Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Jos katsot uusinta 2026 käyrää, niin se ei ole ohittanut vielä aikaisempien käyriä.
Katselin näitä päättyneitä kvartaaleita, kun tuolla kvartaalin lopussa alkaa ne erot näkyä ja keskellä vähän enemmän vaihtelua. Toki yksittäisien päivienkin kohdalta voidaan tuota katsoa (esim. 33-37) ja todeta, että 2026 Q1 myynti on korkeammalla, kuin 2025 paras kvartaali.

Tämä nyt selkeesti menee sinulla tunteisiin, yritän vain saada sinulta faktaa sen myynnin kasvun osalta mutta ilmeisesti sellaista ei tule.
Helmikuussa 2026 Teslan myynti Euroopassa oli yli 10% korkeampi kuin helmikuussa 2025.

Olet hienosti huomannut, että tuossa Q1 2026 käyrässä jossa on nuo muutama maa mukana vain, myynti ei ole yhtä korkeaa kuin aiempina kvartaaleina. Mutta miksi sinä tuota nyt jankkaat tässä kun kukaan ei ole yrittänyt väittää että noissa spesifeissä maissa Q1 on isompi myynti kuin aiemmin, kun koko Q1 ei ole edes vielä valmis?
Laita nyt ne käyrät tänne missä nousseet myynnit, niin loppuu tämä turha vänkääminen.

Katselin näitä päättyneitä kvartaaleita, kun tuolla kvartaalin lopussa alkaa ne erot näkyä ja keskellä vähän enemmän vaihtelua. Toki yksittäisien päivienkin kohdalta voidaan tuota katsoa (esim. 33-37) ja todeta, että 2026 Q1 myynti on korkeammalla, kuin 2025 paras kvartaali.

Helmikuussa 2026 Teslan myynti Euroopassa oli yli 10% korkeampi kuin helmikuussa 2025.

No tuo ei kauheasti vaadi - Y:n myynti oli vuosi sitten lähes stau pre-faceliftillä. Ainoa Juniper oli ylihintainen Launch Series, joka tuli myyntiin tammikuussa ja toimitukset taisi olla maaliskuusta. Tämä ihan ulkomuistista, kun itse odotin ennen uuden tilaamista mitä hintaluokkaa uusi Y tulee olemaan sekä miten myöhemmin tuota alkuvuoden myynnin dyykkaamista selitettiin. Nyt siihen nähden olisi voinut kuvitella moninkertaista myyntiä ellei nyt spekuloinnit ole, että odotetaan vaikka jotain muuta mallia.

Viimeksi muokattu:
Laita nyt ne käyrät tänne missä nousseet myynnit, niin loppuu tämä turha vänkääminen.

IMG_4342.png

Muuta en ole väittänyt. :) Mutta uskon myynnin kasvuun jatkossakin. Ja ei, en tarvitse graafeja todisteeksi siitä että se ei varmasti kasva jatkossa, ne tuntuu olevan liian monille liian hankalia.

IMG_4342.png

Muuta en ole väittänyt. :) Mutta uskon myynnin kasvuun jatkossakin. Ja ei, en tarvitse graafeja todisteeksi siitä että se ei varmasti kasva jatkossa, ne tuntuu olevan liian monille liian hankalia.
Laita tuohon kylkeen 2023, 2024 myyntimäärät ja vielä se 2026 alku mitä on, niin onko siltikin myynti kasvanut?
Nythän kerrot vain yhden vuoden tilanteen mutta eihän se kerro kasvaako myynti vai ei, vain sen miten kauppa on käynyt eri kvartaaleilla.
Jos verrataan edellisiä kahta kokonaisia vuosia, niin myynti on laskenut.

Kuten aina kaikissa exceleissä hakemalla halutut luvut, saa sen juuri näyttämään omalta kannaltaa hyvältä...
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/Tslachan/status/2029779154456199444?s=20

Tuon perusteella Tesla ruuvannut kiristyvän kilpailun myötä isompaa akkua YL kiinni Etelä Koreassa 97kwh akku.

Kannattaa ottaa suolan kera.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/eivissacopter/status/2029841095664750814

Laita tuohon kylkeen 2023, 2024 myyntimäärät ja vielä se 2026 alku mitä on, niin onko siltikin myynti kasvanut?
Alkuperäinen väite oli, että Teslan myyntimäärät ovat kasvaneet kvartaalettain katastrofaalisen Q1 2025 jälkeen, niin mitä relevanssia noilla vanhoilla lukemilla on?

Alkuperäinen väite oli, että Teslan myyntimäärät ovat kasvaneet kvartaalettain katastrofaalisen Q1 2025 jälkeen, niin mitä relevanssia noilla vanhoilla lukemilla on?
Eli verrataan aina edelliseen saman vuoden kvartaaleihin? Jos ei kasvua olisi, niin sehän vasta huonoa olisikin.
Kuten sanoin, excelissä saa aina ne luvut ulos mitä haluaa. Vaikka kvartaaleittain myynnit ovat kasvaneet, niin kokonaisuutena vuositasolla ne ovat laskeneet verrattuna edellisiin vuosiin.

Tesla myynnit ovat koko sen olemassa olo ajan kasvaneet kvartaaleittain kun verrataan yhden vuoden kvartaaleja toisiinsa. Siitä ei voi päätellä yhtään mitään.

Kyllä se vertailu pitää tehdä eri vuosien kvartaalien kesken jos haluaa välttämättä niitä myyntilukuja veivata.

Viime vuosi oli heikko ja odotuksiin nähden katastrofaalinen, oliko se että 2 miljoonaa piti ylittää ja loppuluku oli 1,64 miljoonaa tms. Markkinaan (myydyt sähköautot) verrattuna ihan yhtä huono.

Vähän kuulostaa sinänsä erikoiselta roadsterin lanseeraus tilanteessa jossa S ja X sai kirvestä, mutta ehkä se tuodaan ihan noiden Teslan omien akkumoduulien takia kun ne pitää johonkin laittaa (kun cybertruckin myynti yskii ja insentiivien poisto koettelee jenkeissä).

Eli verrataan aina edelliseen saman vuoden kvartaaleihin? Jos ei kasvua olisi, niin sehän vasta huonoa olisikin.

Teslan myynnit ovat kuitenkin kasvaneet Euroopassa tasaisesti viimeiset kolme kvartaalia kauhean Q1 2025:n jälkeen. Itse uskon kasvun jatkuvan.
Tätä väitettähän te tässä yritätte kovasti nyt todistaa vääräksi. Miten tähän liittyy markkinaosuudet, tai vuoden -24 automyynnit.

Tätä väitettähän te tässä yritätte kovasti nyt todistaa vääräksi. Miten tähän liittyy markkinaosuudet, tai vuoden -24 automyynnit.
Koska se ei kerro mitään jos verrataan kvartaalia vain toiseen. Vähän sama kuin uutisissa kerrotaan että tammikuu huono, helmikuu parempi. Jopa niissäkin verrataan vuoden takaisiin.

Johonkin tuota pitää verrata niin miksei edellisen vuoden tai tämän vuoden arvoihin.

Eilen tuli noudettua Y Premium AWD kotiin ja kyllähän tuo huikeasti on parantanut joka osa-alueella vanhaan malliin nähden. Pieni kulutus tuntuu olevan näitten ajojen perusteella, alustakin syö tien epätasaisuudet mallikkaasti ja paukkuakin tullut ihan mukavasti lisää niin nopeat ohitukset onnistuu vielä nopeammin :cool: Musta sisusta omasta mielestäni mukavampi kuin ex. harmaa. Huono veto kyllä tuo AP ja adaptiivinen vakkari sekoilu, no tutkittava onko siihen lääkettä saatavilla.

Ikävää kun näitä näin kaivellaan ja laitetaan faktoja pöytään.

Kyllähän se fakta on, että ihmisillä alkaa kiinnostus Teslaa kohtaan loppumaan kun se ei varsinaisesti tarjoa mitään uutta, saatikka mullistavaa.

Moni automerkki rämpi alussa kuten teslakin kun kukaan ei osaa rakentaa täydellistä ensimmäistä sähköautoa ei edes tesla, silti Tesla ehti ekana saada sen hyvän sähköauton, mutta nyt sitten muut tulee ohi, oikealta ja vasemmalta kun ovat saaneet jutun juonesta kiinni.

Tesla kaipaisi yksinkertaisesti lisää malleja markkinoille ja jotain uutta.

Viimeksi muokattu:
Teslan markkinointihan on hyvin some-hypepohjaista. Taisin sanoa täälläkin Standardin markkinoille tullessa, ettei Tesla sitä silloin vielä oikeasti halunnut myydä ja samaten AWD LR:n toimituksia viivästettiin Q1:lle vaikka Berliini käy vajaateholla. Q4:n myynnit ja markkinaosuus oli itse odottamiani heikommat; Telsan markkinaosuushan suli Q4:lla melkein pari prosenttia Q3:een verrattuna euroopassa.

Nyt sitten Q1:llä standardiakin alettiin vasta aidosti myymään kun siihenkin tuli korkotarjous ja AWD LR:stä toimitettiin paljon tilauksia viime vuoden puolelta, joten itse olisin jopa hieman yllättynyt jos Q1 jää Q4:sta, koska sehän kertoisi siitä ettei halvemmalla mallilla olisi ollut mitään merkitystä. Viime vuoden Q1:een vertaaminen onkin sitten jo vähän älytöntä kun Y:n myynti oli lähes syväjäässä Juniper julkistuksenkin takia, mutta eiköhän näitä lukuja tulla hehkuttamaan jonain kysynnän vahvistumisena joka tuutista ja sitä Teslakin luultavasti tavoittelee.

Siinä Teslan asiakaspalvelunäyte.
Kappas tämähän on monelta osin samanlainen saaga kuin oma Juniperiin vaihto, 23.1 mullakin vaihtui auto ja vanha meni vaihdossa. Vasta helmikuun lopulla oli Santanderille kirjautunut maksu ja vanha laina kuitattu eli yli kuukausi meni selvitellessä. On tullut karhukirjettä ja perintäfirmasta soiteltu, siellä kyllä ymmärsivät kun sanoin että autonvaihto kesken. Ero tuohon keissiin oli se että olin itse aktiivinen jo tammikuun puolella asiasta ja keskustelin Santanderin ja Teslan kanssa asiasta. Teslalta vastailivat tekstariin kyllä mutta väittivät että olisi maksettu jo 27.1. Santanderin mukaan ei kuitenkaan ollut ja Teslalta sitten lähettivät tositteen maksusta jonka perusteella sitten ilmeisesti 'löysivät' rahat. Teslalta oli kyllä kauppakirja tms. Santanderille tullut helmikuun alkupuolella joten jotain oli sentään edennyt.
Itsellekin tuli hieman yllätyksenä kuinka huono Santander-Tesla informaatiokulku on, jos en olisi itse potkinut asiaa eteenpäin niin oiskohan vieläkin jumissa... ja alkuun pidin Santanderia syypäänä, lähinnä varmaan asiakaspalvelun asenteen takia, asiakkaan vika kaikki. Mutta tuo artikkeli kyllä pistää miettimään että onko Teslalla isomminkin jotain ongelmaa ja mulle on sitten kaunisteltu asiaa...
Noh kuukausi meni löyhässä hirressä hikoillessa, voipi olla että Santander/Tesla kombo ei oo eka vaihtoehto sitten joskus kun autoa vaihtaa... kieltämättä nosti aika isosti kierroksia kun autonvaihdon jälkeen Santanderilta soittelivat, onnittelivat uudesta autosta ja koittivat myydä lisää palveluita...

Ikävää kun näitä näin kaivellaan ja laitetaan faktoja pöytään.

Kyllähän se fakta on, että ihmisillä alkaa kiinnostus Teslaa kohtaan loppumaan kun se ei varsinaisesti tarjoa mitään uutta, saatikka mullistavaa.

Moni automerkki rämpi alussa kuten teslakin kun kukaan ei osaa rakentaa täydellistä ensimmäistä sähköautoa ei edes tesla, silti Tesla ehti ekana saada sen hyvän sähköauton, mutta nyt sitten muut tulee ohi, oikealta ja vasemmalta kun ovat saaneet jutun juonesta kiinni.

Tesla kaipaisi yksinkertaisesti lisää malleja markkinoille ja jotain uutta.
Roadster, jos sellainen oikeasti tulee, on Teslan kaipaama lisä mallistoon. Haloauto tarvitaan teknologiamerkkiin, jos halutaan esittäytyä brandina jossa ajokokemus merkkaa.

Teslan brändi on rakentunut teknologiseen etumatkaan. Model S oli mullistava auto 2010-luvun alussa, kun muut sähköautot olivat kanamunan näköisiä nelipyöräisiä liikkumisvälineitä bussin sijaan. Model 3 on softa, latausteho ja hinta olivat mullistavat vuonna 2017, jonka todistaa sekin, koska se on keskinkertaista vielä vuonna 2026, eli melkein 10 vuotta siitä kun teknologia julkistettiin. Softa on yhä edelleen paras, kun huomioidaan ominaisuudet, nopeus, päivitykset ja luotettavuus.

Itse olen yhä sitä mieltä, etten kaipaa ulkonäöllisiä muutoksia Teslan mallistoon, koska ne autot ovat olleet suunniteltu alkujaan hyviin mittasuhteisiin. Teknologista etumatkaa ei enää ole ja yhtiön investoinnit keskittyvät ajokokemuksen sijaan liikkumiskokemukseen, joka nakertaa sitä brandia mistä se syntyi 2010, mullistava autoilukokemus.

Mielenkiintoiseksi seurattavaksi jää millaiseen sivuosaan ajokokemus jää tässä Teslan autonomisen liikkumisen kokemuksen tulevaisuudessa. Itse yritän katsoa muita vaihtoehtoja markkinasta, vaikka valitettavan kapea on valikoima on, jos otetaan vaikka Teslan Model 3 standart. Missä on hyvä softa, 0-100 6 sek, range >500 km, mutta hinta alle 40000 €? Valinnan vara kasvaa jos LR 4wd mallin osalta, mutta jos pitää sedaneista, ei tällöinkään.

Teslan brändi on rakentunut teknologiseen etumatkaan. Model S oli mullistava auto 2010-luvun alussa, kun muut sähköautot olivat kanamunan näköisiä nelipyöräisiä liikkumisvälineitä bussin sijaan. Model 3 on softa, latausteho ja hinta olivat mullistavat vuonna 2017, jonka todistaa sekin, koska se on keskinkertaista vielä vuonna 2026, eli melkein 10 vuotta siitä kun teknologia julkistettiin. Softa on yhä edelleen paras, kun huomioidaan ominaisuudet, nopeus, päivitykset ja luotettavuus.

Itse olen yhä sitä mieltä, etten kaipaa ulkonäöllisiä muutoksia Teslan mallistoon, koska ne autot ovat olleet suunniteltu alkujaan hyviin mittasuhteisiin. Teknologista etumatkaa ei enää ole ja yhtiön investoinnit keskittyvät ajokokemuksen sijaan liikkumiskokemukseen, joka nakertaa sitä brandia mistä se syntyi 2010, mullistava autoilukokemus.

Mielenkiintoiseksi seurattavaksi jää millaiseen sivuosaan ajokokemus jää tässä Teslan autonomisen liikkumisen kokemuksen tulevaisuudessa. Itse yritän katsoa muita vaihtoehtoja markkinasta, vaikka valitettavan kapea on valikoima on, jos otetaan vaikka Teslan Model 3 standart. Missä on hyvä softa, 0-100 6 sek, range >500 km, mutta hinta alle 40000 €? Valinnan vara kasvaa jos LR 4wd mallin osalta, mutta jos pitää sedaneista, ei tällöinkään.

Kyllä, Model S oli jotain uuttaa ja Tesla ehti saada sen uuden ensimmäisenä ulos ja siitähän se hype lähti, mutta eipä sekään silti ole Teslan ensimmäinen auto ja kuten monesti sanonut, niin harva onnistuu sillä ekalla kerralla ja lopulta se mitä sen jälkeen tulee, ratkaisee kilpailun ja nyt näyttää pahasti siltä, että Teslaa alkaa jäämään muiden jalkoihin.

Nyt tulee Suomeen erittäin sopiviin paikkoihin lisää Superchargereita! Iisalmi, Seinäjoki, Suomussalmi, Viitasaari. Keski-Suomi on ollut hankalassa pimennössä. Lisäksi vähän kauempana itseäni mutta varmaan toivottuja Ii, Kouvola, Hämeenlinna, Nummela, Ekenäs. Ei tartte enää ABC:n vehkeitä näpytellä reiteille.

Neste on jo aiemmin vienyt omissa kirjoissa superien paikat, mutta toki abcllä voi halutessaan ladata. Se on sitten softaongelma jos niitä ei navigaattoriin saa.

Käyttöliittymänä tosiaan Tesla on pitkään ollut se nopein ja "tytlikkäin" (ja pitkään myös ominaisuuksissa edellä kun puhutaan muista toiminnoista kuin itse ajamisesta), mutta itse ajokäyttöliittymänä se on yllättävän huono itse ajossa.

Ihan mielenkiintoista tuleeko Apple Carplay jenkeissä, kuten on huhuttu. Jos ei muuten niin rajoitettuna versiona. Toki Android auton käyttäjänä en varsinaisesti tuollaista kaipaa, mutta varmasti sille vastaanottajansa olisi.

Jenkeissä kun sikäläiset autonvalmistajat ovat pakitelleet osa takaisin omaan systeemiin disabloimalla Android auton käyttöä.

Viimeksi muokattu:
Neste on jo aiemmin vienyt omissa kirjoissa superien paikat, mutta toki abcllä voi halutessaan ladata. Se on sitten softaongelma jos niitä ei navigaattoriin saa.

Käyttöliittymänä tosiaan Tesla on pitkään ollut se nopein ja "tytlikkäin" (ja pitkään myös ominaisuuksissa edellä kun puhutaan muista toiminnoista kuin itse ajamisesta), mutta itse ajokäyttöliittymänä se on yllättävän huono itse ajossa.

Ihan mielenkiintoista tuleeko Apple Carplay jenkeissä, kuten on huhuttu. Jos ei muuten niin rajoitettuna versiona. Toki Android auton käyttäjänä en varsinaisesti tuollaista kaipaa, mutta varmasti sille vastaanottajansa olisi.

Jenkeissä kun sikäläiset autonvalmistajat ovat pakitelleet osa takaisin omaan systeemiin disabloimalla Android auton käyttöä.
Nesteen latureilla ei kyllä kovin moneen paikkaan pääse, mutta riittää jos reviiri pyörii tiiviisti etelässä. SC-verkosto on laajempi. Ja varsinkin uusien Supereitten myötä jo erittäin hyvä Suomessakin. Ei ole softaongelmaa ABC:n latureilla ollut navissa Teslassa, mutta nyt ei tartte enää mennä kun auto voi laittaa Superit kaikille perusreiteille kaikkiin sukulointikaupunkeihin valmiiksi, ja osaa arvioida matka-ajan latauksineen oikealla datalla, ilman epävarmuutta kentän toimivuudesta tai latausnopeuden putoamisesta kentän suuren kuormituksen takia.

Nyt tulee Suomeen erittäin sopiviin paikkoihin lisää Superchargereita! Iisalmi, Seinäjoki, Suomussalmi, Viitasaari. Keski-Suomi on ollut hankalassa pimennössä. Lisäksi vähän kauempana itseäni mutta varmaan toivottuja Ii, Kouvola, Hämeenlinna, Nummela, Ekenäs. Ei tartte enää ABC:n vehkeitä näpytellä reiteille.
Alkaa olla Supercharger verkosto hyvällä mallilla, enään isommista kaupungeista Helsinki ja Turku puuttu :eek:

Statistiikka

Viestiketjuista
302 071
Jäsenet
82 093
Uusin jäsen
thcjoker

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom