Ohjeet: vaijeri irti, ratti käännettynä äärilaitaan, näin vaijerin saa kivasti pois edestä ilman vaijerin tuki/ohjausraudan irroitusta.
Paineilma pistoolilla puhalletaan "pölyt" pois, huolella siitä käsijarrun käyttövivun ja satulan välistä.
Ruiskutetaan crc:tä tai wd40:stä käsijarrun käyttövivun ja satulan väliin, huolella.
Mennään keittämään kahveet.
Kahveet juotu, eli irroitusaine (crc tms.) on saanut hetken muhia. Paineilma pyssy käteen ja liat puhalletaan pois.
Lisää irroitusainetta, huolella. Otetaan siirtoleuka pihdit tai lukkopihdit käyttöön.
Pihdeillä otetaan kiinni siitä vaijerin kolon ALAPUOLELTA, eli missä kohtaa on se porras ja käsijarrun käyttövipu selkeästi levenee, näin vivun kärkiosa, (se kapea pää) säilyy ehjänä.
Pikkuhiljaa aletaan kokeilemaan josko se siitä alkaisi liikkumaan, pihdeilla varovasti nytkyttäen.
Mikäli ei liikettä tapahdu, puhalletaan liat pois ja laitetaan sopivaa irroitusainetta, huolella ja keitetään kahveet, sitten toistetaan hommaa niin kauan, kunnes vipu alkaa liikkumaan tai aletaan hommaamaan kunnostettua satulaa.
Itse olen saanut vivun aina liikkumaan, vasara ja hätäily on tässä kohtaa väärin.
Kun vipu alkaa liikkua hyvin, olen ruukannut tuikata tippakannulla öljyä vivun ja satulan väliin.