Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Se perusvakkari olisi ihan jees vaihtoehtona kun paskalla kelillä se adaptiivinen ei aina suostu toimimaan vaan väkisin laskee nopeutta.
Saako jossain autossa pelkästään perinteistä vakkaria päälle jos adaptiivinen löytyy? Olisihan se aika vaarallinen jos vaikka kuski vaihtuu ja toinen kuljettaja luulee että ajaa adaptiivisella ja todellisuudessa käytössä perinteinen..
 

Eipä itsekään tuu automatiikkaa käytettyä, manuaalinen ykkösasento päälle, viiksen päästä saa isommalle jos tarvii. Juniper kokeilematta.
Hauskinta tässä on musta se, että ajan tällä hetkellä Enyaqilla, jossa ei myöskään toimi tämä automatiikka halutulla tavalla. Usein kun liikennevaloista lähtee niin automatiikka ei pysy mukana ja joutuu itse täppäämään viiksestä. Onko uutisen arvoinen asia? Noei, mutta kun Teslan omassa on vikaa niin siitähän on pakko kirjoittaa.

Jotenkin sellainen olo, että Euroopan autoteollisuus on jäämässä jälkeen tai pelkää Teslaa. FSD kehitys ollut aikamoista viime aikoina ja kun se sallitaan Euroopan puolella niin alkaa varmaan hätä olla vielä suurempi. BMW level2 vaihtaa kaistaa moottoritiellä sivupeiliä katsoessa, "wau" :rofl:

Ja joo minäkin vihasin Teslaa ja ostin ekaksi sähkäriksi Enyaqin. Nyt on 3 vuoden jälkeen Model Y Juniper AWD tulossa tilalle ja jotenkin todella hyvä fiilis asiasta.
 
Hauskinta tässä on musta se, että ajan tällä hetkellä Enyaqilla, jossa ei myöskään toimi tämä automatiikka halutulla tavalla. Usein kun liikennevaloista lähtee niin automatiikka ei pysy mukana ja joutuu itse täppäämään viiksestä. Onko uutisen arvoinen asia? Noei, mutta kun Teslan omassa on vikaa niin siitähän on pakko kirjoittaa.

Jotenkin sellainen olo, että Euroopan autoteollisuus on jäämässä jälkeen tai pelkää Teslaa. FSD kehitys ollut aikamoista viime aikoina ja kun se sallitaan Euroopan puolella niin alkaa varmaan hätä olla vielä suurempi. BMW level2 vaihtaa kaistaa moottoritiellä sivupeiliä katsoessa, "wau" :rofl:

Ja joo minäkin vihasin Teslaa ja ostin ekaksi sähkäriksi Enyaqin. Nyt on 3 vuoden jälkeen Model Y Juniper AWD tulossa tilalle ja jotenkin todella hyvä fiilis asiasta.

Minusta ihan validi artikkeli aiheesta. Jossain parikymmentä vuotta vanhassa autossa on ihan toimiva tunnistin, mutta uudessa autossa voikin tulla takapakkia tämän toiminnallisuuden osalta. Talouden MY toiminto on ainakin ihan susi. Koeajolla ei välttämättä saa mitään tuntumaa näihin jos kelit on kohdallaan.
 
Saako jossain autossa pelkästään perinteistä vakkaria päälle jos adaptiivinen löytyy? Olisihan se aika vaarallinen jos vaikka kuski vaihtuu ja toinen kuljettaja luulee että ajaa adaptiivisella ja todellisuudessa käytössä perinteinen..
Saa ja järkevässä toteutuksessa niin, että adaptiivinen on aina vakiona päällä ja perinteinen valittava joka ajokerralla erikseen. Tosin jos adaptiivinen on toteutettu kunnolla, ei sille perinteiselle ole tarvetta. Itse en ole kertaakaan käyttänyt perinteistä vaikka se mahdollisuus olisikin.
 
Saa ja järkevässä toteutuksessa niin, että adaptiivinen on aina vakiona päällä ja perinteinen valittava joka ajokerralla erikseen. Tosin jos adaptiivinen on toteutettu kunnolla, ei sille perinteiselle ole tarvetta. Itse en ole kertaakaan käyttänyt perinteistä vaikka se mahdollisuus olisikin.
Missä autossa näin on? Omassa Hyundaissa ei saa perinteistä vakkaria päälle.
 
Toisinsanoen adaptiivinen on parempi ja perusvakkaria tarvitaan vain silloin kun tekniikka sekoilee. Mutta kuitenkaan sille ei oikeasti ole tarvetta kuin Teslassa sen takia kun tekniikka sekoilee ja tiputtaa AP:n jne. pois.
 
Onko muuten Model 3 Highland tuo kuten vanhassa Y eli saa ratista adaptiivisen ja autopilotin?

Onko suomeen noita Model 3 viiksiä siis myös jälkiasennettavissa ihan virallista reittejä? Teslan kaupassa ainakin viikset näyttivät olevan loppu.
 
Hauskinta tässä on musta se, että ajan tällä hetkellä Enyaqilla, jossa ei myöskään toimi tämä automatiikka halutulla tavalla. Usein kun liikennevaloista lähtee niin automatiikka ei pysy mukana ja joutuu itse täppäämään viiksestä. Onko uutisen arvoinen asia? Noei, mutta kun Teslan omassa on vikaa niin siitähän on pakko kirjoittaa.
Jännä juttu, kun id.4:ssa toimii todella hyvin. Ei tästä kyllä kannata mitään Teslaa syrjitään juttua tehdä, kyllä muutkin valmistajat saavat runtua aivopieruista, jota Teslan pyyhinratkaisu täysin on. Varsinkin, jos tilanne säilyy samanlaisena vuosikaudet isoista lupauksista huolimatta.
 
Hauskinta tässä on musta se, että ajan tällä hetkellä Enyaqilla, jossa ei myöskään toimi tämä automatiikka halutulla tavalla. Usein kun liikennevaloista lähtee niin automatiikka ei pysy mukana ja joutuu itse täppäämään viiksestä. Onko uutisen arvoinen asia? Noei, mutta kun Teslan omassa on vikaa niin siitähän on pakko kirjoittaa.

Jotenkin sellainen olo, että Euroopan autoteollisuus on jäämässä jälkeen tai pelkää Teslaa. FSD kehitys ollut aikamoista viime aikoina ja kun se sallitaan Euroopan puolella niin alkaa varmaan hätä olla vielä suurempi. BMW level2 vaihtaa kaistaa moottoritiellä sivupeiliä katsoessa, "wau" :rofl:

Ja joo minäkin vihasin Teslaa ja ostin ekaksi sähkäriksi Enyaqin. Nyt on 3 vuoden jälkeen Model Y Juniper AWD tulossa tilalle ja jotenkin todella hyvä fiilis asiasta.

Miksi vihasit Teslaa ja miksi nyt et enää vihaa?

Kokemuksella perinteinen sadetunnistin voi eri olosuhteissa joskus vaatia herkkyyden säätöä, mut täppäämistä ei kyllä VAGeissa tarvi harrastaa kun herkkyyttä ylöspäin säätämällä pyyhkäisee aina heti; ja sekin onnistuu viiksestä tihkuasentoa sammuttamatta.
 
Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet, foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä
Jännä juttu, kun id.4:ssa toimii todella hyvin. Ei tästä kyllä kannata mitään Teslaa syrjitään juttua tehdä, kyllä muutkin valmistajat saavat runtua aivopieruista, jota Teslan pyyhinratkaisu täysin on. Varsinkin, jos tilanne säilyy samanlaisena vuosikaudet isoista lupauksista huolimatta.
Taidat olla sellainen vag fanipoju. Kun tämän foorumin mukaan he kellä teslassa toimii on Tesla fanipoikia
 
Missä autossa näin on? Omassa Hyundaissa ei saa perinteistä vakkaria päälle.
mun edellisessä sähkö-Kiassa sai painamalla muistaakseni etäisyysnappia (lukee kyllä ohjekirjassa) muutaman sekunnin ajan, vaihtui adaptiivinen perinteiseen. Se oli ihan jees talvella kun etupään anturi menee tukkoon vartin välein kunnon lumisateella eikä joka välissä voi pysähtyä putsaamaan.
 
Yleensä teslan pyyhinautomaatiosta kyseenalaistettu lähinnä kuivan lasin pyyhintä, vähemmän olen nähnyt valitusta että pyyhkii liian vähän.

Itse en ihan ymmärrä tuota fetissiä hyväksi havaittujen viiksien poistamisesta, mutta ostakoon ne ketkä tykkää. Huonosti on käynyt kaupaksi tällä mantereella jo vuoden ajan.

Jopa vannoutunut tesla-fani työkaverini (toinen 3:nen ajossa) kiroaa highlandistaan puuttuvan viiksen ja nauraa päätään puistellen että pitäisi laittaa bemarin tarrat keulaan ja perään niin jengi osaisi varoa kun ei sillä teslalla kuulemma pysty enää vilkuttamaan.

Mutta oikeasti nää on kaikki aika pieniä ongelmia ja ne voi kaikki vaan unohtaa, senkun ajaa vaan. Kyllä ne kaikki autot toimii ihan ok.
 
Yleensä teslan pyyhinautomaatiosta kyseenalaistettu lähinnä kuivan lasin pyyhintä, vähemmän olen nähnyt valitusta että pyyhkii liian vähän.

Itse en ihan ymmärrä tuota fetissiä hyväksi havaittujen viiksien poistamisesta, mutta ostakoon ne ketkä tykkää. Huonosti on käynyt kaupaksi tällä mantereella jo vuoden ajan.

Jopa vannoutunut tesla-fani työkaverini (toinen 3:nen ajossa) kiroaa highlandistaan puuttuvan viiksen ja nauraa päätään puistellen että pitäisi laittaa bemarin tarrat keulaan ja perään niin jengi osaisi varoa kun ei sillä teslalla kuulemma pysty enää vilkuttamaan.

Mutta oikeasti nää on kaikki aika pieniä ongelmia ja ne voi kaikki vaan unohtaa, senkun ajaa vaan. Kyllä ne kaikki autot toimii ihan ok.
Saahan siihen rahalla sen nykyään.
 
Yleensä teslan pyyhinautomaatiosta kyseenalaistettu lähinnä kuivan lasin pyyhintä, vähemmän olen nähnyt valitusta että pyyhkii liian vähän.

Itse en ihan ymmärrä tuota fetissiä hyväksi havaittujen viiksien poistamisesta, mutta ostakoon ne ketkä tykkää. Huonosti on käynyt kaupaksi tällä mantereella jo vuoden ajan.

Jopa vannoutunut tesla-fani työkaverini (toinen 3:nen ajossa) kiroaa highlandistaan puuttuvan viiksen ja nauraa päätään puistellen että pitäisi laittaa bemarin tarrat keulaan ja perään niin jengi osaisi varoa kun ei sillä teslalla kuulemma pysty enää vilkuttamaan.
Kyllä se osaa myös olla pyyhkimättä. Tietyillä keleillä ei vaan pyyhi riittävästi ja saa olla käskyttämässä tai laittamassa manuaalille. Mutta enemmän se kuivan pyyhintä varmaan häiritsee kuitenkin.

Onneksi nyt on se rattinappi edes pyyhkijälle vielä, se lienee jopa kätevämpi kuin nykyisessä '22 viiksen päässä oleva nuppi.
 
Kyllä se osaa myös olla pyyhkimättä. Tietyillä keleillä ei vaan pyyhi riittävästi ja saa olla käskyttämässä tai laittamassa manuaalille. Mutta enemmän se kuivan pyyhintä varmaan häiritsee kuitenkin.

Onneksi nyt on se rattinappi edes pyyhkijälle vielä, se lienee jopa kätevämpi kuin nykyisessä '22 viiksen päässä oleva nuppi.
Jep itse havainnut, että tihkusade on pahinta myrkkyä tuolle, etenkin hitaammissa alle 50km/h vauhdeissa vaikka sitä vettä sataisi kuitenkin suhteellisen paljon. Lasi voi mennä muutamassa sekunnissa sellaiseksi ettei läpi nää mutta pyyhkimet ei tee yhtään mitään. Sitten taas parin tunnin ajossa rankkasateessa 80-100km/h ei juurikaan ongelmia ollut, hyvin toimivat.
 
Viimeksi muokattu:
Jep itse havainnut, että tihkusade on pahinta myrkkyä tuolle, etenkin hitaammissa alle 50km/h vauhdeissa vaikka sitä vettä sataisi kuitenkin suhteellisen paljon. Lasi voi mennä muutamassa sekunnissa sellaiseksi ettei läpi nää mutta pyyhkimet ei tee yhtään mitään. Sitten taas parin tunnin ajossa rankkasateessa 80-100km/h ei juurikaan ongelmia ollut, hyvin toimivat.
Mun mielestä pahin on se että ei sada ollenkaan taivaalta mutta tie on märkä ja edellä olevasta autosta lentää vettä tuulilasille mutta ei sinne ylös kameraan asti jolloin auto ei huomaa mitään.
 
Saako jossain autossa pelkästään perinteistä vakkaria päälle jos adaptiivinen löytyy? Olisihan se aika vaarallinen jos vaikka kuski vaihtuu ja toinen kuljettaja luulee että ajaa adaptiivisella ja todellisuudessa käytössä perinteinen..

Väitän että aika monessa saa. Sitä en nyt keksi missä se olisi vaarallinen, paitsi jos tottunut sitä käyttämään peräänajoestimenä.

Joo, myönnän että taajama ruuhkassa ehkä jos sekoilee jotain muuta heti alkuun, maantiellä ei.

Toisinsanoen adaptiivinen on parempi ja perusvakkaria tarvitaan vain silloin kun tekniikka sekoilee. Mutta kuitenkaan sille ei oikeasti ole tarvetta kuin Teslassa sen takia kun tekniikka sekoilee ja tiputtaa AP:n jne. pois.

Jos käyttöliittymä on hyvä molemissa tiloissa, ja siis säädöt näppäriä. No jos on kuraa, niin tuskin se manuaalinenkaan on näpärä.
 
Jopa vannoutunut tesla-fani työkaverini (toinen 3:nen ajossa) kiroaa highlandistaan puuttuvan viiksen ja nauraa päätään puistellen että pitäisi laittaa bemarin tarrat keulaan ja perään niin jengi osaisi varoa kun ei sillä teslalla kuulemma pysty enää vilkuttamaan.

Täytyy kiittää maailmankaikkeutta siitä, että näin nelikymppisenä varttiboomerina ei aivot ole vielä niin read-only tilassa, että nappivilkkujen käyttöä ei pystyisi omaksumaan. Hauska juttu on, että kertaakaan ei ole edes refleksinä käsi hakeutunut viiksen kohdalle vilkkujen kanssa. Toisin kun ajelin lomalla pari viikkoa manuaalivaihteisella vuokra-autolla, niin omaan autoon hypätessä yritti aluksi painaa kytkimen pohjaan. Viiksen saisi jälkiasennuksena, mutta ainakin omalla kohdalla olen todennut, että ei ole tarvetta.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Autoissa nyt perinteisesti on aina selitetty sitä paskaakin ostosta parhain päin. En nyt tiedä tekeekö tuo vielä fanittajaksi tai toisin päin anti-fanittajaksi.

Autoissa nyt vaan on huonompia ja parempia ominaisuuksia (joista osa voi olla käyttäjälle täysin päinvastaisia verrattuna toiseen käyttäjään) ja niistä on ihan hyvä keskustella.

Automatiikka pääsääntöisesti on hyvästä kunhan sen voi halutessaan ohittaa. Osa kritiikistä menee ainakin itsellä siis siihen tapaan jossa valmistaja tietää paremmin miten tuotetta pitää käyttää ja jos sitä haluaisi käyttää eri tavalla homma kosahtaa. Automaattivalot ovat hyvin voimakkaasti tämmönen joka ei vaan toimi suuressa osassa tilanteita ja niihin henkilökohtaisesti haluan kontrollia suurimman osan ajasta. Ehkä jos olisi kunnon laservalot niin homma voisi toimia (yhdenkään auton matriisivalot joita olen kokeillut eivät toimi riittävän laadukkaasti). Tietty ne häikäisevät jalankulkijoita todennäköisesti edelleen tuolla pikkuteillä joten manuaalia tarvitsee kuitenkin. Pääsääntöisesti kuski on ulkoistanut valojen käytön autolle ja kyllä sen sekoilusta sitten huomaakin.

Pyyhkimet omassa nykyautossa toimivat ihan hyvin automaatilla kun frekvenssin säädöllä sen saa juuri sopivaksi oli anturin, lentävän veden/kuran suhde mikä vain.
 
Täytyy kiittää maailmankaikkeutta siitä, että näin nelikymppisenä varttiboomerina ei aivot ole vielä niin read-only tilassa, että nappivilkkujen käyttöä ei pystyisi omaksumaan.
Huonon käyttötavan omaksumiskyky ei tee silti ratkaisusta hyvää. Hyvin klassinen asetelma tässäkin ketjussa, että kritiikki kohdistuu toteutustapaan ja fanipojat haukkuu idiootiksi, kun ei osaa tai halua omasta mielestään tätä paskaa toteutusta käyttää. Liiallinen kosketusintegraatio, nappivilkut, huonot pyyhkimet ja sinnepäin sojottava valot alkaa myös mennä sille osastolle, että niistä on liikenneturvallisuudelle haittaa, kun kuski ja kanssa-autoilijat uhraavat huomiota olennaisen sijaan häiriötekijöihin.
 
Kyllä sitä auton kaikenlaisiin ominaisuuksiin ja puutteisiin lopulta suht helposti tottuu. Itsekin hoksasin kuinka huonosti useampikin eri juttu (ml. pyyhkimet ja adaptiivinen vakkari) vanhassa Model Y:ssäni toimi vasta kun siirryin toisen auton käyttöön. Se on sitten pitkälti jokaisen oma asia, miten tällaisiin puutteisiin suhtautuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 766
Viestejä
5 035 657
Jäsenet
80 776
Uusin jäsen
MiikkaP

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom