Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Millä kilsoilla hajosi ja havaitsitko mitään merkkejä etukäteen?
68 300 km ku hajos.

Toimi ihan normaalisti, paitsi mielestäni parin päivän kulutus oli merkittävästi suurempi kuin aiemmin, ehkä oli, ihan mutua ☺️

Tein Teslan oman 🔋 testin eka kertaa n. 1 viikko ennen hajoamista. Akun terveys oli vain 86%, mitä ihmettelin kyllä, kun alkuvuodesta oli Tessiellä katsottuna karvan vaille 91%. No akkuvika selitti kyllä tuon kapan laskun.

Sitten tuli virheilmoitus BMS_a079 ja antoi ladata vain 50%. Ei todellisuudessa ladannut enää ollenkaan paitsi rapiaan 20%:iin.
 
68 300 km ku hajos.

Toimi ihan normaalisti, paitsi mielestäni parin päivän kulutus oli merkittävästi suurempi kuin aiemmin, ehkä oli, ihan mutua ☺️

Tein Teslan oman 🔋 testin eka kertaa n. 1 viikko ennen hajoamista. Akun terveys oli vain 86%, mitä ihmettelin kyllä, kun alkuvuodesta oli Tessiellä katsottuna karvan vaille 91%. No akkuvika selitti kyllä tuon kapan laskun.

Sitten tuli virheilmoitus BMS_a079 ja antoi ladata vain 50%. Ei todellisuudessa ladannut enää ollenkaan paitsi rapiaan 20%:iin.
Perhepiirissä samanlainen keissi meneillään. 2021 sr+ ja akku morjens. Kilsoja n. 70k. Takuuseen menee ja loaner on ollut alusta saakka alla, ilmaisilla supereilla ja 300km päivittäisellä ajosuoritteella. Loaner vielä long range Y, niin on saanut ns. omaa autoa parempaa alle.

Elokuun puolivälissä sanoi akku poks, tesla ilmoitti auton olevan valmis 4. Syyskuuta. Ei tainnut olla tämän vuoden syyskuu kun auto edelleen teslan hoivissa. Odottelemisiin.
 
Perhepiirissä samanlainen keissi meneillään. 2021 sr+ ja akku morjens. Kilsoja n. 70k. Takuuseen menee ja loaner on ollut alusta saakka alla, ilmaisilla supereilla ja 300km päivittäisellä ajosuoritteella. Loaner vielä long range Y, niin on saanut ns. omaa autoa parempaa alle.

Elokuun puolivälissä sanoi akku poks, tesla ilmoitti auton olevan valmis 4. Syyskuuta. Ei tainnut olla tämän vuoden syyskuu kun auto edelleen teslan hoivissa. Odottelemisiin.
Joo, sama loaneri täälläki 😁 Kiva, kun antavat ns. parempaa tilalle. Ehkä son Jenkkiläistä yrityskulttuuria, että yllätetään asiakas positiivisesti.
 
Ainakin nyt toimii oikein. Yssa vain LR AWD on nollakorko.
tesla – kopio.png


Mulla näyttää kolmoseenkin näin. Eikö nuo luottokulut tule tossa pelkistä perustamismaksusta ja käsittelykuluista.
 
Päivitän vähän LDU korjaukseni edistymistä. Kokkolan Jessen kanssa olin päässyt neuvotteluissa siihen pisteeseen että hän olisi voinut pistää hiiliharjallisen coolant deletepuikon tulemaan laakereiden kera. Sitten hän lakkasi vastaamasta sähköposteihin.
Nyt olen jatkanut tutkimuksia että mitä mistä ja miten.

Tämän paikan mukaan jäähdytyksen deletointi ei ole hyvä idea: Letter to Tesla - Large Drive Unit RMN failure

Heidän mukaansa se johtaa väjäämättömään roottorin laakereiden tuhoutumiseen. Heillä tullut vastaan saksalainen LDU jossa laakerit menneet 30tkm ajolla ilman jäähdytystä. Ok, ei kuulosta äkkiseltään hyvältä. He tarjoavat ratkaisuksi 280 euroa (!) maksavaa grafiittistefaa ja sen kylkiäisiksi yli 3000 euron hintaista koulutuspakettia millä varmistaa heidän mukaansa äärimmäisen vaikean ldu:n onnistuneen korjauksen.

Heillä on myynnissä myös hifin oloinen versio tuosta 6007-laakerista joka ilmeisesti on se roottorin laakeri. 200e kpl! SKF 6007 SiC Silicon Carbide – EV Clinic Zagreb Franšiza

Tuo heidän kittinsä tuhannella eurolla on ihan ok-hintainen jos se sisältää nuo hifimmät laakerit.

Tilasin kiinasta (kaikista euroopan paikoista oli loppu) yksinkertaisen ruostumattoman coolant delete capin. Ajattelen vieläkin että nollan prosentin tsäänssi veden pääsemisestä moottorin sisälle on sen mielenrauhan väärti, vaikka kääntöpuolena olisikin useammin menevät laakerit. 30tkm saksalaista ajoa vastaa 200tkm suomalaista ajoa laakereiden lämpenemisen puolesta? Siihen jos yhdistäisi nuo piikarbidi-laakerit niin keston luulisi olevan taattu.
 
Päivitän vähän LDU korjaukseni edistymistä. Kokkolan Jessen kanssa olin päässyt neuvotteluissa siihen pisteeseen että hän olisi voinut pistää hiiliharjallisen coolant deletepuikon tulemaan laakereiden kera. Sitten hän lakkasi vastaamasta sähköposteihin.
Nyt olen jatkanut tutkimuksia että mitä mistä ja miten.

Tämän paikan mukaan jäähdytyksen deletointi ei ole hyvä idea: Letter to Tesla - Large Drive Unit RMN failure
Itse olen ollut siinä käsityksessä että ne Q-mallin LDU:n keraamiset laakerit kyllä kestää hyvin Coolant Deleten.
Vanhemmissa on perinteisiä metallilaakereitaja niiden kanssa varmasti tuleekin ongelmaa kun roottorin maadoitus heikkenee ja virrat pääsevät laakereiden kautta kiertämään.

Itselle on tulossa sellainen tee-se-itse mallinen Coolant delete kitti jossa sahaillaan se pääty poikki ja korvataan letkulähdöllä. Tarkoitus olisi vielä ennen talvea se asennella, mutta saa nyt nähdä miten käy.
 
Itse olen ollut siinä käsityksessä että ne Q-mallin LDU:n keraamiset laakerit kyllä kestää hyvin Coolant Deleten.
Vanhemmissa on perinteisiä metallilaakereitaja niiden kanssa varmasti tuleekin ongelmaa kun roottorin maadoitus heikkenee ja virrat pääsevät laakereiden kautta kiertämään.

Itselle on tulossa sellainen tee-se-itse mallinen Coolant delete kitti jossa sahaillaan se pääty poikki ja korvataan letkulähdöllä. Tarkoitus olisi vielä ennen talvea se asennella, mutta saa nyt nähdä miten käy.
Meinaat ohittaa sen kierron kokonaan? Sen ehkä mahtuu tekemään koneen ollessa paikoillaan? Itse tykkäisin että siellä päädyssä edes kiertäisi neste.

Pitää perustaa uusi ketju tälle aiheelle, hukkuu pian muun keskustelun joukkoon. Sama homma yleisessä korjausketjussa..
 
Voin kompata samaa. M3 2020 AWD LR vetokoukulla mullaki Lapissa ja kovilla pakkasilla lämpenee kabiini reilu 5 min 😊 Ei ole yhtään ikävä polttista ja Webastoa. Vaihdettiin myyjäliikkeen piikkiin yks tukivarsi ennen kauppoja. Autolla oli ajettu tällöin rapia 52 tkm.

Mieki valkkasin tämän vuosimallin juuri PTC-vastuksen vuoksi. Tässä ei ollu ratinlämmitystä (oikeastaan ainoa miinus varusteista), mutta hommasin Teslan lämmityksellä olevan ratin + Evofferin moduulin, niin toimii nyt sekin hyvin.

Satunnaisia haamujarrutuksia tulee, muttei riesaksi asti. Pyyhkijät parantuneet päivityksillä ja ovat Ok. Kannattaa ostaa koukullinen malli, jotta saat vetää peräkärryäki, jos tarvista. Jälkiasenteisena ei saa käyttää koukkua kuin pyörätelineeseen ym.

Kannattaa olla tietoinen, että 2029-2021 malleissa ainakin Jenkeissä tehdyissä M3:sen ajoakuissa on käytetty Panasonicin moduuleita, eli ajoakku voipi hajota. Mulla kävin niin, mutta sain loistavaa palvelua Teslalta (hinuri haki pihasta & loaneri veloituksetta korjauksen ajaksi) ja takuuseen menee. Pitäs valmistua akkuremppa lokakuun aikana).

Eli varmista, että akkutakuu voimassa, jos M3 päädyt 😎 Harvalla 19-21 ikäisellä tulee kilsat vielä vastaan (192 tkm).
Mistä selviää helpoiten kenen tekemä akku autossa on? Rajautuuko akkuongelma panasonicin tekemiin?
 
Mistä selviää helpoiten kenen tekemä akku autossa on? Rajautuuko akkuongelma panasonicin tekemiin?
Ymmärsin että ongelma koskee pääosin niitä 3sia mitkä tehty Kiinassa ja näihin siellä koottu Panan akut.

Kesään 2021 mennessä oli Panasonic käytössä ja sen jälkeen syksyllä oli LGta.
 
Mistä selviää helpoiten kenen tekemä akku autossa on? Rajautuuko akkuongelma panasonicin tekemiin?
Esim sovelluksesta näet VIN:n ja LRW alku tarkoittaa ainakin Kiinaa ja LG akkua. Jostain Teslabjörnin videosta tämä tieto.

Täältä voinee koittaa selvittää

Tege sanoi:
Ymmärsin että ongelma koskee pääosin niitä 3sia mitkä tehty Kiinassa ja näihin siellä koottu Panan akut.

Ei kai Kiinassa ole Panan akuilla koottu, vaan ne ovat pelkästään jenkkituotantoa?
 
Pari huomiota lisää fsd14.1:sta. Aika harva saanut tuon kuin vain parilta tyypiltä videoita. Osaa väistää roskia tiellä, havaitsee ja osaa käyttäytyä oikein hälytysajoneuvojen kanssa(hidasta, oikeaan reunaan), osaa parkkeerata autotalliin: The Most Impressive Tesla FSD V14 Videos You Need to See

Seuraava versio ilmeisesti parin viikon sisään. Riippuu paljon miten testaus menee. Seuraavissa versioissa pitäisi olla isosti muutoksia eikä pelkkää bugikorjausta.
1760008744345.png
 
Viimeksi muokattu:
Esim sovelluksesta näet VIN:n ja LRW alku tarkoittaa ainakin Kiinaa ja LG akkua. Jostain Teslabjörnin videosta tämä tieto.

Täältä voinee koittaa selvittää



Ei kai Kiinassa ole Panan akuilla koottu, vaan ne ovat pelkästään jenkkituotantoa?
Sieltä tuli pari kk Panan akuilla 3:sta kunnes alkoi tulemaan LGlla. Tämä 2021 heinä-syyskuu.
 
Meinaat ohittaa sen kierron kokonaan? Sen ehkä mahtuu tekemään koneen ollessa paikoillaan? Itse tykkäisin että siellä päädyssä edes kiertäisi neste.

Pitää perustaa uusi ketju tälle aiheelle, hukkuu pian muun keskustelun joukkoon. Sama homma yleisessä korjausketjussa..
Mahtuu tekemään koneen ollessa paikoillaan. Meinaan laittaa siihen ennen letkuliitintä T-haaran josta otan pienemmällä putkella sinne vaihdelaatikon kierrolle osakierron.

Täältä löytyy tarinaa missä tehty samalla tavalla tuo Delete kuin ajattelin itse tehdä.
Suuri takamoottori / Large Drive Unit (LDU) tee-se-itse coolant delete - Tesla Owners Finland
 
Esim sovelluksesta näet VIN:n ja LRW alku tarkoittaa ainakin Kiinaa ja LG akkua. Jostain Teslabjörnin videosta tämä tieto.

Täältä voinee koittaa selvittää



Ei kai Kiinassa ole Panan akuilla koottu, vaan ne ovat pelkästään jenkkituotantoa?
Jenkeissä ainakin mulla M3 AWD 2020 LR tehty ja siinä ne Panan akut. VIN-koodi alko 5:lla.

1000025807.jpg
 
Nyt niitä huonompiakin kokemuksia mitkä toistuvat fsd14.1:lla. Lyhyitä teräviä jarrutuksia ja kiihdytyksiä mitkä johtavat todella ikävään kokemukseen. Lyhyitä jarrutuksia mitä ei välttämättä videosta niin näe. Tämä varmaan helppo korjata ja yksi syy miksi 14.1 vain pienellä porukalla käytössä, ei ole hiottu versio vielä. Muutkin videot mitä nähnyt sanoneet, että 14.1 ei tunnu yhtä viimeistellyltä kuin edellinen softaversio.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=OmsmRU1Tuhg
 
Vedetäänkö paskasti toimivan mallin päälle vaan vähän finetuning treenausta ja ajatetaan uudelleen ja toivotaan että ongelmat korjautuvat?

Vaikeahan noita on explisiittisesti korjata kun mallit eivät ole mitenkään deterministisiä.
 
FSD14 piti olla suurin uudistus sitten Autopilotin. Nyt taas sama show jatkuu. 14.2 parempi ja 14.3 paras. Kohta taas 14.4 jne.

Varmaan myös tulee kohta kymmenen kertaa pienemmät mallit vrt mihin?

Taitaa vain olla aivan hakuammuntaa ja toivoivat että joku osuu kohdalleen.
 
Vedetäänkö paskasti toimivan mallin päälle vaan vähän finetuning treenausta ja ajatetaan uudelleen ja toivotaan että ongelmat korjautuvat?

Vaikeahan noita on explisiittisesti korjata kun mallit eivät ole mitenkään deterministisiä.
Videon jos katsoo niin selviää, että nuo pikajarrutukset/nykivyys johtunee siitä, että auto reagoi turhan herkästi kävelijöihin/fillareihin/... ts. alkaa olettamaan, että sieltä se syöksyy autonalle, tesla jarruttaa, tesla päättää ettei se kävelekään alle ja kiihdyttää. Nämä niin nopeita jarrutus/kiihdytys tapahtumia ettei noita silmällä videosta huomaisi ilman että kuski asiasta sanoisi.

Mun käsitys on, että teslassa on jonkinlainen simulaatio mikä ennustaa mihin kävelijät yms. menevät. Oletan että vedetty simulaatioon reagoiminen eka versiossa liian tiukalle ettei varmasti tule onnettomuuksia. Tuota voinee hienosäätää.
 
Katsoin ihan samaa. Hintaero on samaa luokkaa kuin yleensä tulee kun akku vaihdetaan pienempään (esim. Scenic 60vs87). Tässä on lähinnä karsittu varusteista, joka saattaa tehdä halvemmasta haluttavamman (tai kalliimmasta hivenen tyyriin suhteessa). Mutta eiköhän tuota ole pohdittu siltä kannalta että Teslaa jo ostaneet ovat valmiita niistä varusteista maksamaan ja uudet asiakkaat eivät välttämättä ole.

Mutta eiköhän tuo hinta ole asetettu markkinoita katsellen, eli muilta saa joitakin tonneja halvemmalla about saman kokoista akkua (aavistuksen pienempää) mutta toimintamatkaltaan Tesla menee vähän pidemmälle. Ja sitten taas pari tonnia lisää niin saa jo huomattavasti isompaa akkua muilta (taas tuo Scenic vertailuna sen 87).

Ehkä hivenen näissä on se ongelma kun ei ole ihan selkeää että mitä siellä nyt kaiken kaikkiaan on muutettu ja osa noista selviää oikeastaan vasta jälkikäteen (visuaaliset jutut huomaa nopeammin) kun käsitin että siellä on alustaankin tehty jotain.
 
Tekniikan Maailman artikkeli Model Y:n uudesta mallista ja hinnanmuutoksista:

Tuon mukaan nelivedon hinta on laskenut peräti 7 100 euroa. Melkoinen arvonalenema yön yli taas Teslan omistajille :cigarbeye:
 
Olin jo aikeissa kehaista, että tuo uusi standard-versio olisi halvin vaihtoehto sellaiselle ostajalle, jolle 1600 kg jarrullinen vetomassa tulee tarpeeseen... mutta sitten muistinkin, että on olemassa Volvo EX30 Single Motor Extended Range, jossa on sama vetokyky ja joka maksaa vetokoukun kanssa 300 euroa vähemmän (41 790 € vs. 42 090 €) :D
 
Tekniikan Maailman artikkeli Model Y:n uudesta mallista ja hinnanmuutoksista:

Tuon mukaan nelivedon hinta on laskenut peräti 7 100 euroa. Melkoinen arvonalenema yön yli taas Teslan omistajille :cigarbeye:

TM taas osoittaa "asiantuntevuutensa". Ei ole laskenut eurollakaan
 
Tekniikan Maailman artikkeli Model Y:n uudesta mallista ja hinnanmuutoksista:

Tuon mukaan nelivedon hinta on laskenut peräti 7 100 euroa. Melkoinen arvonalenema yön yli taas Teslan omistajille :cigarbeye:
Ainakin aiemmassa postauksessa näkyvän kuvaruutukaappauksen hintojen perusteella muut hinnat ovat pysyneet samoina. Vain Standard Range on korvautunut Standard -mallilla.
 
Tekniikan Maailman artikkeli Model Y:n uudesta mallista ja hinnanmuutoksista:

Tuon mukaan nelivedon hinta on laskenut peräti 7 100 euroa. Melkoinen arvonalenema yön yli taas Teslan omistajille :cigarbeye:
Viittaavat varmaan siihen parisen vuotta sitten tapahtuneeseen hintamuutokseen tuolla 7100e:llä. Eli ei ihan "yön yli".
 
Siis rahoituksella AWD premium on vain 20 kuussa kalliimpi kuin tämä joka paikasta karsittu malli? Ei Tesla selkeästi näitä vielä halua myydä...
 
Omaan silmään 40:n läheneminen hinnat-alkaen-Y:lla on kyllä hyvä peliliike ja eiköhän ainakin osalla selittelyt Muskista ja kauppa käy. Tuolla rahalla vähissä muiden merkkien verrokit.

Merkki saa esimerkillisesti pelattua kosmetiikkaa std-mallilla sekä nollakorolla kuin vain tiputtaisi kylmästi nykyisten mallien hintoja. Nollakorosta maksavat kuitenkin isoa rahaa rahoitusyhtiölle ja tuskin vastaava prosentuaalinen säästö tulee std-mallin tuotantokustannuksissa.
 
Nyt päivitty. 0-korolle eli laskuri oli edellä.

Nyt saa jopa 3000€ vaihtohyvityksen myös 3 ja Y malleihin + nollakorko.


Teslan etusivuilta tuosta vaihtoauto bonuksesta:

"2 Teslan vaihtoautobonus on voimassa 10.10.2025 ja 31.12.2025 välisenä aikana tilatuille Model 3- ja Model Y Premium All-Wheel-Drive -ajoneuvoille, jotka ovat toimitettavissa 31.12.2025 saakka. Vaihda nykyinen ajoneuvosi Teslaan, niin saat alennusta uuden Teslan ostosta. Jos toimitusta ei vastaanoteta 31.12.2025. mennessä, Teslan vaihtoautobonusta ei sovelleta tilaukseesi. Jos toimitusajankohta siirtyy Teslan hallinnassa olevien olosuhteiden vuoksi, asiakkaalla on edelleen oikeus etuun ottamalla vastaan ajoneuvon toimitus ensimmäisenä vapaana päivämääränä. Sertifioidut käytetyt ajoneuvot eivät ole oikeutettuja tähän tarjoukseen. Koeajo- ja esittelyajoneuvot sisältyvät tähän tarjoukseen. Tämä tarjous ei koske operatiivisia leasing-sopimuksia. Tarjous voidaan yhdistää haluttuun korkoon. Tämä tarjous näkyy auton laskussa vaihtoauton bonuksena. Vaihtoauton käyttöehtoja sovelletaan."

Siis tarkoittaako tuo tosiaan, että Tesla alentaa tilauksessa maksettavaa uuden auton hintaa 3000€ jos tarjoaa vaihdokin vaihdossa? Itse tuli heinäkuussa juuri saatua Teslalta arvio oman vaihdokin arvosta (11800€) ja voisi melkein piruuttaa katsoa onko oman vaihdokin hyvitys nyt maagisesti tippunut 3000€. :D
 
Nuo Teslan vaihtoautotarjoukset on niin arpaa. Joitakin ne ottaa mutta ilmeisesti todella hyvä kuntoisia. Muut menee jobbareille.
 
Keväällä ainakin Teslan vaihtotarjous oli aika linjassa muitten autoliikkeitten tarjouksiin, tyyliin tonnin huonompi. Sanoivat, että nykyään pystyvät tarjoamaan parempia hintoja. Jännä nähä ekoja kokemuksia tuosta tarjouksesta. Ite sain kuitenki myytyä yksityiselle ostajalle suoraa paremmalla hinnalla.

TM muuten oikaisi jo juttunsa hinnanalennusten osalta. Selvästi toimittaja ei ole ollenkaan tietoinen Teslan hinnoista.
 
Keväällä ainakin Teslan vaihtotarjous oli aika linjassa muitten autoliikkeitten tarjouksiin, tyyliin tonnin huonompi. Sanoivat, että nykyään pystyvät tarjoamaan parempia hintoja. Jännä nähä ekoja kokemuksia tuosta tarjouksesta. Ite sain kuitenki myytyä yksityiselle ostajalle suoraa paremmalla hinnalla.

TM muuten oikaisi jo juttunsa hinnanalennusten osalta. Selvästi toimittaja ei ole ollenkaan tietoinen Teslan hinnoista.

Joo, tuo omakin 11800€ oli hyvinkin linjassa muista liikkeistä saamaani hyvityksiin. Ennen Tesla taisi tosiaan hyvittää ihan surkeasti ja jopa myönsivät, että kannattaa tarjota muualle. Varmaan niillä on nyt joku Autovex tyylinen yhteistyökumppani joka ostelee noita vaihdokkeja paremmalla hinnalla? Pitää melkein kysyä Teslalta onko tosiaan niin, että tarjous on vaihdokin hinta + 3000€ alennusta uudesta.
 
Niin... kun maksaa AWD:stä isomman käsirahan ja maksaa 5000e enemmän loppuerää niin joo... "vain 20e kalliimpi".

:whistling:

No tätähän saa veivata miten haluaa, todellisissa luottohinnoissa vain 8k ero joka on kyllä vähän suhteessa varustemenetyksiin ja jos tuohon premium awd:hen saa vielä 3k lisähyvityksen niin saahan siinä 5000 eurolle aika paljon vastinetta.
 
Viimeksi muokattu:
Olikos Model 3 Performanceen saatavilla tiskin takaa jotain vetokoukkua? Muistelisin julkaisun yhteydessä olleen tällaisesta puhetta.
 
Mielenkiintoista että tuossa uudessa halppis Y.ssä on kangaspenkit kuvien mukaan. Hengittää mukavammin kun premiumin muovipenkit
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 372
Viestejä
4 954 888
Jäsenet
79 638
Uusin jäsen
TekniikkaTeemu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom