Valve esitteli Steam Machinen ja uuden Steam Controller -peliohjaimen

Millois viimeksi, ja open source kalikassa vieläpä?
Jos en jotain ole missannut niin lähdekoodin avoimuudesta huolimatta FSR 4:n virallista versiota ei voi ajaa muulla kuin 9000-sarjan Radeoneilla, vaikka GPU:sta tuki FP8:lle löytyisikin (RTX 40 & 50). Vaikka koodi olisikin avointa, tekoälymallista on käsittääkseni julkisesti olemassa vain AMD:n julkaisema koottu .dll tiedosto. Täysin avoimesta projektista ei ole kyse.

INT8-malli julkaistiin kokoamattomana ja siitä syystä sitä kyettiin hyödyntämään modaajien projekteissa vapaammin. AMD ei tarkoittanut olla ihan näin avoin, mikä puhuu jotain siitä että "open source" ei ole ihan niin mustavalkoista kuin voisi kuvitella.

Mulla voi kyllä olla vääriä käsityksiä tässä, korjatkaa jos väärässä.
 
Viimeksi muokattu:
Minkälaisen prosentin pistät tämän todennäköisyydelle avoimena lähdekoodina julkaistavan FSR:n kohdalla?

Millois viimeksi, ja open source kalikassa vieläpä?

Matala todennäköisyys tässä tapauksessa. Mutta ei teknisesti mahdotonta, kuten alkuperäisestä viestistä voi tulkita.

Veikkaan AMD:nkin siirtyvän kohti suljetumpia ratkaisuja, joissa ominaisuuksia lukitaan keinotekoisesti vanhemilta sukupolvilta, kuten nvidia on tehnyt DLSS:n kanssa (esim multi frame gen toimii vain 5000-sarjalla, vaikka tälle ei pitäisi mitään erityistä syytä olla, vaikka tietysti virallisesti "vaatii" jonkin uudemman genin laskentayksikön)
 
Matala todennäköisyys tässä tapauksessa. Mutta ei teknisesti mahdotonta, kuten alkuperäisestä viestistä voi tulkita.

Veikkaan AMD:nkin siirtyvän kohti suljetumpia ratkaisuja, joissa ominaisuuksia lukitaan keinotekoisesti vanhemilta sukupolvilta, kuten nvidia on tehnyt DLSS:n kanssa (esim multi frame gen toimii vain 5000-sarjalla, vaikka tälle ei pitäisi mitään erityistä syytä olla, vaikka tietysti virallisesti "vaatii" jonkin uudemman genin laskentayksikön)
Mikään AMD:n viimeaikaisissa toimissa ei ole viitannut tällaiseen, mistä ajatus että yhtäkkiä vaihtaisivat käytäntöjään päinvastaiseen?
 
Jos en jotain ole missannut niin lähdekoodin avoimuudesta huolimatta FSR 4:n virallista versiota ei voi ajaa muulla kuin 9000-sarjan Radeoneilla, vaikka GPU:sta tuki FP8:lle löytyisikin (RTX 40 & 50).
Tuota tosiaan ei vielä ole avattu. Usko on kuitenkin että se avataan, kuten amd on ilmoittanut ja aiemminkin näin toiminut jos on niin sanonut.

Vaikea siis sanoa vielä että miksi se ei noilla toimi.
Matala todennäköisyys tässä tapauksessa. Mutta ei teknisesti mahdotonta, kuten alkuperäisestä viestistä voi tulkita.
Miten sen teknisesti toteuttaisit avoimen lähdekoodin projektissa?
 
Kyllähän sen voi toteuttaa mutta hyöty 0 kun eka modaaja julkaisee siitä version josta se on poistettu ja amd saa vain turhaa negaa.
 
Onhan tapoja avoimella koodillakin lukita ominaisuuksia. Ensimmäisenä tulee mieleen raspberry pi, jossa alkuperäisessä mallissa pystyi ostamaan olikohan se mpeg2 pakkaus tai purkutuen jälkikäteen kun avauskoodi laitettiin tekstinä tiedostoon jota rauta luki ja avasi käytettäessä ko. tuen raudalla. Ei varmasti toki paras mahdollinen esimerkki, mutta tuli ekana mieleen.

Mutta odotan mielenkiinnolla millaista käyttöä koneelle saadaan. Sinänsä kun osa kytkee Steam deckiä Switchin tapaan telkkariin niin kyllähän tässä nyt teho on aivan eri luokkaa deckiin nähden niin käyttö tapaukset ovat moninaisia. Yleisestikin Steamin "ekosysteemin" tuki on varmasti osalle ostajille tärkeää tai ainakin hyödyllistä.
 
Onhan tapoja avoimella koodillakin lukita ominaisuuksia. Ensimmäisenä tulee mieleen raspberry pi, jossa alkuperäisessä mallissa pystyi ostamaan olikohan se mpeg2 pakkaus tai purkutuen jälkikäteen kun avauskoodi laitettiin tekstinä tiedostoon jota rauta luki ja avasi käytettäessä ko. tuen raudalla.
No se gpu ajuri, josta siis avattiin ominaisuuksia, EI ollut avointa lähdekoodia.
 
Niin, kyllä niitä firmware blokkeja on Linuxissa pilvin pimein joita voidaan ladata. Ei se nyt tuon vaikeampi ole rajata ulkopuolelle toiminnallisuutta.

Gentoon wikistä:
"Linux firmware is a package distributed alongside the Linux kernel that contains firmware binary blobs necessary for partial or full functionality of certain hardware devices. These binary blobs are usually proprietary because some hardware manufacturers do not release source code necessary to build the firmware itself."

Se on sitten eri asia missä osassa laitteistoketjua estoja halutaan, jos halutaan, asettaa.
 
Niin, kyllä niitä firmware blokkeja on Linuxissa pilvin pimein joita voidaan ladata. Ei se nyt tuon vaikeampi ole rajata ulkopuolelle toiminnallisuutta.
Niin, meinaat että amd julkaisee tämän avoimena lähdekoodina, mutta kuitenkin suljettuna jonkun blobin sisällä? Vai että se ”avoin” lähdekoodi on vain mallia ”call fsr4.compute”? 😂

Vielä on esittämättä että miten avoimena lähdekoodina julkaistuna tuon algoritmisen toteutuksen saisi mitenkään järkevästi rajattua vain joillekkin näyttiksille.

Amd voi vain yksinkertaisesti lupaustensa vastaisesti päättää olla julkaisematta sitä. Muut tapaukset menee todella hankaliksi.
 
En minä meinaa mitään..AMD tekee miten haluaa, mutta ei se Steamin koneeseen vaikuta suuntaan tai toiseen. Kyse on kuitenkin sellaisesta yksityiskohdasta joka ei vaikuta laitteen myyntiin tai käyttöön tuon taivaallista vielä tässä vaiheessa. Ennemminkin 6x tehoero deckiin on se mitä myynnillisesti painotetaan ja jos kulissien takana Valve AMDn kanssa keskustelee fsrn osalta niin en sitä kovin yllättävänä pitäisi.
 
Jos en jotain ole missannut niin lähdekoodin avoimuudesta huolimatta FSR 4:n virallista versiota ei voi ajaa muulla kuin 9000-sarjan Radeoneilla, vaikka GPU:sta tuki FP8:lle löytyisikin (RTX 40 & 50). Vaikka koodi olisikin avointa, tekoälymallista on käsittääkseni julkisesti olemassa vain AMD:n julkaisema koottu .dll tiedosto. Täysin avoimesta projektista ei ole kyse.

INT8-malli julkaistiin kokoamattomana ja siitä syystä sitä kyettiin hyödyntämään modaajien projekteissa vapaammin. AMD ei tarkoittanut olla ihan näin avoin, mikä puhuu jotain siitä että "open source" ei ole ihan niin mustavalkoista kuin voisi kuvitella.

Mulla voi kyllä olla vääriä käsityksiä tässä, korjatkaa jos väärässä.
Se INT8-malli lipsahti julki liian aikaisin, samoin kuin FP8-versio, se on eri asia kuin ettei niitä olisi tarkoitus julkaista avoimina kuten aiempiakin versioita.
 
Pitäkääs keskustelun fokus uutisen aiheessa, eli Steam Machinessa ja Steam Controllerissa, kiitos :thumbsup:
 
Suorituskykyä miettiville, kannattaa kurkkia oman kuplan ulkopuolelle. Valven mukaan tuo on entry levelistään huolimatta tehokkaampi kuin 70 % Steamissa käytöstä olevista pelitietokoneista.

 
Suorituskykyä miettiville, kannattaa kurkkia oman kuplan ulkopuolelle. Valven mukaan tuo on entry levelistään huolimatta tehokkaampi kuin 70 % Steamissa käytöstä olevista pelitietokoneista.
Pitäisikin verrata samassa hintaluokassa oleviin pelitietokoneisiin, mikä tässä vaiheessa on vielä mahdotonta.

Steamin konekantaa voi verrata Suomen rekisterissä olevaan autokantaan. On selvää, että valtaosalla käyttäjistä on tietokone, joka ei pyöritä uusimpia pelejä nykyreson näytöillä (1440p) järjellisellä ruudunpäivitysnopeudella (>60 fps).

Jos Steam Machinen hinta on yli 500 euroa, niin se tulee olemaan täys floppi.
 
Suorituskykyä miettiville, kannattaa kurkkia oman kuplan ulkopuolelle. Valven mukaan tuo on entry levelistään huolimatta tehokkaampi kuin 70 % Steamissa käytöstä olevista pelitietokoneista.

Olisi olennaisempaa saada data kokoonpanoista joilla aidosti pelataan eikä yleisdataa joka on saastutettu toissijaisilla koneilla kuten toimisto-PC:llä johon on Steam asennettu. Joka tapauksessa en usko että Valve julkaisee tuotetta jota ei olisi mietitty loppuun asti.
Jos Steam Machinen hinta on yli 500 euroa, niin se tulee olemaan täys floppi.
Vaikka tätä muistin hintojen räjähtämistä ei olisi tapahtunutkaan niin en silti usko että olisi mitään mahdollisuutta saada tuota alle 599. 500e tai alle olisi melkein varmasti tappiolla myyntiä. Oma veikkaukseni on 699 USD veroton eli Suomessa 750 EUR, mutta jos Valve päättää myydä tätä sisäänostohinnalla ilman yhtään voittoa niin aivan äärimmäisen hyvällä tuurilla hinta on 599 USD / 650 EUR.

Moni valittaa että on huono taloustilanne ja ihmisillä ei ole varaa, mutta niin vain se pelitön nuhapumppukin Switch 2 tyhjentää pajatson melkein 600e hyllyhinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Senkin uhalla että Moore's Law on joidenkin mielestä höpötietoa, mutta Steam Machinen oudot speksit selittyisivät juuri sillä että AMD:llä on ollut isot läjät tyhjän panttina edellisen sukupolven "väliinputoaja"-mobiiliprossuja varastossa ja Valve teki nyt itselleen hyvän diilin niistä. Normaali riistofirma repisi kovat tuotot brändin voimalla jo rautaa myymällä, mutta mulla on luottoa siihen että Valve yrittää painaa taas hintaa kohtuulliseksi kuten Steam Deckinkin tapauksessa. Steam-laitteet ylipäänsä konseptina on kuitenkin jotain mikä pitäisi edelleen saada myytyä massoille ja ajatus kuolee pystyyn jos Valve hinnoittelee itsensä ulos ennenaikaisesti.

499-599€ hintalappu tälle, sanoo mun kristallipallo.
Ihan samanlainen "riistofirma" se Steam:kin on vaikkei pörssiyhtiö ainakaan toistaiseksi vielä ole. Valven prioriteetti on takoa rahaa steam myynneistä. Pelien myyntipaikkojen tietoja "Steam ja GOG ottavat suurimman siivun (30 %), Humble Store vaihtelee 15–30 %, kun taas Microsoft Store ja Epic Games Store ottavat vain 12 % (Epic jopa 0 % ensimmäiseen miljoonaan dollariin asti)."
 
Pelien myyntipaikkojen tietoja "Steam ja GOG ottavat suurimman siivun (30 %), Humble Store vaihtelee 15–30 %, kun taas Microsoft Store ja Epic Games Store ottavat vain 12 % (Epic jopa 0 % ensimmäiseen miljoonaan dollariin asti)."
Aika ohut vertailu. Myös steam laskuttaa vähemmän ekaan miljoonaan asti tms.

Mistä lie löysit yhteenvetosi?
 
Ihan samanlainen "riistofirma" se Steam:kin on vaikkei pörssiyhtiö ainakaan toistaiseksi vielä ole. Valven prioriteetti on takoa rahaa steam myynneistä. Pelien myyntipaikkojen tietoja "Steam ja GOG ottavat suurimman siivun (30 %), Humble Store vaihtelee 15–30 %, kun taas Microsoft Store ja Epic Games Store ottavat vain 12 % (Epic jopa 0 % ensimmäiseen miljoonaan dollariin asti)."
Se on Gabe Newell itsekin sanonut, että rahaa kun tulee kuin roskaa, niin sitten voi harrastella kaikkien steam machineiden kanssa. Josta kyllä propsit Gabelle, että harrastelee niiden steam machineiden kanssa, eikä vaikka että Teemu Lenona kerätä vain kokoelmia urheiluautoja.
 
Jos Steam Machinen hinta on yli 500 euroa, niin se tulee olemaan täys floppi.

Minulla on tunne että melko moni tulee pettymään jos odottelee 500€ hintalappua tälle Suomessa.

Jos otetaan ja kootaan mahdollisimman halpa kone suurinpiirtein vastaavilla spekseillä, hintaa tulee väkisinkin jotain 600€ tietämiin, helposti enemmänkin. Ja Valve taisi ilmaista että hintaluokka on samassa kuin mitä samantehoinen tietokone maksaisi.

Veikkaus on, että jenkkihinta on lähellä 600 USD (veroton), jotenka Suomessa vähän vajaa 650€ verollisena. Ja lieköhän tuohon hintaan sisältää vielä edes ohjainta.
 
Jäähdytysratkaisu ja paketointi on hyvin lähellä Xbox Series X:ää. Eli uskon, että on erittäin toimiva jäähdytys.
 
Puheissa myös ollut, etttä Steam Deckin tapaista kompensaatiota hinnassa Valven suunnasta ei ole vastaavalla tavalla tulossa. Ei nyt suoraan tarkoita että laite olisi kallis, mutta ainakin indikoi että halpa se ei ole.
 
Puheissa myös ollut, etttä Steam Deckin tapaista kompensaatiota hinnassa Valven suunnasta ei ole vastaavalla tavalla tulossa. Ei nyt suoraan tarkoita että laite olisi kallis, mutta ainakin indikoi että halpa se ei ole.
Mun on helppo nähdä että Steam Deckiä oltaisiin myyty ilman voittoa ja R&D-kustannukset oltaisiin katettu Steamin pelien platform-komissioista, mutta en usko että komponenttien suhteen laitetta on myyty tappiolla.

Tuo Steam Machine ei voi olla täysin ilmainen, mutta jos Valve ei saa tuota "hyvä diili"-määritelmän sisälle niin kannattaa melkein jättää julkaisematta.
 
Viimeksi muokattu:
Kova juttu tämä on. Kun näitä aletaan myydä isolla kädellä, niin kyllä pelin tekijöidenkin on helpompi perustella se pieni porttaus/testauskulu kun on selkeä iso asiakassegmentti, joka siitä hyötyy. Nythän Linuxin kanssa ollut ongelmaa laajan distrojakeluspektrin takia. Nyt kun SteamOS laajentuu kaiken aikaa ja vielä suht tarkasti speksatulla raudalla (Deck, Gube, Frame), niin kyllä se pelituki sieltä tulee. Ehkä joku Microsoft voi kiukutella vastaan, mutta liekö kehtaavat/pystyvät hekään esim. Battle.nettiä (SC1/2, WoW...) ajellut itse Steamin läpi Linukassa jo vuosia. Sitten kun se pohjatuki tulee SteamOS/Valve-raudalle, niin ei ole iso juttu enää laajentaa muihinkin distroihin ja laitteisiin.
Enpä olisi uskonut, että ihan näin yhtäkkiä Linux onkin ihan pelikelpoinen alusta. Ihmettelin jo muutama vuosi sitten Steamin ja protonin kanssa ekaa kertaa leikkiessä, että näinkö helpoksi tää oikeasti on nyt mennyt. :)
 
Eiköhän se tule olemaan vähintään 800-900€.
Edes suomihinta kaikkineen lisineen 900e luokassa olisi jo dead on arrival alueella varsinkin kun laite ei ole päivitettävissä SSD lukuunottamatta.

Grok AI laski komponenttien hinnaksi "512GB base mallille" 429 USD bulkkiostettuna AMD:ltä. Ehkä joku premium-malli isommalla SSD voisi hivellä 800 EUR hintaa, mutta pitäisin sitäkin riskinä.
 
Tuohon kun huomioi muistien toistaiseksi kohoavan hinnan, kokoamisen kustannukset, 25% ALV ja postikulut, niin ollaan 550€ hujakoilla.

599€ lähtöhinta +/- 50€ riippuen Valven katteesta ja yleisestä markkinatilanteesta on varmasti hyvä lähtökohta.

Ohjain myydään tietenkin erikseen hyvällä katteella esimerkiksi 65€ hintaan. Tälläinen paketti alkaa olla monelle jo aika merkittävä sijoitus.

Tietyt suositut pelit vaatii PC-maailmassa Windowssin huijauksenesto sovelluksien takia, eikä normaalille kuluttajalle voi sanoa että asenna Windows SteamOS kylkeen. (Lista peleistä.)

Ainakin tälläiset ongelmat pitäisi saada ratkaistua ennen kuin voi vakavasti povata SteamOS läpilyöntiä.
 
Tietyt suositut pelit vaatii PC-maailmassa Windowssin huijauksenesto sovelluksien takia, eikä normaalille kuluttajalle voi sanoa että asenna Windows SteamOS kylkeen. (Lista peleistä.)

Ainakin tälläiset ongelmat pitäisi saada ratkaistua ennen kuin voi vakavasti povata SteamOS läpilyöntiä.
Tuo on totta muttei kyseinen fakta siltikään ole deckkien myyntiäkään torpannut.
 
Rautahan jo deckin osalta rajoittaa suorilta, joten jokunen DRM -peli hukkuu kohinaan. Pelintekijöiden tuki tulee olemaan varmasti ihan kunnossa, kun varsinkin deck on myynyt indie ja pienempien julkaisujen pelejä todella hyvin ja ko. pelien myynti on suhteessa noussut aika paljon vs. nämä megajulkaisut.

Steam Machinessa alkaa kuitenkin olla jo sen verran ok rautaa että tuolle alkaa olla kohta (jos laite siis myy) kannattavaa oikeasti optimoida joku pelin preseteistä ja käyttää vakiona sitä.
 
Tietyt suositut pelit vaatii PC-maailmassa Windowssin huijauksenesto sovelluksien takia, eikä normaalille kuluttajalle voi sanoa että asenna Windows SteamOS kylkeen. (Lista peleistä.)
Kuluttajalle voi sanoa tosin että pelaa jotain muuta. Toimii ainaki nintendolla ja sonyllä hyvin.

Rajoitteista huolimatta ylivoimaisesti suosituin käsi-pc on steam os:llä.
 
Tämähän on se salainen haave, joka ainakin itselläni on Steam Machinen suhteen: jos SM onnistuu jollain ilveellä saamaan riittävästi markkinarakoa, siitä tulee taas yksi suosittu laite joka käyttää SteamOS:ää (=Linuxia) käyttöjärjestelmänä ja pelifirmat joutuisivat oikeasti harkitsemaan kannattaako Steam Machinen (ja välikautta myös Steam Deckin) segmenttiin satsata yhä enemmän. Isot puljut eivät välttämättä siitä huolimatta lähde, mutta saahan sitä nyt vähän haaveilla että kernelipohjaisesta anti-cheatista päästäisiin joskus eroon ja Microsoftin ylivalta murenisi taas hitusen.
 
Tämähän on se salainen haave, joka ainakin itselläni on Steam Machinen suhteen: jos SM onnistuu jollain ilveellä saamaan riittävästi markkinarakoa, siitä tulee taas yksi suosittu laite joka käyttää SteamOS:ää (=Linuxia) käyttöjärjestelmänä ja pelifirmat joutuisivat oikeasti harkitsemaan kannattaako Steam Machinen (ja välikautta myös Steam Deckin) segmenttiin satsata yhä enemmän. Isot puljut eivät välttämättä siitä huolimatta lähde, mutta saahan sitä nyt vähän haaveilla että kernelipohjaisesta anti-cheatista päästäisiin joskus eroon ja Microsoftin ylivalta murenisi taas hitusen.
Joo onhan tämmösen julkaiseminen se ainoa tie eteenpäin tuon asian suhteen.

Kernel anti-cheatit on kans jo menetetty peli, kun cheatit on jo siirtyneet myös kernel-tasolle. Noiden varaan jos perusteelee että ”ei voi linux koska kernel anticheat”, niin joko ei tiedä mistään mitään tai sit poseerataan jotain aivan turhia. Halutaan vaikka esittää että tehtäis jotain cheattereita vastaan, vaikka todellisuudessa vain metriikkapohjaiset ratkaisut yhdistettynä vahvaan tunnistautumiseen toimivat pitkällä tähtäimellä.

Seuraavan sukupolven cheatit tulevat toimimaan kuvaa analysoivina ulkoisina laitteina, jotka ml algolla etsii täysin muokkaamattomasta pelikuvasta kohteet ihmistä nopeammin ja lähettää hiirisyötteet nopeammin ja tarkemmin kuin ihmiset. Ja ne tulevat toimimaan alustasta riippumatta. Jahka ekat valmiit tuotteet tulevat markkinoille on pelifirmojen lopulta saatava paskansa kasaan ja ratkottava tämä kissa-hiiri -leikki pysyvästi.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
292 299
Viestejä
5 001 422
Jäsenet
80 250
Uusin jäsen
jers

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom