Uusi pelikone, vaihtoehtojen pohtimista

Elikkäs, parin viimesen viikon aikana on noussut kova into uuden koneen hankkimiseen. En ole koskaan aiemmin kunnolla perehtynyt PC-juttuihin, ja nyt kun on pari päivää asioita lueskellu tuntuu että aivot on ihan täynnä, niin paljon uutta tietoa... :D

Nykyinen kone taitaa olla joku about 10-vuotias Jimm's:in valmispöytäkone, jonka sain vuonna 2021 käytettynä kaverin kaverilta. Eli sillä ei ole juuri mitään päivitysmahdollisuuksia. Tällä on pärjännyt tähän mennessä suht hyvin kun ei ole mitään erityisen vaativaa pelaillut. Nyt kuitenkin kiinnostais semmoset pelit mitä tämä kone ei pelittäis, joten pitäisi uusi kone hankkia.

Sen verran vielä lisäinfoa, että tällä hetkellä käytössä on 1920x1200 ja 60fps näytöt, enkä usko että tarviin siihen pian muutosta. Haluisin semmosen koneen joka pelittäis suht-vaativia pelejä, kuten TLOU ja RDR2 ihan kivasti tällä resoluutiolla, vaikka jollain medium/high asetuksilla. Mieluuten pysyisin siellä ~1000€ euron budjetissa.

Oon tässä pohdiskellut olisiko järkevää napata joku noista BF-tarjouksista, tyyliin Proshopista tuo Gaming Ember:

tai Gigasta build 253?

tai tuo Esport Fire vähän muokattuna, vaikka ei olekaan alennuksessa:

Olin myös kattonut sitä Gigan 256 buildia, mutta se meni jo. Onkos noi muut kuin hyviä diilejä? Ei taida olla kovin hyvää päivityspolkua muissa paitsi ehkä tuossa Esport Firessä joka on AM5 kannalla, mutta toisaalta en usko että tuun tarvitsemaan päivitystä ainakaan pariin vuoteen, kunhan komponentit ei hajoa. Eikös noihin kahteen vois kans myöhemmin vaihtaa AM5 kantasen emon ja prossun (ja paremman virtalähteen) jos tulee tarve?

Sitten vielä mietin saisiko itse kasattua järkevän AM5 koneen samankaltaisella budjetilla... Koitin kasata jotain Datatronicissa, yli budjetin kylläkin:
Tämmösenä täysaloittelijana en yhtään tiedä onko tossa paketissa mitään järkeä, joten arvostaisin jos joku asiansa tunteva pystyisi antamaan neuvoja. Onko komponentit yhteensopivia, laadultaan sujuvia/kestäviä, tms.? Saisiko missään kohdassa hintaa vielä alemmaksi ilman että laatu kärsisi pahasti? Oisko vaikka näyttikselle jotain järkevää halvempaa vaihtoehtoa, joka kuitenkin toimis hyvin 1080p?

Siinäpäs tuli aikamoinen teksti. Tosi epävarma olo näistä vaihtoehdoista koska en ole kovin tietäväinen asian suhteen, joten jos kellään on minkäänlaisia vinkkejä niin otan mielelläni vastaan!

Siellä on pari todella kovaa tarjousta mitkä oli toisessa ketjussa mainittu, jos tonni on raja niin tässä kunnon paketti.

Jos AM5 halajaa niin pienellä panoksella saa melko laatukomponenteista kasattuna jytymmällä näyttiksellä

tai budjettiin vähän muokkaamalla

Toki hinta nousee, mikäli laitat parempaa lankkua jne. kuten olit omassa viestissäsi tehnyt

Tällä hetkellä muistien hinnat niin perkeleen korkealla, että noihin @madi n mainitsimiin dutzo-bf koneisiin ei pysty vastaamaan irto-osasista oikein millään. Jos edes lähelle haluaisi päästä niin pitäisi poimia tarjous osasia ympäriinsä yksitellen. Datatroniccikin jotain bf-alennuksia julkaisee nyt puoliltaöin toki. Voihan sieltä jotain järkevääkin aleen tulla.

Jeps, juuri noiden muistien hintojen takia oon vahvasti harkinnut noita Dutzo-koneita. Vaikuttaa sopivilta minun tarpeisiin ja alennuksessa hinnat on ihan jees. Vielä hetki pitää mietiskellä minkä paketin otan:hmm:

Ei taida olla kovin hyvää päivityspolkua muissa paitsi ehkä tuossa Esport Firessä joka on AM5 kannalla, mutta toisaalta en usko että tuun tarvitsemaan päivitystä ainakaan pariin vuoteen, kunhan komponentit ei hajoa. Eikös noihin kahteen vois kans myöhemmin vaihtaa AM5 kantasen emon ja prossun (ja paremman virtalähteen) jos tulee tarve?

Näytönohjaimen vaihto on luultavasti edessä ennen kuin prosessorin vaihto. Ja jos virtalähde vielä vaihtuu, niin eihän siinä jää sitten kuin kotelo jäljelle? Emolevyhän noissa halvimmissa AM5-kantaisissakin paketeissa on aika halpa ja sen saa luultavasti vaihtaa, jos ajattelee laittavansa joskus tulevaisuudessa esim. 11800X3D:n.

Dutzo Gaming Ember ja Gigantin 253 on kyllä hyvänoloisia tuolla hinnalla, eipä sillä. Pieni hintaero riippuen siitä, haluaako valmiiksi koottuna vai kokoaako itse ja kumpi kotelo miellyttää enemmän silmää ja haluaako 1 vai 2 TB tallennustilaa.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
292 553
Jäsenet
80 301
Uusin jäsen
yksisilmämuna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom