Onpas törkeä Kelan osasto siellä tekemässä toimeentulotuen päätöksiä. Meidän työttömällemme ei ole koskaan tullut Kelasta sellaista toimeentulotuen päätöstä, jossa nuo 9€ kulukorvaukset olisi huomioitu tulona toimeentulotuessa. Kai valititte tuosta päätöksestä ja pistitte Kelan lujille epäreilusta päätöksestä?
Joo olin itse siis vastikään TEAK-kuntoutuksessa etenevän perinnöllisen silmäsairauden vuoksi, mikä on heikentänyt työkykyä omalta alalta. Ajatuksena työllistyä työkokeilun ja valmennuksen kautta vähän vähemmän tarkkaa näköä vaativiin ja vähemmän kunnianhimoisiin hommiin. Kaikki meni toimeentulotuen osalta ihan hyvin siihen saakka, kunnes ensimmäinen työkokeilujakso päättyi ja piti siirtyä valmennukseen.
Koska työkokeilujaksoilta kuukauden kuntoutusraha maksettiin jostain syystä kuukauden 15. päivä ja valmennusjaksolta kuukauden 1. päivä syntyi työkokeilujakson lopussa sellainen tilanne, että olin saanut juuri 15. päivä tulleen kuntoutusrahan kulukorvauksineen ja vielä yhdelle lisäviikolle erillisen kuntoutusrahan kulukorvauksineen, missä kohtaa jakso päättyi. Kun nämä sitten tulivat maksuun samalle kuulle hylättiin toimeentulotuki ylijäämäisenä vaikka pidemmällä juoksulla rahaa ei tietysti ollut ilmestynyt mistään lisää.
No ei siinä vielä mitään, mutta kun seuraavalle kuukaudelle siirryttiin sitten 1. päivä alkaen laskettavaan valmennusjaksoon ei sille kuulle tullut maksettavia kuntoutusrahoja kuten edelliselle kuulle. Toimeentulotuen käsittelijä oli katsonut, että kun mitään ensisijaisia tuloja minulla ei sille kuulle käytännössä ollut olisi minun välittömästi ilmoittauduttava työttömäksi työnhakijaksi ja että toimeentulotuki maksetaan minulle sitten tätä odotettavissa olevaa työmarkkinatukea vastaan, eli vähentää sitä tulevaisuudessa maksettavaa työmarkkinatukea samassa suhteessa. Koska kuntoutusrahaa ei Kelan oman järjettömän maksupäiväjaottelun vuoksi ollut tulossa tälle kuulle oli toimeentulotuki normaalin reilun satasen sijaan enemmän kuin koko kuukauden kuntoutusraha tai työmarkkinatuki sen jälkeen, kun niistä on maksettu ennakonpidätykset pois.
No kuntoutuksessa olevahan ei voi saada sekä kuntoutusrahaa että työmarkkinatukea yhtä aikaa, joten yhtäkkiä olin tilanteessa, jossa olen Kelalle käytännössä lähemmäs tonnin velkaa "etukäteen" maksettua toimeentulotukea. Tämän vuoksi sen kuun kuntoutusraha joka tuli seuraavalle kuulle kuoletettiin kokonaan näitä 9e kulukorvauksia lukuun ottamatta, koska kuntoutusrahan ennakonpidätyksen jälkeinen määrä oli pienempi kuin se edellisenä kuukautena maksettu toimeentulotuki. Jäin siis tuloiltani pelkän asumistuen varaan ja jouduin luonnollisesti hakemaan jälleen perustoimeentulotukea sillekin kuulle. Tässä uudessa perustoimeentulotukipäätöksessä olikin sitten laskettu myös ne edellisen kuukauden 9 euron päiväkohtaiset kulukorvaukset tuloiksi.
Luonnollisesti valitin asiasta, koska kulukorvauksia ei tulisi ottaa huomioon toimeentulotuen laskelmissa. Tulos oli se, että asia "oikaistiin" maksamalla se reilu 150 euroa kulukorvauksia minulle toimeentulotukena, mutta jälleen odotettavissa olevia tuloja vastaan. Tällä tavalla näistä kulukorvauksista tehtiin toimeentulotukea, joka voidaan sitten aina seuraavassa kuussa laskea pois ilman napinoita. Kaiken järjen, logiikan ja moraalin mukaanhan näin ei pitäisi voida tehdä ja asiat meni aivan päin persettä Kelan puolesta, mutta kuulemma laskennallisesti tässä ei ole mitään ongelmaa. Jouduin siis itse tämän kuntoutuksen vuoksi ja mitään väärää tekemättä aivan kummalliseen Kelavelkakierteeseen, jossa olen yhä edelleen jumissa kaikista soitteluista ja valituksista huolimatta.
Joten tarinan opetus minulle oli se, ettei todellakaan kannata yrittää parantaa tilanneettaan kuntoutuksen kautta. Kuntoutuksen jouduin luonnollisesti lopettamaan kesken, koska kierre missä kaikki normaalit tuet ja muu mahdollinen ylimääräinen kulukorvaus sen päälle peritään odotettavissa olevina tuloina takaisin vain jatkuu kuukaudesta toiseen. Pelkällä minimitoimeentulolla ilman käteen jääviä kulukorvauksia ei paljoa julkisen liikenteen matkalippujakaan ilmaisen työn harrastamiseen ostella. Eikä tästä hommasta tunnu olevan muuta ulospääsyä kuin yhtäkkiä työllistyä kokoaikatyöhön vieraalle alalle mikä on tämän hetkisessä terveystilanteessa plus kuntoutuksen kesken kaiken keskeyttämään joutuneena käytännössä mahdotonta.
Ja seuraavaksi sitten alkaakin 1.4. kaiken tämän päälle sen
edullisemman asunnon etsiminen kaikin keinoin muutaman kymmenen tuhannen muun leikkuriin joutuvan kanssa ja jo valmiiksi velallisena Kelalle. Ovat varmaan iloisena tukemassa taloudellisesti muuttamisesta syntyvissä kuluissa. Not. Kyllä elämä Kelan ja nykyhallituksen linjausten kanssa on kuulkaa auvoisaa. Menkää siis ihmeessä tekin parantamaan tilannettanne kuntoutukseen.