Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ööö, miksi autossa pitää olla starlink yhteys?

Siksikö että se on muskin juttu?
Suomessa niin hyvä mobiiliverkko ettei ehkä tarvikkaan. Monessa isommassa maassa missä paljon syrjäseutua, vuoria/kukkuloita niin nopeahko mobiilinetti ei kata 99% alueesta. Toki jos ei koskaan mene katvealueelle niin miksipä starlinkkiä tarvisi. Harvinaisempi keissi ja ei tämäkään oikein euroopassa päde niin roaming, satelliittiverkko on luonnostaan globaali.

Teslan kontekstissa starlink fiksu kun ei tarvi maksaa muskin imperiumin ulkopuoliselle operaattorille netistä. Helpottanee myös kun ei tarvi viritellä maakohtaisia sopimuksia operaattoreiden kanssa, yksinkertaisempaa teslan kannalta. Ehkä tuossa olisi myös mahdollisuus musk:lla kytkykauppoihin, starlink puhelimeen ja kotinetiksi bundlena jos on jo tesla. SpaceX:han haaveilee satelliitti 5g:sta, ostivat jo siihen liittyen kaistaa. Vielä tarvivat puhelimiin tukea(tekevät työtä rautavalmistajien kanssa) ja uudet isommat satelliitit(tarvivat starshipin näiden kiertoradalle saattamiseen). ETA 5g:lla vähintään 2v. Jos olen oikein käsittänyt spacex ei tule yrittämään starlinkkiä tiheään asutuille alueille vaan se on enempi syrjäseutujen, katvealueiden, metsästäjien, leireilijöiden yms. juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Lol, miksi sä tuot fanipoikaa täysin turhaan tähän keskusteluun jatkuvasti? Enhän minä edes puhunut suoraan nappivilkuista pelkästään vaan yleisesti asiasta x, joka on toteutettu kyseenalaisella tavalla. Kuten jo kirjoitin, se että toteutukseen tottuu ei tee siitä (automaattisesti) hyvää. Mutta kuten täsmensit, et selkeästi ollut tarkoittanut ekaa viestiäsi yleiselle tasolle yleistettäväksi.

Rattinapeista on ihan turha lähteä enää keskustelemaan, koska niistä on väännetty niin monta sivua ketjuun. Nyt kun Tesla toi vilkkuviiksen takaisin, luulisi sen viimeistään "kertovan" tarpeeksi oliko napit onnistunut veto.

Tuon ihan vaan siksi, kun se tuntuu esiintyvän ketjussa eri muodoissa. Voidaan joulun kunniaksi tehdä periaatepäätös, että jätetään tämänlainen keskenkasvuinen nimittely pois, kun ilmeisesti kuitenkin aikamiehien kesken on tarkoitus keskustella autoista. Ekassa postauksessani nappivilkuista "varttiboomerismi ja read-only aivot" ei muuten viittaa siihen, että jos nappitoteutuksesta ei pidä, seuraa siitä se että on idiootti (kuten vastauksessasi tulkitsit). Vaan enemmänkin itseironisesti siihen, että vanha koira voi halutessaan myös oppia uusia temppuja. Huomaathan, että en ole muuten millään tavoin sanonut, että napit olisi viikseä parempi toteutus, vaan että niilläkin vilkkujen operointi on aivan toimiva konsepti. Mutta tästä ei sen enempää, hyvää joulua.
 
Kysytäänpä nyt kun alkaa olla tällaisia v**tumaisia keliä missä vuoroin sataa vettä ja vuoroin 10 pakkasta että onkohan noissa Tesla Model 3:n (2025) ovissa, ikkunoissa, latausluukussa ja takakontissa millaiset suojamekanismit jäätymisen varalla, uskaltaako niitä yrittää aukoa jos ovat jäässä vai onko riski hajottaa jotain? Ikkunoita näyttää ainakin laskevan hieman jolloin ei pitäisi sen hajota vaikka kahvan vetäminen ei laskisi sitä yhtään? Entä kontti tai latausluukku, kannattaako edes yrittää avata jos autossa jäätä vai huomaako mekanismi että nyt on jäässä ja ei ala sen enempää väkisin runnomaan jos ei heti aukea?
 
Tapahtuipa Sunnuntaina. (M3 LR 2020vm, 63tkm)

Aamulla autolle mennessä, näytöllä oranssi ilmoitus, että lataus rajoitettu 50%. Auto väitti, että voi silti normisti ajella. Akkua 74%. Service modessa näkyi BMS_a079, BMS_a064, BMS_a066.
Ajelin Sunnuntaina 54% asti ja tein illalla huoltopyynnön.
Ma iltapäivästä soittivat, että etänä katsoivat tilanteen ja akku menee vaihtoon, ei kustannuksia. Laina auto odottaa sitten Ti aamuna klo:08:00 huollon pihassa.
Kävin vielä treeneissä sekä asioilla ja kotia tullessa akkua 31%. Ei ladannut enää kotilaturilla...
Aamulla ajoin sitten huollon pihalle, akkua 24% jäljellä. Laina autoksi pari vuotta vanha Y.
ETA korjaukselle 30.12. Eli nyt ajellaan sitten loppuvuosi model Y:llä. No tuleepa siitäkin sit kokemusta...

Nyt saatiin tämä saaga päätökseen.
Akku saatiin vaihdettua pari vko suunniteltua aiemmin.
Vaihdetussa akussa näyttää olevan ~40-50km enemmän rangea täytenä. Ihan ok siis. Vaihtoivat myös jonkun 5 way valven ilmaiseksi ja penkit oli näemmä puhdistettu samalla. Teslan huollolle täydet pinnat.

Vanhasta laina Y:stä jäin lähinnä kaipaamaan sähköluukkua ja "helpompaa" konttia, auton kyytiin astuttiin, autosta näki paremmin liikenteen ja valot oli hivenen paremmat. Kaikki muu oli samaa tai jopa huonompaa. Automaatti pyyhkimet ja ap vakkari samaa paskaa. Alusta oli kovempi, sekä rämisi ja nitisi sisältä, liekkö sitten renkaista johtui.

Vanhaa Y:tä en edes harkitse, uuden mallinen Y kyllä kelpaa sitten parin vuoden kuluttua kun vaihto alkaa olla ajankohtainen.
 
Kysytäänpä nyt kun alkaa olla tällaisia v**tumaisia keliä missä vuoroin sataa vettä ja vuoroin 10 pakkasta että onkohan noissa Tesla Model 3:n (2025) ovissa, ikkunoissa, latausluukussa ja takakontissa millaiset suojamekanismit jäätymisen varalla, uskaltaako niitä yrittää aukoa jos ovat jäässä vai onko riski hajottaa jotain? Ikkunoita näyttää ainakin laskevan hieman jolloin ei pitäisi sen hajota vaikka kahvan vetäminen ei laskisi sitä yhtään? Entä kontti tai latausluukku, kannattaako edes yrittää avata jos autossa jäätä vai huomaako mekanismi että nyt on jäässä ja ei ala sen enempää väkisin runnomaan jos ei heti aukea?
Yrittää avata ja ei aukea jos on jäässä. Jos aukeaa ei ole jäässä.
Joskus voi jäädä vähän puolitiehen, että on auki vaikka onkin jäässä, jolloin tästä näkyy ruudulla herja.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 048
Viestejä
5 043 549
Jäsenet
80 808
Uusin jäsen
Tapsaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom