Minä luulen että kun tälläinen massapostittaja pääsee johonkin haastatteluunkaan asti, tulee ensin yllätyksenä että jaa mikäs paikka tämä nyt olikaan.
Ja toisekseen kun haastattelussa kysytään että miksi hait juuri meille, tulee melko nopeasti vastapuolelle ilmi ettei tämä tiedä minne on edes hakenut.
Olen ollut joidenkin vuosien välein työttömänä 6kk-1,5v. Siinä hakenut täsmänä kolmea taikka neljää paikkaa ja tutustunut huolella haettavaa paikkaa joka oikeasti oli kiinnostava sekä omaa osaamista vastaava. Yhtä taikka kahta haluamaani paikkaa lukuunottamatta tuli aina haastattelukutsu ja viimeisin vaikutti erittäin hyvältä sekä sopivalta itselleni, ehkä vastapuoli huomasi saman. Muutama vastakysymys käytännön töistä ja työelämästä omana itsenäni ja seuraavalla viikolla tuli soitto että tehdäänkö sopimus tällä hinnalla.
Voihan se olla että siinä epätoivoisessa tilanteessa missä olisi työ kuin työ saatava, sokeutuu samalla siinä ettei hae sellaisia paikkoja ajatuksella mihin itse olisi sopivin. Toivon ainakin että niiden roiskimisten rinnalla tähtäilisi enempi niitä omia paikkoja ja panostaisi niihin, se näkyy ulospäin.
Sinulla taitaa olla jonkinlainen "yksilönharha" tilanteesta, koska olet ilmeisesti joko alalla jossa on töitä riittänyt, oma kokemuksesi on niin hyvää että sillä pääsee pitkälle, suhteita löytyy tai muuta vastaavaa.
Ensinnäkin niitä kiinnostavia paikkoja ei välttämättä ole kuin 1-10kpl koko kaupungissa jossa asuu, siis sellaisia oikeasti kiinnostavia tyyliin "olen kuullut että tuolla on tosi hyvä ilmapiiri, palkka ja mahdollisuudet kehittyä". Loput on sitten "ollaan töissä että saa rahaa" tasoa
Toisekseen "et" välttämättä ole mihinkään paikkaan se sopivin, koska hakijoita on niin paljon ja seassa on niitä joilla on suhteet+kokemus paremmassa kunnossa kuin itselläsi, eli teit mitä vaan niin saatat olla siellä top 40% huonoimmissa hakijoissa. Sieltä on vaikea ponnistaa ykkösen tuntumaan vaikka kuinka räätälöisi hakemustaan, kun ei vaan riitä meriitit.
Olet selvästi päässyt todella usein haastatteluihin, monilla vaan se on niin että 100 hakemusta kun teet niin ehkä pääset yhteen.
Tietysti, jos olet jo niitä parhaita hakijoita niin olet automaattisesti hyvissä asemissa, jota vaan parannat sitten hyvällä hakemuksella.
Paskaa on vaikea kiillottaa, mieti jos joku jolla olisi kokemus tasan nolla, mutta hakisi samalla tavoin kuin sinä, niin auttaako siinä se huippuhyvä hakemus kovinkaan pitkälle?
Tilanne on se, että yhtä paikkaa hakee lähes aina vähintään 50-200 henkilöä, niin on vaan PAKKO olla paperilla jo parhaita että on edes mahdollisuuksia päästä jatkoon. Suhteilla voi sitten vetää ohituskaistaa, jos puuttuu sekä se oikea kokemus + suhteet niin oot vaan niin heikoilla, että ei siinä auta vaikka viikon hioisit sitä yhtä hakemusta per paikka.
Sanon vaan, että ne joilla asiat menee helposti on huonoimpia neuvojia, koska ovat syystä tai toisesta paremmassa asemassa.
Sitten jos joku 5 vuotta työttömänä ollut nollan kokemuksen tyyppi keksii, että näin pääsin 90% varmuudella haastatteluun -> siitä voi jopa hyötyä muille samassa jamassa oleville.
Itse jouduin lomautetuksi 2023 syyskuussa, lopulta kenkää viime kesäkuussa. Löytyy monta tutkintoa joista tuorein on maisteri, työkokemusta 4-5 vuotta. Olen siitä asti hakenut paikkoja enimmäkseen tuolla "räätälöintitekniikalla", ja myös "massaspammityylillä" vähemmän sopiviin paikkoihin. Omassa +100k asukkaan kaupungissa on täysin itselle sopivia paikkoja avoimessa haussa ollut nolla kappaletta, siis että oma kokemuskin osuisi sinne osa-alueelle. Aiheen vierestä olevia noin 10-20, mutta näissä vaaditaan asioita joita voisi oppia vain töissä eli ei voi parantaa asemiaan itseopiskelulla.
En ole päässyt yhteenkään haastatteluun. Hakemuksia on tuunattu liiton kursseilla, työkkärin avulla, tuttujen luetuttamana eikä mitään isompaa ongelmaa ole löytynyt.
Töitä ei vaan yksinkertaisesti ole niin paljoa, että niihin läheskään jokainen pääsisi ja ne jotka pääsee on siellä top 10-20% hakijoissa jo valmiiksi, huonommat hakijat ei sitten oikein voi mitään kun mikään ei auta, ellei suhteita saa jostain keksittyä. Lähes kaikki töissä olevat tutut on käyneet yhdet tai useammat yt:t läpi, tilanne on vaan ihan umpisurkea. Töitä on lähinnä paikkaa vaihtaville, suhteilla toimiville ja todella hyville hakijoille
Eli tuo on vähän kuin "pitkä komea mies ihmettelee, miksi lyhyet rumat miehet ei pääse malliksi paikkaan jossa haetaan pitkää komeaa miestä" tason tilanne, vaikka miten se pitkä komea mies neuvoisi huonompiaan, ei niistä saa sopivia edes puujaloilla ja naamarilla.