Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikö noi kandee ottaa ennemmin rahana? Yleensähän se työvelvoite jos ei päädy heti, niin aika nopeasti viikossa tai kahdessa, joten loput aikaa olet irtisanomisajalla ja palkka tulee normaalisti. Sitten kun työt loppuu, tulee vielä kaikki maksamattomat lomat ym. rahana käteen.
Toikin on tapauskohtaista. Jos menet toisiin töihin irtisanomisajalla niin palkanmaksu vanhassa työpaikassa saattaa loppua siihen päivään.Edellisessä paikassa yt:eiden jälkeisen irtisanomisen jälkeen osa porukasta meni välittömästi toisiin töihin ja nosti vanhasta paikasta vielä sen 6kk palkkaa uuden palkan päälle. Ei siis ollut työvelvoitetta irtisanomisajalla. Yrittivät kyllä kutsua takaisin hommiin osaa porukasta, mutta olivat mokanneet sopimuksen sanamuodon kanssa niin ei onnistunutkaan...
No itse olen esimiesasemassa palkankorotuksista päättämässä. Aika yksinkertaisesti menee näin (luvut esimerkkinä, joka liitolla lienee vähän omansa, mutta periaate sama)Huomenna se sitten taas on, "salary review". Pomo saanut muiden firman esihenkilöiden tavoin ohjeistuksen hr:ltä "neuvotteluihin". Korotusta tulee 0-3%,kuten aiempinakin vuosina. Minä kirjaan syitä palkankorotukseen, kerron miten projektit menneet, paljonko on työn alla, mitä olen tuottanut firmalle..
Ehkäpä tuossa se tieto, ettei enempää voi saada ja oma päällikkö ei korotuksesta edes saa päättää vaan vie ylemmälle taholle. Olisi mielenkiintoista joskus nähdä jonkun toisen palkkakeskustelun eteenpäin viemistä. Meidän firmalla ei ainakaan korotuksia tule indeksikorotuksien lisäksi. Tuo rituaali joka vuosi.
Rooli vähän sellainen, että vaikka aina voi jotain tehdä paremmin ja tuottavammin niin ei se eroa kuitenkaan kollegoiden vastaavasta työstä ja päätösvaltaa tehdä asioita eri tavalla ei ole (sellaista mikä nyt palkkaan vaikuttaisi).
Saikkua toki ei voi työnantaja kiertää mitenkään. Ja saikkua kuitenkin saa varsinkin tuossa tilanteessa aika helpolla tuolle koko loppuajalle mitä pitäisi olla töissä.Aika monen pitää tulla töihin sellaisen pakon takia, että haluaa saada palkan irtisanomisajalta. Työnantajahan voi lopettaa palkanmaksun siihen paikkaan, jos ei kaveria enää näy, vaikka on töihin käsketty. Ja itseasiassa työnantaja voi olla oikeutettu saamaan myös korvauksia työntekijältä.
Vaan ei välttämättä palkallista.Saikkua toki ei voi työnantaja kiertää mitenkään. Ja saikkua kuitenkin saa varsinkin tuossa tilanteessa aika helpolla tuolle koko loppuajalle mitä pitäisi olla töissä.
Pystyykö nämä antamaan ilman erillistä salary review palaveria? Toki ymmärrän, että hienoa kun pitää olla työntekijällä mahdollisuus keskustella palkasta, mutta kun siitä pitää tehdä tuollainen erillinen palaveri ja kirjaus ja työntekijän näkökulmasta tuosta ei valitettavasti ole mitään hyötyä,koska siihen nostoon ei pysty vaikuttamaan siinä vaiheessa.No itse olen esimiesasemassa palkankorotuksista päättämässä. Aika yksinkertaisesti menee näin (luvut esimerkkinä, joka liitolla lienee vähän omansa, mutta periaate sama)
20 henkeä tiimissä
Yleiskorotus 1.5%
Meriittikorotus 1.5%
+mahdolliset tasokorotukset
Eli kaikki 20 tietenkin saa ton 1,5% yleiskorotuksen. Sitten toi meriittikorotus katsotaan yhtenä pottina koko tiimille ja se voi antaa 1-20 henkilölle. Lasketaanpa vähän auki. Jos jokaisen palkka ois 5000€/kk, niin jakovaraa tulee 1425€. Itse siis vastaavassa tilanteessa suunnilleen näillä luvuilla ja annoin ton korotuksen jaettan viidelle tiimin jäsenelle + mulla oli 1kpl 200€ tasokorotus, jonka annoin yhdelle.
Nämä 5 henkeä saivat korotukset 12.9%, 6.6%, 5.4%, 4.9% ja 3.3%. Euroina n.200-600E/kk.
Tottakai pystyy. Minä arvioin työsuoritusta ja ehdotan palkankorotuksia ja TJ hyväksyy tai on hyväksymättä (käytännössä hyväksyy). Jälkikäteen nämä käydään läpi kyllä sitten. Toki jotkut kyselevät palkan perään alkuvuonna ja yksi tapaus johtikin reippaaseen palakn nostoon, roolin vaihdon ja jostain syystä turhan matalan palkan takia (itse ollut vasta viiime vuodesta ko. henkilön esimies, enkä tiedä historiaa).Pystyykö nämä antamaan ilman erillistä salary review palaveria? Toki ymmärrän, että hienoa kun pitää olla työntekijällä mahdollisuus keskustella palkasta, mutta kun siitä pitää tehdä tuollainen erillinen palaveri ja kirjaus ja työntekijän näkökulmasta tuosta ei valitettavasti ole mitään hyötyä,koska siihen nostoon ei pysty vaikuttamaan siinä vaiheessa.
Säästettäis aikaa jos pomo osaisi katsoa, että hommat tehty hyvin, nostaa yhtiön tulosta, hän ansaitsee korotuksen, annetaan korotus.
Nyt olen vähän pyytämässä ja taas päivittämässä syitä miksi.
Saattajaa, mutta ei välttämättä. Jos on ilman työvelvoitetta irtisanomisajalla, niin mikä olisi peruste lopettaa palkanmaksu? Kuten meidän firman tapauksessa oli eli irtisanomisaika ilman työvelvoitetta niin useat menivät muihin töihin välittömästä. Tottakai on eri asia jos sopimukseen on kirjattu että palkanmaksu loppuu työllistyttäessä.Toikin on tapauskohtaista. Jos menet toisiin töihin irtisanomisajalla niin palkanmaksu vanhassa työpaikassa saattaa loppua siihen päivään.
Missäs näin on käynyt? En usko, että mikäli asiasta lähdetään liiton kanssa keskustelemaan, olisi työnantaja hirveän vahvoilla. Kyllä meillä YT:n jälkeen aika moni meni uusiin töihin irtisanomisajalla kuten itsekin ja netottiin "palkka tuplana" hyvän aikaa.Toikin on tapauskohtaista. Jos menet toisiin töihin irtisanomisajalla niin palkanmaksu vanhassa työpaikassa saattaa loppua siihen päivään.
Meillä meni Honzon kuvaamalla tyylillä melkolailla myös ja ilmoitus luontoisesti nuo mennyt aina. Esimies vain ilmottaa korotuksen saajille että lisää liksaa tulee, jos ei saa korotusta ei ilmeisesti tästä erikseen informoida. Sen verran "onnekas", tai työnantajan näkökulmasta hyödyllinen työntekijä ollut että saanut joka kierroksella aina korotuksen kun niitä ollut tarjolla. Tainut olla 1 tai 2 vuotta ettei olla jaetty yleiskorotusta enempää.Pystyykö nämä antamaan ilman erillistä salary review palaveria? Toki ymmärrän, että hienoa kun pitää olla työntekijällä mahdollisuus keskustella palkasta, mutta kun siitä pitää tehdä tuollainen erillinen palaveri ja kirjaus ja työntekijän näkökulmasta tuosta ei valitettavasti ole mitään hyötyä,koska siihen nostoon ei pysty vaikuttamaan siinä vaiheessa.
Säästettäis aikaa jos pomo osaisi katsoa, että hommat tehty hyvin, nostaa yhtiön tulosta, hän ansaitsee korotuksen, annetaan korotus.
Nyt olen vähän pyytämässä ja taas päivittämässä syitä miksi.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.