• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työttömän elämä -thread

Hei kaikille! Halusin jostain syystä jakaa tänne tämän hetkisiä omakohtaisia kokemuksia alkaneesta työttömyydestä. Ja omia ajatuksiani siitä, että eihän tää vaan voi mennä näin, eihän...

Olen tehnyt koko ikäni ravintola-alan töitä ja alan yleiseen palkkatasoon nähden tienasin kaiketi ihan sillai "kivasti". Ei nyt mitään techiläisten palkkoja, mutta kuitenkin. Tuli korona ja ravintolat menivät kiinni. Yksi tuttu yrittäjä tuli kysymään, josko lähtisin tekemään hanttihommia pienehköllä kuukausi palkalla. Sain neuvoteltua sen verran etuja siihen, että tarrasin kiinni.
Tässä kaiketi ensimmäinen virhe. Olisi varmaankin pitänyt jäädä nostelemaan kassan rahoja. Olisin varmaan saanut jopa enemmän käteen, kuin töistä, enpähän onneksi ole laskenut.

Vuoden jälkeen hanttihommasta toiseen firmaan. Vähän parempi palkka (mutta aivan kaikilla mittareilla matala), lepposa duuni, ihan ok edut.

No sitten varmaankin virhe numero 2. Menin myös takaisin ravintola-alalle painamaan duunia, ajattelin, että kyllä mies muutaman kuukauden jaksaa ns. ympäripyöreää viikkoa. Ei jaksanut.

Erosin rouvasta ja muutin omilleni (pitkä parisuhde ja lapsi). Onneksi olemme hyvin sopuisissa merkeissä saaneet asiat luistamaan. Näin jälkikäteen luulen, että vähän käräytin itseni loppuun työputkella+muut elämän haasteet.

Oma kämppä, elatusmaksut, ravintolahommien loppuminen (tuurailin kesälomat). Normiduunista pieni liksa, paha mieli.

Laskeskelin muutaman tovin suomalaiseen tyyliin vittuuntuneena, onko tässä enää mitään järkeä. Ja ei ole. Ei kerta kaikkiaan ole.

Muutaman kuukauden sitkoilin, kunnes löin hanskat tiskiin. En saanut työstä, enkä juurikaan mistään muustakaan mitään irti (kaiketi pientä masennusta/alakuloa) ja irtisanoin itseni.

LOPPUTULOS
45 pvää karenssia. Olin varautunut, ei ongelmaa. Nyt pyörii paperiasiat ihan hyvin. Mitähän se nyt oli 450 päivää ansiosidonnaista.Huoltajuussopparilla vielä vähän korotettua rahaa. Vanhalta työnantajalta "kutsutaan töihin tarvittaessa" tyylinen soppari kouraan. Sen kanssa tällä hetkellä riittää kerran kolmessa kuukaudessa työnhaku.
Töitä olen tehnyt niin, että jotenkin jää juuri kaikkien tulorajojen alle, ettei vaikuta tukiasioihin.
Olen myös kehitellyt jotain pientä, mistä SAATTAA (=disclaimer, kaikki tämä on höpöhöpöjuttuja, jos joskus pitää jollekin vastata teksteistä) saada vähän jotain.
Elatusmaksut nollasopparilla.

In the end. Makailen himassa tai touhuan päivät pitkät, mitä lystään. Kerkeän viettämään muksun kanssa helvetin paljon enemmän aikaa, kuin töissä ollessa ja tästä kaikesta minulle jää ENEMMÄN käteen, kuin n. 40h työviikkoja tehdessä.

Ei tässä herroiksi elele, mutta eipä elänyt palkallakaan. En vain ymmärrä, miten helvetissä on mahdollista, miten kertakaikkiaan päin vittua on voitu tehdä asiat, että kotona ollessa saan saman, ellen jopa enemmän, kuin töitä tehdessä.
Ymmärrän kyllä, etten ollut raketti-insinöörin hommissa ja palkka kaikkine ekstroineen oli mielestäni ihan ok työhön nähden, vaikka se ei paljoa ollutkaan.
Mutta miten on mahdollista, että tavallinen, töitä tekevä duunari tekee ns. tappiolla työtä tässä yhteiskunnassa. Ei se tekemäni jobi kuitenkaan ollut yhteiskunnallisesti tai muutenkaan niin arvotonta ja turhaa. Eihän mikään tavallinen työ ole.

Lisähuomio: Yksi mikä vahvasti on myös vaikuttanut ajatuksiini on toissa vuoden joulu.
Sain sellaisen sairaskohtauksen, mikä vaati sairaalassa hoitoa, yöpymistä, lääkkeet yms. Ja seurantaa. No joulun alla (loppuvuodesta)tuli ~500€ sairaalamaksuja yms. ylimääräisiä maksettavaksi, se on persaukiselle perheelliselle duunarille nannaa pyhien aikana. Ja myös alkuvuodesta sain toisen 500€ kasaan. Mutta sehän ei liittynyt edellisvuoden maksuihin ts. omavastuihin. Tästä jäi kokonaisuudessan kyllä aika paska maku suuhun.

Entä nyt:

Jaaha. Olen kaiketi sellaisessa kannustinloukussa, että minulla ei ole juuri nyt kiire mihinkään. Olen myös henkisesti palautunut aika hyvin.
Sellainen punainen lanka minulle on tullut, että aion kaiketi vielä kerran opiskella ammatin. Ja haluan sen olevan merkityksellistä, missä oikeasti autetaan ihmisiä ja tehdään hyvää (ei hoitaja), koska matalapalkkaisilla aloilla ei vain riitä kyllä palkka motivoimaan. Niin työn pitää olla antoisaa toisella tavalla.

Itseäni kyllä jännittää aika paljon kouluun lähteminen (vuosia kestävän projektin läpivieminen kunnialla ei kuulu tämän kaverin vahvuusalueisiin).

Olen koko ikäni tehnyt paljon töitä, painanut järjettömiä määriä tuntia sisään. Nyt rauhoitun hetkeksi ja keksin jotain.

Järjestelmä on mielestäni järjetön. Jos et ole korkeastikoulutettu tai muusta syystä hyvin tienaava. Oletkin sellainen tavallinen kaupankassa tai siivooja, niin palkan ja sosiaalitukien erotus on aika häviävän pieni. Eihän tää nyt vaan ole kovin kestävällä pohjalla.

Anteeksi jaarittelu ja avautuminen. Halusin vähän kirjoittaa tänne ajatuksiani sanoiksi.

Jos mä jäisin työttömäksi, niin ei mulla olisi varaa pitää kolmea autoa, moottoripyörää, hevos harrastusta, ostaa sähköpyörää ja mitä nyt elämässä tarvitsee, mutta joo, voisin mä himassa venytellä pippeliä ja "nauttia" siitä...

Olen kyllä samaa mieltä että työtön on kannustinloukussa, mutta ei se työttömän elämä ainakaan itselle olisi mikään ilon asia.

Jos mä jäisin työttömäksi, niin ei mulla olisi varaa pitää kolmea autoa, moottoripyörää, hevos harrastusta, ostaa sähköpyörää ja mitä nyt elämässä tarvitsee, mutta joo, voisin mä himassa venytellä pippeliä ja "nauttia" siitä...

Olen kyllä samaa mieltä että työtön on kannustinloukussa, mutta ei se työttömän elämä ainakaan itselle olisi mikään ilon asia.

Miten työllisenä ehdit iloitsemaan kolmesta autosta, moottoripyörästä, hevosista ja sähköpyörästä?

Itselläni on vain kaksi autoa, moottoripyörä ja sähköpyörä, mutta ei aikaa käyttää niitä.

Miten työllisenä ehdit iloitsemaan kolmesta autosta, moottoripyörästä, hevosista ja sähköpyörästä?

Itselläni on vain kaksi autoa, moottoripyörä ja sähköpyörä, mutta ei aikaa käyttää niitä.
37,5h viikossa niin kyllähän tuossa nyt jää aikaa...

Ai niin, onhan tuossa kolme koiraakin :beye:

Vielä byrokraattisempi himmeli kuin nykyinen. Mikä siinä kansalaispalkassa pelottaa? Silloin työn teko on 100% kannattavaa. Ei tarvitse pelätä tukien puolesta. Ja ylipäätään asiointi Kelan kanssa loppuu. Ainoa henkilö joka kiinnostuu sinusta on Verottaja. Sossu sitten hoitaa äärimmäisiä tilanteita. Lapsilisät tulee nostaa sille tasolle että lapsiperheet eivät tatvitse mitään tukihimmeleitä.
Jos kansalaispalkka on satasen pari kuussa, eikä muita tukia, niin byrokratia on toki kevyt. Mutta aivan varmasti kehitetään jotain muita tukihimmeleitä päälle, sillä poltiittisesti tuollainen ei mene läpi.

Lisätuki voisi olla palvelusetelit (eli niitä tavaroita ja palveluta), toki niidenkin kanssa puljattaisin, plussaa se että menisi tarkemmin käyttötarkoitukseen, mikä mahdollistaa etupainotteisemman jakamisen, mutta kyllä niissäkin tehottomuutta, jos saa palvelusetelit, niin luonollisesti niitä käytettäisiin vaikka ei tarvisi.

Työttömyysetuuksia (vähän yleistäen) saaja voi käyttää ne miten parhaaksi katsoo

Et sitten jaksanut lukea viestejä, puhuttiin matalapalkkaisista töistä. Sinun duuni ei kuulosta kovin matalapalkkaiselta. Lähinnä Suomessa ei kannata mennä töihin ellei ole korkeakoulupapereita kädessä (tai sähkö/putkimies amis), koska matalapalkkainen työ vs tuet, ei ole kovin iso ero. Toisessa saat 40h enemmän viikossa vapaa-aikaa kuin toisessa. Töitä kannattaa tehdä just sen verran että tuet ei lähe, tällöin työkkäri ei kiusaa ja saat tukien lisäksi vielä vähän extra rahaakin. Tällä tavalla tuli 1-2v itsekkin tehtyä ennen kuin lähdin opiskelemaan koreakouluun. Ja toki korkeakoulusta valmistuneena pääsi sitten samantien +3000€ aloituspalkkoihin käsiksi joten eipä sen jälkeen ole tukia nosteltu.

Et sitten jaksanut lukea viestejä, puhuttiin matalapalkkaisista töistä. Sinun duuni ei kuulosta kovin matalapalkkaiselta. Lähinnä Suomessa ei kannata mennä töihin ellei ole korkeakoulupapereita kädessä (tai sähkö/putkimies amis), koska matalapalkkainen työ vs tuet, ei ole kovin iso ero. Toisessa saat 40h enemmän viikossa vapaa-aikaa kuin toisessa. Töitä kannattaa tehdä just sen verran että tuet ei lähe, tällöin työkkäri ei kiusaa ja saat tukien lisäksi vielä vähän extra rahaakin. Tällä tavalla tuli 1-2v itsekkin tehtyä ennen kuin lähdin opiskelemaan koreakouluun. Ja toki korkeakoulusta valmistuneena pääsi sitten samantien +3000€ aloituspalkkoihin käsiksi joten eipä sen jälkeen ole tukia nosteltu.

Kyllä mä viestin luin, luitko itse mihin vastasit?

Toin vain myös toisen puolen esiin että aina se työttömyys ei ole ilon asia, toisekseen en ole mikään korkeakoulun käynyt, vaan 2v ammattitutkinnon ysärillä minkä alan töitä en ole tehnyt koskaan, vaan työelämässä edennyt eteenpäin ja kun työuraa jo +25v takana niin väkisinkin palkka alkaa olemaan kohdallaan.

Toin vain myös toisen puolen esiin että aina se työttömyys ei ole ilon asia, toisekseen en ole mikään korkeakoulun käynyt, vaan 2v ammattitutkinnon ysärillä minkä alan töitä en ole tehnyt koskaan, vaan työelämässä edennyt eteenpäin ja kun työuraa jo +25v takana niin väkisinkin palkka alkaa olemaan kohdallaan.

Aikoinaan koulutuksella ei ollutkaan pahemmin merkitystä. Tunnen monia kovia IT heppuja joilla ei ole mitään alan koulutuksia koska ovat juurikin ysärillä valmistuneet (muuhun kuin IT), siihen aikaan otettiin IT töihin ketä vaan kellä oli kiinnostusta alaan, koska koululinjoja ei pahemmin ollut alalle eikä myöskään tungosta sinne.

Mutta nykypäivänä monessa IT alan duunipaikassa et pääse edes haastatteluun ellei ole korkeakoulupapereita näyttää tai ysäriltä asti kerättyä IT alan CV:tä. Joten hieman nuoremmilla pelkkä ammattikoulu ei riitä hyvään palkkaan, poislukien muutamia poikkeusaloja.

Viimeksi muokattu:
Jos kansalaispalkka on satasen pari kuussa, eikä muita tukia, niin byrokratia on toki kevyt. Mutta aivan varmasti kehitetään jotain muita tukihimmeleitä päälle, sillä poltiittisesti tuollainen ei mene läpi.
Idea nyt olisi että se olisi sen 1000e kuussa jolloinka päästään siihen summaan jonka nykyään pääsee työttömyys korvaus + asumistuki. Ja kun sen saa myös lapset niin ei tarvitse perheille mitään erillisiä tukihimmeleitä.

66 miljardia vuodessa.. Meillä on nyt jo marginaalivero 50% jo reilusti alle mediaanissa. Mitähän sen pitäisi tuon jälkeen olla.. Kannustaa kivasti painamaan duunia, kun saat satasesta 20e lapaseen.

Idea nyt olisi että se olisi sen 1000e kuussa jolloinka päästään siihen summaan jonka nykyään pääsee työttömyys korvaus + asumistuki. Ja kun sen saa myös lapset niin ei tarvitse perheille mitään erillisiä tukihimmeleitä.
Jossain ketjussa kommentoin pienemmän summan, tämä tonni alkaa oleen jo ennätys.

66 miljardia vuodessa, valtion ansio/varallisuus verotulot reilu 30mrd, kelan menot alle 20mrd.
Syntyisi tarve rajuun progression lisäämiseen, maksajia keskiluokka, ja nyt nimenomaan tarve julkisen puolen osuuden keventämiseen.

Nykyinen lapsilisä satkun luokkaa, opintorahat kympeistä joihinkin satasiin, liuta henkilöitä joiden tulot pieniä. Eli tuossa jaettaisiin miljardi tolkulla rahaa joka ei tule taikaseinästä, vaan joidenkin työstä, jos se keskituloinen alkaa miettiin että raha kilahtaa tilille tekemättä mitään, niin jäisi aika lyhyeksi kokeiluksi.

Lähinnä Suomessa ei kannata mennä töihin ellei ole korkeakoulupapereita kädessä (tai sähkö/putkimies amis), koska matalapalkkainen työ vs tuet, ei ole kovin iso ero.
Itse aikanaan kun työttömyydestä pääsin "matalapalkka" alalle niin kyllä se pienikin lisätulo vaikutti elämiseen reippaasti. Pienikin lisätulo kun elää köyhyys rajoilla voi merkata paljon. Ylipäätään minusta on paljon järkevämpää elättää itse itsensä, kuin elää muiden elättämänä verovaroista jos se on vain mahdollista.

66 miljardia vuodessa, valtion ansio/varallisuus verotulot reilu 30mrd, kelan menot alle 20mrd.
Valtio alkaa verottamaan 60 Miljardia enemmän. Kelan ja ETE kulut romahtavat. Ei enää ihmisiä joidenka työllä ei ole oikeastaan mitään merkitystä. Se joka tienaa 3000e kuukaudessa saa 1000e kansalaispalkaa mutta myöskin maksaa veroja 1000e kuukaudessa enemmän. On helppa maksaa 1000e veroja jos valtio sen sinulle antaa maksettavaksi.

rajuun progression lisäämiseen,
Se on aivan selvä. Se kansalaispalkka verotetaan hyvinkin nopeasti pois. Verottaminen on paljon selkeämpää kuin tukihimmelit.

Nykyinen lapsilisä satkun luokkaa, opintorahat kympeistä joihinkin satasiin, liuta henkilöitä joiden tulot pieniä. Eli tuossa jaettaisiin miljardi tolkulla rahaa joka ei tule taikaseinästä, vaan joidenkin työstä, jos se keskituloinen alkaa miettiin että raha kilahtaa tilille tekemättä mitään, niin jäisi aika lyhyeksi kokeiluksi.
Nykyään lasten kasvatus revitään vanhempien selkänahasta. Ongelma on se, että meillä on pulaa lapsista. Täytyisikö ajatus muuttaa sellaiseksi, että suomalaisten lasten kasvatus maksetaan yhdessä koska siitä hyödytäänkin yhdessä.

Opintotuki on nykyään niin pieni, että ihmiset ennemmin ovat työttöminä kuin opiskelevat. Opiskelu hyödyttää yksilöä mutta myöskin yhteisöä. Korkeasti koulutetummassa yhteisössä on kaikkien tilanne parempi keskimäärin.

Itse aikanaan kun työttömyydestä pääsin "matalapalkka" alalle niin kyllä se pienikin lisätulo vaikutti elämiseen reippaasti. Pienikin lisätulo kun elää köyhyys rajoilla voi merkata paljon. Ylipäätään minusta on paljon järkevämpää elättää itse itsensä, kuin elää muiden elättämänä verovaroista jos se on vain mahdollista.
Ongelma on pätkätyöt. Niitä ei vaan kannata tehdä koska Kela/Te keskus tulee potkiman päähän rajusti.

Ongelma on pätkätyöt. Niitä ei vaan kannata tehdä koska Kela/Te keskus tulee potkiman päähän rajusti.

Valtio alkaa verottamaan 60 Miljardia enemmän. Kelan ja ETE kulut romahtavat. Ei enää ihmisiä joidenka työllä ei ole oikeastaan mitään merkitystä. Se joka tienaa 3000e kuukaudessa saa 1000e kansalaispalkaa mutta myöskin maksaa veroja 1000e kuukaudessa enemmän. On helppa maksaa 1000e veroja jos valtio sen sinulle antaa maksettavaksi.
Jos Sote, kouluts ym säilyy ennallaan, ja ei leikata heidän tukia /tulonsiirtoja jotka nyt saavat yli tonnin, niin ei mene noin.

Pieni, keskituloinen saa tonnin, mutta joutuu maksamaan kaksitonnia enemmän veroja. Arvaa mitä entistä useampi miettii, jos raha tulee tekemättä mitään, niin kannattaako tehdä ansiotyötä, vai jotain muuta.
Jos 60-70 luvulla kielitaidottomat suomalaiset muutti ulkomailla paremman elintason perässä, niin tänäpäivänä sen kynnys on paljon alempi.

Jos sote, koulutus ym. muuttuu maksulliseksi, leikataan yli tonnin tulonsiirrot/tuet, silloin kierrätetään valtion pussin kautta 60 miljardia, voi ehkä keskiluokka saisi tonnin ja maksaisi edelleen sen takaisin, mutta ehkä niillä sitten jäisi palkasta enemmän käteen, millä hankkisivat sote palveluita ja maksaisivat opintolainaa.

Pieni, keskituloinen saa tonnin, mutta joutuu maksamaan kaksitonnia enemmän veroja. Arvaa mitä entistä useampi miettii, jos raha tulee tekemättä mitään, niin kannattaako tehdä ansiotyötä, vai jotain muuta.
Nykyään se tulee? Nykyään työn tekeminen ei kannata jos on lapsia. Jos ei ole lapsia niin se on luokkaa 1000e mitä saa kun laskee työttömyyskorvauksen ja asuntotuen yhteen.

Mä oon työtön nyt ja seuraavaks laitan toiminimen pystyyn.

Työssäkäynti ei oikeen yksin asuvana kannata.

Oon ollut 14-vuotiaasta asti töissä ja tehnyt hirveesti hommia ja ajattelut, että kyllä se raha sieltä tulee kun jaksaa painaa vaan. 3x burnouttia myöhemmin ja keskimäärin 40-50k bruttotulot vuodessa nyt muutaman vuoden.

2500€/kk brutto on n. 1800€
4000€ brutolla noin 2500€
Ei oikeen palkitse + joudun väkisin osallistumaan eläkeponziin.

Nykyään se tulee? Nykyään työn tekeminen ei kannata jos on lapsia. Jos ei ole lapsia niin se on luokkaa 1000e mitä saa kun laskee työttömyyskorvauksen ja asuntotuen yhteen.
Ei jokainen lapsiperhe saa nykyisellään tonnia kuussa per lapsi.
Ongelma on se että jos jaat jokaikiselle tonnin, niin sen tonnin saa sitten kaikki ja ne tonnit on jonkun maksettava.

Maksaja on keskiluokkainen.

Jos annat lapselle tonnin ja edelleen jatkat sen päivähoidon, koulun maksamista, sen terveyden hoidon maksamista. jos Suomessa alle 18v on luokkaa miljoona, niin se on toistakymentämiljardia lisämenoa. Kelan vuotuiset menot on enemmän mutta samalla kymmen luvulla.

Oon ollut 14-vuotiaasta asti töissä ja tehnyt hirveesti hommia ja ajattelut, että kyllä se raha sieltä tulee kun jaksaa painaa vaan. 3x burnouttia myöhemmin ja keskimäärin 40-50k bruttotulot vuodessa nyt muutaman vuoden.

Outoa, itsellä on ollu ihan kannattavaa jo melkeen 20 vuotta. Löytyy oma asunto pk seudulta, rahat riittää harrastuksiin, autoon, lomamatkoihin yms ihan kivasti.

Muutin etelänaapuriin muutama vuosi sitten (koska Suomi jo menetetty tapaus) ja täällä 4k€ palkalla saa tilille sen 3.2k€. Tällä elää varsin hyvin, ottaen huomioon että maksan yhtiövastikettakin vain ~100€ kuussa 80 neliön kämpästä ja ruokakulut paljon halvemmat. Itselläni jää säästöön rahaa reilu 2500€ joka kuukausi tuosta 3200€. Täällä jos jäisi työttömäksi, niin ansiosidonnainen rullaisi myös pitkään eikä täällä pakoteta sinua työnhakuun niinkuin suomessa työkkäri tekee.

Suomessa kannattaa opiskelu, koska harvassa maassa maailmalla valtio maksaa rahaa opiskelusta, ja suomessa on myös hyvä laiskotella tarvittaessa ja elää tuilla. Mutta jos rahaa haluaa tehdä, niin suomen verotus pitää huolen että kellekkään ei jää liikaa käteen, pitäähän kuitenkin tukiin jostain rahaa saada. Joten ei auta muu kuin lähteä ulkomaille.

Toi muutto ulkomaille töitä saadakseen on mulla mielessä usein. En vain tiedä miten sen rahottaisi, ei meinaan tuolla työmarkkinatuella sitä tehdä. Työkkäriltähän saa muuttoon yhden kuun ylimääräisen työmarkkinatuen mutta ei se kyllä vielä auta asiassa, edes suomen sisäisesti. Pankkilainat on nono kun on luottotiedoissa sanomista.

Maksaja on keskiluokkainen.
Jos unohdetaan ne lapsilisat niin omassa ehdotuksessani keskiluokkainen maksaa saman mutta tyottoman kannattaa ottaa kaikki tyo vastaan. Jos otetaan lapsilisat huomioon niin suataisi olla etta suomessa syntyvyys kaantyisi nousuu kun yhdessa kannatteisiin vastuu uuden tyovoiman valmistuskuluista.

Mina olen sita mielta etta pitaisi saada jottei niita lapsia tarvitsisi ulkomailta tuoda.
Jos joku "tuo" lapsen ulkomailta, niin laittavat siihen omaa rahaa, ja tuskin heidän lapsettomuus/myy syy/ongelma sillä katoaa maksetaanko lapsesta satanen vai tonni kuussa. Jälkimmäinen ehkä helpottaisi taloudellisesti sitä "tuontia".

Se haaste että ihmisten lasten saanti siirtynyt vanhemmalle iälle, niin voi ehkä jonkun kohdalla aikaistua jos saa 900€ enemmän kuussa per lapsi, mutta en nyt heti allekirjoita. Ja jos ajattelee vähän pidemmälle niin sehän on vain lainaa.

niin omassa ehdotuksessani keskiluokkainen maksaa saman mutta tyottoman kannattaa ottaa kaikki tyo vastaan.
Jos keskiluokka ei maksa, niin kuka sen maksaa ?

Jos marginaaliverotus alkaa ylemmissätuloluokissa lähentyä 80% tai tuossa sun tapauksessa ylittää sata, niin kyllä ne luikkuu karkuun, tai lopettaa työnteon.

Jos joku "tuo" lapsen ulkomailta, niin laittavat siihen omaa rahaa, ja tuskin heidän lapsettomuus/myy syy/ongelma sillä katoaa maksetaanko lapsesta satanen vai tonni kuussa. Jälkimmäinen ehkä helpottaisi taloudellisesti sitä "tuontia".
Nyt puhutaan siita etta suomessa on valtava tyovoimapula koska syntyvyys on laskussa. Sita joko tuodaan tyovoimaaa suomeen tai aletaan lisaantymaan enemman.

Nykyisen YEL-uudistuksen jälkeen raippa eläkeponzin osalta iskee toiminimiyrittäjäänkin aika mukavasti, mikä voi vähän karkoittaa työttömiä, joilla oli suunnitelmia työllistyä toiminimen kautta. Eli niiltä eläkemaksuilta pakoon pääse. Työtulo, jonka pohjalta joudut maksamaan YEL-maksut, määritellään nykyään aika mielenkiintoisella tavalla. Käytännössä verrataan samaa työtä palkallisena tekevän keskipalkkaan.

" Yrittäjän YEL-vakuutuksen työtulo on yrittäjän työpanoksen arvo rahassa mitattuna. Hyvä nyrkkisääntö on, että työtulosi tulisi vastata palkkaa, jonka maksaisit samaa työtä tekemään palkkaamallesi ulkopuoliselle. Yrittäjän työtulon alaraja on 8 575,45 euroa vuodessa".

Tosin, saahan sitä sitten suhteessa oikean määrän rahaa jos joutuu takaisin työttömäksi jäämään tai sairauslomalle.

Työnhakuun ei taida olla vinkkipalvelua? Eli voisi vinkata toisille työpaikan. IT-alallakin näyttäisi suomessa olevan paljon vapaita työpaikkoja, mutta se voi olla niin, että suurin osa työttömistä etsii jonkun muun ammatin töitä, koska luulisi, että olisi kai nuokin IT-paikat jo menneet.

Monesti tullut pohdittua, että miten vaikkapa myyjän tai jonkun muun palkalla pärjää Helsingissä? Siellähän vuokra voi olla vaikka 1000/kk ja myyjän palkka noin 11e/h eli 1700/kk.

Monesti tullut pohdittua, että miten vaikkapa myyjän tai jonkun muun palkalla pärjää Helsingissä? Siellähän vuokra voi olla vaikka 1000/kk ja myyjän palkka noin 11e/h eli 1700/kk.
No onko sitä ihan pakko jossain Mannerheimintiellä tai jossain muualla ytimessä asua, Pikavilkasulla esim. Jakomäessä näyttäs olevan ~750€/kk ja ~40 neliön kaksioita vaikka kuin hirveesti. Ja Vantaan puolelta luultavasti vielä halvemmalla... ;)

Sillä myyjän tai siivoajan palkalla pärjää, kun saa palkan päälle asumistukea. Toinen ratkaiseva seikka on se, asuuko yksin vai puolison kanssa - puolison kanssa elettäessä (kulut voi jakaa kahtia) ei tule niin helposti työn kannattavuusongelmaa kuin yksinasuessa.

Lisäksi jos on perintönä saanut asunnon, niin se muuttaa pelin täysin.

Useimmilla ratkaisuna on siis asumistuki tai puolison kanssa eläminen.

Vaikka monet pitää siivoojia pieni palkkaisina niin vähän väliä on näkyvillä erään siivousfirman mainosta avoinna olevista paikoista ja palkka on 19-20€ tunnilta pk-seudulla.

Vaikka monet pitää siivoojia pieni palkkaisina niin vähän väliä on näkyvillä erään siivousfirman mainosta avoinna olevista paikoista ja palkka on 19-20€ tunnilta pk-seudulla.
Joskus muistan lukeneeni siivousfirmasta joka maksoi todella kovaa palkkaa työntekijöille ja hakemuksia satoi paljon. Omistaja panosti siinä siihen, että laatu täytyy olla todella hyvää asiakkaalle päin tai työpaikka ei jatku. Siivous on siitä vaikea laji, että laatu näkyy. Jotkut asiakkaat taas jos löytävät pienenkin pölynhiukkasen niin laittavat valitusta.

Te työttömät jotka arvostelette nykyistä järjestelmää. Millainen järjestelmä teidän mielestä olisi parempi millä saataisiin työllisyys nousuun?

Pienipalkkaisen ei kannata asua puolison kanssa samassa osoitteessa koska silloin menettaa tukia.

Siis jos asuu 600 euron vuokra-asunnossa, niin vaikea nähdä, että kovin suurta tappiota syntyy, jos puolitat vuokran kumppanisi kanssa. Eli kumppanin muutto asuntoon voi puolittaa asumismenosi, jos mennään 50-50:llä. En itkisi itse asumistuen perään, jos vuokrakuluni laskisi 600 eurosta 300 euroon.

Toki jos palkka on niin pieni, että pitää olla toimeentulotuen varassa niin silloin optimiratkaisu on asua erikseen ja siirtyä vaikka täysin tukien varaan.

Te työttömät jotka arvostelette nykyistä järjestelmää. Millainen järjestelmä teidän mielestä olisi parempi millä saataisiin työllisyys nousuun?

Todennäköisesti moni haluaisi kouluttautua joustavammin sen työmarkkinatuen varassa. Eli ihan niinkin yksinkertainen muutos, kuin työttömyysturvalla opiskelun aikarajan nosto 2 vuodesta 5 vuoteen auttaisi monia. Toisena muutoksena moni varmaan haluaisi sen, että opiskelun voisi itse valita käyttöön, nythän asia on niin, että se vaatii TE-toimiston puoltoa eli harkintaa, jotta voi opiskella työmarkkinatuella.

Lisäksi olisi tärkeää, että avoimen yliopiston opiskeluista ei sakoteta millään lailla, vaan jos tekee omat työnhakujuttunsa niinkuin on sovittu, niin ei tarvitse selvitellä avoimen opintojaan.

Kolmanneksi nostasin esiin suojaosuudet, eli moni työtön kyllä ottaisi mieluusti käyttöön korona-aikana olleen 500 euron kuukausittaisen suojaosuuden takaisin.

Töihinpääsyä kaikille aloille pitäisi jotenkin helpottaa ja ehkä olisi hyvä jos palkka nousisi tehtyjen vuosien mukaan ja siihen laskettaisiin aivan kaikki mitä on tehnyt (työkokeilut yms.)

Monet odottivat vain oman alan töitä sieltä -90 luvulta saakka ja yhden tiedän, joka nyt sitten pääsi sille omalle alalle osa-aikaisesti.
On ollut tosi tyytyväinen ja itsekin on kyllä hänen puolestaan, mutta monet muut odottavat vielä, eivätkä enää siihenkään työhön ehkä menisi, koska ovat olleet jo niin kauan pois työelämästä.

Eri alan töihin menemistä pitäisi helpottaa niin, että työn saa keskeyttää jos siihen ei tunne kykenevänsä.
Nykyään jos keskeyttää, niin sinut asetetaan karenssiin työsuhteen kestosta riippuen 30 tai 45 päiväksi työsuhteen päättymisestä alkaen.

Kulkemiseen pitäisi olla jokin apu, polttoainekulut saa vasta verotuksessa joskus ja kulkemiseen yms. ei ole näin ollen varaa.

Työpaikkoja pitäisi olla enemmän kaikille aloille, se varmaan tärkein on.

Palkka ei aina ole tärkein, jos on ylipitkät päivät ja joutuu kiipeämään vuoren huipulle ja siellä saa jonkun sairaskohtauksen, niin kyllä siinä miettii olisiko kevyempi pienipalkkaisempi työ hieman mukavampaa.

Itse kävin tuossa uuden ammatin, mutta se ei auttanut silti juuri mitään, koska pitäisi olla työkokemusta ja uutta ammattia ei pystynyt heti uudestaan opiskelemaan, työkkäri sanoi, ettei onnistu.

Mutta täytyy vain yrittää hakea töitä sinnikkäästi. Vaikka vanhaan työhön onneksi aina pääsee, on lisäksi toinenkin työ yhtäaikaa, joskus kolmaskin ja haen aina muihinkin paikkoihin, niin on huomannut sen, että kuinka todella vaikea on vaihtaa tai löytää työtä.

Voi kuulostaa, että töitä on, mutta eipäs ole, joskus pääsee ehkä taas töihin, toinen työ myös loppuu tietenkin ja kolmatta ei nyt ole.
Mutta tämä on loppujen lopuksi todella hyvä juttu, koska eihän samassa työssä jaksaisi olla kuin vähän aikaa ja työn eri alojen vaihtelevuutta pitäisikin olla paljon enemmän yleensäkin niillä, jotka sitä haluaa.

Nyky-yhteiskunnassa olisi varmasti koulutusmahdollisuuksien lisääminen paras tapa helpottaa työllistymistä. Voin kuitenkin kuvitella, miten vaikeaa on hienosäätää se raja, koska joku saattaa irtisanoutua vain sen takia, että saa opiskella työttömyysturvalla ja toiset saa huomattavasti alempaa opintorahaa ja loput menot on vielä katettava lainalla.

Työttömyyskassoille pitää antaa mahdollisuus hoitaa työllisyyspalveluita.

Myönnän heti, että mulla ei ole varmasti tähän täysin oikeaa vastausta, MUTTA muutamia ajatuksia löytyy.

Työpaikkoja lisää. Millä ja miten, en tiedä?

Palkkaus. Jos valtio/ytk/kela maksaa minimin ihmisille, millä on tarkoitus juuri ja juuri pärjätä, niin ei se oikein riitä, että matalapalkkaduunari saa siihen pari sataa päälle töistä. Ja ainut vastaus ei voi olla, että kävisi lisää kouluja. Tai leikataan tukia.

Hyvinvointi. Työttömän ihmisen mielenterveys, fyysinen hyvinvointi, ihan vaikka ruokailutottumukset. Ja tämä on kyllä enemmänkin yhteiskunnallisella tasolla ongelma. Jos ei nuppi pelaa kunnolla ja olet työtön, niin siinä on aikamoinen välimatka, päätyä normaaliksi tuottavaksi työntekijäksi johonkin.
Jos olet fyysisesti huonossa kunnossa, niin se lisää ongelmia.
Jos syöt huonosti, se lisää ongelmia.
Jos nukut huonosti se lisää ongelmia.

En tarkoita, että kaikkia täytyisi kädestä pitäen ohjata, mutta nämä on tällaisia helvetin yksinkertaisia asioita, joissa ihmiset saattavat tarvita tukea tai sitä jotain. Tällaisia juttuja jos onnistuisimme yhteiskunnallisella tasolla tukemaan paremmin, ihmiset jaksaisivat paremmin. Tämä nyt kuulostaa jotenkin vähän hölmöltä näin kirjoitettuna, mutta ehkä joku saa tästä kiinni. Ja tämä ei kyllä todellakaan kosketa pelkästään työttömiä.

Himmelit helvettiin. Työttömyyspäiväraha, ansiosidonnainen, asumistuki, toimeentulotuki.
En sano, että kansalaispalkka olisi juuri se oikea ratkaisu, mutta kaikki tämä turha byrokratia pitäisi saada pois. Esimerkki. Voiko työtön opiskella, mitä voi ja mitä ei. Mitä rahaa saa ja mistä. Mitä ei saa. Mitä jos sairastut? Kaikki tällainen turha veivaaminen pitäisi saada pois. Asioista pitäisi saada helvetin paljon yksinkertaisempia.
Varsinkin jos puhutaan työttömien siitä vähän passiivisemmasta osasta, niin kaikki tällainen turha kyllä jarruttaa ihmisen kykyä tehdä jotain.

Tehostaminen, järjenkäyttö.
Jos ihminen haluaa töihin, niin hänelle olisi tärkeää saada mielestäni erittäin kohdennettua palvelua, eikä perus "hae 4 työpaikkaa" kuukaudessa tyyppistä ratkaisua.
Jos ihminen ei ole oikeasti "työkykyinen", esim. rankka alkkis yms. niin miten se palvelee ketään, että hän hakee 4 työpaikkaa.

Olen jotenkin sitä mieltä, että pitäisi kokonaisuudessa saada autettua ja ohjattua ihmisiä yksilötasolla. Koska tilanteet ovat niin erilaisia ihmisillä.
Tekkiläinen saa kenkää, se tietää seuraavan duunipaikan löytyvän parissa kuukaudessa. Ei sitä pitäisi kiusata ylimääräisellä tauhkalla.
Sairastunut ihminen joutuu lopettamaan työt. Hoidetaan se kuntoon ja katsotaan sitten, mitä tehdään.
Saamaton kaveri. Tuetaan sen aktivoitumista. Elämänrytmiä, terveellistä ja liikunnallista elämää. Saadaan liikkeelle ja ottamaan vastuuta ja askeleita elämässä eteenpäin.
Tavallinen ihminen. Järkätään jostain niitä duunipaikkoja sille.

Valitettavasti käytännön tasolla, sekä byrokratian takia järjestelmä ei oikein palvele ihmisiä onnistuneesti.

Edit:
Käytännön esimerkki vielä mun ideasta.

Otetaan vähän pidempiaikainen työtön ihminen. Järjestetään hänelle tapaaminen vaikka PT:n kanssa ja jonkun ruokavalio-expertin kanssa. Tuetaan tätä projektia alussa hieman vahvemmin (olkoot vaikka työkkärin jakamia "tehtäviä"). Ja kun ihminen voi tätä kautta paremmin, on hän työkykyisempi, oma-aloitteellisempi ja aktiivisempi. Ehkä jopa tavoitteellisempi.

Viimeksi muokattu:
Vielä vähän monologia. Minä olen nyt ollut ~4kk työtön ja käytännössä koko elämäni töissä ennen tätä. Joten ajatukseni eivät kumpua "paatuneen elämäntapa työttömän" mielestä.

Yhteiskunta pyörii sillä, että ihmiset käyvät töissä, maksavat veroja ja pystyvät elämään. Aikuinen viettää ajastaan ~1/3 osan kaikesta ajastaan töissä, joten työstä saatavan palkinnon on oltava riittävä isossa kuvassa, siitä ajasta, jotta se motivoi ihmistä tekemään työtä.

Itselläni on ainakin ollut koetuksella luotto tähän meidän yhteiskuntaamme jo pitkän aikaa. Talouden hoito, se on kerrassaan aivan käsittämätöntä. Me Suomessa olemme yksi eniten veroja maksava kansa koko maailmassa (henkilöön suhteutettuna) ja mitä siitä seuraa? Terveydenhuolto kriisissä, koulutusjärjestelmä kriisissä, "laita tähän mitä tahansa" kriisissä. Valtion velka kasvaa kovempaa tahtia, kuin ihminen pystyy laskemaan.
Työttömiä tulee koko ajan lisää, tehtaita suljetaan. Konkursseja.

Ja sen sijaan, että ns. meidän yhdessä keräämiämme varoja käytettäisiin kustannustehokkaasti ja erittäin tarkasti, niin sitä rahaa hassataan aivan joka saatanan välissä ja vielä niin paljon kuin mahdollista. Lähtöajatus "meidän täytyy väkisin käyttää nämä kaikki rahat, ettei määrärahat pienene ensi vuodelle..." on yksi sairas esimerkki tästä.
Ja hassaamisen lisäksi, sitä rahaa vielä viedään välistä aivan surutta. Parhaimpana esimerkkinä äkkiseltään tulee mieleen eduskunnan sankarit, jotka asustelevat saunoissa, että saavat paremmat fyrkat. Saksan Fortum seikkailut ja bonarit.

Näitä esimerkkejä löytyy joka ikiseltä tasolta, missä vain verorahoja käytetään.

Ja samaan aikaan koko ikänsä töitä tehnyt 60-vuotias mummo jonottaa, että pääsee olkapääleikkaukseen, aivan liian kauan,koska ei pysty ajamaan autoa sen takia ja taistelee ja ihmettelee vakuutusyhtiön, sekä kelan kanssa, kun "onhan se nyt työkuntoinen".

Jotenkin en vain näe, että koko tämän "järjestelmän" ongelma on työttömät jotka haluavat töitä. Tai tavalliset ihmiset, jotka haluavat saada palkalla muutakin, kuin yhden velaksi vedetyn etelän matkan 2 vuodessa. Ja niin pitkään, kun halukkaille ja kykeneville ei löydy töitä, ei oikeastaan suurin ongelma ole nekään, ketä työt eivät kiinnosta.

Niin, meidät verotetaan liki hengiltä ja palkkioksi saadaan pelkkää paskaa.

MIksi kansan etu ei poliittista johtoa kiinnosta?

Kun poliittinen eliitti haluaa vain varmistaa oman hyvävelisuojatyöpaikan brysselistä, niin tässä sitä ollaan, savuavat rauniot on kiva jättää taakse.

Juurisyy on siis rakenteellinen/piilo-korruptio.

Itse ainakin olen opiskellut väärän alan ja nyt on aivan perseestä, jos haluaisin lähteä uudelleen opiskelemaan. Et ole enää ensikertalaishakija ammattikorkeakouluun, joten tsäänssit päästä kouluun ovat huonommat. Opintotuki on aivan pas*a, ei kannnusta lähteä opiskelemaan ainakaan näin perheellisenä. Miten edes opiskelet, jos ei vaimon tulot riitä kattamaan asumiskuluja?

Miten edes opiskelet, jos ei vaimon tulot riitä kattamaan asumiskuluja?

Asumistuki? Itse kun opiskelin niin asumistuki + opintotuki + viikonloppuduuni oli aivan riittävä ja jäi reilusti rahaa ylikin. AMK opintoihin kuului muistaakseni 7kk työssäoppimista jonka tein kokonaan palkallisena sekä myös insinöörityön tein palkallisena. Myös monet kaverini ovat näin tehneet ja rahasta ei ole ollut pulaa edes opiskelijana. Suomi on aivan loistava maa opiskella, ei kauhean montaa maata ole missä sulle maksetaan opiskelusta, yleensä se kun on toisinpäin.

Ja toki iltaopiskeluna voi myös AMK suorittaa ihan normi töiden ohessa. Näitä tunnen myös, rankkaahan se on, mutta se on kuitenkin vain tilapäistä.

Asumistuki? Itse kun opiskelin niin asumistuki + opintotuki + viikonloppuduuni oli aivan riittävä ja jäi reilusti rahaa ylikin. AMK opintoihin kuului muistaakseni 7kk työssäoppimista jonka tein kokonaan palkallisena sekä myös insinöörityön tein palkallisena. Myös monet kaverini ovat näin tehneet ja rahasta ei ole ollut pulaa edes opiskelijana. Suomi on aivan loistava maa opiskella, ei kauhean montaa maata ole missä sulle maksetaan opiskelusta, yleensä se kun on toisinpäin.

Ja toki iltaopiskeluna voi myös AMK suorittaa ihan normi töiden ohessa. Näitä tunnen myös, rankkaahan se on, mutta se on kuitenkin vain tilapäistä.

Mitkä lienee rajat asumistuelle, jos vaimoni tulot ovat 3700e/kk... veikkaan, että asumistuen piiriin emme pääse. Asuntolainaan jo menee 1400e/kk + kaikki muu päälle. Opintopolkuja jos opiskelee tai avoimia opintoja, jotka tähtäisivät tutkintoon ei katsota pääasialliseksi opiskeluksi, jolloin et myöskään voi saada opintotukea. Asumistuesta en oikein osaa sanoa. Täytyy varmaan selvittää.

E: Asumistuen laskurin mukaan emme saisi mitään tukia.

Statistiikka

Viestiketjuista
285 402
Jäsenet
78 970
Uusin jäsen
Karmis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom