Morjesta pitkästä aikaa kuulkaas ihmiset täälläkin. No nyt kuulkaas olis sattuneista syistä tarjolla settiä. Aikamoista. Ko oli vähän pakkokin taas kunnolla säätää, Koska syyt.
En just tiiä miten sais tykitettyä tän kaiken koherenttiin muotoon, ko mulla on tapana kirja kirjottaa, vaikka yritän kertoa vaan pari pointtia, ei maha mitään.
Mut jooh, elichs. Kyse siitä, et viime La aamulla. Mystisesti, meikän main buildi rupes aika hemmetin oudosti oireileen. Just vaikka mitä tein sillä ja tutkein ja ihmettelin, ko mulle henkilökohtasesti ihan käsittämätöntä oireilua ja mystistä,
koskaan sellasta kokenut ite yli 10v oman elämäni IT uralla näitten paris. Ja justku ne palat on siinä tosi bränikkää edelleen, hyvin hoidettua ja huollettua, sekä käsitykseni mukaan laatua,
siihen just panostin erityisesti nyt ko kasasin pääbuildia just uusiks. Ko pystyin ja tahoin näin.
Oli just toiminu ihan normaalisti sillo, ei ongelmia. Sammutin. Mut hetkenpäästä ko piti viel tehä jotai koneella, yritin normaalisti kuten ihminen toimii ja olettaa startata vehkeen takasin päälle, ko oli asia mitä piti hoitaa.
Eipä muuten vittu lähteny päälle. Oli aivan vitun mystinen ongelma oikeesti. Jäin kelailee sitä siihe varmaa 2h+ vielä ja nopee diagnosoimaan et mitäs perkelettä tää nyt on taas? en tällästä oireilua oo tavannut.
Sit nopee diagnostiikan ja hoivan myötä hommat ei pelittänyt, leikein perus rami puikot, kävin tarkistuksia, ihmettelin emokin sai virtaa normisti, valo sytty, mut ei startannu. Myös meisselikäynnistys suoraan emon pinssistä. Ei lähteny pääl.
Joidenki päivien kuluttua jaksoin alkaa tutkia lisää, ko on kuormittava homma tää sillo ollu, ko vaiva hemmetin mystinen ja käsittämätön mulle henkilökohtasesti, ni sormi alko olla suussa, ko selittämätön vamma ja järjetön sillo.
Ronkein lisää, leikein, vein säädettäväks eri tiloihin hoitoon et tilaa, emo patteria vaihettu, vaikka ja mitä settiä tehty. Sain hereille pariin kertaan, monesta käynnistyksestä kummiski, hassua. Mut ei suostunu sillokaa lähtee ees biossiin saakka tai mitään, jumitti vaan siinä, mut päällä.
Lopulta oppimani, käsittämäni, tutkimani ja tietämyksen perusteella, ko kävin jopa kämpän sulakkeitakin läpi, eri pistokkeita testailin ja näin, kaikenlaista kryptiseen ihme vaivaan kokeilin. Päädyin sitten diagnosoimaan koneelleni jostain ihmeen syystä virtalähde ongelman.
Ja kun olin näin ensisijaisesti todennut ongelmakseni, jätin sen sit rauhaan ja poistin virrat täysin siitä, koska PSU hommien kaa ei leikitä yhtään, jos tuntus siltä että siinä alkaa olla ongelmia, se on vakava juttu luonnollisesti joten sit sillee.
Mut kummiski, kyseessä oli just rog strix 1000wattia goldi ratingi PSU, jolla ei ees vielä pariakaan vuotta ikää, jota ei kuritettu sitäkään, tai kohdeltu kaltoin. Ni oli käsittämätöntä. Mut sillä diagnoosilla menin. Luulin että vois tohon Assukseen luotella ja hikigamer varianttiin varsinkin eli ROG STRIX gearit. Mut ei sit vissii, virtalähteissä ennen suosein Corsair, mut nyt sillo tein tän ratkasun, koska... ROG STRIX : D mut jooh, sillo ei naurattanu kyl, toisiku nyt.
Tilasin tietystä tietokone firmasta sitten päivän parin päästä uuden virtiksen. Kyseessä sellanen ko [ Lian LI 1000W EDGE 1000Wattia, valkonen, ATX-virtis, 80plus platina ratingi nyt. Ratingi suhde siis parani asuksen edelliseen, mut kapasiteetin tahoin edelleen olevan 1000w. ]
Kattelin että ompas hitto vie hyvän hintanen siis ihan oikeesti tää pömpeli, nähen tähän kaikkeen mitä se on ja mitä se näköjään tarjois ihmiselle teknisesti. Selitin ihmiselle soveltuvaa hintaa siinä, tästä kaikesta teknisyydestä huolimatta sillä. Et Luotan tosi paljon jo Lian Li setteihin kans.
Mut Lian Lillä ei oo jalka vielä tarpeeks oven välissä, ni siks heiltä saa tällästä settiä tälläseen hintaan, verrattuna isompiin brandeihin, joilla jo jalkaa oven välis ( kuten vaikkapa mun hikigameri rog strix gearit jne. esim ja näi ) Ja totisesti kuulkaas. Se osoittautu epäironiseksi silkaksi tekniseksikin upgradeksi.
Nimittäin kun sain sen PSU tänne ( uusi Lian Li ), ni opiskelin sitä hiukan, ko siinä oli mulle uutta ominaisuutta ja teknistä kehittymistä ja visiointia Lian Liltä ( kiitos Lian Li ) Eli sain tähän myös siis koneen emosta ohjausta kiinni ja sen voimin suoraan siihen virtikseen kaikki muut sisäset usb ohjaus vehkeen sun muu virtikseen sit siististi kiinni ja sillee. Mulle uutta tää, mut yleinen järjestelmällisyys, siisteys ja kaikki parani, ko emosta katos nyt useita kaapeleita tän takia ja niitä meni nyt virtikseen ja kyllä, se homma siis nyt parhaillaankin toimii upeesti. Tän lisäksi, koska oli pakko taas alkaa säätää konetta näköjää muuteski, ni otin sit kyllä kunnolla aikani tuolla hoitamassa potilastani, meni varmaa 7 tuntia sen koneen kaa tuolla ja tän myötä ( virtalähteen vaihto ) tein myös kertakaikkisen perusteellisen tehoputsauksen. Tein kaikkeni mitä voin yleiseen johtojen ja liitäntöjen siistimiseen, sekä tarkistamiseen, parantamiseen ja kaikkeen. Tein sen suhteen nyt tosissani voitavani. Ehostin paljon myös visuaalista ilmettä tässä buildissa, joka hiuka oli mua vaivannu ( lisäksi vitsikkäästi ratkes kans pakon eestä se vaiva, ko harmitti et mun valkosessa buildissa, oli musta virtis enne, se paisto liikaa läpi, noh, eipä oo näköjää enää, ratkasin vahingossa tänkin ongelmani )
Kun sitten koin että työpäiväni jälkeen oon nyt kaiken tehnyt perusteellisesti, huolellisesti, rauhassa ja mitä vaan nyt tällähetkel pystyin, tahoin ja sillee ja kaikki tarkistukset vielä 2 - 300 kertaa 7h session päätteeks ja PSU oli siel kii hyvin ja näin. Ni totesin, et kaipa se on mentävä kohtaan pelkoa sitte ja pistää tää homma pakettiin ja lähtee sitä sitte tonne laittaa kiinni ja alkaa testailee, olin kyl joo aika neuroottine ja pelkäsin pahinta, ko en ollu täysin varma tän mysteeri vaivan diagnoosi kyvystäni, ko oli niin omituinen oire jota en oo missää enne tavannut. Ni joo. Aikamoinen jännä tilanne ko tein niin kovasti töitäkin. Mut noh. Kuinka ollakkaa ko kaikki kytketty ja joitain minuutteja vielä pelätty, enneku aloin painaa virtiksen kytkintä ja sit koneen kytkintä, nih, sehän kuulkaas lähti. Ja lähti hienosti ja heti ja just sillai miten pitäskin. Ja mikä parasta näytti entistäkin ehommalta, ko panostin siihenkin. Aikamoista. Toki oli nuijanukutusta saanut yksilö ja ihmeissään, ko emolevyn paristonkin just uusein ja sitä resetoin ja sillee. Mut päästiin sen koneen ihmettelyn jälkee tekee sit nopsa bios säätö takasin kelloihin sun muuhun. Ja sillee sit kai. Tossa se nyt hurraa ja koko kurjuus muuttukin vahingossa pelkäksi upgradeksi kaikin tavoin : D sellanen tarina. Nyt tän varmistaen, takuiden perässä sit alan edellisen virtiksen suhteen kysellä, ko ei oo tervettä et alle 2v vanhana tommonen yksikkö alko oireilla. Mut nyt näin.
Tällänen hemmetin tekstiseinä, arvasin etten osaa puhua lyhyesti, ei voi mitään, kiva jos joku luki ja ehkä joku saa helppiä hiukan tästä, emt. Tää vaiva oli tosi ihmeellinen mullekkin ja en oo enne kokenu tällästä, vaikka yli 10v työstänyt ite koneeni kans.
Mut noh, tulipahan opittua uutta ja laitettua asioita vitsillä siin oheella reilaan ja entistäkin upeempi PSU, ihan teknisestikkin upgrade, koska toi USB homma siin ja platina ratingi hyötysyys. jne. Aikamoista.
Nyt laitan kuvia tähän loppuun työvaiheista vähän ja kehittymisestä, sekä koko prosessista, sekä lopputulosta. Oon tyytyväinen kertakaikkiaan nyt lopulta, vaikka ei kyllä ollut kovin kivaa ko ongelma oli käynnissä.
Mut nyt kyllä oon tyytyväinen työhön sen äärellä ja PSU tekniikkaan siinä.
Kiitoksia. Lukeneille ja sillee ja näin.
Nonnih ja semmoselta näyttää, kun puhisee elämän hengellä sit nyt. Pakko sanoo et niiku, aikamoista.
AIkamoist kyl tosiaa, moni itteeni vaivaava asia hoidettu tän myötä konees muuteki kuntoo, et kylläs oli lopulta sit varsinainen hyvä juttu, juttu joka aluks oli kaikkee muuta ko hyvä juttu.
Sillee kai. ( toi lasi ovi kai tulee olee ikusesti likanen, vaikka tehoputsauksen yhteydessä hoisin kans sen, mut se on ikusesti saastanen asia vissiin toi lasiovi, ei maha mitään : D,
ei puhistunu ees meikän fueled by asperger gearit tahdon voimalla )
Tyytyväinen omakuva vielä lopuksi. Oli jännä olo btw '' palata kotiinsa, kodissaan ''