Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ei kai autopilotit tai muutkaan ajoavustimet saa kuskin ohjausta yliajaa? Tuohan se vaarallista olisi, jos ajoavustimet ottaisivat auton hallinnan vaikka kuski käyttäisi polkimia tai rattia. Eli siis autopilotti tuossa ollut päällä, mutta kuski painanut poljinta jolloin autopilotti ei tätä yliaja.
Nyky autoissa on paljon turvatekijöitä jotka yliajaa kuljettajan.

Tesla kohdistaa vastineensa ja huomion tuohon kuljettaja ajoi, se ihan ymmärettävää. Ratkaisu huomioi sen ja sen takia Tesla sai alennusta. Eli ilmeisesti siis kaasun painamisesta ei kiistaa, vaan siitä markkinoininsta, lupauksista ja siitä miten Automaatti ohjauksen toimi tuossa tilanteessa.

Jutussa ei kerrottu miten tilanteet teknisesti pitäisi estää, ja tai mitä markkinoida. Onko se että jos automaatti ohjaus päällä, niin kuljettaja voisi jarruttaa, ohjata, mutta ei lisätä vauhti, ei ohittaa pakollinen pysähtymerkkiä pysähtymättä jne.

Miten automaatti ohjaus kytketään pois, painamalla kaasua, hmm.... ei ehkä kungas idea.

Se meni ohi että oliko auto varoittanut Stop merkistä, vai oliko mennyt sillä kaasupolkimen painamisella tilaan ihan passiiviseksi.

Markkinointi, tainnut sekin vaikuttaa päätökseen, mitä myyt, mitä saatu.
 
Nyky autoissa on paljon turvatekijöitä jotka yliajaa kuljettajan.

Totta. Ja todennut tämän vaaralliseksi monesti ihan perus bensa volkkarilla ja kaistavahdilla, joka talvella tekee todella vaarallisia liikkeitä väärään suuntaan.

Tesla kohdistaa vastineensa ja huomion tuohon kuljettaja ajoi, se ihan ymmärettävää. Ratkaisu huomioi sen ja sen takia Tesla sai alennusta. Eli ilmeisesti siis kaasun painamisesta ei kiistaa, vaan siitä markkinoininsta, lupauksista ja siitä miten Automaatti ohjauksen toimi tuossa tilanteessa.

Jutussa ei kerrottu miten tilanteet teknisesti pitäisi estää, ja tai mitä markkinoida. Onko se että jos automaatti ohjaus päällä, niin kuljettaja voisi jarruttaa, ohjata, mutta ei lisätä vauhti, ei ohittaa pakollinen pysähtymerkkiä pysähtymättä jne.

Miten automaatti ohjaus kytketään pois, painamalla kaasua, hmm.... ei ehkä kungas idea.

Se meni ohi että oliko auto varoittanut Stop merkistä, vai oliko mennyt sillä kaasupolkimen painamisella tilaan ihan passiiviseksi.

Markkinointi, tainnut sekin vaikuttaa päätökseen, mitä myyt, mitä saatu.
Tuli mieleen tuosta stop-merkistä, että eihän tuo perustason autopilotti edes huomioi stop-merkkejä tai liikennevaloja, vaan kuski hoitaa näihin pysähtymisen.

Ja tavallisissa autoissa vakkari tippuu pois sekä kaasusta että jarrusta. Ja vaarallista olisi sekin, jos kaasua ei voisi painaa kun ajoavustimet käytössä. Tilanne, jossa näet jonkun tulevan kylkeen/perään kovalla vauhdilla ja pitäisi päästä alta pois..
 
Missä autossa tippuu vakkari pois kaasusta? Jarrusta kyllä mutta kaasun painamiseen en ole törmännyt.

Tuossa Teslan jutussa on kyse siitä että mainostettu enemmän mitä oikeasti järjestelmä tekee.
 
Missä autossa tippuu vakkari pois kaasusta? Jarrusta kyllä mutta kaasun painamiseen en ole törmännyt.

Tuossa Teslan jutussa on kyse siitä että mainostettu enemmän mitä oikeasti järjestelmä tekee.
Enpä ole itsekään ajanut autolla jossa kaasupolkimen painaminen poistaisi vakkarin. Manuaalissa toki kytkin heittää vakkarin myös pois.

Hmm.. joo taitaahan se päälle jäädä. Lähinnä siis pointti oli, että kaasua kyllä pystyy kaikissa painamaan ja vauhtia nostamaan. Liittyi siis alla olevaan pulatunnuksen tekstiin, että ajoavustimien kanssa estettäisiin vauhdin lisääminen kaasupolkimella.

Onko se että jos automaatti ohjaus päällä, niin kuljettaja voisi jarruttaa, ohjata, mutta ei lisätä vauhti,
 
Totta. Ja todennut tämän vaaralliseksi monesti ihan perus bensa volkkarilla ja kaistavahdilla, joka talvella tekee todella vaarallisia liikkeitä väärään suuntaan.
Nämä eivät kuitenkaan overrideä kuljettajaa. Jos pidät ratista kiinni oikeasti etkä vain sormenpäillä, niin ei se kaiatavahti mitään tee kuin vähän täristää ohjauspyörää.

Sen sijaan luistonesto / ajonvakautus kyllä lopettaa kaasun syötön ruiskutukselle / sähkövirran syöttämisen sähkömoottorille jos se niin päättää, eikä mikään määrä kaasupolkimen polkemista auta.
 
Uudemmissa autoissa pitäisi vaan pienentää varoituskynnystä törmäysvaroittimelle. Ei sen tarvitsisi aktivoitua jarruttamaan herkemmin, mutta jos se esim. varoittaisi alle 2 sekunnin turvavälistä vaikka yli 60km/h nopeuksilla niin kummasti saattaisi rauhoittaa (ellei vilkku ole päällä).

Mutta tosiaan Tesla on markkinan keskiarvoa herkempi tiputtamaan automaatti ajamisen toiminnot pois jos kontrolleihin koskee.
 
Uudemmissa autoissa pitäisi vaan pienentää varoituskynnystä törmäysvaroittimelle. Ei sen tarvitsisi aktivoitua jarruttamaan herkemmin, mutta jos se esim. varoittaisi alle 2 sekunnin turvavälistä vaikka yli 60km/h nopeuksilla niin kummasti saattaisi rauhoittaa (ellei vilkku ole päällä).

Mutta tosiaan Tesla on markkinan keskiarvoa herkempi tiputtamaan automaatti ajamisen toiminnot pois jos kontrolleihin koskee.
Nykyiset paskat piipittää jo haitaksi asti, niin ei siihen vielä lisää kaivata yhtään. Veikkaan 10 vuoden sisään tulevan korjausliike, kun huomataan että kuskin havaintokyky on heikentynyt jatkuvat auton häirinnän takia. Vaaran välttäminen on yksi juttu, mutta jos auto alkaa vittuilemaan siitä ettei aja kaistalla ihan siinä kohtaa missä tekoäly haluaa niin ollaan aika pitkällä. Tai tämä sinun aivopieru 2 sekunnin turvavälin varoittamiselle - Liikenteessä tulee jatkuvasti tilanteita, jossa hetkellisesti raja rikkoutuu. Esim. jonkun tunkiessa kaistalle eteen varoitusrääkäys on vihoviimeinen asia mitä siihen päälle tarvitaan.
 
No voit toki ottaa tuon tilalle automaattisen hidastumisen (kuten adaptiivisella vakkarilla). Kelpaisi sekin toteutukseksi itselleni.

Valvonnan toteuttaminen on turvavälien kohdalla aika haastavaa kun asian toteaminen siten, että se vaikuttaisi ajotapoihin on lähes mahdotonta.
 
No voit toki ottaa tuon tilalle automaattisen hidastumisen (kuten adaptiivisella vakkarilla). Kelpaisi sekin toteutukseksi itselleni.

Valvonnan toteuttaminen on turvavälien kohdalla aika haastavaa kun asian toteaminen siten, että se vaikuttaisi ajotapoihin on lähes mahdotonta.
Siis meinaat, että auto hiljentäisi vaikka adaptiivinen vakkari ei olisi päällä? Kuulostaa aikamoiselta lottokoneelta varsinkin jos on toteutettu Teslan vision only -filosofialla.

Ihan ajatuksen tasolla - Eikö järkevämpää olisi tehdä hätäjarrutus-toiminnoista pakollinen tietyllä suorituskyvyllä. Automatiikka kun ottaa sen sekunnin pois reaktioajasta aidossa vaaratilanteessa niin lyhyempikin turvaväli riittää pidemmälle.
 
Ei se automaattijarrutus sua ennen törmäystä pysäytä ainakaan yleensä nykytoteutuksilla (kävelyvauhtia lukuunottamatta). Hivenen saattaa olla nopeammin jarruilla, mutta rajusti se törmää edelleen. Saattaa vähän alemmissa nopeuksissa toimia paremmin, mutta ei ole omalla plugsrilla tullut testattua (varoituksia on muutaman kerran tullut).

Ei mielestäni ole järkevämpää, koska ideana on suurentaa turvavälejä. Automaattinen hiljentäminen ei ollut oma ensisijainen ehdotus, vaan asiasta aktiivisempi varoittaminen. On se sitten äänimerkillä, rattia tärisyttämällä tai millä Tesla (kun ollaan tässä ketjussa) haluaa asian toteuttaa.

Toki jos muita ajatuksia on jolla niitä turvavälejä saadaan kasvatettua niin voi ehdottaa jos kokee että niillä saadaan parempi lopputulos aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Auton jatkuva pimputtaminen ja kuskin häirintä on paljon vaarallisempaa kuin sun hakema kuvitteellinen hyöty turvaväleistä valittamisesta. Ei tuosta tulisi kuin yksi helvetin rasittava päältä otettava "avustava" järjestelmä ISAn ja muun paskan kaveriksi. Jos kuski joutuu kyttämään mitä vattua auto tekee, niin se on kaikki pois liikenteen seuraamisesta. Tämä siis silloin kun kuski itse ajaa. Teslan saama tuomiohon oli se pahin tilanne, jossa kuski luuli valheellisen mainonnan takia, että auto osaa ajaa itse ja auto ei kyennyt riittävästi seuraamaan mitä kuski tekee tai jättää tekemättä.
 
Turvaväleistä on turha valittaa liian herkästi, koska niihin ei voi itse vaikuttaa. Usein on tilanne, että jos pidät säällistä turvaväliä niin siihen tunkee jatkuvalla syötöllä autoja ja päädyt ajamaan 20kmh edellä ajavaa jonoa hitaammin kun vasemmalta puskee jatkuvasti liian lähelle eteen uutta auton perää.
 
Uudemmissa autoissa pitäisi vaan pienentää varoituskynnystä törmäysvaroittimelle. Ei sen tarvitsisi aktivoitua jarruttamaan herkemmin, mutta jos se esim. varoittaisi alle 2 sekunnin turvavälistä vaikka yli 60km/h nopeuksilla niin kummasti saattaisi rauhoittaa (ellei vilkku ole päällä).

Mutta tosiaan Tesla on markkinan keskiarvoa herkempi tiputtamaan automaatti ajamisen toiminnot pois jos kontrolleihin koskee.

Auton jatkuva pimputtaminen ja kuskin häirintä on paljon vaarallisempaa kuin sun hakema kuvitteellinen hyöty turvaväleistä valittamisesta. Ei tuosta tulisi kuin yksi helvetin rasittava päältä otettava "avustava" järjestelmä ISAn ja muun paskan kaveriksi. Jos kuski joutuu kyttämään mitä vattua auto tekee, niin se on kaikki pois liikenteen seuraamisesta. Tämä siis silloin kun kuski itse ajaa. Teslan saama tuomiohon oli se pahin tilanne, jossa kuski luuli valheellisen mainonnan takia, että auto osaa ajaa itse ja auto ei kyennyt riittävästi seuraamaan mitä kuski tekee tai jättää tekemättä.

Huonosti suunnittelu pimputtelu menettää tehoansa, ja ei mitään järkeä että auto pimputtaa sekunnin sisään siitä kun joku kiilannut eteen, jos ei kuitenkaan hitaammin niin eteen että pitää hätäjarruttaa.

Jos ajatus on se että kuljettajaa opastetaan, sori, arviosi etäisyydestä on väärä, niin siihen riittää se että pimpautetaa jos se kuljettaja ei ala ottamaan sitä turvaväliä. olkoon sitten kehittyneempää algoritmia, tai ihan raja-arvoja. Jos turvaväli lyhenee, minimistä niin se hälyttävämpää, vs se että joku koukkaa eteen, ja kuski alkaa ottamaan väliä, niin ei siinä tarvi heti pimputella. Jos yli kymmennen sekunttia, niin sitten varmaan jo kaikkien mielestä kaveri unohtunut.


Muistettava että tässä oli taajaman ulkopuoliset rajoituset ja vasta alle 2s väleistä. Jostain neljän viiden sekan jutuista sitten vasta jos se näyttää jäävän pysyvästi vajaaksi, ei mitään ärsyttävää pimputusta, vaan ihan valistusta.

Ylinopeudesta mussuttaminen, niin siinä oleelista että raja ei ole alle todellisen, ja sallii rajoitus alueella pienen heilumisen yli. Rajoitusten laskeiessa vähän vaikeampi, jos kuski ei ole aloittanut hiljentämistä ennen tikkaria, niin se paikka huomauttaa, jos aloittanut, niin todennköisesti on se havainnut, ja turva pimputella jos hidastaminen menee vähän yli. Rääky sitten vasta jos jää ylinopeudelle.

Ylinopeutta toisen kontia kohti, niin ennen jarruttamista rääkyä.
 
Tapoja on tosiaan monenlaisia miten noita voidaan toteuttaa. Omat kokemukset pääasiassa omasta plugarikiasta. Siinä siis törmäysvaroitin varoittaa diidiidii tms. jos olet lähenemässä auton mielestä liian nopeasti edessä olevaa ajoneuvoa. Muutaman kerran tuo tullut, kun lähdin ohittamaan rekkaa motarilla (lähdin aika myöhään vaihtamaan kaistaa) ja toisen kerran tainnut tulla moottoritien poistumisen jälkeisessä t-risteyksessä kun siihen hiljensin. Koskaan ei ole tullut huomautusta siitä että joku on vaihtanut eteen, joten kyllä siihen voidaan lähestymisälyä myös rakentaa eikä vain etäisyysälyä.

Lisäksihän tuossa on huomautus jalan nostamisesta kaasulta kun navigoit ja jos jalka on edelleen kaasulla kun pysähtymistä vaativaan risteykseen on riittävän vähän matkaa.

Toisaalta itse ajan muutenkin ko. ilmoittimet kaikki päällä (taitaa siellä ollut myös vireystilan valvonta, kaistavahti ja ylinopeusvaroitin). Kaistavahti joissakin tapauksissa tulee otettua pois, mutta yleensä ei sitäkään kun ei ole kohtuuttoman aggressiivinen ja pystyy ajamaan tien reunassa urien ulkopuolella. Ylonopeusvaroituskin on luokkaa toktoktok eikä se häiritse vaan lähinnä informoi. Kaistaviivan päälle ajelu sitten varoittaa ihan kunnon äänimerkilläkin mutta eipä se mutkatielläkään kovin useasti varoita. Voi johtua merkinnöistäkin osa varoituksen puuttumisista. Vireystilan valvonta sitten taitaa olla lepsuin, mutta se perustuukin lähinnä käsittääkseni yhtämittaiseen ajopätkään (ei kameroita).

Kaistavahdissa pitää tietty muistaa se vakio Kian softan ominaisuus että seuraa oikealla olevaa viivaa ja jos tiellä tulee tuplakaista vastaan ilman uuttaa viivaa niin auto siirtyy oikeaan laitaan viivan mukana.

Taitaa olla noi kaikki (mitä voi säätää) olla keskimmäisessä asennossa säädettynä asetuksista eli siinä missä ne vakiona ovat.

Teslalla nyt olisi softaosaajina mahdollisuus säätää nämä vaikka millä tavalla monipuolisemmin kuin perus autobrändeillä. Tai ainakin pitäisi olla, vaikka nämä nykyiset tunnutaan Teslalla hoitavan yleensä vain kytkemällä kaikki mahdollisimman helposti pois päältä.
 
Turvaväleistä on turha valittaa liian herkästi, koska niihin ei voi itse vaikuttaa. Usein on tilanne, että jos pidät säällistä turvaväliä niin siihen tunkee jatkuvalla syötöllä autoja ja päädyt ajamaan 20kmh edellä ajavaa jonoa hitaammin kun vasemmalta puskee jatkuvasti liian lähelle eteen uutta auton perää.
Ajotavat ketjussa oli saman henkinen kommentti joltain nimimerkiltä.


Jos nyt ruuhkaa, vauhti rajoitusten mukaan ja itsellä se väli pysyy edelläolevaan samana, niin mikä siinä vetää puoleen, usein se takana roikkujakin ottaa enemmän väliä. Mistä siihen sitä jatkuvalal syötöllä autoja tulisi, jossa kiihdytyskaista liittymästä ?

Jos kaksi kaistaa tai useampi samaan suuntaan, missä kaistat etenee vähän eri tahtiin, niin aina joukkoon mahtuu joku 18v joka vaihtelee kaistalta kaistalle, mutta se tekee sitä joka tapauksessa.

Se missä väliin tulee useampi on liittymät joissain liityntä kaista, motarityyliset, jos sieltä tulee possujuna niin se nyt tunkeen väläihin, mutta se yksi turvälin idea että kaistalle helmpopi liittyä, kaistan vaihdot turvallisia. Jos vedetään toisen kontissa niin se tunkee siihen mistä sitten seuraa tukevampaa jarruttelua.


Usein on tilanne, että jos pidät säällistä turvaväliä niin siihen tunkee jatkuvalla syötöllä autoja j

Se on totta että jos pitää niin pienen välin ettei siihen mahdu ainakaan ilman isoa riskiä, niin ehkä siihen sitten vähemmän tulee. Tosin aika vaiva ja haitta itselle, mutta mitä ei tekisi jos voi lisäsi , edessäolevaa ja muita haitata.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 236
Viestejä
4 865 643
Jäsenet
78 623
Uusin jäsen
Tml57

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom