kaipaa vielä sitä tähti tähtäintäkin, Fani itsetunto kestää krtisoida jotain tähtitaivasta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: miu

Statistiikka

Viestiketjuista
282 657
Viestejä
4 853 184
Jäsenet
78 456
Uusin jäsen
eMTB

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom