Ei ole kuules uskonnot ihan noin mustavalkoisia nykypäivänä. Tiedän monia jotka eivät tunnusta mainitsemiasi asioita, mutta ovat silti kristittyjä ja kuuluvat luterilaiseen kirkkoon.No sanoisin että jos kuuluu johonkin uskontokuntaan niin sitten se vaatii että tunnustaa ainakin kyseisen uskonnon keskeiset opit. Jossei tunnusta niitä niin sitten kuuluu johonkin toiseen uskontoon. Ja jos puhutaan Suomen luterilaisesta kirkosta niin ainakin niiden mun käymien uskonnontuntien ja rippikoulun perusteella mulle on jäänyt sellainen kuva että nuo kolme kohtaa ovat erittäin olennaisia oppeja.
Siksi, koska kirjoitit näin:Lisäksi, en tiedä miksi hitossa valitat tuosta näkyvyydestä tai vaikutuksesta (tosin sanoisin että voidaan argumentoida että nuo asiat kyllä näkyvät ja vaikuttavat meidän yhteiskuntaan) koska se ei missään vaiheessa ollut mun alkuperäinen pointti.
"Mun mielestä kristinusko on nykyaikaisissa länsimaalaisissa yhteiskunnissa yksi suurimmista, monissa se suurin, regressiivinen voima mitä löytyy. Pidän sen arvomaailmaa syvästi moraalittomana ja erittäin haitallisena.”
Annas tulla niitä argumentteja, miten mainitsemasi asiat näkyvät ja vaikuttavat yhteiskunnassamme.
Nyt en ihan pysy mukana pakkomielteissäsi, mutta leikin mukana.Sä nyt jotenkin sait tällaisen pakkomielteen vääntää tuo siihen suuntaan että puhe olisi ollut kristityistä, ei kristinuskosta.
Kristityt ovat se taho, jotka pitävät yllä kristinuskoa, ja sanoit kristinuskon olevan yksi suurimmista regressiivistä voimista länsimaisissa yhteiskunnissa. Tästä voinemme vetää jonkinlainen aasin silta kristinuskon ja kristittyjen välille.