Operaattorin purkki on sille valtaosalle (n. 99.95% käyttäjistä) ihan validi ratkaisu, tällöin "it just works", ja uskoisin, että mikäli purkki millään tavalla enää ajantasainen on, niin kriittisen aukon paljastuessa korjaava päivitys tulisi. Aivan turha ja mahdoton paikka ruveta millekkään mökin mummolle ruveta suosittelemaan ratkaisua, joka vaatii mitään vaativampaa, kuin piuhan törkkääminen seinään ja WiFi-passun lukemisen boksin tarrasta. Se nyt on vaan ikävä tosiasia, että tämän varjopuoli on sitten työntää kättä taskuun muutaman vuoden välein, jos haluaa säilyttää verkkonsa turvallisena.
Sille vajaalle promillelle, jotka osaavat näiden kanssa pelata, kolmannen osapuolen ratkaisu taas on varsin hyvä. Itse myönnän puolittaisen laiskuuteni - itsellä käytössä on Elisan Arris TG2482 -kaapelimodeemi, joskin siltaavassa tilassa, ja sen perässä on itse rakenneltu OPNsense-boksi + Aruban kytkin + Ubiquitin WiFi-AP hoitamassa palomuurin, DNS:n, reitityksen, verkon jakamisen jne. virkaa. Porukoilla taas on käytössä vielä pykälää vanhempi Elisan Arris, käytännössä ihan perusasetuksilla. Kumpaankaan kamoon ei ole vuosiin tainnut tulla päivityksiä, ja olenkin itselle välillä vakavasti harkinnut kamon päivittämistä, mutta toisaalta taas kun nykyisessä ei varsinaista ongelmaa ole, ja tuo OPNsense välissä on, niin olen löytänyt vielä toistaiseksi parempia kohteita rahalle..
Vanhimpia Huawein 4G-purkkeja eri paikoissa nähdessä aina vähän niskavillat nousee pystyyn, mutta toisaalta oletuksena mobiililiittymät ovat CGNAT:n takana, joka osaltaan auttaa pitämään mökin mummojen koneet suojassa. Olen myös varovaisen ilolla ottanut vastaan operaattoreiden "turvallisempi netti" -markkinointipöhinän, mökin mummo tuskin vaihtaa käyttämäänsä DNS-palvelinta reitittimeltä tai koneelta..