Mullehan kävi tuossa omassa downshiftausprojektissa vielä silleen hassusti, että sen seurauksena sain hemmetin hyvät vuosiarviot, promon ja palkankorotuksen, ja ne mun muut tiimiläiset jotka (mun neuvoja tietenkään kuuntelematta) jatkoi sen älyttömän työkuorman lapiointia sai lähinnä haukut.
Kun ilmoitin proikkarille että mä lopetan ylityöt, olin jo tehnyt valmiit (ja ihan hyvät) estimaatit siitä että mitä mä sen seurauksena ehdin ja en ehdi tehdä. Niissä oli ihan hyvin täytettä päällä, eli kun proikkari sitten neuvotteli niihin sen odotetun 25% lisää hommaa, niin lopputulos oli about just se mitä mä halusinkin. Sitten kun vielä pari juttua osoittautuikin vähän helpommiksi kuin olin odottanut, niin riitti hyvin aikaa sekä tehdä omat hommat kunnolla että jeesata muita.
Projektijohdon muisti on pirun lyhyt. Sit kun tilikausi alkoi olla paketissa kukaan ei enää muistanut mun alkuvuoden itkemistä ja sen sijaan vaan katottiin että mites tää tiimi on suoriutunut, aa, no, melkein kaikki on myöhästyneet omista tavoitteistaan ja jengi valittaa että niitä on vaikea saada kiinni kun tarvii tukea - paitsi täällä on tää yks, joka on ehtinyt saada kaikki pakettinsa maaliin ja saa muilta tiimeiltä positiivista palautetta että on aina valmis auttaan kun tarvii...
Firmoilla aika harvoin on pitkää muistia tai lojaliteettia, siksi kannattaa ulosmitata ne venymisen hyödyt nopeasti, eikä tosiaan nojata mihinkään hähmäisiin lupauksiin. Sit kun joku kattoo että viivan alle on jäänyt pelkkää punaista niin ei siellä mennet venymiset auta yhtään, saappaan kuva tulee hanuriin ihan samalla tavalla.
Homma menee sit vähän hankalammaksi, jos sulla on oikeasti kiinteät staket sisässä, oot itse omistaja / osakas tai sun bonarit on rautaisesti kiinni sun omissa, tai korkeintaan sun tiimin tuloksissa, eikä niitä voida millään corporate hähmäilyillä sulta viedä jos pääset targeteihin (aika yleinen vitsihän on, että saat bonarit jos oot itse suoritunut hyvin, sun tiimi on suoritunyt hyvin, sun projekti on suoriutunut hyvin, sun osasto on suoriutunut hyvin, sun maa on suoriutunut hyvin, sun maantieteellinen alue on suoriutunut hyvin, koko firma on suoriutunut hyvin ja maailmantalous on suoriutunut hyvin - mut jos mikä tahansa noista ei toteudu, ei bonareita tipu

). Sit ei auta kun kattoo että miten pitkälle vieteri venyy ja miten haluaa oman raha / aika / mielenterveys -balanssinsa järjestää.
Mutta olet aivan oikeassa. Kaverini oli vanhainkodissa töissä ja aika ei vaan riittänyt pesemään vanhusten hampaita mutta hänellä ei vaan kantti kestänyt raportoida sitä ylöspäin niin käytäntö oli sitten se, että vanhusten hampaita ei pesty. Yritin varovaisesti muotoilla ettei siihen hampaiden pesuun ainakaan sillä aikaa järjesty että raportoidaan kaikkien töiden tulleen tehdyksi.
Tää on mulle ihan käsittämätön mysteeri, mut ilmeisesti julkkarilla aika yleistä puuhaa. En tiedä tuleeko sukupuolijakaumasta vai mistä, mutta on ihan karseaa touhua joko jättää asioita tekemättä / tehdä ne paskasti ja piilotella sitä, tai sitten venyttää omaa päivää ilman että kirjaa sitä mihinkään. Tuollaisessa on kaikki katastrofin mahdollisuudet, se esm. antaa työnantajalle vapaalyöntimahdollisuuden kun laiminlyönnit käy ilmi - se voi sanoa että oltais kyllä tehty asialle jotain jos olis tiedetty, mut ei toi työntekijä kertonut, tää on kaikki sen vika...