- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 2 552
Onhan tuolla noita kaapeliketjuja parikin kappaletta.Jatkakaas sitä hifikeskustelua jossain sopivammassa ketjussa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onhan tuolla noita kaapeliketjuja parikin kappaletta.Jatkakaas sitä hifikeskustelua jossain sopivammassa ketjussa.
Kumpiko tässä nyt on tyhmä, peura vai ihminen?.Tutulla oli ajaessa tullut vastaan peura paikallaan keskellä tietä. Ja oli lähtenyt ohittamaan sitä kun pelkäsi että takana tulevat ajavat häntä perään jos pysähtyy. No peura oli sitten melkein hypännyt autoa päin.
Takana tulevat. Minä en ehtinyt harkitsemaan, vaan refleksinomaisesti iskin jarrun pohjaan kun peura pomppasi tielle. Siinä vaiheessa alkoi vähän jännittämään, kun takana tulleen täysperän veturi valui rinnalle. Onneksi ei tullut ketään vastaan ja oli tilaa väistää.Kumpiko tässä nyt on tyhmä, peura vai ihminen?.
Takana tulevat. Minä en ehtinyt harkitsemaan, vaan refleksinomaisesti iskin jarrun pohjaan kun peura pomppasi tielle. Siinä vaiheessa alkoi vähän jännittämään, kun takana tulleen täysperän veturi valui rinnalle. Onneksi ei tullut ketään vastaan ja oli tilaa väistää.
Suuri osa ihmisistä ei autoillessaa tosiaankaan katso edessään mitään muuta kuin edessäolevan takavaloja, tai siltä se ainakin tuntuu. Yhtään ei siellä takana ennakoida ainakaan mitään vaikka ainakin teoriassa monetkin tilanteet olisivat näkyneet takanatulijalle pitkän aikaa.Kävin itse viikko sitten lapissa. Näin poron noin 400m (kilometrin oikeasti, huono näissä mittojen arvioinneissa. näkyi erittäin selvästi joka tapauksessa) päässä tienvieressä. Painoin vähän jo jarrua ja hidastin 100 --> 60-70. Sitten kun pääsin lähemmäksi niin hidastin neljäänkymppiin kun vaikutti että voi pompata eteen. No, se pomppasi ja sitten tein äkkijarrutuksen 40 - 0 km. Takanatulija pysähtyi noin 2m päähän takapuskuristani. Ei sitten voinut millään jättää kunnon turvaväliä, vaikka varmasti sokeakin näki että poro on tiellä.
Vituttaa erittäin paljon nämä perähinurit.
Suuri osa ihmisistä ei autoillessaa tosiaankaan katso edessään mitään muuta kuin edessäolevan takavaloja, tai siltä se ainakin tuntuu. Yhtään ei siellä takana ennakoida ainakaan mitään vaikka ainakin teoriassa monetkin tilanteet olisivat näkyneet takanatulijalle pitkän aikaa.
Ajaessaan liian lähellä edellä ajavaa turvallisuusriskin lisäksi sotkee enemmän tuulilasiaan ja ottaa suuremman riskin kiveniskemälle tai jopa syylärille.
En ole kertaakaan elämässäni kuullut että syyläri olisi hajonnut edelläajavasta lentäneestä kivestä tmv. Se on kyllä sen verran syvällä keulan kätköissä ainakin 2000 luvun autoissa ettei sinne ihan helposti kivi lennä ainakaan niin että puhkaisisi syylärin![]()
Niin eihän tässä itse syyläri mihinkään hajonnut vaan letku ja hajosko sekään kiven iskusta?Hävisi hiljattain ajossani jäähdytysneste varoitustaulun mukaan autossa kesken ajon. Jouduin sitten pysäyttämään ja kääntämään kaikki nesteen saamismahdollisuudet, mitä minulla oli. Varajäähdytysnesteet ja työwischyt. Kyllä pinta laski ja höyrysi paikat, mutta lopulta taso vakiintui.
Eipä muuta kuin auto huoltoon ja merkin tiepalvelun vuokra-auto käyttöön. Tuossa ajassa ehdin lukea jo mitä kauhuja juttuja, mutta lopuksi ongelmaksi selvisi ilman moottorivauriota tullut moottorin ja syylärin välisen letkun vuotaminen.
Tuosta nappasin sen syylärin: Onko jäähdytin kulutustavaraa? | Tuulilasi kyllä on vähän perus-/maalaisjärjellä käypää tavaraa tuo mahdollinen uhka. Jossain UPM:n laitosten lähellä ovat muuten jollain pölyllä noita kennojenaukkoja tukkinut, joten jos ei kivi välttämättä puhkaise sitä, niin eikö tässä olisi sellainen "hienovarainen" uhka olemassa tuon tiepölyn tukkimisessa kennot?
Ei hajonnut, mutta se sisältyi sen jälkeen minullekin asiassa aivan ummikkona tietokoppaan (yhden kiveniskemän olen olttanut, koska ohittaja cruisaili) mutta tämä on nähtäväti yksi vartavasti olemassa oleva vaara, johon tuulilasin pyhittämisen lisäksi voi joutua. Auto oli/jaon toistaiseksi Volvo v70.Niin eihän tässä itse syyläri mihinkään hajonnut vaan letku ja hajosko sekään kiven iskusta?
Vuotamisten yleisyydestä en osaa sanoa, mutta kyllähän tuossa 2012 C-mesessä (>200 tkm) on paljon pikkurillin pään kokoisia kuoppia niissä alumiinilamelleissa. Toisessa kuvassa näkyy kivisaalis. Joukossa oli yksi vähän suurempikin kivi. Teoriassa maskista mahtuisi läpi 30 mm korkea ja 100 mm leveä kivi. Sellasia onneksi harvemmin lentelee polven korkeudella.En ole kertaakaan elämässäni kuullut että syyläri olisi hajonnut edelläajavasta lentäneestä kivestä tmv. Se on kyllä sen verran syvällä keulan kätköissä ainakin 2000 luvun autoissa ettei sinne ihan helposti kivi lennä ainakaan niin että puhkaisisi syylärin![]()
Vuotamisten yleisyydestä en osaa sanoa, mutta kyllähän tuossa 2012 C-mesessä (>200 tkm) on paljon pikkurillin pään kokoisia kuoppia niissä alumiinilamelleissa. Toisessa kuvassa näkyy kivisaalis. Joukossa oli yksi vähän suurempikin kivi. Teoriassa maskista mahtuisi läpi 30 mm korkea ja 100 mm leveä kivi. Sellasia onneksi harvemmin lentelee polven korkeudella.
Myös 2016 Auriksen ja 2017 Yariksen lamelleissa näkyy osumia.
@oestrus taurus
Paitsi, ettei tuossakaan esimerkissä mitään reikää ollut tullut. Eli ei kovin todennäköistä.Siinä on sitten todistetusti perää. Kiitos tästä materiaalista. Jos se saa yhdenkään hännystelijän miettimään uudelleen, niin voitto tuli.
Paitsi, ettei tuossakaan esimerkissä mitään reikää ollut tullut. Eli ei kovin todennäköistä.
Hyväksyn tämän tuollaisena, johdattelematta mihinkään hysteerisen syylärin "vaihtohuoltoihin".nuo kasaantuneet kivet tulee aika usein siitä että ajellaan jossain pehmeässä hiekassa/sorassa ja etulippa vähän raapasee ja kouraisee kivet tuonne puskurin alareunaan. Toinen mahdollinen skenaario on että pohjamuovin päälle kerääntyneet kivet valuvat aikaa myöden tuonne syylärin alle.
Varmasti sinne voi autosta riippuen kiviä lentää ajaessakin, eri juttu on se että kuinka yleistä on että niistä syyläri vuotamaan alkaa, siitä tässä alun perin oli käsittääkseni kyse. Onhan autot kivisateessa jatkuvasti. Syyläri vain sattuu olemaan kuitenkin metallia eikä mitään vessapaperia niin ei se ihan helposti kyllä vuotamaan ala. Eipä näy tässä esimerkin autossakaan ongelmia sen suhteen olevan.
Niin on. Mutta kuten kirjoitin, ei reikää.Ööh... Jälkimmäisessä kuvassa on kiitettävän kokoisia kivejä murskan lisänä näkyvissä.
Niin on. Mutta kuten kirjoitin, ei reikää.
Mistä sinä oikein olet täällä keskustelemassa? Kukaan ei ole kiistänyt, että teoreettinen riski on olemassa. Teoreettinen riski ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi mitenkään todennäköinen. Koitit täällä jotenkin vahvistaa väitteesi kuvasta, jossa keulan sisällä oli kiviä mutta silloinkaan siellä ei ollut reikää. Jos reikien ilmaantuminen olisi edes jonkin verran yleinen mahdollisuus, me keikki tietäisimme siitä ja autojen jäähdytinkennot olisivat paremmin suojattu.En nyt osaa sanoa, vitsailetko sinä vai oletko "pudonnut" teknisestä ympäristöstä muuta käpyä kauemmaksi.
Joka tapauksessa se reikä syylärissä tarkottaisi viimeistään matkan katkeamista. Jos jäähdytysaineettomalla (jota syyläri viilentää) moottorilla ajaa, leikkaa se suurella todennäköisyydellä pian kiinni ja tule kone vaihto esiin.
Ne eivät varmaan aivan turhaan autokoulussa käskeneet seuramaan sitä jäähdytysnesteen lämpömittaria, mikäli sellainen on. Nykyajan autoissa tuo puuttuu ja järjestelmä varoittaa vasta sitten kun se tulee todelliseksi.
“Peter” antoi futisturismille kasvot. Vaatimattomana miehenä hän päätti piileskellä nimimerkin suojissa. Ilmeisesti ihailu ja ylistys olisivat saaneet hänet tuntemaan olonsa kiusaantuneeksi.
Nyt puhuu Pietarista palannut kisaturisti, joka juhlii juhannusta Himoksen massafestareilla
Hän sanoo, että tiesi kahden viikon karanteenisuosituksesta, eikä varsinaisesti pidä sitä turhana. Peter kuitenkin tuumii, ettei olisi pystynyt itse karanteeniin, koska ei kestäisi olla niin pitkää aikaa eristyksissä.
– Ne jotka haluavat sen pitää, niin pitää, Peter summaa
Niin paljon kun mamujen perseilyistä kirjoitetaan, niin on hyvä tämmöiselle minun kaltaiselle nuivalle muistuttaa mieleen, että on niitä idiootteja ihan kantaväestössä.![]()
Meinaat että lehdet voivat tuosta vaan julkaista täysin keksittyjä juttuja faktoina? Kyllä iltapäivälehdistöäkin koskee tietyt eettiset säännöt.En ihmettelisi vaikka mitään Peteriä ei olisi olemassa ja toimittaja vaan halusi kunnon tarinan. Täysi idiootti toi kyllä on jos on oikeasti olemassa
Meinaat että lehdet voivat tuosta vaan julkaista täysin keksittyjä juttuja faktoina? Kyllä iltapäivälehdistöäkin koskee tietyt eettiset säännöt.
Ai niinkuin "Valtteri jätettiin pysäkille" -zembalossa??? Eettiset säännöt yhtä vakuuttavalla tasolla kuin faktantarkastuskinMeinaat että lehdet voivat tuosta vaan julkaista täysin keksittyjä juttuja faktoina? Kyllä iltapäivälehdistöäkin koskee tietyt eettiset säännöt.

Tämä oli kyllä aika hieno saavutus, ja voi hieman kuumotella kun koko Ranska metsästää sua.
![]()
Poliisi etsii kuumeisesti keltaiseen sadetakkiin pukeutunutta naista Ranskassa – aiheutti ympäriajon vakavan joukkokolarin
Finisteren santarmi on valjastanut käyttöönsä Facebookin.www.is.fi
Nainen siis pitää Ranskan ympäri ajossa kylttiä, osuu sillä ajajaan ja aiheuttaa sillä hiton ison onnettomuuden.
Tuossa vielä videota tuosta:
Kyltin pitäminen kilparadalla on toki tymä veto, mutta olen kyllä ennenkin ihmetellyt noiden pyöräilijöiden reaktiokyvyttömyyttä kaatuessa. Kädet pysyvät kiinni pyörässä kun pää lähestyy asfalttia ja takana tulevat vetävät sokeina samaan kasaan. 99 % tilanteessa kaatuneista saa syyttää itseään.
Kyltin pitäminen kilparadalla on toki tymä veto, mutta olen kyllä ennenkin ihmetellyt noiden pyöräilijöiden reaktiokyvyttömyyttä kaatuessa. Kädet pysyvät kiinni pyörässä kun pää lähestyy asfalttia ja takana tulevat vetävät sokeina samaan kasaan. 99 % tilanteessa kaatuneista saa syyttää itseään.
Tätä se on kun on rajattomasti oikeuksia ja erittäin vähän velvollisuuksia. Ei voi mitään, keskivertoihminen on itsekäs kusipää. Näin se vaan on.
Niin sillähän oli negatiivinen testi, eikä ollut määrätty mihinkään karanteenin. Ihan lain mukaan meni
Niin sillähän oli negatiivinen testi, eikä ollut määrätty mihinkään karanteenin. Ihan lain mukaan meni
Olen muuten monesti ihmetellyt, miksi käytettyjen ajoneuvojen kauppa on kuin villi länsi. Suomalaiset ovat yleensä rehellistä kansaa, mutta esimerkiksi autoa myydessä ollaan sillä mentaliteetilla, että mistä ostaja ei erikseen kysy, niin siitä ei tarvitse kertoa. Caveat emptor, todellakin.Taitaa mennä niin että kuuluun itse otsikon "tyhmät ihmiset" alle. Lähinnä sen vuoksi että elää kuplassa kuvitellen että muut ihmiset osaavat toimia kuten itse tai edes normaalin aikuisen veroisesti. Yllättävän usein joutuu pettymään.
Viimeisenä oli kun olen ostamassa kolmistaan venettä veljeni ja yhden kaverin kanssa. Puhutaan muutaman tonnin investoinnista per naama eli ei mistään suurista summista. Noh, olin katsonut veneen etukäteen mutten päässyt itse koeajolle. Ainoat ohjeeni olivat että tinkikää hinnasta vähintään X-euroa pois ja lisäksi kysykää ilmoituksessa mainitusta huollosta papereita että näyttää asialliselta. Ja tietysti et vaikuttaako kaikki olevan ok muuten. Noh, koeajon jälkeen:
"Ostettiin se vene!"
- Ok hienoa. Oli varmaan paperit kunnos?
"Ei kysytty"
- Okei... No millaseen hintaan päädyttiin?"
"Ei tingitty"
- No liikkeestähän se vene on että onhan siinä virhevastuu kuten autoissa
"Se ei ollu kai liikkeestä vaan joku myyntitili tai jotain"
Oli vähän sellanen vitun retardit olo. Ostitte sitten papereita kattomatta yksityiseltä veneen ilman tinkimistä.
Kyltin pitäminen kilparadalla on toki tymä veto, mutta olen kyllä ennenkin ihmetellyt noiden pyöräilijöiden reaktiokyvyttömyyttä kaatuessa. Kädet pysyvät kiinni pyörässä kun pää lähestyy asfalttia ja takana tulevat vetävät sokeina samaan kasaan. 99 % tilanteessa kaatuneista saa syyttää itseään.
Kyltin pitäminen kilparadalla on toki tymä veto, mutta olen kyllä ennenkin ihmetellyt noiden pyöräilijöiden reaktiokyvyttömyyttä kaatuessa. Kädet pysyvät kiinni pyörässä kun pää lähestyy asfalttia ja takana tulevat vetävät sokeina samaan kasaan. 99 % tilanteessa kaatuneista saa syyttää itseään.
Ehkä olen sitten vain niin paljon parempi kaatumaan, mutta itse en ole koskaan mennyt pyörästä kiinni pitäen tonttiin, vaan pyörä on mennyt yhteen suuntaan ja kuski toiseen. Jarruttamisella asian kanssa ei ole mitään tekemistä. Jarrut kun eivät paljon vaikuta, jos kumpikaan rengas ei kosketa maata.Kunnon sohvakommentti. Haluaisin nähdä kun samalla jarrutat pyörällä ja alat samalla jo ojentelemaan käsiä lentoasentoon.
Mummotkin on tyhmiä kun talvella vaan kaatuilevat eivätkä tee kuperkeikka-ukemia niin säästyisi luut.
Yksityiseltäkin ostaessa myyjä vastaa tavaran virheestä, jos se ei vastaa annettuja tietoja tai on olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostaja on hinnan ja muiden olosuhteiden perusteella voinut olettaa. Perävalotakuu on yleinen harhaluulo yksityisten välisessä kaupassa.Taitaa mennä niin että kuuluun itse otsikon "tyhmät ihmiset" alle. Lähinnä sen vuoksi että elää kuplassa kuvitellen että muut ihmiset osaavat toimia kuten itse tai edes normaalin aikuisen veroisesti. Yllättävän usein joutuu pettymään.
Viimeisenä oli kun olen ostamassa kolmistaan venettä veljeni ja yhden kaverin kanssa. Puhutaan muutaman tonnin investoinnista per naama eli ei mistään suurista summista. Noh, olin katsonut veneen etukäteen mutten päässyt itse koeajolle. Ainoat ohjeeni olivat että tinkikää hinnasta vähintään X-euroa pois ja lisäksi kysykää ilmoituksessa mainitusta huollosta papereita että näyttää asialliselta. Ja tietysti et vaikuttaako kaikki olevan ok muuten. Noh, koeajon jälkeen:
"Ostettiin se vene!"
- Ok hienoa. Oli varmaan paperit kunnos?
"Ei kysytty"
- Okei... No millaseen hintaan päädyttiin?"
"Ei tingitty"
- No liikkeestähän se vene on että onhan siinä virhevastuu kuten autoissa
"Se ei ollu kai liikkeestä vaan joku myyntitili tai jotain"
Oli vähän sellanen vitun retardit olo. Ostitte sitten papereita kattomatta yksityiseltä veneen ilman tinkimistä.
Yksityiseltäkin ostaessa myyjä vastaa tavaran virheestä, jos se ei vastaa annettuja tietoja tai on olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostaja on hinnan ja muiden olosuhteiden perusteella voinut olettaa. Perävalotakuu on yleinen harhaluulo yksityisten välisessä kaupassa.
Aika harvoilla on hyviä kokemuksia kimppaveneistä.Taitaa mennä niin että kuuluun itse otsikon "tyhmät ihmiset" alle. Lähinnä sen vuoksi että elää kuplassa kuvitellen että muut ihmiset osaavat toimia kuten itse tai edes normaalin aikuisen veroisesti. Yllättävän usein joutuu pettymään.
Viimeisenä oli kun olen ostamassa kolmistaan venettä veljeni ja yhden kaverin kanssa. Puhutaan muutaman tonnin investoinnista per naama eli ei mistään suurista summista. Noh, olin katsonut veneen etukäteen mutten päässyt itse koeajolle. Ainoat ohjeeni olivat että tinkikää hinnasta vähintään X-euroa pois ja lisäksi kysykää ilmoituksessa mainitusta huollosta papereita että näyttää asialliselta. Ja tietysti et vaikuttaako kaikki olevan ok muuten. Noh, koeajon jälkeen:
"Ostettiin se vene!"
- Ok hienoa. Oli varmaan paperit kunnos?
"Ei kysytty"
- Okei... No millaseen hintaan päädyttiin?"
"Ei tingitty"
- No liikkeestähän se vene on että onhan siinä virhevastuu kuten autoissa
"Se ei ollu kai liikkeestä vaan joku myyntitili tai jotain"
Oli vähän sellanen vitun retardit olo. Ostitte sitten papereita kattomatta yksityiseltä veneen ilman tinkimistä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.