Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Komppaan mariini:ia. Samat säännöt kaikille. Teslalla puskee vastakarvaan kun yrittävät end-2-end ai-pohjaista ajoavustinta ja EU-säännöt kirjoitettu tavalla mitkä vaikea täyttää ai:lla. Mukaellen linkin tesla matskua "miten todistat, että AI täyttää säännöt", ei riitä että ajettiin x-miljoonaa kilometria ilman onnettomuuksia.

Onko sinulla lähdettä tähän? Ei kai kyse nyt ole siitä että millä tavalla ajoavustin on toteutettu vaan miten se täyttää turvallisuuvaatimukset, esim. miten täytetään vaatimus että kuskin pitää tarkkailla liikennettä koko ajan eikä voi vaikka tekstailla tai nukkua?
 
Onko sinulla lähdettä tähän? Ei kai kyse nyt ole siitä että millä tavalla ajoavustin on toteutettu vaan miten se täyttää turvallisuuvaatimukset, esim. miten täytetään vaatimus että kuskin pitää tarkkailla liikennettä koko ajan eikä voi vaikka tekstailla tai nukkua?
Miksi autopilotissa riittää nykyinen jokseenkin toimiva kuljettajan tarkkailujärjestelmä, mutta sama ei kelpaisi FSD:n kanssa? Ei se täydellinen ole, mutta ei ole myöskään autopilotin kanssa.

Taitaa ongelma olla enemmän kuitenkin käännösten ym suorittaminen itsenäisesti.
 
Komppaan mariini:ia. Samat säännöt kaikille. Teslalla puskee vastakarvaan kun yrittävät end-2-end ai-pohjaista ajoavustinta ja EU-säännöt kirjoitettu tavalla mitkä vaikea täyttää ai:lla. Mukaellen linkin tesla matskua "miten todistat, että AI täyttää säännöt", ei riitä että ajettiin x-miljoonaa kilometria ilman onnettomuuksia.

Helmikikuun hollannin viranomaiskatselmus on paikka missä tesla yrittää vakuuttaa että järjestelmä täyttää säännöt, jos menee läpi ovi EU:hun auki jos ei niin ainakin tesla tietää mikä fsd:ssa vialla tai mikä vialla materiaalissa millä yrittävät todistaa järjestelmän toimivan. AI on eri eläin kuin ihmisen if-then-that heuristiikka vaikka sen kanssa, että havainnoiko auto vaaratilanteen ja käsittelee sen asiallisesti.

Säännöissä ilmeisesti paljon tilanteita mitkä auton pitää hallitaja valmistajan näyttää että näin se hallitseminen on autossa toteutettu. Teslalla yksinkertaistetusti on raaka sensoridata-neuroverkko-output(kaasu,jarru,ratti) ja vaikea osoittaa sormella, että tuossa se hanskaa stop-merkin, tuossa kävelijän jne.
Mitä se Tesla haluaa eurooppaan. "end-2-end avustin"?

Itseajavat auto ymmärtääkseni vielä kehitysvaiheessa, jotain pilotteja kohteissa missä säädöksen sallii kokeilun ja jos ei toimi niin sitten katsotaan paljonko menee rahaa.

Mailmalla yleisesti ajatusmailma toisinpäin, ensin toimii, ja jos silti mokailtu niin katsotaan vastuullisia, mutta rangaistu ei ole raha. Jos sakko rankkua tuli maassa missä tulot ei vaikuta, niin joku viidentuhannen euron sakko olisi merkityksetön, vähän enemmän jos joutuu maksamaan jollekkin eläkeet, muutaman tonnin kuussa kuolemaan asti.
Muutamalla sadalla miljoonalla kuittaisi ei bussi lastillisia, vaan junalastillisia. Kuolleet mahtuisi vielä enemmän.
"miten todistat, että AI täyttää säännöt",

Sekin kiinnostaa että onko turvallinen, miljoona kilometriä testiä ilman onnettomuutta, ei sano mitään, se sanoo että vielä vaiheessa jos lukuisi töpöseimisiä on näilläkin palstoilla kerrottu.

Itseajavat autot, vaikka olisi rajatuilla alueilla ja oloissa, toimiva (käytössä), niin ei niin kiire että riskiä pitää ottaa. Kyllä niitä moka , onnettomuuksia tulee senkin jälkeen kun ollaan vakuuttuneita turvallisuduesta.

AI en näe esteenä itseajaville autoille päinvastoin, mutta jos AI varassa olivia turvallisuus tekiöitä ja ei voida osoittaa AI turvalliseksi, niin ei kuullosta turvalliselta. (siis tässä nyt kommentoin sitä että pitää voida osoittaa)
 
FSD supervised on level 2 tason ADAS, sen markkinoille tuominen pitäisi olla äärimmäisen helppoa koska markkinoille tulee uusia autoja level 2 kyvykkyyksillä useita kymmeniä joka vuosi. Miksi Tesla ylipäätänsä tästä kiukuttelee, mitä nyt ollaan tuomassa markkinoille sellaista joka vaatii hyväksyntöjä yms?

Ettei nyt vaan olisi kyse siitä että Tesla haluaa tuoda markkinoille level3/4 tason järjestelmiä ilman että se haluaa ottaa vastuun auton tekemisistä? Eli toisinsanoen he haluavat tuoda markkinoille level2 järjestelmän jossa ei kuitenkaan vahdita sitä mitä kuski tekee joten tämä "supervised" osuus jää puhtaasti kuskin vastuulle ilman teknisiä varotoimia jotka estäisivät vaikkapa leffan katselun tms. ajon aikana. Eikö tässä nyt ole siitä kyse?
 
Teslan terminologia vähän hämmentä, FSD, Täysin itsestään ajava (ruonansuu: tarkkailua vaativa), jatkaako yhtiö tällä termillä Täysin itsestään ajava myös silloin kun yhtiöllä on Täysin itsestään ajavia autoja, vai tulee joku ihan uus brändäys. ei täysin mutta oikeasti itsenäisesti ajavia autoja.

Ei tämä nyt ensimmäinen toimiala missä markkinonti suoltaa puuta heinää, mutta silti.

Sitten jos tuupataan kanavaa "uutista" että eurooppaan kyllä toisivat Täysin itsenäisesti ajavia autoja mutta EU koneisto ei salli, jotain keinotekosia esteitä, kuullostaa vaihteeeksi pää pomon politikoinoillta.
 
Mielestäni jostain fsd:n sallimisesta on vähän hankalaa puhua, kun auto edelleen tekee tyhjällä tiellä haamujarrutuksia.
Ei fsd14.2 näytä mitään haamujarrutuksia tekevän. Toki eurooppalaisesa perspektiivistä vaikea tietää asiaa kun tuota uutta tai edes edellistä versiota softasta ei euroopassa ole normikuluttajilla käytössä. 14.2 korjasi myös 14.1.x:ssa tulleet epämukavuustekijät, nyt on smooth.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=XcpIhx5My8o

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=o9gE7PpIds4

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=QfmlhhgjLkQ
 
Viimeksi muokattu:
Ei fsd14.2 näytä mitään haamujarrutuksia tekevän. Toki eurooppalaisesa perspektiivistä vaikea tietää asiaa kun tuota uutta tai edes edellistä versiosta softasta ei euroopassa ole normikuluttajilla käytössä. 14.2 korjasi myös 14.1.x:ssa tulleet epämukavuustekijät, nyt on smooth.
Riittää että ajaa Hesan kehätietä Suomessa, niin se tekee kyllä. Ja tekee muutenkin silloin tällöin. Hyvä ettei tee kävelyvauhdissa Manhattanilla. Kyse on kuitenkin siitä, että jos edes se perusvakkaritoiminta ei näytä toimivan vuosien jälkeen (puhumattakaan pyyhkijöistä, valojen suuntauksesta jne.), niin aika alkutekijöissä softa vieläkin on.
 
Riittää että ajaa Hesan kehätietä Suomessa, niin se tekee kyllä. Ja tekee muutenkin silloin tällöin. Hyvä ettei tee kävelyvauhdissa Manhattanilla. Kyse on kuitenkin siitä, että jos edes se perusvakkaritoiminta ei näytä toimivan vuosien jälkeen (puhumattakaan pyyhkijöistä, valojen suuntauksesta jne.), niin aika alkutekijöissä softa vieläkin on.
Suomessa ei ole uusin tai edes toiseksi uusin softa käytössä. Täysin eri algoritmi mikä ajaa kehätietä eu-autossa ja mikä noissa amerikan/kanadan fsd 14.x autoissa on käytössä. 14.x on end2-end neuroverkko missä menee raaka sensoridata neuroverkolle ja ulos tulee kaasu/jarru+ohjausliike. Ajaa parkista parkkiin, osaa pakittaa, ajaa autotalliin, sama neuroverkko pikkuteille ja motareille jne.
 
Paljon korupuheita, vähän jaossa olevia päivityksiä. :smoke:

Kattellään, kuunnellaan ja ootellaan...
 
Paljon korupuheita, vähän jaossa olevia päivityksiä. :smoke:

Kattellään, kuunnellaan ja ootellaan...
EU alueella ei tarvi pidätellä hengitystä, joutuu vain kateellisena katsomaan youtubesta miten amerikka/kanada/... fsd 14.2 ja varmaan ennen vuodenloppua 14.3 ajaa. FSD-softaa dotellessa voi jännittää saako tesla koskaan robotaxeista edes tiukasti rajatuilla alueilla turvakuskeja pois. Elon uhkaillut, että turvakuskit pois loppuvuoden aikana, en usko tähän :)
 
EU alueella ei tarvi pidätellä hengitystä, joutuu vain kateellisena katsomaan youtubesta miten amerikka/kanada/... fsd 14.2 ja varmaan ennen vuodenloppua 14.3 ajaa. FSD-softaa dotellessa voi jännittää saako tesla koskaan robotaxeista edes tiukasti rajatuilla alueilla turvakuskeja pois. Elon uhkaillut, että turvakuskit pois loppuvuoden aikana, en usko tähän :)
Taysin itseajava auto v 14.3 Kuvaako nämä versio numerot kehityksen tasoa. Siis kuvaako major, pääversio numero sen itsenäisen ajamisen tasoa, ADAS tyyliin ? ja uusi ominaisuuksia sitte .nn . minor versinumeron kasvu ?

Siis tyyliin v 10 joku Level 2 ylitys, ja nyt nejästeppiä menty kohti level kolmosta, ja esim v20 sitten Level 3 ylitys.
 
Ei fsd14.2 näytä mitään haamujarrutuksia tekevän. Toki eurooppalaisesa perspektiivistä vaikea tietää asiaa kun tuota uutta tai edes edellistä versiota softasta ei euroopassa ole normikuluttajilla käytössä. 14.2 korjasi myös 14.1.x:ssa tulleet epämukavuustekijät, nyt on smooth.

Aika sokeasti luotat näihin fanipoikiin jotka tota matskua youtubeen tööttää, 14.x jokainen versio so far piti olla se tajunnan räjäyttävä "sentient" versio joka vihdoinkin täyttää kaikki lupaukset mutta todellisuus sitten jotain muuta ja taas foorumeilla kerrotaan "no mut se seuraava versio on sit se toimiva".

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/DevinOlsenn/status/1992282589101690974?s=20


Tossa 14.2 versio ei paljoa ambulansseja tunnu väistelevän vaan kuskin piti lyödä jarrut pohjaan, tämäkin hälytysajoneuvojen varominen piti tulla jo kauan sitten.
 
Mielestäni jostain fsd:n sallimisesta on vähän hankalaa puhua, kun auto edelleen tekee tyhjällä tiellä haamujarrutuksia.

Ja lisäksi perus autopilotin heiluvat spagetti tienviivat pysähdyksissä eivät ainakaan ostohaluja herätä... Ja harvoin liikennevalotkin tuossa visualisoinnissa pitää paikkansa kääntyvien osalta jne.

Joo varmasti eri "stackilla" tehty, mutta vois tuotakin päivittää..
 
Viimeksi muokattu:
Joo varmasti eri "stackilla" tehty, mutta vois tuotakin päivittää..
Tesla yrittänyt vuoden saada uudelle ai-pinolle hyväksyntää eu:ssa. Vanha autopilotti tulee korvautumaan uudella end2end neuroverkolla. Katsellaan ja odotellaan mitä hollannissa tapahtuu helmikuussa.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Joo. Itse odottelen koska Tesla ajaa itsenöisesti sen toisen autonsa tehtaalta asiakkaalle. Kesällä ajettiin numero yksi. Numero kaksi ehkä ensi vuonna! Jos suorittaminen on tuolla tasolla niin ihan puhtaasti markkinointimeemejä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
293 021
Viestejä
5 010 846
Jäsenet
80 399
Uusin jäsen
M1k5u

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom