Valve julkisti Steam Frame -virtuaalilasit

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
24 355
Toisin kuin yhtiön aiemmat Index-VR-lasit, Steam Frame voi toimia myös itsenäisesti ilman erillistä tietokonetta.
valve-steam-frame-splash-20251112.jpg

Valve esitteli Steam Machinen ja uuden Steam Controllerin rinnalla myös uudet virtuaalilasit. Kuten vuodot osasivat jo kertoa, niiden nimeksi annettiin Steam Frame.

Steam Frame eroaa Valven aiemmista Index-virtuaalilaseista merkittävästi monellakin tapaa. Uudet lasit ovat luonnollisesti kevyemmät, kompaktimmat ja mukavammat pitää päässä. Kenties isoin ero on kuitenkin siinä, ettei kyse ole enää vain erilliseen laitteeseen kytkettävistä virtuaalilaseista, vaan itsenäisestä yksiköstä, joka kykenee myös toimimaan virtuaalilaseina muille laitteille.


Virtuaalilasien sisällä sykkii Qualcommin Snapdragon 8 Gen 3 -järjestlemäpiiri, jonka tukena on 16 Gt LPDDR5X-muistia ja 256 Gt tai 1 Tt UFS-tallennustilaa, jota voidaan laajentaa microSD-kortilla. Kummallekin silmälle on oma 2160×2160-resoluution LCD-näyttönsä, jotka tukevat 72-120 hertsin virkistystaajuutta ja 144 hertsin ”kokeellista virkistystaajuutta”. Näyttöjen edessä on ns. pannukakkulinssit sekä silmän liikkeitä seuraavat sensorit. Lasien näkökenttä on parhaimmillaan 110 astetta.

Virtuaalilasien asentoa seurataan ulkoisten sensoreiden sijasta kameroiden avulla. Laseissa on neljä ulkoista mustavalkokameraa, jotka seuraavat samalla myös ohjaimia. Niissä on myös infrapunalähettimiä mahdollistamaan seuraamisen pimeässä. Valve Framesta löytyy myös käyttäjälle tarkoitettu laajennusportti, joka mahdollistaa erilaisten tulevaisuuden lisäosien, kuten lisäkameroiden, kytkemisen laseihin.

Äänentoisto on toteutettu suoraan lasien pantaan ja kummallekin korvalle on omistettu kaksi kaiutinelementtiä. Myös mikrofoneja on kaksin kappalein. Pannassa on myös takaraivoa vasten asettuva 21,6 wattitunnin akkuelementti ja pannalla onkin yhteensä painoa 245 grammaa. Tietokoneen ja näytöt sisältävän osuuden paino on puolestaan 185 grammaa.

VR-lasien käyttöjärjestelmänä toimii SteamOS ja jos niitä halutaan käyttää tietokoneen jatkeena, on yhteys langaton. Valvella on hihassaan myös ässä, jota harva osasi odottaa: Fex. Fex on käännöskerros, joka mahdollistaa Windows-pelien pelaamisen lasien Arm-järjestelmäpiiriin voimin.

Laseista löytyy Wi-Fi 7 2×2 -tuki, mikä mahdollistaa Wi-Fin käytön muutoin vain samalla, kun VR-striimi kulkee 6 GHz:n taajuusalueella. Mukana tuleva Wi-Fi-adapteri PC:lle tukee 6 GHz:n Wi-Fi 6E -standardia. Bluetooth on tuettuna 5.3 versiona. Langattomien yhteyksien lisäksi laseista löytyy USB-C 2.0 -liitäntä, joka tukee datan siirtoa sekä 45 watin USB-PD-latausta.


Steam Framen mukana tulee kaksi uutta VR-ohjainta. Vasemmasta löytyy dpad-ohjain, Steam-painike sekä peukalotatti ynnä kahvapainike, kun oikeassa on kahvapainikkeen lisäksi toimintonäppäimet, Steam-painike ja toinen peukalotatti. Kummassakin on lisäksi olkapääpainike ja liipaisin. Niissä kerrotaan olevaan koko ohjaimet kattava kapasitiivinen kosketuksentunnistus, mikä mahdollistaa myös sormien seurannan. Ne yhdistyvät virtuaalilaseihin omalla 2,4 GHz:n taajuudella toimivalla yhteydellään. Kumpaankin ohjaimeen sopii yksi AA-paristo, minkä luvataan kestävän käytössä noin 40 tuntia.

Valve ei paljastanut Steam Framen hintaa vielä tässä kohtaa, mutta niiden huhutaan olevan Indexiä edullisemmat. Virtuaalilasit on tarkoitus saada myyntiin ensi vuoden alkupuolella.

Lähteet: Valve, UploadVR
 
Speksien perusteella vaikuttaa massiiviselta pettymykseltä (käytännössä Quest 3 uudelleenjulkaisu + hiukan extraa yli melkein 2.5v myöhemmin), mutta Linus Tech Tips ja muutkin techtuubaajat ainakin hehkuttaa tätä kuin viimeistä päivää joten ehkä speksit ei kerro kaikkea. Kun kyseessä on Valven kaltainen firma niin sen voi jopa uskoakin.
 
Viimeksi muokattu:
Speksien perusteella vaikuttaa massiiviselta pettymykseltä (käytännössä Quest 3 uudelleenjulkaisu + hiukan extraa yli melkein 2.5 myöhemmin), mutta Linus Tech Tips ja muutkin techtuubaajat ainakin hehkuttaa tätä kuin viimeistä päivää joten ehkä speksit ei kerro kaikkea. Kun kyseessä on Valven kaltainen firma niin sen voi jopa uskoakin.
Ei tarvi myydä infojaan zucille ja pystyy käyttämään miten haluaa
 
Yksi suuri ero tässä Quest 3 verrattuna on tuo silmien seuranta. Sen lisänä kun käytetään tuota "foveated streaming" tekniikkaa, niin kuvanlaatu ainakin teoriassa voisi olla huomattavasti parempi.

Ei tarvi myydä infojaan zucille ja pystyy käyttämään miten haluaa
Mitä tuo "pystyy käyttämään miten haluaa" tarkoittaa? Tätä Steam Frameahan ei voi esim. käyttää piuhan perässä, kuten Quest 3 voi.
 
Laseille ei ehkä vielä itsellä käyttöä, mutta tuollaiselle "padin puolikkaalle" ohjaimelle olis. Saispa erillisenä varaosana ja tunnistamaan näppäimistönä niin voisi korvata FragFX Sharkin jo pelatessa.
 
Framen vahvuus on tuo Arch linux laseissa. Propellipäät voi keksiä kaikenlaista noiden kanssa esim. jos usb-c tukee lisälaitteita. Lidarit ja kamerat ym. lisättävissä?
 
Valve index oli standardi melkein viisi vuotta, ohjain pakettia ja sen seurantaa pidetään edelleen parhaana ja koko tuotteen elinaikana aina ollut speksejään parempi. Sitä pidettiin helppokäyttöisenä, vaikka se nyt on hiton suhteellista. Viimeksi eilen taistelin vartin, että sain käyttöön ja ihan liian monta kertaa olen joutunut määrittämään huoneen uudestaan jota on todella vittumaista tehdä jos on yksin ja tietokone ei ole samassa huoneessa.

Speksit on tässä vaiheessa itselleni aikalailla yhdentekeviä ennen kuin saadaan tietoa käyttökokemuksesta.
 
Yksi suuri ero tässä Quest 3 verrattuna on tuo silmien seuranta. Sen lisänä kun käytetään tuota "foveated streaming" tekniikkaa, niin kuvanlaatu ainakin teoriassa voisi olla huomattavasti parempi.


Mitä tuo "pystyy käyttämään miten haluaa" tarkoittaa? Tätä Steam Frameahan ei voi esim. käyttää piuhan perässä, kuten Quest 3 voi.
Mietin että tästä vois olla hyvät VR-lasit sim racing pelaamiseen jos hinta kohdillaan ja ekaa kertaa kokeilla VR:tä mutta näitäkö käytetään ainoastaan langattomasti ja latailla virtoja täyteen kun akku loppuu?
 
Throwaway Meta-account niin siinäpä voivat kalastella ja yhdistellä olemattomia tietoja. Quest 3 on Android jota voi myös käyttää miten haluaa.
Saako noita nykyään edes tehtyä? Viimeksi tein profiilin ihan kaikilla tiedoillani, mutta ilman naamakuvaa, Facebook heitti pakollisen profilointitestin, että pääsen jatkamaan käyttäjän käyttöä.
Pointtina siis se, että jossain kohtaa käyttäjä saatetaan lukita, jos sillä ei tunnistaudu.
 
Mietin että tästä vois olla hyvät VR-lasit sim racing pelaamiseen jos hinta kohdillaan ja ekaa kertaa kokeilla VR:tä mutta näitäkö käytetään ainoastaan langattomasti ja latailla virtoja täyteen kun akku loppuu?
Luulisin että sitä pystyy käyttäessä lataamaan kun speksien kohdassa Power lukee jotta:

"Rechargeable 21.6 Wh Li-ion battery

One USB-C 2.0 port in the rear, for charging and data

Charge with USB-C, 45W"
 
Jos nää on 400€, niin sitten ehkä olis jotenkin järkevät...LCD-näyttöjä ja piuhatonta VR:ää vuonna 2025. Ei jatkoon.
 
Jos nää on 400€, niin sitten ehkä olis jotenkin järkevät...LCD-näyttöjä ja piuhatonta VR:ää vuonna 2025. Ei jatkoon.
Hyväkuvainen (ei joku pentile) korkean resoluution OLED, erittäin kirkkaana pannukakkulinssien takia, jotka siis syövät valoa älyttömästi, maksaa todella paljon.

Langaton yhteys PC:hen alustavasti toimii hyvin/siihen on panostettu, mutta sen näkee sitten.

Minusta laite on ihan hyvä, ja siinä on monia järkeviä ja kiinnostavia ratkaisuita, joista toivon myös Metan ottavan opiksi. Hintaahan me ei toki tiedetä. Jollain yli tonnilla kehno. Tehoero vrt Quest 3 on myös kohtuu suuri, johtuen myös paremmasta jäähdytyksestä ja tehonsäätelystä.

Medialaitteena ongelmana on ainakin alkuun kuulemma ohjelmien puute. Vain nettiselain on luvattu.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan nuo hienot mutta edelleen VR on melkoinen gimmick kun ei ole pelitarjontaa. HL Alyxiä jaksoin vajaa 11 tuntia (eli tarina jäi kesken) ja Beat Saberia vajaa 30 tuntia (tuntuu todella pakkopullalta jo).
 
Hyväkuvainen (ei joku pentile) korkean resoluution OLED, erittäin kirkkaana pannukakkulinssien takia, jotka siis syövät valoa älyttömästi, maksaa todella paljon.

Minusta laite on ihan hyvä, ja siinä on monia järkeviä ja kiinnostavia ratkaisuita, joista toivon myös Metan ottavan opiksi. Hintaahan me ei toki tiedetä. Jollain yli tonnilla kehno. Tehoero vrt Quest 3 on myös kohtuu suuri, johtuen myös paremmasta jäähdytyksestä ja tehonsäätelystä.

Medialaitteena ongelmana on ainakin alkuun kuulemma ohjelmien puute. Vain nettiselain on luvattu.
Medialaitteeksi jos haluaa silmilleen jotain, niin varmaan kannattaa pitäytyä jossakin RayNeo Air 3s:ssä tmv.
 
Mitä tuo "pystyy käyttämään miten haluaa" tarkoittaa? Tätä Steam Frameahan ei voi esim. käyttää piuhan perässä, kuten Quest 3 voi.
Gamers Nexuksen videon mukaan Framessa olisi myös vaihtoehto käyttää langallisena.
Toki ehken turha ominaisuus koska paketissa tulee mukana langaton USB-dongle joka todistetusti toimii isossakin huoneessa
 
Gamers Nexuksen videon mukaan Framessa olisi myös vaihtoehto käyttää langallisena.
Toki ehken turha ominaisuus koska paketissa tulee mukana langaton USB-dongle joka todistetusti toimii isossakin huoneessa
Testedin haastattelussa kehittäjät sanoivat kyllä suoraan että mitä tulee datan siirtymiseen tietokoneelta niin se tapahtuu ainoastaan langattomasti. Toki virransaannin takia voi pistää johdon kiinni johonkin.
 
Iso miinus ettei kunnollista passthrough ratkaisua vaan edelleen index/quest 2 tasoa oleva turhake.
 
Viimeksi muokattu:
Testedin haastattelussa kehittäjät sanoivat kyllä suoraan että mitä tulee datan siirtymiseen tietokoneelta niin se tapahtuu ainoastaan langattomasti. Toki virransaannin takia voi pistää johdon kiinni johonkin.
Sit tässä on missattu vuoden mahdollisuus pistää headsetti toimimaan usb-c -> ethernet kaapelilla, PoE:lla ois saanu virranki samaan syssyyn.
CAT6 kantomatka varmaankin ois riittäny kovimmillekkin valittajille...
 
Eiköhän sotateollisuus keksi näille paljonkin käyttöä.
Sotateollisuus on jo sen verta edellä ettei tarvi valven suuntaan katsoa... esim. andurilin kypärä missä metalta lisensoitua teknologiaa sisällä. Joku toinenkin valmistaja oli samantyyliselle. Kisaavat kuka saa diilin jenkkien puolustusvoimien suuntaan. Kypärät linkissä droneihin, toisiin ihmisiin jne. Näet kaiken mitä muutkin näkee, infrapunaa myös yms. Microsoft:lla oli pitkään sotapuolella diiliä hololens:in suhteen, mutta se ei lähtenyt oikein lentoon. Väittävät että se aiheutti pahaa oloa ja ei muutenkaan teknisesti päässyt riittävälle tasolle. Microsoft alkoi tekemään jonkinlaista yhteistyötä andurilin kanssa alkuvuodesta.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=x9B02pFKpJo
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin Full Nerd podcastissa Gamers Nexuksen Steve kertoi, että siihen usbipuoleen saa kiinni ainakin vaikka verkkopiuhan niin miksei siinä voisi datakin kulkea. Mutta tuo on ilmeisesti vähän epäselvää vielä, että saako sitä sitten kuitenkin toimimaan haluttaessa kytkettäen tietokoneeseen, vaikka langattomaksi tämä on suunniteltu (ja sitä varten oma dedikoitu antennikin on, eli ei mene wlanin kanssa samaan). Mutta Steve taisi tuossa sanoa, että pitää kysyä tarkentavia tietoja vielä lisää (ja voihan olla että osa vielä muuttuu ennen kuin laitetta saa kaupan hyllystä, tulihan Steam Desckiinkin vasta taustalataukset virransäästötilassa yms.).
 
ar-käyttöön kameroita pitäisi olla kaksi suurinpiirtein silmien kohdalla ja raaka määrä laskentatehoa kamerakuvan/xr:n käsittelyyn + matalan latanssin linkki ettei kamerakuva tule jäljessä versus päänliike. Valve nimenomaan otti mobiilipuolen prossun missä nopea cpu ja gpu ja jätti XR:aan optimoidun chipsetin käyttämättä. Testedin valven tyyppien haastattelussa puhuivat chipsetin valinnasta ja miksi ei XR optimoitua chipsettiä(tldr keskittyvät peleihin).

Frame ihan selvä standalone ja PC striimaus vr-pelikypärä. Ei ole AR laite samalla tapaa kuin galaxy XR tai apple vision pro.
 
Mukava nähdä vuosien spekulaatioseurannan jälkeen, että sieltä se tulee!
Kuulostaa hyvin tasapainoiselta kokonaisuudelta. Pitää harkita Quest 3:sta siirtymistä Valve Frameen jahka vahvuuslinssit tulevat saataville. Valven tuntien Quest 3 setissäkin pääse todennäköisesti tulevaisuudessa hyödyntämään silmänseurantaa hyödyntävää renderöintiä eye tracker modauksien kautta kunhan porukka pääsee tinkeröimään. Tosin tämä on vaan omaa spekulaatiota.

Ihmeellistä nähdä miten porukka kiinnittyy johdottomuuteen. Kannattaisi päivittää reitittimet tämän vuosituhannen puolelle niin saisi sitä parempaa kaistaa streamaukselle. Tietysti jos simulaatiosetupit on ainoa käyttäkohde niin varmaan kannattaa katsoa big screenin suuntaan anyway?

edit: Lisäyksenä passthrough kyllä kova pettymys, mutta selvästikkin laitetta ei ole suunniteltu ar-laitteeksi. Itselle hyvä värillinen passthrough pakollinen, jotta perusasioita voi tehdä ottamatta masiinaa päästä.
 
Ihmeellistä nähdä miten porukka kiinnittyy johdottomuuteen. Kannattaisi päivittää reitittimet tämän vuosituhannen puolelle niin saisi sitä parempaa kaistaa streamaukselle. Tietysti jos simulaatiosetupit on ainoa käyttäkohde niin varmaan kannattaa katsoa big screenin suuntaan anyway?
Ei tarvi päivittää reititintä. Framen mukana tulee striimauksen ja normi wifikäytön optimoiva dongle mukana. Dongle pc:een kiinni. Valven edustajat kertoneet haastiksissa miten silmienseurannan avulla optimoidaan datavirtaa mikä siirretään kypärään. Datavirta noin 250MBit/s mutta silmienseurannan avulla tehdyn optimoinnin vuoksi efektiivinen datavirta 10x isompi. Lähde tälle adam savage's tested:in video jolla useita eri valven työntekijöitä juttelevat kypärästä.
 
Ei tarvi päivittää reititintä. Framen mukana tulee striimauksen ja normi wifikäytön optimoiva dongle mukana. Dongle pc:een kiinni. Valven edustajat kertoneet haastiksissa miten silmienseurannan avulla optimoidaan datavirtaa mikä siirretään kypärään. Datavirta noin 250MBit/s mutta silmienseurannan avulla tehdyn optimoinnin vuoksi efektiivinen datavirta 10x isompi. Lähde tälle adam savage's tested:in video jolla useita eri valven työntekijöitä juttelevat kypärästä.
Pitääkin katsoa kotiin päästyä adam savagen video. Dongle on kyllä hyvä ratkaisu, että saadaan käyttäjäkokemus mahdollisimman tasaiseksi riippumatta muista tekijöistä. Reititinheitto oli vain pieni ragebait lankapuhelinporukalle. :D
 
Pitääkin katsoa kotiin päästyä adam savagen video. Dongle on kyllä hyvä ratkaisu, että saadaan käyttäjäkokemus mahdollisimman tasaiseksi riippumatta muista tekijöistä. Reititinheitto oli vain pieni ragebait lankapuhelinporukalle. :D
Eniten kiinnostaa donglessa+pienemmässä optimaalisessa datavirrassa että toimisikohan dongle 5m jatkojohdon päässä? Sais jatkojohdolla helposti siirrettyä vr-tilan ser-nurkasta isompaan huoneeseen silloin kun haluaa pelata roomscalena. Tämä ratkaisisi ainakin allekirjoittaneelle yhden roomscalea ja ser-nurkkauksen sijoitusta vaivaavan ongelman.
 
Eniten kiinnostaa donglessa+pienemmässä optimaalisessa datavirrassa että toimisikohan dongle 5m jatkojohdon päässä? Sais jatkojohdolla helposti siirrettyä vr-tilan ser-nurkasta isompaan huoneeseen silloin kun haluaa pelata roomscalena. Tämä ratkaisisi ainakin allekirjoittaneelle yhden roomscalea ja ser-nurkkauksen sijoitusta vaivaavan ongelman.
Luulisi onnistuvan, jos käyttää oikeanlaista jatkokaapelia. Optisella TypeC-TypeC piuhalla ei varmaan jää kaapelista kiinni, kunhan dongle saa tarpeeksi virtaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 815
Viestejä
4 993 084
Jäsenet
80 155
Uusin jäsen
JyriKeskinen91

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom