Varustamo ei halua enää sähköautoja laivoilleen.

Liittynyt
11.03.2024
Viestejä
545
"Norjalainen varustamo Havila Kystruten kielsi hiljattain turvallisuussyistä sähkö-, hybridi- ja vetyautojen kuljettamisen aluksillaan", en kyllä ihmettele yhtään, kun ainakin itselle selvisi vasta vähän aikaa sitten, että näillä autoja kuljettaneilla laivoilla on ollut useampia paloja viime vuosina ja näissä paloissa tulee niin myrkyllisiä palokaasuja että on kuoleman vaarallista yrittää näitä sammuttaa.


Uusimman tapauksen yhteydessä kerrottiin vähän lukuja, mitä mieltä olette onko tuo paljon vai vähän, vai jotain muuta, "Tapauksen kerrotaan olleen järjestyksessä jo kolmastoista vakava tulipalo niin sanotussa syvänmeren ro-ro-tyyppisessä aluksessa viimeisen 10 vuoden aikana."

 
"Norjalainen varustamo Havila Kystruten kielsi hiljattain turvallisuussyistä sähkö-, hybridi- ja vetyautojen kuljettamisen aluksillaan",
Uutinen päivätty 31.1.2023 6:56

Mistä siis tässä ketjussa on ajatus keskustella? Tuosta uutisesta muistelisin keskustelua aikanaan olleen.
 
Uutinen päivätty 31.1.2023 6:56

Mistä siis tässä ketjussa on ajatus keskustella? Tuosta uutisesta muistelisin keskustelua aikanaan olleen.
Eiköhän tässä ole tarkoitus vaan heittää bensaa liekkeihin käyttövoimakinasteluun ja saada perustelluksi miksi oma kanta on oikea.

Paljon mielenkiintoisempi alustus olisi esim. koostaa tietoa onko monikin varustamo tällaisen kiellon asettanut ja onko sillä ollut vaikutuksia sähköautojen rahtaamiseen.
 
Eiköhän tässä ole tarkoitus vaan heittää bensaa liekkeihin käyttövoimakinasteluun ja saada perustelluksi miksi oma kanta on oikea.

Paljon mielenkiintoisempi alustus olisi esim. koostaa tietoa onko monikin varustamo tällaisen kiellon asettanut ja onko sillä ollut vaikutuksia sähköautojen rahtaamiseen.
Minulle on kyllä ihan sama minkä käyttövoiman omaavalla autolla kukakin ajaa, se tässä ei ole olennaista, vaan nämä ko. autojen ilmeisesti todella nopeasti syttyvät ja etenevät palot, myös ihan maan kamaralla, sekä niiden vaikea sammuttaminen.
Silloin kun merellä uppoaa tuhansia autoja niin tuleehan siitä myös ympäsistölle melkoinen myrkkypommi.
 
Pikaisen googletuksen perusteella ko. yhtiö ei harjoita mitään syvän meren roll in - roll off liikennettä, vaan turistimatkoja, lähinnä norjan päästä päähän.
 
Havila Kystruten laivojen "autokannen" kapasiteetti 9 autoa. :hmm:
Ei ole suurta merkitystä monta autoa laivaan mahtuu, jos yksi akkupalo syttyy, niin se palaa niin kuumana että sytyttä ympäriltään kaiken muun, myös erittäin vaikea sammuttaa varsinkin laivalla, näissä laivoissa tietysti ne ihmiset on tärkeämpiä kun ne autot ja siksi olisi parempi ettei olisi yhtään autoa matkustaja aluksessa. :sdevil:
 
Ei ole suurta merkitystä monta autoa laivaan mahtuu, jos yksi akkupalo syttyy, niin se palaa niin kuumana että sytyttä ympäriltään kaiken muun, myös erittäin vaikea sammuttaa varsinkin laivalla, näissä laivoissa tietysti ne ihmiset on tärkeämpiä kun ne autot ja siksi olisi parempi ettei olisi yhtään autoa matkustaja aluksessa. :sdevil:
Jostain muistelen lukeneeni, että noi sähköautopalot saa sammumaan upottamalla ne veteen. Autokannella autoja taisi Ruotsin laivoilla olla 4kpl rinnakkain ja muutamia kymmeniä peräkkäin. Käynyt joskus mielessä miten siinä välissä oleva-auto saadaan merellä sammutettua?
Nythän on Suomessa vielä aika vähän sähköautoja taisi 2024 olla alle 300.000 sähkö-/hybridiautoja yhteensä, joten ongelma ei vielä olle paha? tai riski on pienehkö.

Autojen lisääntyessä palojen määräkin kasvanee.
 
Jostain muistelen lukeneeni, että noi sähköautopalot saa sammumaan upottamalla ne veteen. Autokannella autoja taisi Ruotsin laivoilla olla 4kpl rinnakkain ja muutamia kymmeniä peräkkäin. Käynyt joskus mielessä miten siinä välissä oleva-auto saadaan merellä sammutettua?
Nythän on Suomessa vielä aika vähän sähköautoja taisi 2024 olla alle 300.000 sähkö-/hybridiautoja yhteensä, joten ongelma ei vielä olle paha? tai riski on pienehkö.

Autojen lisääntyessä palojen määräkin kasvanee.
Totta kai se sammuu upottamalla veteen, kun palaminen tarvitsee happea, eikä vielä ole tullut vastaan akkua millä on kidukset.;)
 
Totta kai se sammuu upottamalla veteen, kun palaminen tarvitsee happea, eikä vielä ole tullut vastaan akkua millä on kidukset.;)
Joo, mutta mitenkäs sen auton siellä laivakanne keskellä saa veteen upotettua? Muistelen, että Suomessa vasta muutamalla palokunnalla olisi tohon sopiva kontti.
Luulen, että uusissa rakennettavissa laivoissa tota yritetään ratkaista, mutta nykyisien autolauttojen mahdollisuudet? Olisi mielenkiintoista tietää miten, tohon ovat varautuneet?
 
Joo, mutta mitenkäs sen auton siellä laivakanne keskellä saa veteen upotettua? Muistelen, että Suomessa vasta muutamalla palokunnalla olisi tohon sopiva kontti.
Luulen, että uusissa rakennettavissa laivoissa tota yritetään ratkaista, mutta nykyisien autolauttojen mahdollisuudet? Olisi mielenkiintoista tietää miten, tohon ovat varautuneet?
Laivalla tietysti ainoa varma tapa on että tila on ilmatiivis ja sieltä saadaan imettyä ilma pois, muut vaihtoehdot käytännössä tuhoaa aika paljon, jos pitää saada veteen upotettua palon sammuttamiseksi.
 
Eli matkustalaivoihin missä kuljetetaan autoja, niin samanlainen keulaportti mikä oli Estoniassa, että saadaan palo nopeasti sammumaan?
Tai autoja kuljettaviin rahtialuksiin.

En tiedä tuon laivan rakenteesta yhtään mitään, olisiko se ollut Estonia tyyppinen? Kuitenkin, saivat ne sammutettua.
 
Laivalla tietysti ainoa varma tapa on että tila on ilmatiivis ja sieltä saadaan imettyä ilma pois, muut vaihtoehdot käytännössä tuhoaa aika paljon, jos pitää saada veteen upotettua palon sammuttamiseksi.
Uusissa laivoissa luulis kannen palo-osaistointia parannettu ja kokoa pienennety ja tilaan jotain hapen vievää sammutuskaasua?
 
Lloyd’s Listin mukaan suurin osa maailman varustamoista katsoo yhä, että sähköajoneuvot eivät aiheuta kuljetusaluksille aiemmasta poikkeavaa riskiä.

Asian vahvistaa myös merivakuuttaja P&I club NorthStandardin vahinkoehkäisyjohtaja Colin Gillespie, jonka mukaan sähköautojen laivakuljetuksista ei ole todistettu aiheutuneen vakavia onnettomuuksia.

Huolta on sen sijaan ilmaistu käytettyjen, usein ainakin jossain määrin epämääräisessä kunnossa olevien polttomoottoriajoneuvojen merikuljetuksista, joiden on katsottu olevan jo useiden vakavien ro-ro-onnettomuuksien syynä.

Lainaukset jälkimmäisestä artikkelista. Eli laajemmin mitään sähköautojen erityisriskiä ei ole. Ne aloituksessakaan mainitut 13 tulipaloa eivät mitä ilmeisemmin ole kaikki johtuneet sähköautoista.
 
Totta kai se sammuu upottamalla veteen, kun palaminen tarvitsee happea, eikä vielä ole tullut vastaan akkua millä on kidukset.;)
Koko ketjuun vastaaminen voi olla yksi iso virhe, mutta litium ion akun suurin(pia) ongelmia on, että saavuttaessaan kriittisen tilan se ei kaipaa enää yhtään mitään; se tuo itsessään palamisreaktioon lämmön, hapen ja palavan aineen.
 
Veteen upottaminen ei sinänsä pyri hapen poistamiseen, vaan lämpötilan laskemiseen että reaktio pysähtyy. Palokuntien ollessa kyseessä tarkoitus on siis käytännössä (ilman upotussäiliötä) saada vesi niistä osista sisään jotka tarkoituksella pettävät ensimmäisinä.
 
Viimeksi muokattu:
Veteen upottaminen ei sinänsä pyri hapen poistamiseen, vaan lämpötilan laskemiseen että reaktio pysähtyy. Palokuntien ollessa kyseessä tarkoitus on siis käytännössä (ilman upotussäiliötä) saada vesi niistä osista sisään jotka tarkoituksella pettävät ensimmäisinä.
Tämä nyt on mielestäni itsestään selvää, koska kyllä puukin syttyy uudestaan palamaan jos ei sen lämpötilaa saada laskemaan riittävästi, litiumpalosta tekee vaikean koska lämpötila nousee helposti yli 1000 asteen pienessäkin akussa ja siksi palo on niin raju ja on tiputtanut jopa lentokoneen.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 479
Viestejä
4 837 585
Jäsenet
78 242
Uusin jäsen
Frogger

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom