Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Noin se varmaan menis jos jenkit olis keksiny kellon.Miettikää btw jos jenkit olisivat keksineet kellon... "Kello on 1/8 yli 23.9837 kahvikuppia, puolijalkaa ja varvas AM".
Hmmtunti on 60s eikä 100s.
Noin se varmaan menis jos jenkit olis keksiny kellon.
Tosin, onhan se outoa että vuorokausi on jaettu 12/24h eikä loogisemmin 10/20h.. ja tunti on 60s eikä 100s.
Yksi käsittämätön kellojen logiikka on myös se, että vuorokausi alkaa kello kaksitoista ja sen jälkeen tulee mm. kello vartin yli kaksitoista. Kellossa, jossa on vain kaksitoista tuntia, päivä siis alkaa luvulla joka on yli kaksitoista. 24h kellossa vuorokausi alkaa sentään loogisesti 00:00 ja päättyy 23:59. Olisihan se nyt todella typerää jos päivä alkaisi klo 24:00 ja vartin myöhemmin kello olisi 24:15.Nyt kun omille lapsille on koittanut opettaa kelloa, niin onhan se aivan käsittämättömän typerä laitos. Kun siinä ei ole mitään SI järjestelmään sopivaa logiikkaa (jako kymmenellä). Koita siinä sitten selittää, että miksi minuutteja on 60 tunnissa ja tunteja 24 päivässä. Ja miksi kello on kaksi kertaa päivässä tasan kuusi. Olen pyrkinyt lapsille opettaa asioita aina edes jonkin loogisen päättelyn kautta, mutta kellon kanssa se ei onnistu..Tässähän tulee itsekin hulluksi mokoman paskeen kanssa. Miksei 24 h analoginen kello ole yleistynyt?
Jep, olen insinööri. Mutta olenko tyhmä?
Epäilen, olisiko antaa käytännön esimerkkejä?12/24 on paljon helpommin jaollinen eri luvuilla kuin kymmenkantaiset luvut. Pikemminkin on niin päin, että 12 kantainen lukujärjestelmä olisi toimivampi ja parempi melkein kaikessa kuin tämä 10 kantainen.
3, 4 ja 6.Epäilen, olisiko antaa käytännön esimerkkejä?
Kerro toki lisää. (onkohan tästäkin jo ketju olemassa?)3, 4 ja 6.
https://fi.quora.com/Miksi-päivä-on...a-olisi-esimerkiksi-20-hiukan-pidempää-tuntiaKerro toki lisää. (onkohan tästäkin jo ketju olemassa?)
Kyse on hyvin vanhasta käytännöstä, joka perustuu kantalukuihin 12 ja 60. Meille kantaluku 10 on kovin luonnollinen, onhan meillä kymmenen sormea. Mutta 10 ei ole jaollinen kuin viidellä ja kahdella. Sen sijaan 12 on jaollinen kahdella, kolmella, neljällä ja kuudella, joten se on mukavampi kantaluku. 60 tulee kantaluvuksi niin, että halutaan jaolisuus vielä viidelläkin. Myös 20 on ollut käytössä kantalukuna, vähän niin kuin kysymyksessäsi vihjaistaan. Monissa kielissä näkyy yhä jälkiä näistä vanhoista kantaluvuista, kuten sana “tusina” tarkoittamassa kahtatoista.
Vuorokausi jaettiin kahteen aikoinaan kahteen osaan, valoisaan ja pimeään. Näistä kumpikin jaettiin 12 osaan eli tuntiin. Tunnin pituus hieman vaihteli vuodenajan mukaan, mutta Babyloniassa, josta nämä ovat kotoisin, ero on sen verran pieni, että siitä ei tuohon aikaan tullut mitään ongelmia.
Kun tunti sitten haluttiin jakaa pienempiin osiin, käytettiin tässä kantalukuna kuuttakymmentä. Näin päädyttiin minuuttiin (minuta prima, ensimmäinen pieni osa); se sitten jaettiin vielä kerran ja saatiin sekunti (minuta secunda, toinen pieni osa). Tuokin on joskus jaettu vielä kuudellakymmenellä ja saatu minuta tertia, mutta sen käytöstä on sentään luovuttu.
Ranskan vallankumouksen aikaan otettiin käyttöön 10-tuntinen vuorokausi. Siinä jokainen tunti jakautui 100 minuuttiin ja minuutti 100 sekuntiin. Vaikka esimerkiksi metri ja kilogramma jäivät käyttöön, tuo aikauudistus ei jäänyt pysyväksi.
Nyt muuttaminen olisi hyvin vaikeaa, koska sekunnin pituus on SI-järjestelmässä sidottu hyvin tarkkaan, ja siihen taas perustuu niin moni asia, että sekuntia ei voi muuttaa. Vuorokaudessa on 86400 sekuntia. Jos vuorokaudessa olisi 10 tuntia, pitäisi tunnin pituus olla 8640 sekuntia . Minuutteja ei oikein voisi olla sataa minuttia yhtä tuntia kohti, koska silloin minuutin pituus olisi 86,4 sekuntia, joka ei oikein tunnu luontevalta. Jos tunnissa olisi 10 minuttia, olisi yksi minuutti 894 sekuntia eli melkein 15 nykyminuuttia. Ehdottamallasi 20 tunnilla nuo luvut puolittuisivat.
Joten tässä nyt sitten ollaan, eikä mahdollisuutta vaihtamiseen käytännössä ole.
Tottakai on merkitystä. Mitä enemmän yhteisiä tekijöitä, sitä helpompaa on lukujen jakaminen.Toki tämä oli tiedossa mutta ei sillä erilaisella numerojärjestelmällä ole mitään merkitystä jos sulla on vaikka 7 omenaa jotka pitää jakaa kolmeen osaan, 2€:lla saat kolme suklaapatukkaa tai kolmen metrin patonki pitäisi jakaa kolmeentoista osaan. Wikipedian perusteella isoimmat syyt siirtyä 12-järjestelmään 10-järjestelmästä ovat juuri noissa jenkkien surkeissa mitta-, massa- ja tilavuusyksiköissä missä on paljon tuollaisia nyrkillä jaettavia lukuja kun siirytään jaloista unsseihin ja kyykkyhyppymittoihin. Sattuneesta syystä kutsuivatkin aikoinaan 12-järjestelmää tusinasysteemiksi.
Onhan näitä erilaisten järjestelmien jäänteitä yhteiskunnassa edelleen läsnä, tuumia ja jalkojakin käytetään Suomessakin erinäisissä yhteyksissä, etenkin tuumia. Mulla on itse asiassa välittömässä näkökentässä ainakin kymmenkunta tuumakoon esinettä...
Jossei edes tuumista "päästä eroon", niin aika hiljaista pitelee, että olisi mitään toivoa koskaan kelloa muuttaa 10-järjestelmään tai siirtyä yhteiskunnassa muuten 12-järjestelmään.
Tuumista nyt ei varmaan eroon päästä tavaroissa, joilla on historian painolasti takana, kuten näyttöruudut ja vanteet. Ne nyt ei sentään arkielämään vaikuta, eikä ole mitään tarvetta niiden mittaustapaa alkaa muuttamaan. Putkihommissa tuumat ikävästi mukana roikkuu, eikä ne näytä edes uusien laitteiden myötä vähenevän, ja siellä ne eniten vituttaa.
Jalkamittoja ei tule Suomessa mieleen muista, kuin merikonteista puhuttaessa.
Juu, ensimmäistä kertaa fillarin kumia vaihtaessa oli aikalailla pihalla kun eri merkintätapojakin tuntui olevan kourallinen. Piti kaiken maailman vertailutaulukoista ihmetellä mikä koko on sopiva. Nykyään sentään on netti niin saa äkkiä googlattua yhteensopivat variaatiot mutta silloin joskus 90-luvun puolella ei vielä ollut nettiä aina saatavilla taikka kaikkea tietoa netistäkään saatavilla.Fillarirenkaat ovat vielä pahempi sekasotku.
Ilmailussa jalkojen käyttö on kansainvälinen standardi (korkeuden määrittelyssä) paitsi joissakin ex. neukkumaissa.Jalkamittoja ei tule Suomessa mieleen muista, kuin merikonteista puhuttaessa.
Kuormitus= jotkut kaksi numeroa ilman logiikkaa
Nopeus luokka= päästä keksitty kirjain ilman logiikkaa
On näilläkin jollakin tavalla logiikkaa takanaan, mutta historian ja kompromissien sävyttämänä.
Kantavuus on suhteellista eli riiippuu monesta tekijästä. Alunperin ristikudosrenkailla tämä tuli laskosmäärän kautta (aina parillinen) eli 2=A, 4=B, 6=C jne., mutta kun kudosrakenteet kehittyivät niin piti merkkailla millä tavalla ne vastasivat tuota järjestelmää. Vyörenkailla tämä ei sitten ollut enää millään tavalla relevanttia. Rengashan ei tavallaan painoa kannattelekaan vaan sen sisällä oleva ilmamäärä (vrt. tyhjän renkaan kantokyky). Eli "samasta" renkaasta voitiin vahvistusten myötä tehdä eri kantavuusluokkia ts. sopivia johonkin määriteltyyn paineluokkaan (kg/cm^2-väli tai -arvo).
Alun kuormitustaulukot riipuivat nopeudesta eli kantavuus oli rajattu johonkin kattonopeuteen. Sittemmin rengaskehityksen myötä rippuuvuussuhteen todettiin olevan tilavuuden, rengaspaineen ja poikkeaman funktio. Lähinnä tämä on merkityksellistä raskaassa liikenteessä, kun vaihteluvälit ovat suurempia, mutta toki samat lainalaisudet pätevät henkilöautoissakin. Kuormituksessa paunavammaiset aikoinaan vastustivat kilogrammasidonnaisuutta (minkä indeksiluku toki häivyttää) ja toisaalta kun tuo kantavuus ei ole absoluuttista vaan muista tekijöistä riippuvaan niin jokin yksittäinen painoyksikkölukema olisi hieman harhaanjohtavakin.
Esimerkki kantavuustaulukosta paunoissa:
![]()
Indeksille haluttiin jollain tavalla järkevä asteikko (numeromäärä ja mitä lukuväli edustaa), joten se päätettiin sovittaa Renardin (80) sarjaaan, missä 45 kg (100 lbs) asetettiin kantavuusindeksin nolla-arvoksi.
Nopeusluokan osalta S = Speed, H = High speed ja V = Very high speed jonkin vanhan jenkkistandardin mukaan, mutta tämä oli sidoksissa vanteen kokoon. Varsin sekava järjestelmä mutta osa logiikasta säilyttäen Euroopassa päätettiin että S=180 km/h ja H=210 km/h. (V oli lähinnä kuriositeetti, eli erityisesti joihinkin urheiluautoihin tehtäviä erikoisrenkaita, mille ei nähty tarvetta sisällyttä standardoitiin.) Tähän on sitten lyöty muut kirjaimet aakosjärjestyksessä 10 km/h:n välein (pl. helposti numeroihin sekoitettavat I ja O jätettiin pois) ja laajennettu asteikkoa vähitellen. Mistä päästään siihen, että aakosia ei riitä ihan loppuun asti. Eli B=50 km/h ja koska erikoistarkoituksiin (maatalous, teollisuus) on hitaampiakin laitteita renkaineen niin A on jaoteltu 5 km/h:n välein: A1=5 km/h, ..., A9=45 km/h. Myöhemmin on myös tuonne yläpäähän tarvittu jatkoa ja saatu kunnon sekasotku kirjaimista, kun se "H" on välissä sotkemassa, päätettiin edetä 30 km/h:n välein ja X-kirjain ei jollekin rengasvalmistajalle kelvannut ylipäätään.
Tämä siis lähinnä ETRTO:n (The European Tyre and Rim Technical Organisation) näkökulmasta katsottuna.
Yksi, mitä en kanssa ymmärrä, kun lääkkeissä alettiin käyttämään IU eli kansainvälisiä yksiköitä. Oliko µg liian vaikea käsite jenkeille, niin piti kompromissina ottaa käyttöön yksikkö, josta ei kukaan maallikko ymmärrä mitään. IU:t heittelee ainesosittain, mutta kuitenkin pohjautuu johonkin mikrogrammamäärään.
IU:n tarkoitus on määrittää valmisteen "tehoa", eli eri valmisteille, jotka muuttuvat lopulta kehossa tietyksi biologisesti vaikuttavaksi aineeksi, on määritetty muuntokertoimet, ja näin eri valmisteita pitäisi voida vertailla keskenään.Yksi, mitä en kanssa ymmärrä, kun lääkkeissä alettiin käyttämään IU eli kansainvälisiä yksiköitä. Oliko µg liian vaikea käsite jenkeille, niin piti kompromissina ottaa käyttöön yksikkö, josta ei kukaan maallikko ymmärrä mitään. IU:t heittelee ainesosittain, mutta kuitenkin pohjautuu johonkin mikrogrammamäärään.
mutta kysypäs jenkiltä vaikka paljonkos on yksi maili jalkoina tai joku muu vastaava muuntohomma![]()
Onhan siellä myös esim 5 K runit. Joka sinäänsä kanssa naurettava. Tarkoittavat sillä 5 km juoksumatkaa mutta eivät ymmärrä, että pelkkä 5 kilo ei ole mikään matkan pituus.Tai vaikkapa jos pöydällä on pala kokaiinia, paljonko sen paino on paunoina? Kiloina tietäisivät heti. Jännä miten kilot ovat ujuttautuneet jenkkien tajuntaan vasta huumeiden kautta.
Ainakin raskaassakalustossa lukee se kantavuus kiloina. Tarkistin itse juuri, niin tossa nupissa kun on 12 rengasta, niin kaikissa lukee tuo kantavuus.Pohdin asiaa vielä hiukan pidemmälle ja keksin järjestelmän painoluokille: Kirjoitetaan renkaan kylkeen paljonko sen kantavuus on kiloina.
Kilojen käsittäminen on vaatinut tajunnan laajentamista.Tai vaikkapa jos pöydällä on pala kokaiinia, paljonko sen paino on paunoina? Kiloina tietäisivät heti. Jännä miten kilot ovat ujuttautuneet jenkkien tajuntaan vasta huumeiden kautta.
Omaa tahtia menin itsekin. Vaihtelevat tahtia välillä vittuillessaan ja jalat on aika eripituisia siinäkin ryhmässä. Rumpujen soitto on täysi mahdottomuus, rytmitajua ei ole. Ei kaikilla nyrkkeilyn ristiaskeletkaan tule luonnostaan.Menee ehkä aavistuksen ohi aiheen nyt.
Mutta joo, tämä analogista kelloa ymmärtämätön oli ihan totta, eikä mitään tornaria kuten epäiltiinEllei sitten valehdellut kaikille.
Yksi toinenenkin inttituttu muistui nyt mieleen, ei varsinaisesti tyhmyyttä, kai, mutta rytmitajottumuutta.
Hän ei siis osannut kävellä tahdissa. Isä on myös kertonut, että heillä oli yksi samanlainen tapaus. Jalat ei siis niin millään mennyt tahtiin muiden kanssa, huvittavaa sinänsä, koska eihän tuo nyt kovin vaikeaa ole katsoa, että miten ne siinä edellä olevalla jalat meneeTästähän tuli sitten joskus kevyttä sanktiota.
Itse olin intissä -11. Isäni puolestaan joskus 70-luvulla. Rytmitajuttomuus lienee jokin ihan oikea ongelma ainakin, ei tyhmyyttä.
Kellon lukemisen, tai lukemattomuuden kyllä luen tyhmyydeksi.
Jalkamittoja ei tule Suomessa mieleen muista, kuin merikonteista puhuttaessa.
Veneiden pituus varsinkin vakiintuneissa kokoluokissa ilmoitetaan usein likiarvoisesti jalkoina.Ilmailussa jalkojen käyttö on kansainvälinen standardi (korkeuden määrittelyssä) paitsi joissakin ex. neukkumaissa.
Jalkojen määrään vaikuttaa veneessä olevien henkilöiden määrä, joten veneen pituus voi myös vaikuttaa siihen.Veneiden pituus varsinkin vakiintuneissa kokoluokissa ilmoitetaan usein likiarvoisesti jalkoina.
Kun Turkulaiselta kysyy paljonko kello on, niin vastaus on:Kellon katsominen on kanssa sellainen automaatio, että kun joku kysyy sen jälkeen mitä kello on, niin välillä ei ole hajuakaan.
Vähän jäi kyllä epäselväksi tuossa, että onko tuo vesi osunut jalkoihin jotenkin yllättäen, koska hän sanoi: "Ei sitä osaa kuvitella, että ydinkeskustassa on 100 asteista vettä kadulla. Varsinkin kun näki, että vettä oli myös ajotiellä. Sitä ajatteli, että viemäristä on ennenkin tulvinut vettä, ettei sitä tule enempää ja pääsee jatkamaan kuivin jaloin suorinta tietä matkaa, Kuusela kertoo."Kolme sai vakavia palovammoja Helsingin joulukuisessa putkirikossa – nahkakengissä kuumaan veteen astunut Janne Kuusela joutuu ihonsiirtoon
Kokonaista kolme ihmistä on meidän muiden puolesta kokeillut, että jos kadulla on nilkkaan asti höyryävää vihreää nestettä, siihen ei kannata astua.
Vähän jäi kyllä epäselväksi tuossa, että onko tuo vesi osunut jalkoihin jotenkin yllättäen, koska hän sanoi: "Ei sitä osaa kuvitella, että ydinkeskustassa on 100 asteista vettä kadulla. Varsinkin kun näki, että vettä oli myös ajotiellä. Sitä ajatteli, että viemäristä on ennenkin tulvinut vettä, ettei sitä tule enempää ja pääsee jatkamaan kuivin jaloin suorinta tietä matkaa, Kuusela kertoo."
Jos olisi tarkoituksella veteen astunut, niin tuntuisi oudolta ajatella että pääsee menemään kuivin jaloin.
Nyt kun noista typeristä rengasmitoista puhuttiin, niin on niitä vanteita tehty tuumien sijaan myös millimitoilla.
Ainakin Saabilla oli jotkut vanteet ja Ferrari F40:n vanteet.
Eilen kaupassa tuli taas sellainen maailma tuhoutuu fiilis. Menin kassalle maksamaan ostoksia ja siinä oli pientä jonoa ja kaksi kassaa vierekkäin. Menin toiseen jonoon. Heti kuuluu vierestä että sinähän etuilet. Vähän hämmennyin että en kyllä mihinkään jonon väliin mennyt. Kysyin sitten kummassa jonossa hän on. Vastaus oli että hän on molemmissa. Kysyin että oletko tosissasi ja ilman että mitään tapahtui korvien välissä vastaus oli että olen. Katsoin suu auki vähän aikaa ja hän jatkoi selittämällä että hän menee siihen jonoon jossa pääsee lopulta ensimmäisenä kassalle. Käänsin vain selän ja abrakadabroin hänet vain pois siitä mielessäni. Olisi pitänyt alkaa tietenkin tenttaamaan kuinka monessa jonossa hän siinäkin marketissa oli sillä hetkellä ja miten tällainen taktiikka yleensäkin toimii. Kaksoisjonotus? Uhka vai mahdollisuus?
Jossakin Mcdonaldseissa olen törmännyt teinien toimesta tällaiseen multijonotukseen.Eilen kaupassa tuli taas sellainen maailma tuhoutuu fiilis. Menin kassalle maksamaan ostoksia ja siinä oli pientä jonoa ja kaksi kassaa vierekkäin. Menin toiseen jonoon. Heti kuuluu vierestä että sinähän etuilet. Vähän hämmennyin että en kyllä mihinkään jonon väliin mennyt. Kysyin sitten kummassa jonossa hän on. Vastaus oli että hän on molemmissa. Kysyin että oletko tosissasi ja ilman että mitään tapahtui korvien välissä vastaus oli että olen. Katsoin suu auki vähän aikaa ja hän jatkoi selittämällä että hän menee siihen jonoon jossa pääsee lopulta ensimmäisenä kassalle. Käänsin vain selän ja abrakadabroin hänet vain pois siitä mielessäni. Olisi pitänyt alkaa tietenkin tenttaamaan kuinka monessa jonossa hän siinäkin marketissa oli sillä hetkellä ja miten tällainen taktiikka yleensäkin toimii. Kaksoisjonotus? Uhka vai mahdollisuus?
Eilen kaupassa tuli taas sellainen maailma tuhoutuu fiilis. Menin kassalle maksamaan ostoksia ja siinä oli pientä jonoa ja kaksi kassaa vierekkäin. Menin toiseen jonoon. Heti kuuluu vierestä että sinähän etuilet. Vähän hämmennyin että en kyllä mihinkään jonon väliin mennyt. Kysyin sitten kummassa jonossa hän on. Vastaus oli että hän on molemmissa. Kysyin että oletko tosissasi ja ilman että mitään tapahtui korvien välissä vastaus oli että olen. Katsoin suu auki vähän aikaa ja hän jatkoi selittämällä että hän menee siihen jonoon jossa pääsee lopulta ensimmäisenä kassalle. Käänsin vain selän ja abrakadabroin hänet vain pois siitä mielessäni. Olisi pitänyt alkaa tietenkin tenttaamaan kuinka monessa jonossa hän siinäkin marketissa oli sillä hetkellä ja miten tällainen taktiikka yleensäkin toimii. Kaksoisjonotus? Uhka vai mahdollisuus?
Mäkkäreissä ja muissahan on aika usein yksi jono ja sieltä kassoilta sitten otetaan järjestyksessä porukkaa. Tällänen on järkevämpi kun se kassahenkilö ei ole siinä pysyvästi, välillä pitää viedä tilauksia pöytiin yms. Näissä olis aika typerää joutua odottelemaan kun just sun edestä se kassa joutuu lähtee pois vaikka siivoamaan pöytiä. Ehkä se jono välillä muuttuu sellaseksi häröpalloksi, jos on paljon porukkaa, mutta systeemi pysyy samana.Jossakin Mcdonaldseissa olen törmännyt teinien toimesta tällaiseen multijonotukseen.
Se on aika absurdi tilanne, kun viidelle kassalle on kolme jonoa, joiden välillä sakki vaihtelee miten sattuu ja kaikki silmäilevät toisiaan tyyliin "älä mulkku etuile".
Tää on ylivoimasesti paras systeemi. Yksi jono kaikkiin kassoihin. Sit sen jonon voi ohjata sellaseks madoks joka pakkautuu järjestyksessä pieneen tilaan. Isoissa supermarketeissa vaikeampaa kun kassoja on niin paljon. Ois kyl hyvä päästä kassoista eroon kokonaan ja joku automaatio tuohon, vähän mitä Amazon on pilotoinut.Mäkkäreissä ja muissahan on aika usein yksi jono ja sieltä kassoilta sitten otetaan järjestyksessä porukkaa. Tällänen on järkevämpi kun se kassahenkilö ei ole siinä pysyvästi, välillä pitää viedä tilauksia pöytiin yms. Näissä olis aika typerää joutua odottelemaan kun just sun edestä se kassa joutuu lähtee pois vaikka siivoamaan pöytiä. Ehkä se jono välillä muuttuu sellaseksi häröpalloksi, jos on paljon porukkaa, mutta systeemi pysyy samana.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.