Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Lapio käteen ja ojaa kaivamaan sateessa ja pakkasessa. Alkaa tuo toimisto rottailu tuntua taivaalta.
Mä kyllä voisin ihan hyvin kaivaa ojaa jos näyttäisi että työlle on jatkuvuutta ja saisi samat edut ja palkan kuin nykyään.Lapio käteen ja ojaa kaivamaan sateessa ja pakkasessa. Alkaa tuo toimisto rottailu tuntua taivaalta.
Olen täällä jo aikaisemminkin kertonut niin samapa uudestaan eli lääkäri olen. Vastassa on siis vuosisatojen hierarkia ja olettamukset minusta persoonana ja ihmisenä. Minut nähdään ensisijaisesti lääkärinä, ei ihmisenä. Miten ihmeessä enää voin ensivaikutelmaa lähteä muuttamaan, jos ystävällisyys ja asiallisuus ei riitä? Olen tästä jonkin verran saanut kollegoiden kanssa juteltua ja ongelmaan liittyy niin paljon alan ongelmia, että enpä taida yksin pystyä maailmaan muuttamaan. Kiinnostus "tuulimyllyjen" vastaantaisteluun on myös jo aika nolla. Yksi ihminen ei voi korjata huonoa työilmapiiriä ja työkulttuuria.Oletko miettinyt mistä se oletus tulee? Ja onko asia oikeasti noin vai onko se vaan sun päässä?
Ensivaikutelma on tärkeä ja olenkin pistänyt merkille että yllättävän monella, varsinkin miehellä mutta myös joillain naisilla, on perus ilme sellainen vähän kiukkuinen. Siis harva varmaan on oikeasti mitenkään kiukkuinen tai kyrpiintynyt mutta vaan näyttää siltä. Katsoppa vaikka ensi kerralla ihmisten ilmeita kun kävelet kadulla. Tämä on asia mihin pystyy itse vaikuttamaan.
Et maininnut millä alalla työskentelet mutta oma kokemus it-alalta on kyllä enimmäkseen positiivinen.
Sori en tiennyt että olet nainen ja ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Myönnän että itsekin olen joskus miettinyt oliko kyse vaan hyvästä asiakaspalvelusta vai oikeasta flirtistä jonka ei silti tietenkään pitäisi johtaa mihinkään muuhun.kommentoida, että jos on koko ajan hymy huulilla niin naispuolisena joutuu kestämään ihan liikaa sitä, että miehet luulevat hymyä flirttailuksi tai kiinnostuksen osoitukseksi.
Mä kyllä voisin ihan hyvin kaivaa ojaa jos näyttäisi että työlle on jatkuvuutta ja saisi samat edut ja palkan kuin nykyään.
Anteeksi, mutta pakko puuttua tähän..Sori en tiennyt että olet nainen ja ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Myönnän että itsekin olen joskus miettinyt oliko kyse vaan hyvästä asiakaspalvelusta vai oikeasta flirtistä jonka ei silti tietenkään pitäisi johtaa mihinkään muuhun.
Olen täällä jo aikaisemminkin kertonut niin samapa uudestaan eli lääkäri olen. Vastassa on siis vuosisatojen hierarkia ja olettamukset minusta persoonana ja ihmisenä. Minut nähdään ensisijaisesti lääkärinä, ei ihmisenä. Miten ihmeessä enää
Yritän ottaa tuon flirtti kommenttisi ei-loukkaavana, mutta tuollainen kommentti on kovin vanhoillinen ja kuuluu osittain samaan kategoriaan kuin "no sillä oli hame päällä ja se hymyili minulle ja siksi se ansaitsi sen" esim raiskauskeskusteluissa. Voin 110% vannoa, että minä en flirttaile yhtään kenellekään vastaanotolla, mutta silti vanhoilta miehiltä tulee epäasiallista käytöstä ja silmäniskuja. Meillä on myös tehty lääkäreiden kesken kyselytutkimusta seksuaalisesta häirinnästä työyhteisössä ja lukemat ovat aika karuja. Kuten sanoit, osa kokee olevansa jumalia ja myös kohtelee toisia sillä asenteella.Sori en tiennyt että olet nainen ja ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Myönnän että itsekin olen joskus miettinyt oliko kyse vaan hyvästä asiakaspalvelusta vai oikeasta flirtistä jonka ei silti tietenkään pitäisi johtaa mihinkään muuhun.
Tämä on ikävää ja juurihan oli uutinen miehestä joka oli ahdistellut Lidlin naispuolista kassaa vuosia vain sen takia että hän oli hymyillyt. (yleensähän Lidlin kassat eivät paljon hymyile eivätkä aina edes tervehdi mutta se ei kuulu tähän keskusteluun..).
Kannattaa myös huomioida että flirtin ja ahdistelun raja on veteen vedetty viiva ja monella on oma tulkintansa siitä.
Luulin että työelämän ongelmat sinun alalla koskevat vain hoitajia. Lääkärit ovat jumalia ja kärsivät korkeintaan työuupumuksesta. Mutta että siellä on vielä ”jumalan” yläpuolella joku taho joka ahdistelee alaisiaan. Hyvä että valaisit asiaa.
En minä kauheasti mainostakaan ja ei teidän kenenkään täällä edes kannata uskoa, että olen. Minähän vain voin sanoa olevani. En minä edes välttämättä ole nainen. Mutta tiedätkö, on todella yksinäistä välillä, kun ei välttämättä ole ketään, kenelle puhua näistä tai saada perspektiivia joltain aivan muualla työskentelevältä ihmiseltä. Elää vain omassa kuplassa ja mielestäni tuo kuplassa elo on yksi syy terveydenhuollossa ilmeneviin ongelmiin. Ikään kuin minulla ei olisi oikeutta osallistua työelämäkeskusteluun. Mutta joo, ehkäpä siirryn taas vain itse näitä pohtimaan.Ja heti seuraava kommentoija meni siihen "oho, en tiennyt että oot lääkäri, näen sut nyt eritavalla"![]()
Joo.. Jos on oikeasti lääkäri, niin sitä ei välttämättä kannata kauheasti mainostaa.. Terveydenhuolto-alalla työskentely varmaan ajaa asiansa.. Paitsi että sori, just huomasin että tää on työelämä eikä deittikeskustelu. Kohta tulee Juha taas napisemaan..
Suomessa (ja varmaan muuallakin) lääkärin ammatista on tehty semmoinen yli-ammatti, mihin ei kuka vaan perusjannu pääse. Lääkikseen pääseminen vaatii monesti vuosien yrittämisen ja hirveästi työtä, niin tottakai sitä ollaan sit rinta rottingilla kun lääkikseen päästään. Ihmekös jos tavan tallaaja näkee henkilön tuon jälkeen jossain määrin elitistisenä. Lisäksi kun suomessa ei ole mitään omalääkäri systeemiä, vaan aina kun tulee vaivoja, niin mennään jonkun tuntemattoman lääkärin vastaanotolle. Olisiko tilanne eri, jos mentäisiinkin omalääkäri Pirjon vastaanotolle, tai muutaman käynnin jälkeen ehkäpä jopa pelkän Pirjon vastaanotolle? Eli ihmisen eikä vaan lääkärin vastaanotolle.Olen täällä jo aikaisemminkin kertonut niin samapa uudestaan eli lääkäri olen. Vastassa on siis vuosisatojen hierarkia ja olettamukset minusta persoonana ja ihmisenä. Minut nähdään ensisijaisesti lääkärinä, ei ihmisenä. Miten ihmeessä enää voin ensivaikutelmaa lähteä muuttamaan, jos ystävällisyys ja asiallisuus ei riitä? Olen tästä jonkin verran saanut kollegoiden kanssa juteltua ja ongelmaan liittyy niin paljon alan ongelmia, että enpä taida yksin pystyä maailmaan muuttamaan. Kiinnostus "tuulimyllyjen" vastaantaisteluun on myös jo aika nolla. Yksi ihminen ei voi korjata huonoa työilmapiiriä ja työkulttuuria.
Tarkoitus ei ollut mitenkään loukata tai vähätellä. Luulen että ymmärsit mun viestin pointin hieman väärin.Yritän ottaa tuon flirtti kommenttisi ei-loukkaavana, mutta tuollainen kommentti on kovin vanhoillinen ja kuuluu osittain samaan kategoriaan kuin "no sillä oli hame päällä ja se hymyili minulle ja siksi se ansaitsi sen" esim raiskauskeskusteluissa. Voin 110% vannoa, että minä en flirttaile yhtään kenellekään vastaanotolla, mutta silti vanhoilta miehiltä tulee epäasiallista käytöstä ja silmäniskuja. Meillä on myös tehty lääkäreiden
En sitten tiedä mikä on normaalia asiakaspalvelua mutta mua on kassa esim. pyytänyt kaljalle. Menee kyllä vähän off-topiciksi keskustella tästä, pahoittelut siitä.Anteeksi, mutta pakko puuttua tähän..Siis ihan oikeastikko sä mietit että flirttaileeko hymyilevät kassatytöt sulle? Voi myös olla että se kuuluu toimenkuvaan ja asiakaspalveluun eikä mihinkään muuhun..
Eikös kaupan ole tarkoitus saada myytyä tuotteita ja tehdä voittoa. Resurssit kannattaa käyttää potentiaalisesten asiakkaiden ja rahantuojien miellyttämiseen.edit: eniten mua oksettaa asiakaspalvelussa kun käytös muuttuu asiakkaan ulkoisen olemuksen mukaan, olen huomannut/kuullut usein tällaisesta…hyvin pukeutuva/kaunis/komea saa parempaa palvelua kuin ruma köyhän näköinen..
Onko kassoilla nykyään provikkapalkka?Eikös kaupan ole tarkoitus saada myytyä tuotteita ja tehdä voittoa. Resurssit kannattaa käyttää potentiaalisesten asiakkaiden ja rahantuojien miellyttämiseen.
Köyhälle ei kannata hymyillä, jos hihnalla on 6 irtotölkkiä puliukon pronssia aka Coop Lageria, koska sitä myydään nollakatteella. Kaupan kannattaa houkutella positiivista kassavirtaa tuovia asiakkaita.
Ja taas.Onko muilla työpaikoilla sellaista ongelmaa että löytyy sykkijöitä jotka tekevät pitkää päivää ja näin vääristävät töihin kuluvaa aikaa ja resursseja? Ilman ylimääräistä korvausta toki.
Tää ottaa pannuun kun täällä ei saa ylitöitä tehdä, hommaa enemmän kun tarpeeks ja pitäis yrittää johdolle näyttää että ei vaan riitä työvoima tekemään, mutta yksi löytyy joka käytännössä korvauksetta tekee pitkää päivää. Ja kukaan muu ei tietenkään halua tehdä ilmaista työtä kun alimitoitettu henkilöstö.
Ja tietenkään me ei muut ei haluta tehdä sen enempää kuin mitä normaalilla työajalla pystyy koska ilmaisia ylitöitä ei kukaan muu halua tehdä ja liukumaa monella kymmeniä tunteja. Pitäis toi johto saada ymmärtämään että äärirajoilla toimitaan mutta koska hommat tulee ajoissa valmiiks niin johto näkee että ei ole syytä hankkia lisätyövoimaa tai maksaa ylitöistä.
Miten teillä on hoidettu niin että olis ns. yhdessä rintamassa osoittamassa johdolle että hommaa on liikaa ja pitää saada jotain muutosta tai että saisi tehdä ylitöitä rahasta? Nyt johto voi vaan ajatella että ei niille tarvitse mitään maksaa kun näköjään hommat tulee tehdyksi.
Kai teillä sentään on pull requestit ja niissä koodikatselmoinnit? Siinähän pitäisi kaikenlaiset rimanalitusyritykset jäädä kiinni ja estää liian sekaisen koodin käyttöönotto.Joo olen toki koittanutkin omaksua firman kulttuuria ja nähdä hyvätkin puolet siinä. Ja voihan tässä olla jonkinlainen alkushokki päällä edelleen tms. Esimieheen hyvät välit ja hän kyllä ottaa vastaan kehitysehdotuksia ihan mielellään. Toki sekin prosessi puuttuu, että miten nuo uudet käytännöt käsitellään ja myöhemmin jalkautetaan kaikille, kun ei ole edes nykykäytäntöjä saatu kaikille yhtenäistettyä. Tämmöiset vähän turhauttavia, kun kuvittelisi edes noin perusasioiden olevan kunnossa.
En kirjoita koodia työkseni, mutta tilanne mistä puhuin on siis samaa tasoa kuin, että osa koodareista kirjoittaa kommentit rivien perään mitä mikäkin rivi tekee, mutta osa ei. Puuttuu siis semmoiset selkeät yhteiset pelisäännöt, että jokainen nyt laittaa ne kommentit koodiin, piste. Toki jonkinlainen "ohjeistus" on jokaiselle annettu, mutta silti osa tekee eri tavalla asiat. Jotkut priimaa, osa ei niin priimaa. Ongelma on esimiehen tiedossa, kun ainakin mainitsi jonkun keskustelun yhteydessä, että pitäisi saada kaikki tekemään asiat suurinpiirtein samalla tavalla. Eli josko tilanne parantuisi tämänkin osalta jollain aikataululla.
Alkuperäinen viesti oli joo ehkä vähän liian kärkäs omaltakin osalta, turhautumisen purkamista. Katsotaan nyt mihin tässä päädytään.
Onko se sankari mies semmonen stressaaja? Jotkut ahdistuu epäonnistumisesta todella paljon, ja heille saattaa olla helpompaa kuluttaa vapaa-aikaa sitä varten vs. ahdistuksessa vellominen vapaa-ajalla. Jotkut työnantajat käyttävät härskisti hyväkseen tuollaisen mentaliteetin omaavia työntekijöitä. Huono tilannehan tuo on kaikkien kannalta. Olen törmännyt muutamaan tyyppiin jotka tekevät 10-12 joka arkipäivä ja vähintään 8 tuntia joka lauantai, mutta merkkaavat tuntikorttiin vain 7,5h per päivä ja lauantaista ei merkata mitään. Motivaatio siihen ei selvinnyt minulle koskaan.Ja taas.
Meille tuli meiltä tekijöiltä mitään kysymättä homma jonka aikataulu oli epäinhimillen ja lomia välissä ja kun ilmoitettiin että ei tämmöstä oikein tahdo saada halutussa ajassa valmiiks kun lomia jne. niin päälle tulee vaan vittuilua että oltava kun iso kauppa. No, tehtiin työajan puitteissa niin hyvin kun pystyttiin ja meillä oli kahden päivän hätälisä annettu ja nippa nappa saatais sinne toi tehtyä. Niin viime tinkaan kuin mahdollista. Oppisvathan kysymään meiltäkin joskus että minkälaisella aikataululla onnistuu.
Paitsi että totta vitussa tää yks sykkijä käyny salaa SUNNUNTAINA tekemässä tota hommaa että pysyy aikataulussa. Voi vittu että tommoset vituttaa ihan kyrpänä. Miten ei voi tajuta että tommonen kusee meidän kaikkien pakkiin ja aikataulut vaan kiristyy kun näköjään hommat hoituu. Jo tommosten pässinpäiden takia on turha kuvitellaan että sais tehdä ylitöitä oikeilla korvauksilla kun joku saatanan sankari tekee ilmaseks. Eikä mee puhe perille kun sanotaan että et vittu tuu ilmaseks tekee ni "emmä ku vähän vaan kun ei mulla ollu tekemistä" .
Saatana sentää.
Ei vaan se on niin kiltti. Tottelee ja tekee mitä käsketään ilman että ajattelee sen tarkemmin. Peruja vanhasta huutamiskulttuurista ja kun on huudettu ja uhkailtu tarpeeks niin asenne pysyy vaikka ajat muuttuu. Ei sille koskaan ole huudettu jne. mutta se oli vain yleisenä kulttuurina tuolla että hommat tehdään ilman mutinoita kun pomo käskee/huutaa. Se oli sen ajan kulttuuria ja nyt kun suurin osa alkaa saamaan itsetunnon ja omanarvon takas eikä enää suostu hyväkskäytettäväks niin aina löytyy joku sankari joka romuttaa edistyksen.Onko se sankari mies semmonen stressaaja? Jotkut ahdistuu epäonnistumisesta todella paljon, ja heille saattaa olla helpompaa kuluttaa vapaa-aikaa sitä varten vs. ahdistuksessa vellominen vapaa-ajalla. Jotkut työnantajat käyttävät härskisti hyväkseen tuollaisen mentaliteetin omaavia työntekijöitä. Huono tilannehan tuo on kaikkien kannalta. Olen törmännyt muutamaan tyyppiin jotka tekevät 10-12 joka arkipäivä ja vähintään 8 tuntia joka lauantai, mutta merkkaavat tuntikorttiin vain 7,5h per päivä ja lauantaista ei merkata mitään. Motivaatio siihen ei selvinnyt minulle koskaan.
Ei käske. Mutta aikoinaan hommat piti tehdä niinkuin piti kunhan on deadlinenä valmis. Uhkailulla ja huudolla pääsee pitkälle.Siis käskeekö pomo tekemään siellä hommia ilmaiseksi sunnuntaisin? Ei se ole kiltteyttä että käy talkoina hoitamassa hommia viikonloppuisin ettei pomolle tule paha mieli vaan ihan puhtaasti tyhmyyttä ja muiden muroihin kusemista.
Erityisesti just auto- ja kone kaupoissa. Niihin on kyllä pakkautuneet ne kaikkein surkeimmat myyjät. Parissakin liikkeessä oltaisiin oltu 100% varma ostaja, mutkun ostaminen oli farkut+kauluspaita vaatteissa mahdotonta. En tiedä pitäskö olla joku solmio ja puku päällä kun menee työkonekaupoille, olisko sillonkaan ollu mahdollista ostaa mitään.Onhan näitä klassikkoja nähty että kaveri tulee köyhän näköisenä grunge vaatteissa autokauppaan ja ei palvella, menee sitten toiseen liikkeeseen ja maksaa kalliin mersun käteisellä muovipussissa olleilla seteleillä. Itekkin huomannut että jos menee verkkareissa tjms autoliikkeeseen saa rauhassa katsella ei tule myyjä kysymään kuinka voin auttaa - vielä tänäkin päivänä. Se on tietenkin eri Siwan kassalla kun myyjällä ei ole ns. penniäkään kiinni jos ei ole kauppias ite.
Muistan tuon. Joko sinne voi mennä yksityishenkilö ostamaan pultteja rahalla?Wurth oli myös joskus 10-15v sitten myös naurettava mesta, suunnilleen portsari heitti ulos jos ei ollu wurth tiliä, tilin avaaminen mahdotonta koska ei me täällä sellasia availla.
Kerran kysyin lääkäriltä itseltään, joka minulle polven oireet kuvasi latinaksi, että miksi sinä minulle noin niitä kerrot, kun voisit sanoa suomeksi ristisiteen vaurioituneen. No tämä olikin aika nuorekas poikanen.En minä kauheasti mainostakaan ja ei teidän kenenkään täällä edes kannata uskoa, että olen. Minähän vain voin sanoa olevani. En minä edes välttämättä ole nainen. Mutta tiedätkö, on todella yksinäistä välillä, kun ei välttämättä ole ketään, kenelle puhua näistä tai saada perspektiivia joltain aivan muualla työskentelevältä ihmiseltä. Elää vain omassa kuplassa ja mielestäni tuo kuplassa elo on yksi syy terveydenhuollossa ilmeneviin ongelmiin. Ikään kuin minulla ei olisi oikeutta osallistua työelämäkeskusteluun. Mutta joo, ehkäpä siirryn taas vain itse näitä pohtimaan.
Voi mennä, mutta pitää maksaa pankkikortilla.Muistan tuon. Joko sinne voi mennä yksityishenkilö ostamaan pultteja rahalla?
Ei liene ongelma kun sellainen jokaiselta löytyy.Voi mennä, mutta pitää maksaa pankkikortilla.
Ei, mutta mainittiin raha. Rahallahan sieltä ei voi vieläkään ostaa mitään. Pankkikortti oston salliminen jo tosin niin suuri mullistus että olisivat varmaan pökränneet jos pitäisi vielä rahaakin vastaan myydä.Ei liene ongelma kun sellainen jokaiselta löytyy.
Minusta nuo ei kuulosta kovin harvinaisilta jutuilta. Tyypillistä monessa firmassa on, että kokonainen osasto jopa yli toimipisterajojen toimii jonkun työntekijän itsetekemän excelin toiminnan varassa ja pahimmillaan välttää kaiken amatöörimäisen käsin tekemisen tällä yhdellä excelillä joka automatisoi perusjuttuja yms. Sitten se excel täytyy osata täyttää täsmälleen samalla logiikalla kuin sen luoja tai lopputulos on virheellinen. Olen törmännyt tuohon usein. En näe sitä kovin huonona asiana jos on toimiva excel. Yksi vaihtoehto on fancymmat työkalut joiden perustoiminnot bugaa ja tökkii, mitä joutuu sitten pahimmillaan päivittäin selittelemään myös asiakkaille jotka käyttävät samaa työkalua kun yhdessä odotellaan päivityksiä joissa on korjattu 10 bugia kahdesta kymmenestä.Firma on hämmästyttävän iso siihen nähden, miten aataminaikaisilla järjestelmillä ja olemattomilla prosesseilla firma pyörii. Tai no, sanoisin ettei mitään prosesseja ole, kun kukaan ei ole koskaan määrittänyt mitään yhteisiä pelisääntöjä osaston sisällä saatikka rajapintoihin osastojen välille.
- Yllä olikin puhetta vanhoista Exceleistä, niitä löytyy tästäkin firmasta. Tyypillisesti ne on huonosti tehty ja niihin syötetään tiedot ihan eri muodossa miten ne järjestelmästä tulee ulos. Eli manuaalisesti saa tehdä kaiken. Sitten ei ole edes mitään ohjetta miten Excel tulisi täyttää, joten neljäs kierros menossa yhden Excelin säätämisessä, kun jostain syystä vasta jälkikäteen voidaan kertoa, että "Ainiin, tämäkin tieto sit tarvitaan tuonne...". Kirsikkana kakun päällä kukaan ei osaa sanoa ketä nämä dokumentit palvelee, mutta silti niitä käytetään eikä päivitetä.
- Firmassa on ajoittain aistittavissa suunnittelupuolella semmoinen "autotallipuuhastelu-asenne", ettei se ole niin justiinsa ja korjataan sit jälkikäteen jos ei sovi. Suunnittelun taso on paikoitellen aivan kuraa ja sitä samaa kuraa aina vaan kopioidaan projektista toiseen. Mitään todellista tuotekehitystä tai jatkuvaa parantamista ei harrasteta, eikä prosessia moiselle olekaan.
- Tämä tekee omasta työstäni aika vittumaista ajoittain. Niin moni asia on tehty systemaattisesti niin typerästi/huonosti/suorastaan väärin, että jatkuvasti saa korjailla asioita mihin ei ole resursoitu aikaa. Ei tästä aiempia työntekijöitä voi syyttää (vaikka hieman epäilenkin heidän ammattiylpeyden määrää), vaan prosessin puutetta. Ei ole vaadittu, että kaikki tekee tietyt perusasiat kunnolla (= yhtenäisesti samalla tavalla) ja sillä selvä.
- Näiden jälkeen ei liene yllätys, että myös kaiken dokumentaatio on täysin puutteellista. Semmoiset mitä asiakas ehdottomasti vaatii löytyy, mutta kaikki muu puuttuu. Ensinnäkään ei ole edes ohjetta mihin mikäkin dokumentaatio tallennetaan ja kun verkkolevyjen kansiorakenne on hirveän epälooginen ja sekava, niin dokumentaatiota löytyykin sit sikin sokin pitkin verkkolevyjä.
eräässä jättifirmassa säädettiin yhden aataminaikaisen koneen kalenteria vuosi aina taakseppäin koska jonkun muinaissoftan trial versio päättyi tiettynä päivänä. olisko ollut joku varastonhallintasofta.Minusta nuo ei kuulosta kovin harvinaisilta jutuilta. Tyypillistä monessa firmassa on, että kokonainen osasto jopa yli toimipisterajojen toimii jonkun työntekijän itsetekemän excelin toiminnan varassa ja pahimmillaan välttää kaiken amatöörimäisen käsin tekemisen tällä yhdellä excelillä joka automatisoi perusjuttuja yms. Sitten se excel täytyy osata täyttää täsmälleen samalla logiikalla kuin sen luoja tai lopputulos on virheellinen. Olen törmännyt tuohon usein. En näe sitä kovin huonona asiana jos on toimiva excel. Yksi vaihtoehto on fancymmat työkalut joiden perustoiminnot bugaa ja tökkii, mitä joutuu sitten pahimmillaan päivittäin selittelemään myös asiakkaille jotka käyttävät samaa työkalua kun yhdessä odotellaan päivityksiä joissa on korjattu 10 bugia kahdesta kymmenestä.
Autotallipuuhastelua on isoissakin firmoissa nähty ja paljon. Kymmenien miljoonien liikevaihdosta huolimatta edellisessä positiossa kysyin kymmeniltä kollegoilta kuinka saadaan palvelu x tilattua jostain ja vastaus oli aina sama "ei mitenkään, tee kotona autotallissa se" ja sitten tein sen illalla kotona väsyneenä ja stressaantuneena kuin pieni eläin ja toimitin julkisiin tiloihin kötöstykseni. Tässä on kyse tuosta pelisääntöjen ja ohjeiden puuttumisesta. Toisilla yrityksillä on niin kiire tehdä (=teettää alaisillaan) rahaa, ettei ole aikaa kehittää toimivia ja tehokkaita tapoja tehdä asioita vaan työntekijät improvisoivat jatkuvasti näitä asioita kentällä ja konttoreilla. Sitten asiakkaan vaatimuksesta jälkikäteen lähetellään kymmenien asiakaskohteiden yksittäisiä exceleitä saatesanoilla "asiakas haluaa tällaiset muutokset, liiteen excelissä on listattu asiakaskohteet, kuitatkaa exceliin kun olette tehneet". Kuulostaa eri alan asiakkailta teillä, mutta myös tuo on tuttua että dokumentointi on sitä mitä asiakas etukäteen määrittelee.
Ei, mutta näytäpä sitruunanaamaa myös "kunnon" asiakkaille, niin kauppias ottaa aika äkkiä kehityskeskusteluun, kun alkaa palautetta tulla. Tuskinpa näiden puliukon pronssin ostajien mielipiteitä kovin kuunnellaan. Mainitsemistani syistä.Onko kassoilla nykyään provikkapalkka?
Ei, mutta näytäpä sitruunanaamaa myös "kunnon" asiakkaille, niin kauppias ottaa aika äkkiä kehityskeskusteluun, kun alkaa palautetta tulla. Tuskinpa näiden puliukon pronssin ostajien mielipiteitä kovin kuunnellaan. Mainitsemistani syistä.
Entisenä kassasetänä ei kiinnostanut kyllä yhtään asiakkaan ulkönäkö tai vaikuttanut tuotteiden piippaamiseen. Huonosti käyttävät asiakkaat oli sitten eri asia. Asiakaspalvelu ja kassatilanteet vievät viimeisetkin uskon rippeet hyvin käyttäytyviin ihmisiin ja sitä jonkun ajan päästä ymmärtää miksi ei aina hymyilytä. Kassoilta ei myöskään vaadita hymyilyä vaan ihan perus kohteliasuus ja asiakkaan tarpeet huomioon ottava. Sitten jos aasiakas käyttäytyy huonosti niin sitä ei tarvinnut sietää. Jokaisen pitäisi mielestäni koittaa asiakaspalvelua kassalla, respalla, baarissa ymsMiksi kassa ei vaan voisi hymyillä ja palvella kaikki asiakkaat asiallisesti? Ihan sama aika menee hoitaa se asiakas hymyillen ja naama happamana niin en oikein ymmärrä miksi asiakkaan oletettu varallisuus, ulkonäkö tai ostokset määrittäisivät kummin tehdään. Tai ylipäätään ajatusta, että kaupan kassa analysoi moisia. Rahaa se lähinnä kaljaakin ostava tuo ruokakauppaan kunhan tekee ne ostoksensa asiallisesti (ei tuhoa mitään tai aiheuta häiriötä).
Entisenä kassasetänä ei kiinnostanut kyllä yhtään asiakkaan ulkönäkö tai vaikuttanut tuotteiden piippaamiseen. Huonosti käyttävät asiakkaat oli sitten eri asia. Asiakaspalvelu ja kassatilanteet vievät viimeisetkin uskon rippeet hyvin käyttäytyviin ihmisiin ja sitä jonkun ajan päästä ymmärtää miksi ei aina hymyilytä. Kassoilta ei myöskään vaadita hymyilyä vaan ihan perus kohteliasuus ja asiakkaan tarpeet huomioon ottava. Sitten jos aasiakas käyttäytyy huonosti niin sitä ei tarvinnut sietää. Jokaisen pitäisi mielestäni koittaa asiakaspalvelua kassalla, respalla, baarissa yms![]()
Eikös kaupan ole tarkoitus saada myytyä tuotteita ja tehdä voittoa. Resurssit kannattaa käyttää potentiaalisesten asiakkaiden ja rahantuojien miellyttämiseen.
Köyhälle ei kannata hymyillä, jos hihnalla on 6 irtotölkkiä puliukon pronssia aka Coop Lageria, koska sitä myydään nollakatteella. Kaupan kannattaa houkutella positiivista kassavirtaa tuovia asiakkaita.
Näissähän monesti ei tietenkään nähdä mitään ongelmaa omassa käyttäytymisessä. Esim. päissään kun käki ja kassa ei suostu myymään olutta. Vedetään ulkonäkökortti esille ja aletaan mesoamaan, miten vieressä olevaa herrasmiestä palvellaan ihan eri tavalla. Sama asia manneilla myös, tullaan porukalla kauppaan ja aletaan tunkea tavaraa hameen alle. Kassa/stevari kun puuttuu tilanteeseen, niin vedetään rasismikortti esille, miten kansanryhmää vainotaan.Entisenä kassasetänä ei kiinnostanut kyllä yhtään asiakkaan ulkönäkö tai vaikuttanut tuotteiden piippaamiseen. Huonosti käyttävät asiakkaat oli sitten eri asia. Asiakaspalvelu ja kassatilanteet vievät viimeisetkin uskon rippeet hyvin käyttäytyviin ihmisiin ja sitä jonkun ajan päästä ymmärtää miksi ei aina hymyilytä.
Jep, tämä on tämä "minulla on oikeuksia muttei velvollisuuksia tai vastuita" -juttu, mikä vituttaa ihan yleisesti ihmisten kanssa. Pitäisi olla kylmästi niin, että siinä kohtaa kun omat velvollisuudet tai vastuut ei kiinnosta niin lähtee ne oikeudetkin.Näissähän monesti ei tietenkään nähdä mitään ongelmaa omassa käyttäytymisessä. Esim. päissään kun käki ja kassa ei suostu myymään olutta. Vedetään ulkonäkökortti esille ja aletaan mesoamaan, miten vieressä olevaa herrasmiestä palvellaan ihan eri tavalla. Sama asia manneilla myös, tullaan porukalla kauppaan ja aletaan tunkea tavaraa hameen alle. Kassa/stevari kun puuttuu tilanteeseen, niin vedetään rasismikortti esille, miten kansanryhmää vainotaan.
Entisenä kassasetänä ei kiinnostanut kyllä yhtään asiakkaan ulkönäkö tai vaikuttanut tuotteiden piippaamiseen. Huonosti käyttävät asiakkaat oli sitten eri asia. Asiakaspalvelu ja kassatilanteet vievät viimeisetkin uskon rippeet hyvin käyttäytyviin ihmisiin ja sitä jonkun ajan päästä ymmärtää miksi ei aina hymyilytä. Kassoilta ei myöskään vaadita hymyilyä vaan ihan perus kohteliasuus ja asiakkaan tarpeet huomioon ottava. Sitten jos aasiakas käyttäytyy huonosti niin sitä ei tarvinnut sietää. Jokaisen pitäisi mielestäni koittaa asiakaspalvelua kassalla, respalla, baarissa yms![]()
Tuohan oli hyvä termi, aasiakas -> aasikas
Tosiaan kannatan kokeilua asiakaspalvelusta kassalla, respassa tai baarissa ja mielellään niin, että osa aasikkaista on humalaisia.
Se saattaa antaa eväitä myös omaan loppu elämään ja käytökseen muita ihmisiä kohtaan.
Totta. Toisaalta tähän voisi lisätä ihan minkä tahansa asiakaspalvelu työn, ihmisillä tuntuu nykyään olevan voimakas "eksä tiiä kuka mä oon?" Tai "mä maksan sun palkan ja voin raivota niin että suu vaahtoaa" mentaliteetti tätä nykyä. Jos niille sanoo ei, niin sitten tehdään reklamaatio, missä käytännössä kaikki on vääristelty ja ainoa, mikä pitää paikkansa on, että asiakkaan kanssa on keskusteltu.
Ei ole koodaushommia, mutta katselmoinnit tuntuu olevan aika suhteellinen käsite mitä nyt olen haastatellut firmassa pidempään olleita. Aiemmassa firmassa uuteen järjestelmään siirtymisen jälkeen käytännössä kaikki katselmoitiin. Huikattiin samoja hommia (eri projektia/tuotetta) työstävälle kollegalle, että katsotko nämä ja kommentoi jos ok/ei ok. Yksinkertaiset jutut meni ihan vaan vilkaisulla ja kuittauksella, monimutkaisempia varten sit varattiin enemmän aikaa. Kun tuohon tottui, niin tuo oli minusta todella hyvä systeemi. Siihen kului loppupeleissä aika vähän aikaa ja aikaa säästettiin moninkertaisesti joka kerta kun huomattiin joku pieni virhe ja korjattiin se ennen tilausta. Samalla myös pysyi paremmin kärryillä muista projekteista/tuotteista ja pystyi tehokkaammin tuuraamaan saikkujen/lomien aikaan. Laatukoulutus oli vastikään ja sen perusteella sanoisin, että tuo paransi semmoista oikeaa "laatua", millä on merkitystä.Kai teillä sentään on pull requestit ja niissä koodikatselmoinnit? Siinähän pitäisi kaikenlaiset rimanalitusyritykset jäädä kiinni ja estää liian sekaisen koodin käyttöönotto.
Excelissä ei siis todellakaan ole mitään vikaa, loistava työkalu moneen asiaan. Sen pohjatiedoston vaan pitää olla hyvin tehty ja sen täyttämiseen olla selkeät ohjeet, niin sit homma luistaa. Monesti nuo Excelit vaan tuntuu olevan tehty sillä ajatuksella, että aiemmin asia on hoidettu täyttämällä fyysinen paperinen lippulappunen → tehdään identtinen lippulappunen Exceliin. Unohtaen tietysti kaikki hienoudet mitä digitaalisuus mahdollistaisi, esim. yksinkertainen listan tarkistus dublikaattien varalle (jos ei ole toivottavaa). Jos ei myöskään ole selkeästi määritetty mitä tietoja millekin riville halutaan, niin lopputuloksena täyttäessä tehdään turhaa manuaalista työtä, jokainen Excel on erinäköinen ja osasta puuttuu tietoja jne sekoilua. Ketään tuo ei palvele, mutta onpahan ainakin hyvä syntipukkiMinusta nuo ei kuulosta kovin harvinaisilta jutuilta. Tyypillistä monessa firmassa on, että kokonainen osasto jopa yli toimipisterajojen toimii jonkun työntekijän itsetekemän excelin toiminnan varassa ja pahimmillaan välttää kaiken amatöörimäisen käsin tekemisen tällä yhdellä excelillä joka automatisoi perusjuttuja yms. Sitten se excel täytyy osata täyttää täsmälleen samalla logiikalla kuin sen luoja tai lopputulos on virheellinen. Olen törmännyt tuohon usein. En näe sitä kovin huonona asiana jos on toimiva excel. Yksi vaihtoehto on fancymmat työkalut joiden perustoiminnot bugaa ja tökkii, mitä joutuu sitten pahimmillaan päivittäin selittelemään myös asiakkaille jotka käyttävät samaa työkalua kun yhdessä odotellaan päivityksiä joissa on korjattu 10 bugia kahdesta kymmenestä.
Autotallipuuhastelua on isoissakin firmoissa nähty ja paljon. Kymmenien miljoonien liikevaihdosta huolimatta edellisessä positiossa kysyin kymmeniltä kollegoilta kuinka saadaan palvelu x tilattua jostain ja vastaus oli aina sama "ei mitenkään, tee kotona autotallissa se" ja sitten tein sen illalla kotona väsyneenä ja stressaantuneena kuin pieni eläin ja toimitin julkisiin tiloihin kötöstykseni. Tässä on kyse tuosta pelisääntöjen ja ohjeiden puuttumisesta. Toisilla yrityksillä on niin kiire tehdä (=teettää alaisillaan) rahaa, ettei ole aikaa kehittää toimivia ja tehokkaita tapoja tehdä asioita vaan työntekijät improvisoivat jatkuvasti näitä asioita kentällä ja konttoreilla. Sitten asiakkaan vaatimuksesta jälkikäteen lähetellään kymmenien asiakaskohteiden yksittäisiä exceleitä saatesanoilla "asiakas haluaa tällaiset muutokset, liiteen excelissä on listattu asiakaskohteet, kuitatkaa exceliin kun olette tehneet". Kuulostaa eri alan asiakkailta teillä, mutta myös tuo on tuttua että dokumentointi on sitä mitä asiakas etukäteen määrittelee.
Excelin huonous tulee siitä, että näennäisen yksinkertaisen kuoren taakse kätkeytyy aika vaikeakäyttönen ohjelma. Päivämäärät ei toimi ikinä koska siellä on jotain syvää outoutta päivämäärien käsittelyssä, ja sattuman varaisesti tekee päätöksiä mikä voi olla date ja mikä numero ja mikä tekstisolu. Ja siten ei summatkaan toimi kun 1 on toisessa kohtaa tekstiä ja toisessa numero.
Varmaan osaajalle helppo nakki mutta tämmäselle peruskäyttäjälle ei niinkään. Siksi ne lomakkeet tehään yksinkertasesti kun ne monimutkasemmat ominaisuudet ei vaan toimi peruskäyttäjällä ja hienoudet tuottaa prosessien jumittamista ja lisätyötä sinne helpdeskiin.
Ei enää koske ketjun otsikkoa, mutta nämähän kannattaa aina excelin valmistuttua fiksata esim ctrl+c, shift pohjaan ja vaikka tuhat riviä samaa solua ja liitä vain muotoilu yms toiminnot joilla yhtenäistetään koko paska niin että kaavat toimii samalla tavalla. Viimeistely ja testaus on se tärkein vaihe. Jos halutaan välttää manuaalista laskentatyötä tms, yksi excel sisäiseen käyttöön on melko tehokas ratkaisu kunhan se tehdään kunnolla ajan kanssa eikä jaeta kaikille yhden henkilön omaan käyttöön työn ohessa tekemää kikkaretta ilman kirjallisia täsmällisiä ohjeita.Excelin huonous tulee siitä, että näennäisen yksinkertaisen kuoren taakse kätkeytyy aika vaikeakäyttönen ohjelma. Päivämäärät ei toimi ikinä koska siellä on jotain syvää outoutta päivämäärien käsittelyssä, ja sattuman varaisesti tekee päätöksiä mikä voi olla date ja mikä numero ja mikä tekstisolu. Ja siten ei summatkaan toimi kun 1 on toisessa kohtaa tekstiä ja toisessa numero.
Varmaan osaajalle helppo nakki mutta tämmäselle peruskäyttäjälle ei niinkään. Siksi ne lomakkeet tehään yksinkertasesti kun ne monimutkasemmat ominaisuudet ei vaan toimi peruskäyttäjällä ja hienoudet tuottaa prosessien jumittamista ja lisätyötä sinne helpdeskiin.
Jos (tai melkein poikkeuksetta kun) ostokset maksavat yli 1 euron, itsellä alkaa aina ankara vitutus ja ahdistus pään sisällä riippumatta siitä, mikä on senhetkinen henkilökohtainen finanssipoliittinen tilanne. Itse en mielestäni kovin huonosti käyttäydy, mutta helposti sitä menee johonkin robottimaiseen tilaan ja toivoisi vaan että tilanne menisi mahdollisimman nopeasti ohi. Tuollaisesta tilasta ei ole enää pitkä matka ajatukseen, että pitää saada rahoille täydellistä vastinetta, kun itsensä maksaa tästä kipeäksi. Ja muutenkin yleisellä tasolla on hyvää asiakaspalvelua semmoinen, missä ei itse tarvi liiemmin ajatella vaan kaikki tulee kuin manulle illallinen. Mutta ei se tietenkään ole kovin realistista. Tuosta ei kumminkaan saa välttämättä reilua kuvaa ihmiskunnasta.Entisenä kassasetänä ei kiinnostanut kyllä yhtään asiakkaan ulkönäkö tai vaikuttanut tuotteiden piippaamiseen. Huonosti käyttävät asiakkaat oli sitten eri asia. Asiakaspalvelu ja kassatilanteet vievät viimeisetkin uskon rippeet hyvin käyttäytyviin ihmisiin ja sitä jonkun ajan päästä ymmärtää miksi ei aina hymyilytä. Kassoilta ei myöskään vaadita hymyilyä vaan ihan perus kohteliasuus ja asiakkaan tarpeet huomioon ottava. Sitten jos aasiakas käyttäytyy huonosti niin sitä ei tarvinnut sietää. Jokaisen pitäisi mielestäni koittaa asiakaspalvelua kassalla, respalla, baarissa yms![]()
Exceli on yksinkertaisen oloinen ja koulusta kaikille tuttu, niin sen päälle sitten tehdään kaikenlaista. Lopulta sillä tehdään monimutkaisiakin asioita, koska aina löytyy jostain konsulttitalosta viimeistään joku excel-velho neuvomaan ja toteuttamaan. Olen isoilta pojilta kuullut, että excel ei kumminkaan skaalaudu loputtomiin eikä sitä pitäisi käyttää tietokantana.Excelin huonous tulee siitä, että näennäisen yksinkertaisen kuoren taakse kätkeytyy aika vaikeakäyttönen ohjelma.
En kans käyttäisi tietokantana, enkä kaikille avoimena muokattavana tiedostona. Jakaisin yhtä versiota, jonka saa jokainen keijo omalla koneellaan värkätä uuteen uskoon jos haluaa ottaa vastuun töhöilystään itse. Sitten se alkuperäinen on mielellään sellainen työkalu johon syötetään lähtötiedot ja se kertoo esim. suunnittelussa tarvittavat luvut tai ohjelmassa käytettävät koodit säästäen aikaa ja manuaalista työtä. Parhaimmillaan olen nähnyt sen generoivan yhtä sun toista niin että säästetään aikuisten oikeasti copypasteamista tai vaihtoehtoisesti kymmeniä tunteja työtä.Exceli on yksinkertaisen oloinen ja koulusta kaikille tuttu, niin sen päälle sitten tehdään kaikenlaista. Lopulta sillä tehdään monimutkaisiakin asioita, koska aina löytyy jostain konsulttitalosta viimeistään joku excel-velho neuvomaan ja toteuttamaan. Olen isoilta pojilta kuullut, että excel ei kumminkaan skaalaudu loputtomiin eikä sitä pitäisi käyttää tietokantana.
Entisenä kassasetänä ei kiinnostanut kyllä yhtään asiakkaan ulkönäkö tai vaikuttanut tuotteiden piippaamiseen. Huonosti käyttävät asiakkaat oli sitten eri asia. Asiakaspalvelu ja kassatilanteet vievät viimeisetkin uskon rippeet hyvin käyttäytyviin ihmisiin ja sitä jonkun ajan päästä ymmärtää miksi ei aina hymyilytä. Kassoilta ei myöskään vaadita hymyilyä vaan ihan perus kohteliasuus ja asiakkaan tarpeet huomioon ottava. Sitten jos aasiakas käyttäytyy huonosti niin sitä ei tarvinnut sietää. Jokaisen pitäisi mielestäni koittaa asiakaspalvelua kassalla, respalla, baarissa yms![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.